Ilyen Mazda még nem volt

Ennél gyökeresebb változást nem is lehetett volna végrehajtani. A régi 2-es egy igazán praktikus, de felettébb unalmas modell volt, helyette aztán a generációváltással készült egy ízig-vérig izgalmas járgány. Alapvető újítás, hogy a Mazda2 már nem csak öt-, de háromajtós kasztnival is megvehető, így sokkal könnyebben hódíthatja meg a fiatalokat.

Miből lesz a cserebogár:
Vezetni jó
A Sassaou 2005-ből

A Sassaou 2005-ből

A Sassaou 2005-ből


A háromajtós Mazda2 a 2005-ös Frankfurti Autószalonon bemutatott Sassou tanulmányon alapul. A Mazda Motor Europe formatervezői által megrajzolt autó már jelezte, ezúttal egy sportos kisautót tervez a japán autógyár. A Sassou szó a japán nyelvben a pozitív szemléletet, az optimista jövőbe tekintést fejezi ki. (Akkor még senki nem gondolt válságra.)

A tanulmányból elsősorban a jármű sziluettje, ék alakja került át a szériamodellre, de az emelkedő övvonal és a kerékívek jellegzetes kialakítása is visszaköszön.

A háromajtós Mazda2 formaterve követi az ötajtósét, ám annál is sportosabb, ami elsősorban a szűkebbre szabott hátsó oldalablakoknak, az így még meredekebben emelkedő övvonalnak köszönhető.

Csendélet autóval

Csendélet autóval

Csendélet autóval


Esetünkben azonban még ennél is többről van szó. A tesztautót a Sport Appearance Package-dzsel vadították meg. Az SAP csomag egyedi első lökhárítója, oldalsó küszöbspoilerei és hátsó tetőszárnya igazi sportgépnek láttatja a Mazda2-t. Sokaknak viszont nem is a kiegészítők, sokkal inkább a gyöngyházfehér festés tűnt fel a tesztautón, amely a fényviszonyoktól függően akár kéknek is sejthető néha. Hej de trendi!

Bár számos erősebb modell létezik a kategóriában, a Mazda mégis ügyesen hozta a sportosság hangulatát a kis kocsival, miközben odafigyelt a manapság – nagyon helyesen – csapból is folyó üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás visszaszorítására is. Egyebek mellett a kocsi tömegének csökkentésével próbálták elérni, hogy a 2-es gyors és takarékos legyen.

Könnyű mágnes és kábelkorbács

Nincs gond az összeszereléssel

Nincs gond az összeszereléssel

Nincs gond az összeszereléssel


Az autó 4 centivel rövidebb elődjénél, de a súlynyereség nem elsősorban a kisebb méretből következik. Könnyebb acélfajták használatával 22, a futómű átalakításával 13, az elektromos alkatrészeket összekötő kábelkorbács lerövidítésével 2,86 kilót nyertek. De a sok kicsi sokra megy elve alapján olyan apróságokra is figyeltek, mint a hangszórók mágneseinek és a motorháztető zsanérjainak kialakítása, így további dekákkal tették könnyebbé a kis Mazdát.

Elődjéhez képest a jelenleg piacon lévő ötajtós Mazda2 épp egy mázsával nyom kevesebbet, de a háromajtós esetében további öt-tíz kilótól szabadultak meg. A mi tesztautónk 950 kilós volt, ami könnyűnek számít a kategóriában.

Mi az a kg/lóerő arány?
Ez a viszonyszám fejezi ki, hogy egy 150 lóerős jármű is lehet olyan sportos, akár egy 300 lovas, ha a tömege a fele. (A Lotus például hagyományosan erre alapozza sportautóit: egy Exige, egy Elise nem annyira erős, mint könnyű.) Ugyanakkor a jó súly/teljesítmény arány sem csoda, egy rosszul megválasztott hajtáslánc leronthatja az egészet, vagy egy jó javíthat rajta. Normál autónál 10-12-es értéket számolhatunk, nyolc alatt már kifejezetten sportosnak mondhatók az autók, míg az igazi sportkocsik 3-4-es értékkel bírnak.

Teszt Mazda2 1.3 – A számok hazudnak 58

A Mazda fotósai is lekapták a háromajtós Kettest

Érdemes átnézni a második oldalra, hiszen megmutatjuk azt is, miért jobb ha könnyebb az autó!


Kicsi a bors, de gyenge

Kanyarban és fékezéskor kiemelkedően jól viselkedik a Mazda. Keveset billen a kasztni, rövid úton megállhatunk. A sportos hangolású, ugyanakkor nem veseszaggató futómű vidám percekkel ajándékozza meg a kanyargós úton hajtó vezetőt. Partner az élményszerzésben a kormányzás is, az autó közvetlenül reagál minden mozdulatunkra, az elektromos szervo sem viszi túlzásba a támogatást. És ebben az a szép, hogy a direktség nem ment a fordulókör rovására, parkolni is könnyű vele.

Hasonlít az MX-5-ösére

Hasonlít az MX-5-ösére

Hasonlít az MX-5-ösére


Viszont a Mazda2 egyenesfutása nem a legjobb, bele-bele kell nyúlni a kormányzásba. Ugyanakkor ez is nagyon illik a kocsi viselkedésébe, ez az autó ugyanis él az úton. Jók a visszajelzései, a vezető tisztában van a történésekkel. Izeg-mozog. Sajtkukac. A zajokat jól szűri a kasztni, a kerék és szélzajok is visszafogottan jelentkeznek, csendes autó a Ketteske.

Valami azonban nagyon hiányzik az ebből a Kettesből. Az Erő. Nagyon pörgetni kell a motort, hogy dinamikára ösztönözzük. Persze ez csak egy 1,3-as, normál helyzetben biztos nem lennének komolyabb elvárásaink, de a futómű és a hatékony lassulás annyira magasra helyezik a lécet, hogy hiányzik a Kraft. Kigyorsításkor permanens hiányérzetünk van; túl jó lett a bódé a motor körül.

A belső talán legszebb részlete

A belső talán legszebb részlete

A belső talán legszebb részlete


Nincs viszont hiányérzetünk tankoláskor. A 7,5 literes fogyasztás, tekintve, hogy kilencven százalékban a városon kívül hajtottunk, nem túl jó.

De ez eszünkbe sem jut, ha vezetünk, hiszen akkor kanyarodunk, fékezünk és váltunk, nem számolgatunk. A sebességváltó remek, az etalonnak számító MX-5-öséhez is lehet mérni. Kicsit karcosan, de rövid úton, pikk-pakk húzható-tolható az egyes fokozatokba a kar, mely a kormányhoz jó közel, a műszerfalon ül.

Videó – Miért is számít a nagyobb tömeg?

Sakkozóknak bejönne

Feszes a futómű

Feszes a futómű

Feszes a futómű


Ahhoz képest, hogy a tesztautó tanulmánykövető külseje milyen feltűnő, a Mazda nem követi a kisautóknál szokásos trendet. Hiányzik a színes, vidám belső, a komor feketét csak néhol szakítja meg egy kis szürke betét. Viszont mindez jó kontrasztot alkot a külső fehérséggel.

Az anyagminőség nem kiemelkedő, de a kialakítás tetszetős, és az összeszerelésre sem lehet panasz. Na ja, ez még made in Japan. Kifejezetten örömteli, hogy a kormányt szinte egy az egyben megörökölte a kisautó az MX-5-östől. Viszont 2009-ben azért fura, hogy nincs tengelyirányú kormányállítás.

Előre persze könnyű bejutni, és hely is van rendesen, de a hátsó ajtók hiányában sem kell tízéves kínai tornásznak lenni, hogy beüljünk hátra. Jól előrecsúszik az ülés, csak az utasoldalon, a vezetőnél egy kicsit komplikáltabb az ügy.

Hátul sem rossz a helykínálat

Hátul sem rossz a helykínálat

Hátul sem rossz a helykínálat


Ebben az osztályban kifejezetten sok helyet találtunk hátul, 180 centi magassággal is el lehet férni, annak ellenére, hogy a sportos forma miatt esik a tetőív. Ehhez két trükköt vet be a háromajtós Kettes: hátul vékonyabb a tetőkárpit és alacsonyabbra került az ülőlap.

