Mióta gyermekem van, sokkal inkább a praktikus megoldások keltik fel az érdeklődésemet egy autóban. Ha a kismotor, a bicikli, a babakocsi, a homokozólapát mellé még számos más apróságot be kell szuszakolni a csomagtartóba, az ember kezd kevésbé fogékony lenni egy kisautóval tölthető hétvége iránt.
No de a MINI az mégis más. Félretettük tehát a középkategóriás családi kombit, hogy helyette az új MINI Cabrióval közlekedjünk. Nem bántuk meg.
Ugyanolyan, de más
Ahogy a zárt változatoknál, a kabriónál is szakavatottnak kell lenni az új modell azonosításához. Persze egymás mellé állítva őket szembeötlő a különbség, de önállóan nem egyszerű. Maradt a mokány forma, gömbölyded jegyekkel csinosítva és különleges részletmegoldásokkal megfűszerezve. Jó ránézni, no.
Leginkább a bukócső árulkodik, hogy ez új. Míg ugyanis az elődnél a hátsó utasok feje fölé ágaskodott, addig az újnál szerényen megbújik. Félni nem kell, ha szükség van rá, előugrik és segít.
Az új MINI Cabrio utasait továbbra is vászontető védi rossz idő, vagy épp ellenkezőleg, a kíméletlen napsugárzás esetén. A tető nemcsak álló helyzetben, de 30 kilométer/óráig menet közben is nyitható-csukható. A manőver mindössze 15 másodpercig tart, amelyhez nem is feltétlenül kell az autóban lennünk, hiszen akár a kocsi mellett állva, a távirányítóval is kinyithatjuk. Egy ilyen színpadias előadás garantált siker a gyerekek és hölgyek körében, a férfiak viszont tuti utálnak majd minket.
További érdekesség, hogy integrált tolótető-funkcióval is bír a vászon, vagyis lehetőség van csak az első utasok feletti részt hátracsúsztatni, ezt 120-ig tehetjük meg.
Bár én szerencsés vagyok és sokféle MINI-ben ültem már, de ha az utastérben ébrednék, vizsgálódnom kellene, hogy melyikben is vagyok. Persze sok részben más, de megmaradtak a kerek formák és a látványos pálcaszerű kapcsolósor is, amelyből immár a belső tükör fölé is jutott. De itt a nagy titok: ha van navi, akkor az új modell. Immár ugyanis gyári kiszerelésű, Magyarországon is működő GPS is rendelhető, kifejezetten látványos grafikával.
Félévszázados kisautó |
Idén 50 éves a Mini, amelyet a British Motor Corporation megbízásából Sir Alec Issigonis tervezett. Az autó megszületésében szerepe volt, hogy 1956-ban az egyiptomi elnök egy hónappal a brit csapatok szuezi térségből történt kivonását követően államosította a Suez Canal Company vállalatot. Ennek nyomán az olaj és a benzin ára azonnal az égbe szökött, megnyílt az út a gazdaságos autók előtt.
Az elkészült klasszikus Mini mindössze 3,05 méteres hosszú volt és 3,50 méteres parkolóhelyre is befért. Miután a tesztpéldányok túl gyorsak voltak, 848 köbcentiméteres, 34 lóerős motort szereltek bele, ami még így is 120 kilométer/órás csúcstempót biztosított a mindössze 600 kilós autónak. Az eredeti Mini 1959. augusztus 26-án mutatkozott be, az akkori második legolcsóbb modell volt. Olyan megoldások tették olcsón gyárthatóvá, mint a külső lemezvarrat vagy ajtók külső zsanérjai, de a kapcsolók és más elemek is a minimalizmus jegyében születtek. |
Alkalmas-e családi használatra a MINI Cabrio?
Az első üléseken utazni nem jelent problémát, hátulra azonban csak rövid útra ültessünk ismerőst, különben biztos nem lesz a barátunk. A gyermekülés használata megoldható, kis kompromisszum árán. Szóval befértünk.
De mi van a csomagokkal? Nincs mese, kicsi a csomagtartó, de számos praktikus megoldás segít maximálisan kiaknázni. Az egyik, hogy ha a tető zárt állapotban van, akkor nemcsak a csomagtérajtó nyitható le, de a vászontető alsó része is felfelé. Kabrióknál szintén nem megszokott módon lehajthatók a hátsó ülések, ezzel akár 660 literes rakodótér is kialakítható.
Tehát nagyrészt kénytelenek vagyunk lemondani az állandóan velünk utazó felesleges holmikról, s ettől lehet, hogy kissé elszomorodunk, de biztosan boldogan érkezünk, ha útra kelünk.
A MÁSODIK OLDALON az is kiderül, miért örülünk.
Anya, apa boldog
Szögezzük le, piszok jó vezetni a MINI-t. Egyszerűen minden pillanat zseniális vele, lassan és gyorsan egyaránt. Alig tekerem el a kormányt és már fordul is, ragad az útra, szóval: ide nekem a kanyarokat, nem kell az autópálya. Öt perc autózás felér egy gyógykúrával, biztos a jókedv.
S ha ehhez hozzávesszük, hogy a 2007-ben, 2008-ban és legutóbb 2009-ben is kategóriájában az Év Motorjának választott blokk van a gépben, adott az adrenalintúltengés.
A korábbi kompresszor helyett turbó kapcsolódik az 1,6-os motorhoz az új MINI Cooper S-ben, 175 lóerős teljesítményt produkálva. A motort nem is az ereje teszi különlegessé, hanem a váltóval való összhangja. Elképesztően rugalmas a kocsi, 120-ról szinte pillanatok alatt gyorsul 180-ra hatodikban. Ha pedig vissza is kapcsolgatunk, akkor igazi száguldásban lesz részünk. Szerpentinen van a helye!
Nemcsak én imádtam vezetni, de párom is, pedig habitusa nem épp egy rohanó taxisé. Egyből rákapott az ízére, hol volt már „ebbe hova fogjuk rakni a…” kérdés. Neki leginkább a MINI hangja tetszett. Gázadásra a kipufogó válaszol öblös orgánummal, melyre minden váltáskor a megkerülő szelep süvítése reagál. Igazi koncert műértőknek, akiknek amúgy ez az autó szól!
Konkurencia? Mi az?
Ez a MINI nem skatulyázható be. Nem fér be a normál értékrendbe. Gyakorlatilag nincs ellenfele. Nincs prémiumkabrió ekkora méretben. A BMW 1-es és az Audi A3 nyitható változata lehetne konkurens, de azok is jóval nagyobbak. A Peugeot 207 CC ideális ellenfél lehetne, hiszen motorjuk egy vérből való, de franciában nincs ilyen erős variáns, az fémtetős, nagyobb és különben is, nincs ilyen magasra pozicionálva. Egy MINI luxuscikk.
A MINI Cooper S Cabrio 7,66 millióba került, amikor két hete nálunk járt a tesztautó. No de egy ilyen példány sosem alapfelszereltségű, legfeljebb külön kérésre. Az általunk kipróbált autó 10,6 milliót kóstált. Igen, a félmilliós navigációs rendszer, a négyszázezres aerocsomag, a hifi meg számos más apróság igencsak megdobja az árat.
Viszont július elseje óta nehezebb az autóértékesítők, illetve a vevők dolga is. A megemelt áfa igencsak érezteti a hatását. Vegyük például ezt a kocsit. Az alapára 8,1 millióra ugrott, míg a megdrágult extrák nyomán összességében már 11,2 millió forintba kerül.
Hatalmas pénz, de a különlegességnek ára van, ez a MINI ráadásul szép és jó is. Nem lehet másként felfogni, mint egy drága ékszert vagy karórát. Pontosabb egy Patek Philippe, mint egy Casio? Mégis sokszorosába kerül…
A HARMADIK OLDALON vannak műszaki adatok, összegzés, de akad ott egy videó is. Érdemes tehát kattintani!
Műszaki adatok – MINI Cooper S Cabrio | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (cm3) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 77 X 85,8 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 128(175)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 (260)/1600-5000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,4 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 153 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3714/1683/1414 |
Tengelytáv (mm) | 2467 |
Csomagtér (liter) | 170 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1305/430 |
Üzemanyagtank-kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 205/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 107000 |
Konkurensek (forint) | – |
Tesztelt autó ára (forint) | 11 284 400 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ,, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kiemelkedően érzelemgazdag kocsi, élményautó a javából. Prémiummodell, aminek meg is kérik az árát. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Ne hagyja ki a gyári fotókat sem!
Videó MINI a hóban: