„Mekkora motorja van ?” – általában ez volt az első kérdés, mikor meglátták a dögös külsővel megáldott Mazda RX-8-ast. „1,3-as Wankel”- hangzott rendre a válasz, amire legtöbben értetlenül bámultak. A Wankel-motor ismerete még ma sem tartozik az alapműveltséghez, mivel tényleg nagyon ritkán találkozni az utcán hasonlóval. Persze az 1,3 literes térfogat okozta rémületből a 231 lóerő és a hátsókerék-hajtás ismeretében hamar felocsúdtak a kételkedők.
A Wankel-motor komoly múlttal rendelkezik ugyan, de a kezdeti gondok miatt alulmaradt az Otto-motorral folytatott harcban. A régen tömítettségi gondokkal, magas károsanyag-kibocsátással, üzemanyag- és kenőolaj-fogyasztással küszködő Wankel-motor a Mazda fejlesztésében mára jócskán kikupálódott és leküzdötte korábbi betegségeit. Az RX-8-asban fellelhető, számtalan szakmai elismerést kivívó Renesis fantázianevű motor már az Euro 4-es normát is teljesíti.
A Wankel-motor működése
A Felix Wankel által kitalált és elkészített forgódugattyús motor a hagyományos Otto-motoroktól teljesen eltérő módon működik. A Wankel-motor dugattyúja (rotorja) háromszög alakú, oldalai egyenlő hosszúságúak és domború vonalúak. A rotor excentrikusan köröz az állórészen belül egy helyhez kötött fogaskerék körül oly módon, hogy csúcsainak három pontja folyamatos kapcsolatban áll a ház belső falával. Ez az elrendezés három munkateret eredményez, amelyek térfogata folyamatosan változik a dugattyú mozgása közben. A dugattyú egyetlen fordulata alatt az alternáló dugattyús motorok teljes négyütemű ciklusa lezajlik. A szívó és kipufogócsatornák nyílásait maga a forgó dugattyú nyitja, illetve zárja. Ez a működési elv azt jelenti, hogy a három kamrában a négy ütem valamelyike párhuzamosan megy végbe. Ez a folyamat mindhárom kamrában 120 fokkal eltolva, egyidejűleg zajlik. A dugattyú minden egyes fordulatára a házban három gyújtás és munkaütem jut.