Bár a gyerekülést nem egyszerű beszerelni hátra – kipróbáltam -, jó tudni, hogy a gyerekünk az EuroNCAP szerint ebben az autóban viszonylag biztonságban utazhat. Ugyanakkor nincs légzsákkikapcsoló, ami érthetetlen spórolás. Így a pici autóban nem tehetünk hordozót a jobb egybe.
 

 Törésteszt:
Öt csillagot szerzett

Öt csillagot szerzett

Öt csillagot szerzett


Az EuroNCAP az ötajtós Mazda2-t csapta falhoz. Elsőre nem ment minden simán, mert a légzsákok túl későn fúvódtak fel, de a japán gyár kijavította a hibát, így a piacon lévő kocsik hozzák az 5 csillagos eredményt.

A részletekről törésteszt rovatunkban írtunk.

Konkurensek:

Zaklatott piaci küzdőtér a Kettes kategóriája. Itt lehet legkönnyebben új ügyfelet szerezni, tekintve, hogy első új autójukat legtöbben ebből a seregből választják. Magyarországon az eladások harminc százaléka kerül ki az 1,3-1,4-es ferdehátúakból. Persze ezek 85 százaléka ötajtósként kel el. Nem adja olcsón magát a Kettes, keresni kell a nála drágábbat, viszont olyat ad, amit kevés modell: beépített sportosságot, vezetési élményt. Igaz, egy millióval többért, mint egy Swift ára. Hoppá.

Típus gyorsulás
(0-100 km/h)
végsebesség
tömeg
ár
FIAT Grande Punto 1,4 95 LE 11,4 s 178 km/h 1060 kg 3 330 000
Peugeot 207 1,4 95 LE 11,8 s 185 km/h 1165 kg 3 587 000
Opel Corsa 1,2 80 LE 13,9 s 168 km/h 1025 kg  3 124 000
Toyota Yaris 1,33 100 LE 11,7 s 175 km/h 1080 kg 3 095 000
Volkswagen Polo 1,4 80 LE 12,2 s 165km/h 1015 kg 3 279 000
Ford Fiesta 1,25 82 LE 13,3 s 168 km/h 1031 kg 3 155 000
Mitsubishi Colt 1,3 95 LE 11,0 s 180 km/h 940 kg 2 799 000
Renault Clio 1,2 TCE 100 LE 11,1 s 184 km/h 1080 kg 3 050 000
SEAT Ibiza 1,4 86 LE 12,2 s 175 km/h 1020 kg 3 244 000
Suzuki Swift 1,3 92 LE 11,0 s 175 km/h 980 kg 2 390 000

Már csak a számok vannak hátra, nézze meg azt is! Kattintson!


Műszaki adatok -Mazda2 Sport 1.3 SAP
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1349
Furat x löket (mm) 74,0 X 78,4
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 63(86)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 122/3500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,9
Végsebesség (km/h) 172
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,6
Vegyes (l/100 km) 5,4
CO2 kibocsátás (g/km) 129
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3895/1695/1475
Tengelytáv (mm) 2490
Csomagtér (liter) 250
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 950/505
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 42,8
Gumiméret 185/55 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 739 900
Konkurensek (forint) a 2. oldalon
Tesztelt autó ára (forint) 4 206 900
A szériafelszereltség fontosabb tételei Menetstabilizáló, kipörgésgátló,vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsákok, függönylégzsákok, elektronikus indításgátló, esőérzékelő automatika, elektromosan állítható és behajtható, fűthető visszapillantó tükrök, a karosszéria színében, központi zár, távirányítással, automata légkondicionáló, fedélzeti számítógép, szervokormány

ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kitűnő autó a Mazda2, remek vezetési élménnyel, de lehetne olcsóbb.
Pontszám (max. 10)   7,5 pont

Mellette – Ellene
  • fiatalos
  • élménydús
  • csendes
  • kiváló futómű és váltó
  • az ára
  • túl komor belső
  • kevés a motorteljesítmény