Ritka pillanat, ha egy alapvetően ferdehátú ötajtós autóból sikerült szép limuzint kreálni. Ellenpélda van bőven, elég a Renault Thaliára vagy a minap bemutatott Peugeot 307 Sedanra gondolni. Ezek az autók finoman szólva is csúnyák, csak egy szűk kisebbség látja a bennük rejlő szépséget.
A Mazda3 Sedan kategóriájában biztosan, de összességében is az egyik legszebb formával megáldott lépcsőshátú limuzin. A négyajtós Mazda3 hátulja olyan szépre sikeredett, hogy akár egy Alfa Romeo is megirigyelhetné. Nincs az az érzésünk, hogy a csomagteret kötelességtudó munkával tolták a karosszéria mögé.
Kívülről szemlélve nagyobbnak látszik a Sedan, mint amekkora valójában. A 413 literes csomagtér bejárata rendkívül szűkre sikeredett. Ennél jóval bosszantóbb, hogy ráadásul rendkívül szerencsétlen módon férhetünk csak hozzá.
Kizárólag kívülről, kulccsal nyitható a csomagtérfedél. Kilincs vagy fogantyú hiányában jobb híján belekapaszkodunk valahol a lámpába és felnyitjuk az egyébként rendkívül nehézkesen járó fedelet. Azon kívül, hogy egy teljesen üres kézre van szükség a mozdulathoz, észrevétlenül, de állandó jelleggel össze is koszoljuk magunkat. A lecsukás ugyanilyen nehéz, mivel belül sincs kapaszkodó az erős rántáshoz. Nőies mozdulatokkal nem fog sikerülni a becsukás, így érdemes elsőre jókora lendülettel nekivágni a dolognak.
60:40 arányban osztottan dönthető a hátsó üléstámla, ami egy alternatív megoldás lehet a csomagtér feltöltésére. Ezt azonban csak akkor tehetjük meg, ha az ülés hátulján lévő kallantyú „open” helyzetben van. Ez különösen biztonságos megoldás, érdemes feljegyezni.
Több rossz hír hátulról előrefelé haladva már nincs, legfeljebb a 190 centi felett szűkössé váló fejtere említhetjük meg a második üléssorban, de ekkora autóban ez nem felháborító. És ezt ráadásul a tágas lábtérrel próbálták kompenzálni. Praktikusság szempontjából viszont már nincs hiba. Az első és a hátsó ajtókon is találunk egy-egy pohártartót, valamint a két első ülés között is egy halom tér áll rendelkezésre. A könyöklőben kettő, előtte pedig a kézifék mellett egy jókora szintén lefedhető rekeszt találni. A kesztyűtartó mérete jóval meghaladja az átlagot, egy retikül vagy egy grillcsirke egyaránt elfér benne.
A fekete színű műanyagok ránézésre jó minőségűek, bár nagy részük a kopogós fajtából való. Ez szerencsére nem rontja minőségérzetünket, mivel minden körülmények között halk, szinte néma az utastér. Hasonló masszív, robusztus érzést szinte a kategória egyetlen példánya sem nyújt.
A középkonzolra pillantva egy darabig a Knight Rider sorozatban érezhetjük magunkat. A rádiót bekapcsolva piros fénycsík szalad végig a konzolon. Még szerencse, hogy könnyedén kikapcsolható a fényeffektus, mivel ez a gyermeteg dolog a kisiskolásokon és a nyugdíjasokon kívül nem okoz sokaknak örömet. A középkonzol és a műszerfal modern autó benyomását kelti, nem úgy, mint a szokásos japán stílusú, végletekig leegyszerűsített ablakemelő gombok, vagy a világítás kapcsoló.
Igényes bőrbevonat borítja kormányt, a váltót és a kézifékkart. A kellemes fogású kormány két síkban állítható, mozdulataira kellően közvetlenül reagál az autó, és még a hifi is vezérelhető róla. Az ötsebességes kézi váltó karja is szépre sikerült. Rövid, vaskos formájával kézre esik, határozattan jár a fokozatok között, nem akad még a visszakapcsolásoknál sem. A kézifékkar valamelyest eltávolodott a vezetőtől és közvetlenül az utasülés mellé került.
Tesztautónkat 1,6 literes négyhengeres motorral szerelték. Ötajtós karosszériával 1,4 literes változatban is megvásárolható az autó, ez a motor azonban a Sedan kivitelben nem áll rendelkezésre. 6000-es fordulatnál 105 lóerős teljesítményre képes a motor, 145 newtonméteres maximális forgatónyomatékát 4000-nél adja le. Minden tartományban kiegyensúlyozottan dolgozik a motor, de a lendületes haladás érdekében a magasabb tartományokba kívánkozik a fordulatszámmérő mutatója. Jól veszi a fordulatot a változó szelepvezérléssel működő motor, bár a pörgős japán gépekhez viszonyítva valahol a középmezőnyben tanyázik.
Fogyasztásával sajnos nem kápráztatott el bennünket, mivel átlagosan 10 literrel kell számolni.
Álló helyzetből kereken 11 másodpercre van szükség a 100 km/órás sebesség eléréséhez, ami érzésre nem tűnik se többnek, se kevesebbnek. Meglepően kellemesen autózást tesz lehetővé a motor alacsony fordulatszám mellett is, míg a sportosabb vezetők folyamatosan magas fordulat mellett csempészhetnek kellemes pillanatokat a rendkívül nyugodt alaptermészetű négyajtósba.
A futómű kiválóan fogja az utat, minden sebességtartományban kiszámíthatóan viselkedik, és azonnal engedelmeskedik a kormánymozdulatoknak. A tankcsapda jellegű úthibáktól eltekintve, a japán autókra jellemző lágysággal nyeli el az úthibákat, miközben az utastérben ebből mit sem hallani.
Az ötajtós változathoz képest nagyobb figyelem csak a parkolásnál szükséges, ugyanis az autó vége nehezen behatárolható. A sporttükrök helyett, ezúttal hagyományos visszapillantók csimpaszkodtak az A-oszlopon, amelyek mintha már egy kicsit túl nagyra is sikeredtek, de a funkciójukat első osztályúan betöltik.
Rendkívül gazdag a Mazda 3 alapfelszereltsége, mind a kényelmi, mind a biztonsági eszközök területén is. Az alapfelszereltség része az első- és oldal- mellett a függönylégzsák elöl-hátul, a blokkolásgátló, az elektronikus fékerő-elosztó valamint az automata légkondicionáló is. A második szinttől felfelé már DSC, valamint kipörgésgátló is jár.
A Mazda3 Sedan legolcsóbb változata az 1,6 TE 4 699 000 forintba kerül, a tesztelt TX kivitel 4 999 900 forintot kóstál. Ez az alapváltozaton felül tartalmazza a DSC, TSC elektronikákat, ködfényszórót, fedélzeti komputert, valamint a 15 colos kerék helyett 16-os alufelniket. Ezért a pénzért egy jól felszerelt, változatos vezetési stílust kiszolgáló, harmonikus autót tudhatunk magunk alatt. Az adrenalin túltengés veszélye az 1,6-os Sedannál nem áll fent, maximum a vérnyomásunk szökhet az egekbe, mikor a csomagtartóval küszködünk.
Műszaki adatok – Mazda3 1.6. TX | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 78,0 x 83,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 77(105)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 145/4000 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11 |
Végsebesség (km/h) | 182 |
Fogyasztás (l/100 km) város | 9,3 |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 6 |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 172 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4545/1745/1465 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 413 |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1240/435 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Listaár (forint) | 4.999.900 |