Vannak olyan nők, akik képesek kisebb méretű ruhát venni csak azért, hogy bizonyítsák – elsősorban maguknak -, nem fog rajtuk a nagy mennyiségben elfogyasztott zsír és szénhidrát. Aztán a passzentos ruhadarabban kényszeredetten viselkednek, mert elég egy rossz mozdulat és már pattan a gomb, nyílik a cipzár.
Nos, a Mazda MX-5 nem volt az én méretem. Ennek ellenére egy percig sem éreztem benne magam kényelmetlenül.
Matchbox
Tudtam én, persze,
hogy tudtam, nem egy limuzin fog várni a szerkesztőség garázsában, de azért meghökkentem, mikor megálltam mellette, fölötte. Attila kollégám megnyugtatott, hogy bele tudom magam hajtogatni, de kiszállni már nem lesz kedvem belőle. Igaza lett.
Beültem, azaz leültem a kényelmes, de ugyanakkor jól tartó ülésbe és egyből „hazaértem” érzés fogott el. Otthon is mindig leveszem a cipőmet, itt is azt kellett volna, mert kicsit szűknek éreztem a lábteret a negyvenhatos lábaimhoz.
Persze nem ezért volt meg az érzés. Ahogy körülölelt az autó, amilyen jó volt megfogni a kormányt, vagy a kardánalagúton könyökölve megmarkolni a váltót, na, az okozta ezt.
Ekkor le volt húzva a tető, így csak később derült ki, hogy ha azt becsukom, bizony a fejtér számomra megszűnik létezni. Ezért ferdén kellett tartanom a fejemet, ráadásul a teszt ideje alatt elég sokat zuhogott az eső.
Mégsem zavart ez. Annyira élveztem az autó minden rezdülését, hogy a kellemetlenségekről tudomást sem vettem.
Lehet a vászontető nyitott vagy zárt állapotban, nem esetlen a forma. Ráadásul a tetőnek fix helye van, így mindig ugyanannyi „csomagtérrel” gazdálkodhatunk. De érdekel ez valakit?
Kisvakond
A forgalomba kiérve
ismét elcsodálkoztam a Mazda méretein. Úgy éreztem magam, mint a Kisvakond, mikor autót eszkábált magának. Minden jármű sokkal nagyobb volt és egy IFA alatt talán én is képes lettem volna áthajtani.
Az autója belső tere, műszerezettsége, kezelőszervei sem voltak sokkal egyszerűbbek. Az MX-5-ben kerülték a bonyolult megoldásokat. Az ajtókárpit csaknem teljesen sima. Azért jutott rá egy pohártartó és egy klasszikus térképzseb, amibe azért egy Európa atlasz már nemigen gyűrhető be.
A szellőzés rostélyait a közepükön lévő gombokkal zárhatjuk. Viszont a szellőzőrendszer borzasztó légáramlatot bír kelteni, gyorsan és jól hűt és fűt.
A tetőt kézzel nyithatjuk. Három másodperc az egész. Kireteszelés után csak lazán a hátunk mögé dobjuk és a kattanást hallva már tudhatjuk, abban az állásban is reteszelődött. A felhúzás sem sokkal bonyolultabb és hosszabb művelet. Csak az ablakokat kell egy kicsit leengedni, hogy a tető a helyére kerülhessen.
Minden a végletekig leegyszerűsített, de jól működő.
Adatlap
Mazda MX5
Motor | 1798 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 126 LE |
Nyomaték | 167 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 sec |
Végsebesség | 194 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7 l / 100 km |
Varázslat
A motor 126 lóerőt teljesít. Nem egy végletekig kihegyezett erőforrás, hiszen ezt 1,8 literből hozták ki. Első hallásra kevésnek is tűnik, mert sokan már egy kompakt autót is kiröhögnek ekkora teljesítménnyel.
Igen ám, csak nem mindegy, hogy mekkora autóban van ilyen motor.
Teljesen másképp érezni a gyorsulást, a sebességet az MX-5-ben. Nagyon alacsonyan ülünk, a szél borzolja a hajunkat, hallhatjuk a motor hangját, a kipufogó felől is intenzívebb élmény ér bennünket. Így hát hiába tart 9,9 másodpercig a gyorsulás százra, sokkal élvezetesebb ez, mint egy jól bezárt bódéban.
Száraz aszfalton nem elegendő a motor ereje ahhoz, hogy keresztben közlekedjünk az autóval. Viszont esőben, a DSC kikapcsolása után készséggel elkezd előzni az autó hátulja, ám ezt jól kontrollálhatóan teszi. Közúton persze ne próbáljuk!
