Amerikában minden egy kicsit nagyobb, ami az autókra is vonatkozik. A Mazda MPV főleg Észak-Amerikában népszerű, de szerencsére a dízelmotort igénylő európai piac számára is van mit kínálnia a Mazdának.
Tavaly ősszel a Mazda Frankfurtban bemutatta az átdolgozás utáni MPV-t. Az autó jóval frissebb külsejű, mint elődje, de jobban örültünk annak, hogy a 65 mérföldes sebességkorlátozásokhoz igazított, otromba hátsó dobfékeket végre tárcsafék váltotta fel.
Már tucatnyi egyterűt vezettünk hasonló hengerűrtartalmú és/vagy teljesítményű dízelmotoral, de az MPV-ben kellemes meglepetés ért bennünket. A kétliteres turbódízel nagyon erős kis fordulaton, úgy viselkedik, mintha egy nyomatékra hangolt, 2,2-2,4-es turbódízel volna. A 136 lóerős erőforrás sokkal erősebb és nyomatékosabb volt, mint a kétezres dízel egyterűktől megszoktuk.
Sportautókba illő pontosággal kapcsolhatók a sebességek a csöppet sem sportautós egyterűben. A váltókarral rövid utakon eljutunk a következő fokozatig. Az áttételezés nem rövid, mert az MPV üresen 1,8 tonnás tömege és óriási homlokfelülete ellenére szinte vadul gyorsul a már 1500-tól húzó motorral. A 8 literes átlagfogyasztás mellett kiemelendő a 75 literes tank is, ami igen nagy hatótávolságot biztosít.
Városban az MPV nem elég fordulékony, ráadásul hosszú és széles is, nem budapesti dugókba való. De a legsűrűbb forgalomban is könnyű vele haladni, mert ezt a tömeget már tisztelik a közlekedők. A tükrök jó nagyok.
Ha muszáj, az MPV-vel lehet gyorsan kanyarodni. Jó a stabilitása, gyorsan elfordul, de csak sima aszfaltúton. Rossz utakon az egyszerű konstrukciójú hátsó futómű darabosan viseli magát, egyenetlenségeken arrébb ugorhat az autó hátulja. Egy ekkora családi autóba illene menetstabilizáló elektronikát szerelni, legalább felárért, de csak kipörgésgátló van.
Kitűnő fotelok jutnak az elöl ülőknek, a hirosimai Mazda gyárig jó hangulatban nyomnánk a gázt. Az ember csak trónol nyugodtan a forgalom felett és élvezi, hogy előzékenyek vele. 150-es sebesség körül a közepesen erős szélzajtól nem hallani a csendes motort, a szél elnyom minden más neszt. A szellőzés erénye, hogy a klíma hátul is szabályozható. A felmelegedést csökkentik a B-oszloptól sötétített oldalüvegek.
Kényelmünkért az utastér mérete és praktikussága is sokat tesz. Ha a harmadik sorra nincs szükség, a Karakuri ülésmozgatás révén az üléspad rögzítése pántok meghúzásával oldható, majd az egészet beforgatjuk a padlóba. Nagyon jó, hogy nem kell kiszerelni a leghátsó üléseket, mégis kéznél vannak.
Nem a térkínálat, hanem kényelmetlenségük minősíti harmadosztályúvá a leghátsó üléseket. A kétszemélyes pad a terepjárók ülésére emlékeztet, alacsonysága miatt erősen behajlított lábbal kell ülni rajta, ami középtávon is nehezen elviselhető.
Viszont a hely eredendően felnőtteknek is elég, ezért aki gyakran és huzamosabb ideig utazik 5-6 felnőtt utassal, jobban jár a kényelmesebb, önálló leghátsó ülésekkel. Normál esetben a Karakuri változat a menő, mert az általában amúgy is üres harmadik sor könnyen el- és előrámolható.
A Mazda következetesen kiaknázta a 2+2+2 személyes felállásban rejlő lehetőségeket. A második sorban középre betolható a jobb oldali ülés, így a leghátsó ülések vagy a csomagtartó ezen az ajtón át zavartalanul megközelíthető.
A középső ülések előrebuktatásával akkora csomagtartót tudunk összehozni, hogy kiszedésükre ritkán lesz szükség. Az első üléssorig 214 centis a csomagtér. A raktérben akasztókat találunk a szatyroknak, a nehezebb tárgyakat is van hova kikötni.
A tárolóhelyeket illetően vegyes a kép. A vezető körül nyitott rekesz több is van, de a váltókar környékén az alacsony peremű felületre nem sok mindent rakhatunk, jobb lett volna több mély vagy fedeles rakodóhelyet kialakítani, amilyen az utasülés alatt is van. A fej felett a tetőből két kisebb „fiók” fordul ki, nem csupán egy szemüvegtartó.
Az anyagminőség a modellfrisítés után is csak átlagos, a kellemes tapintású, elegáns üléskárpitokkal szemben a műanyagok nem igazán barátságosak, jó kemények. Az első fotelok háttámláján lévő kapaszkodók nem szépek.
Nehézkes városi használhatóságval együtt a Mazda MPV a ma kapható egyik legjobb egyterű. A japán gyártásból és „mazdaságából” fakadó megbízhatósága mellett döbbenetes tágassága, élettel teli és szerény fogyasztású dízelmotorja, kényelme, megfelelő felszereltsége és kedvező ára is mellete szól.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86,0×86,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100 (136)/3500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 310/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,2 |
Végsebesség (km/h) | 176 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,2 |
Vegyes (l/100 km) | 7,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 188 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4805/1830/1785 |
Tengelytáv (mm) | 2840 |
Csomagtér (liter) | 294-1600 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1780/615 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár | 7 249 900 |
Konkurensek | Seat Alhambra 1.9 PD TDI Sport, 7 841 000 Ft |
Peugeot 807 Symbole 2.0 HDi, 7 950 000 Ft | |
Toyota Avensis Verso 2.0 D-4D, 7 900 000 Ft | |
Tesztelt autó ára | 7 249 900 |
Fontosabb extrák | ABS, kipörgésgátló, 4 légzsák, motoros, fűthető külső tükrök, motoros ablakemelők, manuális klímaberendezés hátsó kiegészítő szabályozással, ködfényszóró, tetősín, 16 colos könnyűfém felnik |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kategóriájának egyik legkedvezőbb árú autója a Mazda MPV. Lényege, hogy nagy, ennek összes kényelmi és praktikus előnyével, valamint városi közlekedésben jelentkező korlátaival. A remek dízelmotorral határozottan és takarékosan autózhatunk. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |