Dízelmotor sportosnak beállított autóban egyáltalán nem számít szentségtörésnek. Pláne, ha ez a dízelmotor még erősebb, mint az ugyanekkora benzinmotor. Az 1,6 literes, közös nyomócsöves dízel 109 (egyes források szerint 110 lóerős), és 240 Nm maximális nyomatékot képes kifacsarni magából. A hasonló méretű benzines ezzel szemben 105 lóerő és 145 maximális Nm mozgósítására hivatott.
Előny a dízelnél. A végsebesség hajszálra ugyanannyi mindkét autónál: 182 km/óra. Gyorsulásban a benzines egy hangyaarasznyival jobb: 11,0 másodperc alatt már százzal is megy az álló helyzetből induló benzines, míg a dízel 0,5 másodperccel később ér oda.
Ennek ellenére a dízelt valahogy dinamikusabbnak éreztük. Rugalmassági adatokat nem közöl a gyár, a dízel előnyét azonban szubjektíven is érezni.
1200-es fordulat alatt csak nyugodtsága miatt kap jó pontokat, ereje ekkor még kevés. Kicsit bátrabban pörgetve, 1500-as fordulat felett kezd erőre kapni. 1750-es fordulattól tudjuk használni a teljes nyomatékot, nagyjából 4500-ig.
Ha nem akarjuk a zoom-zoom feelinget átélni, és a lassan járj, tovább érsz elvet követve autózunk, csekély, már-már hihetetlen számba menő 5,5 literes fogyasztásra képes alattunk a motor.
Ennél lényegesen több, 8 liter is le tud csúszni a torkán, ha eszeveszett tempót erőltetünk az autóra. A normális használat 7,2 litert hoz.
Egyszerűen csak CD-nek hívja a Mazda ezt a remek dízelmotort, Citroën és Peugeot berkekben HDi, a Fordnál TDCi néven kapni ugyanezt az erőforrás, sőt, már a Volvo S40-esben is van ilyen D néven.
A Ford és a PSA Peugeot Citroën konszern ugyanis együtt dolgozott az ügyön. Még nincs részecskeszűrője a Mazdának, úgy tűnik, tavasztól tudnak adni. Addig csak az EU3-as károsanyag-kibocsátási normának felel meg az autó.
Menet közben egyáltalán nem juttatja eszünkbe az autó, hogy gázolajból jut erőhöz. Hangja mindvégig szolid, még akkor is, ha nagyon-nagyon megközelítjük a végsebességet. Tartósan a 150 km/órás sebesség áll jól az autónak, ekkor még van erő benne a további esetleges gyorsításhoz is. Reggelente pici kerregést hallani, de ezt is csak inkább kintről, bent az autóban már nem.
Amiben a Mazda3 vonzereje rejlik, az a frenetikus vezethetőség. Kormánya közvetlen, futóműve érzéki, váltója pontos. Mi kell még? Az első futómű McPherson rendszerű, a hátsó többlengőkaros, és a Mazda6-osból származtatható.
A dízel Mazda3-asban elektrohidraulikus szervokormány található, csakúgy, mint a 2,0 literes benzinesben, a többi motorváltozatnál sima hidraulikus. Ebből fakadó előnyt vagy hátrányt nem éreztünk, ezzel is kellően pontosan és közvetlenül irányítható az autó.
Belül a Mazda3 kategóriájának legtágasabbjai közé tartozik. Ennek megvan a természetes magyarázata: vagyis az irgalmatlan nagyságú, 2640 mm-es tengelytáv. Elöl-hátul bődületes a tér. Három nagy termetű felnőttnek ugyan nem ajánlanám a hátsó ülést, de ketten nyugodt szívvel bevállalhatnak egy földkörüli utazást is.
Feltéve, ha sikerül rábeszélni utastársainkat, hogy egy szál pólóban vállalják az utat. Csomagnak nem sok hely jut. Érthetetlen, hogy a 4,4 méteres autóban miért csak 300 liter jut a csomagoknak.
Összeszedett, átgondolt használati eszköz a Mazda3-as. Van például bőséges rakodóhely az autó minden egyes frekventált pontján. Fixen kialakított, megbízható használatra tervezett pohártartókat találunk az ülések között. Jut hely a mobiltelefonnak, a kulcsnak, a térképnek.
Megszokhattuk, hogy amennyiben egy autó utastere praktikusan használható, akkor az nem néz ki jól. Erre a Mazda3 rácáfol. Feketesége ellenére a középkonzol vonzó darab.
Egyedül a Knight Rider futófényekről mondanánk le szívesen (ez szerencsére kikapcsolható) – és cserébe kérnénk fedélzeti számítógépet, ami sajna lemaradt a szérialistáról.
Egyébiránt a dízel alapmodell becsületesen felszerelt, szériában hat légzsák, blokkolásgátló, automata klíma, elektromos tükör- és ablakmozgatás jár az autóhoz.
Sajnos a dízelt kapásból csak a drágább TX kivitelben vehetjük meg. Így az ára 4 974 900 forint. 225 ezer forint az árkülönbözet az azonos felszereltségű dízel Mazda3-as és az 1,6-os benzines között.
Évi 20 ezer kilométerrel, 7 literes dízel és 9 literes benzines fogyasztással számolva évente 133 ezer forintos fenntartási különbséget számoltunk, természetesen a dízel javára. Sokat autózva hamar behozza az árát, ráadásul a zoom-zoom érzést is hiánytalanul megkapjuk. Tudnak ennél jobbat?
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75,0 x 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | 4 /16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80 (109) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 / 1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 182 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,3 |
Vegyes (l/100 km) | 5,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 138 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4420 / 1755/ 1465 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 300 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1280 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 195 / 65 R 15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 974 900 |
Konkurensek (forint) | VW Golf 1.9 TDi (105 LE) Trendline: 5.020.000 |
Ford Focus 1.8 TDCi (100 LE): 4.845.000 | |
Opel Astra 1.7 DTH Cosmo (100 LE): 4.889.000 | |
Honda Civic 1.7 CTDi (100 LE): 4.579.900 | |
Renault Megane 1.9 dCi Privilege (120 LE): 4.885.000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | – |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS + EBD,vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsákok,függönylégzsákok,fékasszisztens, elektromos ablakemelők elöl / hátul, légkondicionáló, szervokormány, központi zár |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Azonos felszereltséggel csak 225 ezer forint az árkülönbözet 1,6-os dízel és benzines Mazda3 között. A dízel kedvező fogyasztású, ennek ellenére sportos beállítottságú autó. Kategóriatársaihoz képest azonban nem túl olcsó, és helykihasználása sem a legjobb. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |