Teszt: Opel Astra 1.4 Enjoy - Öntudatos favorit


Íme egy Opel, amely elüt a márkától megszokott gazdaságos, kicsit szürke, hétköznapi használatra tökéletesen megfelelő autó képétől. Az új Astrának markáns arculata van, formája karakteres, szerintünk jól néz ki, de ezt saját ízlése szerint mindenki el tudja dönteni. A forma annyira sikeres, hogy a családi összetartozás jegyében a Vectra is az Astráéhoz hasonló orr-részt kap 2005-ben, rebesgetik a jól értesültek.

Sokáig izgatták az autóvásárlókat az Astrával, a tavaly őszi bemutató után bő fél évvel jelent csak meg az Astra a hazai Opel szalonokban. A felfokozott várakozást jelzi az áprilisi nyílt hétvégén megrendelt 774 autó.

Családi, baráti körben jó előre megkaptuk a rendeléseket, hogy az új Astrát mindenképpen mutassuk meg. Aki érdeklődik az autók iránt, ismeretlenül is alaposan megnézte az Astrát, többen beszédbe elegyedtek velünk és sokan megdicsérték a tejüveg szerű hátsó lámpákat.

Kívülről értékes autónak mutatja magát az Astra, jól összeszerelt, merev karosszériával. A beszállás után a jó minőségi benyomást a tetőoszlopok szövetburkolata, az átlagosnál jobb anyagválasztás, a műszerfal puha műanyaga, az órák ezüst kerete és a kezelőszervek, karok, gombok, kapcsolók kulturált működése és a kiugrasztható tollú, audis-volkswagenes slusszkulcs is megerősíti.

Okos részletmegoldásokat az autó bármely részén találunk. Az átlagos méretű csomagtartóba viszonylag szűk nyíláson át pakolhatunk, de a nem jól lecsukott fedelet a felgyulladó rendszámtábla-világítás jelzi. A tervezők gondoltak a két olvasólámpára a hátsó utasok fölött, a fejtámlák magas utasoknak is megfelelően kihúzhatók, sok autóban ez még elöl sem jön össze.

Egy sorral előrébb a vezetőülés állítható deréktámaszát emelnénk ki. Nagyon tetszett az az autókban ritkán látható szolgáltatás, amellyel megjelenik a szériában CD-s rádióból szóló számok címe a kijelzőn. A jó üléshelyzet hamar megtaláltuk a kormány négy irányú állításával, a vezetőülés magasságállításával és dönthetőségével.

Még éppen elegendő hely van rakodni, de elöl és hátul is szűkek a térképtartók, a két első ülés között sem találunk túl sok helyet, egyedül a kesztyűtartó érdemel dicséretet. A kesztyűtartót az Enjoy kiviteltől polc osztja ketté, mindkét fele tágas és főleg nagyon mély. A fedélben aprópénzt és tollat is rögzíthetünk.

A tesztautóban 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámlát találtunk, amelynek előnye, hogy a középső részt előrehajtva könnyen előhalászhatjuk a csomagtartóban feledett apróságokat, hátránya, hogy nincs kartámasz.

A műszerfalról hiányzik a vízhőfokmérő, amire az Auto Bild kérdezz-felelek akcióján a gyár illetékese azt a magyarázatot adta, hogy az összes Astra motor hidegen is bírja a taposást. Német eredetiben: vollgasfest, ahogy ő fogalmazott, tehát még a dízeleknél sincs szükség vízhőmérőre. Legalább a japán autókban is látható kék lámpácskának örültünk volna. Indexeléskor akaratlanul többször is sikerült átváltani hosszú fényre.

Komolyabb probléma a műszerek kialakításával, hogy a nekünk kedvező magasságba állított kormány többünknek eltakarta a műszerek leggyakrabban használt sávját, ezért kényelmes testtartásban vezetve az autót, csak külön ügyeskedéssel láttuk, hogy mennyivel megyünk.

Az Astrában ugyanis keveset érezni a sebességből. A motorzaj a viszonylag rövid áttételezés ellenére sem erős, a szél nem hangoskodik az áramvonalas, 0,32-es alaktényezőjű autó körül, de ami a legmeglepőbb volt az új Astrában, az a rendkívül jó futási kultúra.

Nagyon csendesen dolgoznak a felfüggesztések, a futóműzaj ebben a kategóriában minimálisnak számít. Vidáman karcoltunk az Astrával egyre húzósabb kanyarokat a jól ismert szakaszon, a kezelhetőség és az autó jóindulata kiáll minden kritikát, ráadásul az Astra az erős oldalszelet is bírja. A lassulás a szériában járó 205/55 R16-os Conti PremiumContact gumikkal önmagáért beszél.

Kis túlzással el voltunk ragadtatva a kormányzás pontosságától, a szervorásegítés erőinek eltaláltságától, egyedül az úthibákból kellene kevesebbet a vezető kezéhez engednie a kormányműnek. Könnyű parkolni az autóval, áttekinthetősége a modern autók között jónak számít, a fordulékonysága is kedvező.

Nem konstrukciós értéke miatt, hanem viselkedése alapján adunk ötös alát az új Astra futóművére. Az Opel hangsúlyozta is, hogy főleg marketing okokból gondolkodtak egy többlengőkaros, független hátsó kerékfelfüggesztés kifejlesztésén, de alacsonyabb ára és kisebb helyigénye miatt inkább az előd megoldását finomították.

Nyilván sok olvasónknak van G Astrája 90 lóerős motorral, akik az elődmodellben élénknek ismerték meg a 16 szelepes motort. A H sorozatban a benzines alapmodell virgoncságnak nyomát sem mutatja, erősen lefojtott benyomást kelt. 90 lóerővel és a 4000-es fordulaton ébredő 125 Nm-es nyomatékkal az Astra komótosan gyorsul, de négy felnőtt utassal sem keltett alulmotorizált benyomást.

Két személlyel, a fokozatokat jól kihúzatva nem ragadtunk be lassabb autók mögé országúton, autópályán könnyen tartható a 150-es tempó. Ennél többet egy ezernégyes motortól ebben a súlykategóriában nem szabad várni. A váltókar kis erővel és pontosan mozgatható.

Csak hogy olajat öntsünk az V Golf – Új Astra fórum amúgy sem szunnyadó tüzére, az alap Astra érezhetően jobban megy, mint a 75 lóerős alap Golf.

Kedvező a benzinfogyasztás, országúton kényelmesen autózva 7,08 litert tankoltunk a tesztautóba 100 kilométerre, városban 8,7 litert füstöltünk el százon, részben klímával, ami kimagaslóan jó érték.

Nagyautós erénye az új Astrának a pompás rugózási komfort és az ülések kényelme, aminek nem csak az elöl ülők örülnek. A zavartalan utazás feltétele a jó zajszigetelés mellett a tágasság, az Astra mindkettőben bőven átlagon felülit nyújt, főleg a hátsó fejtér licitálja túl az alsó középkategória átlagát.

Enjoy kivitelben 3 839 000 forintba kerül az Astra. Az öntudatos árképzésre elsősorban a termék vonzereje és az Astra átlagon felüli teljesítménye ad alapot, de a felszereltség is jó. Az autó bevezetésekor az Opel vezérképviselet jelezte, hogy május 31-ig garantálja a bevezető árakat, ami áremelést valószínűsít a következő hetekben.


Műszaki adatok – Opel Astra 1.4 Enjoy
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1364
Furat x löket (mm) 73,4
Hengerek / szelepek száma 80,6
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66 (90) 5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 125 4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,7
Végsebesség (km/h) 178
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,2
Vegyes (l/100 km) 6,3
CO2 kibocsátás (g/km) 151
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4249/1753/1460
Tengelytáv (mm) 2614
Csomagtér (liter) 350-1270 (pótkerékkel)
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1230/475
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 52
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 3 839 000
Konkurensek VW Golf 1.4 FSI 5a, 4 154 000
Toyota Corolla 1.4 Sol 5a, 4 380 000
Peugeot 307 1.4 16V Presence, 3 590 000
Renault Mégane II 1.4 16v Auth. Plus, 3 675 000
Tesztelt autó ára 4 049 000
Fontosabb extrák ABS, 2 első, 2 oldallégzsák, CD30 rádió 7 hangszóróval, MP3-lejátszás, motoros első ablakemelő, motoros, fűthető tükör, távirányítós központi zár.
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye 7 és 8 pont között tipródtunk a pontok meghatározásánál, ami jó illetve igen jó értékelést jelent. Az új Astra egyértelműen jó autó, még a legkisebb benzines motorral is az. Mutatós, tágas, jó a futóműve és örömmel vezettük, de fogyasztása csak átlagos és ára értékarányos ugyan, de nem alacsony.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont