Egyszer egy ismerősöm azt mesélte, hogy neki Citroën Xsara Picassója sosem lesz. Félt attól, hogy a „sok A oszlop” miatt naponta töri majd össze az autót, visszariadt az egyterű tojásdad formájától, és a Citroën név is nehezen emészthetőnek tűnt Golfos szájízében.
Teltek-múltak a hónapok és egyszer csak egy kisbabával kopogtatott be a gólya a család budai házának első emeleti ablakán. A gyerek maradt, de a Golfnak mennie kellett. Most az lenne a poén, ha a Golf helyett mondjuk egy Passat kombit vett volna a család, de akkor semmi köze sem lenne a teszthez. Természetesen Picassót vettek, mivel az ész érvék lenyomták az érzelmeket.
Ez nagy általánosságban is elmondható, mivel hazánkban megjelenése óta ranglistavezető az alsó középkategóriás egyterűek között a Picasso. Ezt egyértelműen annak köszönheti, hogy a Picasso formájában relatíve olcsón juthatunk tágas családi autóhoz.
3.740.000 forintot jelent a relatív olcsóság 95 lóerős benzinmotorral, az új 1,6-os dízellel pedig szintén nem tragikus 4.750.000-et. Ha a nálunk járt, minden földi jóval ellátott Exclusive kivitelre fáj valakinek a foga – tempomattal, CD-s rádióval, könnyűfém felnivel és hátsó elektromos ablakemelővel -, akkor további 320 ezer forintot kell a kasszánál hagynia távozáskor.
Jelenleg ez az egyetlen dízelmotor a Picassóhoz, a korábbi 90 lóerős 2,0 HDi-t törölték a kínálatból. Bár köbcentire az új motor kevesebb, teljesítménye 109 lóerő, így első hallásra jobbnak tűnhet. Ami azt illeti, nem hallásra, hanem próbára is jobb az új motor. A PSA-Ford közös fejlesztésében készített géphez a Ford Focus C-Max-ben és a Mazda3-asban már volt szerencsék.
Érdekes mód, mintha a Citroën egyterűjében másként hallatná hangját a common rail dízel, mint a többi autóban. Kerepeléséből több jut az utastérbe, de zaja ennek ellenére nem elviselhetetlen. Hangosabb nála a 250 ezer forintos üvegtető, ami felárért rendelhető, és amibe 140 felett kap bele a menetszél.
Zaj sajnos rossz úton minden irányból jön. Elöl a kesztyűtartó, hátul a csomagtartóban zörög valami. Pedig amúgy kinézetre fantasztikus az utastér, a színösszeállítás és a hangulat első osztályú a Picassóban. Hozzá kell azonban tenni, hogy a bézs textúra csak az Exclusive kivitel sajátossága.
Alacsony fordulaton nem igen akar húzni a motor, de saccra 1800-as fordulattól már lelkesen viszi a nagy tojást. Megfelelő időben történő váltásokkal kordában tartható a lendület, a nehezen kezelhető váltókar azonban igyekszik elejét venni a gyors kapcsolásoknak. Amúgy teljesen elégedettek voltunk a motorral, főként 6,9 literes átlagfogyasztásával. Ennél jóval kevesebb elég csak országúton járva. Nagyjából 4-5 liter a fogyasztás vérmérséklettől függően.
Abszurdnak hangzik egy 1,6 literes dízelmotornál a vérmérséklet említése, pedig ez a motor valóban képes jó tempóban vinni a Picassót. Valamivel talán lomhább, mint a korábban nálunk járt Focus C-Max, de egyterűt úgyis lehiggadt családapák vesznek, akik már leszoktak a közúti autóversenyzésről.
Versenyzésre egyéb paraméteri miatt sem alkalmas a Picasso. Érdekes, kígyózó mozgása megnehezíti a gyors kanyarvételt. Olyan, mintha az első és a hátsó tengely között egy csukló lenne, amin keresztül az autó hátuljának mozgása folyton megtörik. Cserébe viszont kényelmes az autó rugózása, így a hátsó ülésen szunnyadó csöppségek nem ébrednek fel minden egyes úthibára.
Sajnos fordulatszámmérő továbbra sincs, pedig a modellfrissítés alkalmat adhatott volna a műszeregység reformjának. Itt kell ugyanis megjegyezni, hogy a Picasso modellfrissítés áldozata lett 2003 szeptemberében, ám ezt azóta sem vette észre senki. A változás ugyanis csak annyi, hogy hegyes a fényszórók belső sarka, nagyobb a hűtőrács és kicsit más a hátsó lámpa.
Praktikussági szempontból néhány hibát már korábban is felfedeztünk a Picassón, ezek nem változtak most sem. Rossz helyen van – a kormánytól balra lent – a hátsó ablakemelő gombjai, és a színes kárpitozás is látszik a szélvédőben. Számtalan pakolórekesz és az óriási tér viszont elfeledteti velünk az iménti kritikai észrevételeket. Elöl és hátul is nagyok az ülőlapok, hosszú combúaknak is kényelmesek. Nem akart a Citroën rövid ülőlapokkal teret nyerni, és nincs is szüksége rá. Valóban kényelmes három felnőttnek a hátsó üléssor, az 550 literes csomagtartó pedig a sok cuccal nyaralóknak is elég kell, hogy legyen.
Kategóriájában a Picasso még mindig a legnépszerűbb, ami a szimpatikus vonások túlsúlyának köszönhető az antipatikus vonásokkal szemben. Aki nem sajnálja a felárat, mindenképpen az 1,6 literes dízelmotort válassza, mert a benzinesek jóval lustábbak és többet is fogyasztanak.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75X88 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 245/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,9 |
Végsebesség (km/h) | 183 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 131 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4276/1751/1637 |
Tengelytáv (mm) | 2760 |
Csomagtér (liter) | 550 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1393/457 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár | 5 070 000 |
Konkurensek | Ford Focus C-Max 1.6 HDi Trend: 5 235 000 |
Renault Scenic II 1.5 dCi Privilege: 5 410 000 | |
Toyota Corolla Verso D-4 Sol: 6 165 000 | |
Opel Zafira 2.0 DTI Elegance: 5 752 000 | |
VW Touran 1.9 PD TDI Highline: 6 525 000 | |
Tesztelt autó ára | 5.350.000 |
Fontosabb extrák | ABS, ESP, ASR, automata klímaberendezés, vezető- utas- oldallégzsák, 4 elektromos ablak, CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Egy Citroën Xsara Picasso megvásárlásával örökre le kell mondanunk a vezetés élvezetéről, helyette viszont egy tágas, praktikus családi autóval közlekedhetünk halálos unalomra ítélve. Ha lehet, kerüljük a benzinmotorokat, válasszuk a dízelt! |
Pontszám (max. 10) | 6,5 pont |