Nem a gyorsan hajtás volt az élmény ebben az autóban, hanem a gyorsulás. Már a pedálok nyomkodása is elégedettséggel töltött el. Hát még a váltó! Csuklóból kapcsolható, határozott kezet kíván ugyan, de rövid út megtétele után klattyan be a következő fokozatba. Lehetne benne egy hatodik is, hogy még többet lehessen váltani.
Az MX-5 124,5 cm magas. Egyértelmű, hogy tömegközéppontja igen alacsonyan van. Futóműve csaknem tökéletes, talán kicsit dülöngélős, de a kanyarodás így is élmény vele. Ráadásul ez a jubileumi modell megkapta a kétliteres változat toronymerevítőjét is. Ha jön a kanyar, kétségbeesés helyett csak el kell fordítani a háromküllős sportkormányt és kész. A testünk bele van szögezve az ülésbe, a fejünk leszakadását kell nyakizmaink megfeszítésével megakadályoznunk.
Megfőzött
Ha nem kellett volna visszaadni az autót – nem is szívesen tettem -, minden nap tekernék vele egy órát. Mert kell. Az, hogy 10 liter körül fogyasztott, pontosan annyira keserített el, mint az, hogy nem fértem bele.
Az autó ára 6,5 millió forint. Ez persze rengeteg pénz, de igazi versenytára nincs. Ilyen igazi roadstert csak sokkal drágábban vehetünk. A BMW Z4 csaknem kétszer ennyibe kerül.
Persze elkezdtem a használtak között böngészni. Szükség van egy ilyen játékautóra. Egyrészt újra gyerek lehetek, másrészt veszélytelen sebességnél kaphatom meg a vezetés élményét.
Az Anniversary MX-5-ös versenyautót is kipróbáltuk
Néhány hónappal ezelőtt, egy 4 órás tartóssági versennyel ünnepelte a Mazda a húsz éves sportautóját. A versenyre 30 speciálisan átépített MX-5-ös készült, bukócsővel, versenyüléssel (természetesen csak egy maradt), verseny olajjal, spéci fékekkel, felfüggesztéssel, versenygumikkal. A harminc autó közül egy autó nemrég hazánkban járt, egészen pontosan az Euroringen, ahol ugyan limitált tempóban, de annál nagyobb lelkesedéssel estem neki. A rövid benyomás ellenére nagyon megfogott az autó.
Eleve felfoghatatlanul jó dolog versenyautót terelgetni egy versenypályán, na de ez az MX-5…Pihekönnyű a kanyarokban, úgy fordul, mint egy álom, de ha egy leheletnyivel több gázt adok az ideálisnál, máris csodásan úszik el a hátulja. Három kör, elvileg mérték is, de ennyi idő alatt úgysem váltom meg a világot, nagyon jó élmény volt.
Az MX-5 Open Race versenyre felkészített autóból kivett alkatrészek: vászontető + a hozzá tartozó alkatrészek, gyári bukócső helyett FIA-homológ bukókeret, ködlámpa, motorszigetelés, kerékdob szigetelés, csomagtartó szigetelés, kormánykerék (helyette versenykormány), audiorendszer, ülések, övek, kárpit, borítások, zsbebek, légzsákok…
Az MX-5 Open Race versenyre felkészített autóba betett alkatrészek: hátsó lökhárító diffúzorral, hátsó szárny, erősítések, merevítők, biztonsági zárak, csomagtérre, motorházra, szénszálas kárpit, kagyló ülés, tűzálló huzat, 6 pontos öv, versenykormány, gyors működésű kuplingg, köridő-mérő, speciális motorhűtő folyadék, versenyolaj, versenyváltó folyadék, versenyrugók, versenyfelfüggesztés, 17 colos versenyfelnik ,versenygumi (slick), versenyfékek…
Számokban | |
---|---|
Lökettérfogat | 1999 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 118[160]/7000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 188/5000 |
Gyorsulás | 7,6 |
Végsebesség (km/h) | 213 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 181 |
Menetkész tömeg (kg) | 1070 |
Ugyanitt, ugyanebben az időben az Euroring egy párhuzamos, úgynevezett paralel szekciójában, a Magyar Mazda Klub jóvoltából jelen lévő, korábbi MX-5-ös gépeket tehettük próbára. Köszönjük nekik, íme a parádés gyűjtemény:
Szöveg: Nagy Dénes