Teszt: Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi Exclusive - Észszerű döntés

Egyszer egy ismerősöm azt mesélte, hogy neki Citroën Xsara Picassója sosem lesz. Félt attól, hogy a „sok A oszlop” miatt naponta töri majd össze az autót, visszariadt az egyterű tojásdad formájától, és a Citroën név is nehezen emészthetőnek tűnt Golfos szájízében.

Teltek-múltak a hónapok és egyszer csak egy kisbabával kopogtatott be a gólya a család budai házának első emeleti ablakán. A gyerek maradt, de a Golfnak mennie kellett. Most az lenne a poén, ha a Golf helyett mondjuk egy Passat kombit vett volna a család, de akkor semmi köze sem lenne a teszthez. Természetesen Picassót vettek, mivel az ész érvék lenyomták az érzelmeket.

Ez nagy általánosságban is elmondható, mivel hazánkban megjelenése óta ranglistavezető az alsó középkategóriás egyterűek között a Picasso. Ezt egyértelműen annak köszönheti, hogy a Picasso formájában relatíve olcsón juthatunk tágas családi autóhoz.

3.740.000 forintot jelent a relatív olcsóság 95 lóerős benzinmotorral, az új 1,6-os dízellel pedig szintén nem tragikus 4.750.000-et. Ha a nálunk járt, minden földi jóval ellátott Exclusive kivitelre fáj valakinek a foga – tempomattal, CD-s rádióval, könnyűfém felnivel és hátsó elektromos ablakemelővel -, akkor további 320 ezer forintot kell a kasszánál hagynia távozáskor.

Jelenleg ez az egyetlen dízelmotor a Picassóhoz, a korábbi 90 lóerős 2,0 HDi-t törölték a kínálatból. Bár köbcentire az új motor kevesebb, teljesítménye 109 lóerő, így első hallásra jobbnak tűnhet. Ami azt illeti, nem hallásra, hanem próbára is jobb az új motor. A PSA-Ford közös fejlesztésében készített géphez a Ford Focus C-Max-ben és a Mazda3-asban már volt szerencsék.

Érdekes mód, mintha a Citroën egyterűjében másként hallatná hangját a common rail dízel, mint a többi autóban. Kerepeléséből több jut az utastérbe, de zaja ennek ellenére nem elviselhetetlen. Hangosabb nála a 250 ezer forintos üvegtető, ami felárért rendelhető, és amibe 140 felett kap bele a menetszél.

Zaj sajnos rossz úton minden irányból jön. Elöl a kesztyűtartó, hátul a csomagtartóban zörög valami. Pedig amúgy kinézetre fantasztikus az utastér, a színösszeállítás és a hangulat első osztályú a Picassóban. Hozzá kell azonban tenni, hogy a bézs textúra csak az Exclusive kivitel sajátossága.

Alacsony fordulaton nem igen akar húzni a motor, de saccra 1800-as fordulattól már lelkesen viszi a nagy tojást. Megfelelő időben történő váltásokkal kordában tartható a lendület, a nehezen kezelhető váltókar azonban igyekszik elejét venni a gyors kapcsolásoknak. Amúgy teljesen elégedettek voltunk a motorral, főként 6,9 literes átlagfogyasztásával. Ennél jóval kevesebb elég csak országúton járva. Nagyjából 4-5 liter a fogyasztás vérmérséklettől függően.

Abszurdnak hangzik egy 1,6 literes dízelmotornál a vérmérséklet említése, pedig ez a motor valóban képes jó tempóban vinni a Picassót. Valamivel talán lomhább, mint a korábban nálunk járt Focus C-Max, de egyterűt úgyis lehiggadt családapák vesznek, akik már leszoktak a közúti autóversenyzésről.

Versenyzésre egyéb paraméteri miatt sem alkalmas a Picasso. Érdekes, kígyózó mozgása megnehezíti a gyors kanyarvételt. Olyan, mintha az első és a hátsó tengely között egy csukló lenne, amin keresztül az autó hátuljának mozgása folyton megtörik. Cserébe viszont kényelmes az autó rugózása, így a hátsó ülésen szunnyadó csöppségek nem ébrednek fel minden egyes úthibára.

Sajnos fordulatszámmérő továbbra sincs, pedig a modellfrissítés alkalmat adhatott volna a műszeregység reformjának. Itt kell ugyanis megjegyezni, hogy a Picasso modellfrissítés áldozata lett 2003 szeptemberében, ám ezt azóta sem vette észre senki. A változás ugyanis csak annyi, hogy hegyes a fényszórók belső sarka, nagyobb a hűtőrács és kicsit más a hátsó lámpa.

Praktikussági szempontból néhány hibát már korábban is felfedeztünk a Picassón, ezek nem változtak most sem. Rossz helyen van – a kormánytól balra lent – a hátsó ablakemelő gombjai, és a színes kárpitozás is látszik a szélvédőben. Számtalan pakolórekesz és az óriási tér viszont elfeledteti velünk az iménti kritikai észrevételeket. Elöl és hátul is nagyok az ülőlapok, hosszú combúaknak is kényelmesek. Nem akart a Citroën rövid ülőlapokkal teret nyerni, és nincs is szüksége rá. Valóban kényelmes három felnőttnek a hátsó üléssor, az 550 literes csomagtartó pedig a sok cuccal nyaralóknak is elég kell, hogy legyen.

Kategóriájában a Picasso még mindig a legnépszerűbb, ami a szimpatikus vonások túlsúlyának köszönhető az antipatikus vonásokkal szemben. Aki nem sajnálja a felárat, mindenképpen az 1,6 literes dízelmotort válassza, mert a benzinesek jóval lustábbak és többet is fogyasztanak.


Műszaki adatok – Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi Exclusive
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Furat x löket (mm) 75X88
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80(109)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 245/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,9
Végsebesség (km/h) 183
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,1
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 131
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4276/1751/1637
Tengelytáv (mm) 2760
Csomagtér (liter) 550
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1393/457
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 185/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 5 070 000
Konkurensek Ford Focus C-Max 1.6 HDi Trend: 5 235 000
Renault Scenic II 1.5 dCi Privilege: 5 410 000
Toyota Corolla Verso D-4 Sol: 6 165 000
Opel Zafira 2.0 DTI Elegance: 5 752 000
VW Touran 1.9 PD TDI Highline: 6 525 000
Tesztelt autó ára 5.350.000
Fontosabb extrák ABS, ESP, ASR, automata klímaberendezés, vezető- utas- oldallégzsák, 4 elektromos ablak, CD-s rádió
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Egy Citroën Xsara Picasso megvásárlásával örökre le kell mondanunk a vezetés élvezetéről, helyette viszont egy tágas, praktikus családi autóval közlekedhetünk halálos unalomra ítélve. Ha lehet, kerüljük a benzinmotorokat, válasszuk a dízelt!
Pontszám (max. 10) 6,5 pont