Hatásvadász, gyönyörű, a közönséges, földhözragadt praktikum szellemét gőgösen elutasító luxustárgy az új CLS. Ahogy a régi is az volt. Csak ez kevésbé hatásvadász, viszont sokkal gyönyörűbb.

Teszt: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 1
Belsősáv-takarító tekintet

Belsősáv-takarító tekintet

Belsősáv-takarító tekintet


Négyajtós, nagy, nem E, nem S, mi az?

Hat centi híján öt méter hosszú, négy ajtaja van, a csomagtér 520 literes és csillag van az orrán. Ez alapján tágas, kényelmes túralimuzinnak gondolnánk a CLS-t. Csakhogy olyanja már van a Mercedesnek, az az E osztály.

A CLS-nek nem feladata, hogy józan, logikus kocsi legyen, ami krémszínben ezrével rója taxiként minden német nagyváros utcáit. A CLS feladata, hogy utánaforduljanak a fejek. Ezzel a céllal rajzolták a formát, alárendelve a látványnak minden praktikumot.

Aki egy-hetvennél magasabb, és sorsa egy CLS hátsó ülésére veti, jól nézze meg a kocsit minden szögből, mielőtt beül. Hátha a gyönyörű formák iránti hevület elég lesz ahhoz, hogy feledtesse vele nyakizma kínjait, fejét ugyanis tutira nem tudja majd egyenesen tartani. Főleg, ha még az üveg tolótető is csökkenti a fejteret, mint a mi autónk esetében.

Két boldog lefejezett felnőtt birodalma

Két boldog lefejezett felnőtt birodalma

Két boldog lefejezett felnőtt birodalma


Viszont az elegánsan nyitó-záródó, fafedeles tárolórekeszek, a mívesen kidolgozott hátsó klímakonzol és persze a formás, finom bőrfotelek olyan pazar látványt nyújtanak a keret nélküli hátsó ablakokon át, hogy kiszállás után, merev nyakunkat dörgölve visszanézve legszívesebben ismét elfoglalnánk helyünk ezen a gyönyörű vérpadon.

Ezek után a fene gondolná, milyen hatalmas a CLS raktere. A csapott tető, az enyhén lejtős fedél alatt 520 literes csomagtér rejtőzik. Nehezen pakolható a szűk nyíláson át, messze előrenyúlik, hogy jó nehéz legyen összeszedegetni az elgurult holmit, de mégiscsak négyhullás!

Elöl már belül is mesés, csak a meséből hiányzik pár oldal

A CLS kabinja egy főúri kastély szivarszobájának modern feldolgozása. Bőr, fa, fém, analóg óra, lebegő mutatós műszerek, határozottan működő gombok, kapcsolók, mind kiváló minőségben, súlyosan, veretesen, olyan tömörségben, ami, azt hinnénk, már kiveszett az autógyártásból.

A csodásan megmunkált nívós anyagok önmagukban is megadják a luxus érzését a CLS utasainak. Talán ezért gondolta úgy a gyártó (és a konkrét tesztautót megrendelő importőr), hogy kicsit lazíthat az elektronikában.

A belső méltó a külsőhöz

A belső méltó a külsőhöz

A kocsi listaáron ugyanis 24,62 millió forint. Ebben benne van a LED-es világítás 433 ezerért, az éjjellátó-gyalogosvédő 363 ezerért, a fűthető ablakmosófúvóka 49 ezerért, és a már említett tolótető 337 ezerért, meg még számos miegymás. De hogy egy 25 milliós új autóban ne legyen követőradaros tempomat, az elektromos bőrülés ne legyen memóriás, és hogy nyomkodni kelljen a kulcson a gombot a nyitáshoz, be kelljen dugni egy lyukba az indításhoz – érdekes. Már hatodennyibe kerülő Renault-t, Toyotát nem tudunk úgy kapni, hogy ne legyen benne kulcsnélküli kulcs – jól jelzik ezek az apró foghíjak, milyen baromi drága tud lenni egy igazán jól felszerelt presztízsautó.

Express Card dokkoló a középkonzolon

Az órát menüből lehet állítani; bepötyögjük, mennyi az idő, a mutatók pedig elegánsan a helyükre sietnek

Az órát menüből lehet állítani; bepötyögjük, mennyi az idő, a mutatók pedig elegánsan a helyükre sietnek

A nagy gomb alatt az Express Card-aljzat


Apró érdekesség: a CLS hifi-vezérlése alatt a műszerfalon nem SD-kártya foglalat, nem USB és nem is 3,5 mm-es jack-aljzat várja a külső elektronikai eszközöket. Hanem egy úgynevezett Express Card-foglalat, a PCMCIA rendszer utódjának periféria-fogadó szabványa.

A mercisek nemzetközi fórumokon azt mondják, CF-kártyák, Sony Memory Stickek remekül működnek együtt Express Card adapterbe dugva az autóval, csak az xD-formátumú memóriakártyáktól kell óvakodni.

Sokat számít a szín

Vigyázat: az új CLS nem minden színben olyan látványos, kívánatos négykerekű ékszer ám, mint ebben a pezsgőmetálban! Egyszer mellém-mögém keveredett az Egérúton egy másik kocsi – szürreális kép ezekben a válságos időkben, két vadiúj, huszonmilliós luxusautó, ráadásul mindkettő magyar rendszámmal! Az a CLS fehér volt, én meg nem ismertem fel. Percekig néztem a tükörben, mi a fene lehet.

Kicsit nőiesek az agyongömbölyített hátsó lámpák. Sebaj

Kicsit nőiesek az agyongömbölyített hátsó lámpák. Sebaj

Valamelyik nagy kupé? Ja, nem, mert négyajtós. E osztály? Nem, annak más a hűtőmaszkja. S? Ahhoz kicsi. Tán csak nem az új C? Annak meg nagy. És, bár egy pont olyan kocsit használtam már napok óta, mégis meg kellett látnom a króm típusjelzést a másik Merci fenekén, hogy kínomban felröhinthessek: tessék, ennyit értek hozzá.

De aranymetálban felismertem volna, az tuti. Hiszen amióta visszaadtam ezt a lehetetlenül drága, minden praktikumtól mentes, feleslegesen, kihasználhatatlanul erős tesztautót, már többször álmodtam is vele.

Mi van a piacon a CLS mellett?

Tegyük fel, hogy az extravagáns, felső-középkategóriás autójára húszmilliót sem sajnáló vevő nem szeretett bele első látásra a Mercedesbe. Miből válogathat, mit érdemes még megnéznie; milyen versenytársakat kínál a konkurencia alapáron 18,65 milliós, 265 lóerős, hathengeres dízel tesztautónk ellenében?

Az Audi A7 jelzésű négyajtós kupéja a Merci legegyértelműbb alternatívája. De, fájdalom, bár a négykarikás modell csomagtere 15 literrel még nagyobb is a CLS-énél, a hathengeres dízelmotor mindössze röhejes 245 lóerős, 500 Nm-t tud, alapáron 18,3 millióért. Az igaz, hogy ez 4×4-es, a CLS-ből pedig még nincs 4-Matic. (Beszámolónk az A7-ről)

A bajorok sokkal csúnyább, ellenben sokkal erősebb kocsit adnak a CLS áráért. Az 5GT (Gran Turismo) 535d jelzésű, 300 lóerős, bár csak (CSAK!) 600 Nm-t leadni képes sor hatosával 18,6 millióért lehet a miénk. 440 literes csomagtérrel, viszont a Mercihez képest pazar hátsó fejtérrel.

Adná még magát a Porsche Panamera is, de vigyázat, a látszat csal! A méretben és formában teljesen a mezőnybe illő Porsche csak benzinmotorokkal kapható, árlistája pedig messze a mezőny előtt, 30 millióról indul. (Beszámolónk a Panameráról)

Dizájnbivaly komótos yuppie-knak

Bochkor Gábor az egyetlen CLS-tulaj, akit meg tudok nevezni, és – bár nem tudom, hogy vezet – úgy vélem, ő tökéletesen boldog lesz az újban is, ha majd elszánja magát a cserére. Valahogy úgy képzelem, hogy aki megvesz egy ennyire a látványról, ha tetszik, látszatról szóló kocsit, teljesen boldog lesz azzal, hogy elmondhatja: 620 Nm tolja, 265 lóerő húzza a kocsit. És soha nem merül majd fel benne, milyen lenne, ha ezt az iszonyú erőt esetleg oda is adná a kezébe a Mercedes.

A BMW tud takarékosabb nagy dízelt csinálni, de a Merci V6-osa kulturáltabb, finomabb a bajor sor 6-nál

A BMW tud takarékosabb nagy dízelt csinálni, de a Merci V6-osa kulturáltabb, finomabb a bajor sor 6-nál

Lelkesen meséli majd, hogy ez a kocsi rezzenéstelenül tol le mindenkit az Autobahnon kétszáz fölött, miközben tökéletes akusztikával szól a hifiből a Bumeráng. Hogy a légrugós felfüggesztéssel még Budapest is mintha egy hatalmas gyalult asztallap volna. És hogy elég megállni 700 kilométerenként, mert az 59 literes tank simán elég ennyire, annyira jól eszik a gép. És hogy mennyire biztonságos a kocsi, milyen stabilan tartja íven az elektronika akkor is, ha a sofőr elsokallta a kanyart.

És persze egy tipikus CLS-tulajnak soha-soha még csak eszébe se jutna kikapcsolni a menetstabilizálót, hogy megérezze, mire is képes valójában ez a csodálatos motor.

Minden garázsnak díszére válik az új CLS

Minden garázsnak díszére válik az új CLS

Minden garázsnak díszére válik az új CLS


Én azonban, aki született autóbuziként teljesen helytelenül fogom fel ezeket az elegáns, drága luxuscikkeket, bizony sajnálom, hogy az új CLS-ről lemaradt az ESP-gomb. A mai napig előttem van a kép, ahogy egyszer Debrecenben egy dupla kereklámpás, első szériás E-Klasse kifordult a Kossuth utcára a színház mellől. Keresztben, mélyen morgó motorral, felfüstölő kerekekkel, tökéletesen helytelenül, neveletlenül, amúgy bunkó tahó módjára. Úristen, mire lehetne képes ez a finom, művészien precíz motor, a hétfokozatú, kézzel is kapcsolható váltóval, hátsó keréken, amúgy istenigazából eleresztve! Sosem tudjuk meg, mert a CLS – szerencsére – nem engedi.

Nem is illene hozzá persze. Az új CLS a maga műfajában így tökéletes. Halkan, kecsesen léptet, néha egy-egy pillanatra megmutatja az erejét, de rögtön megszelídíti, visszafogja az elektronikus fegyelmezés. Luxusautó a javából: nagy erő, de nem használni, hanem csak hogy legyen. Én még nem értem meg rá, de nem vagyok messze tőle, hogy ő legyen ne csak álmaim, de vágyaim autója is.