Nézzük csak meg hátul. A 2.0 kiírás mellett ott figyel pirossal, mint egy nagy felkiáltójel a Turbó felirat. Nem rövidke T betű, hanem szépen kiírva: T U R B O. Gyorsan ugorjunk előre, ahol a motortérben a jelzésre utalva 2,0 literes benzines turbómotor található. Ő lenne mostan az Astra legerősebb motorja. 200 lóerős. Annyi, mint a Golf GTI hasonló méretű erőforrása.
Ez nem a közvetlen befecskendezéses erőmű, Opel színekben 2,2 literrel fut direktbefecskendezésű motor. Ez a 16 szelepes turbós gép megtalálható mondjuk a Signumban, ott 175 lóerővel. Az Astrában kettő verziója is létezik, 170 és 200 lóval.
Ez azért még nem a legerősebb Astra. Genfben most láttuk, milyen is a döfi Astra. 240 lóerős, és sokkal állatabbul néz ki. Ez csak kismiska hozzá képest.
Szép piros autó, 17-es kerekkel. Ránézésre semmi különös. Nem is igen látszik rajta az erő. Nincs feltűnő sárvédődagasztás, aszfaltig érő küszöb, meg agyig lehúzott lökhárító. A Turbo feliratot vagy észreveszik a külső szemlélők, vagy nem. Inkább nem.
Mint annak idején a fekete, abszolút feltűnésmentes Corsa GSi-vel. Versenyszellemű közlekedőtársak ideális kihívót látnak bennünk. Könnyen legyőzhető áldozatnak vélnek.
Tulajdonképpen eleinte mi is nagyon bizonytalanul ítéltük meg az Astrát. Nem mindig érezzük azt a bizonyos 200 lovat. Legfeljebb abban, hogy a menetstabilizáló elektronika ádáz harcot vív az elemi erőkkel, hogy az első kerekeken keresztül galád mód talajra vigye az erőt.
Nem tűnik bölényállat autónak az Astra Turbo. Valószínűleg ezért is nem GSi-nek vagy valami hasonlóan hívják. Erős ugyan, de nem a falu bikája.
Pedig elegendő erőt mutat már alacsony fordulaton is a motor, de nem annyit, amit várnánk. Épp ezért rövid fokozatokkal akarták kicsit felspannolni a jelenlegi legerősebb Astrát. Ez viszont nem ideális a számokhoz. Hármasban futjuk meg a 100-at, így nem olyan jó a sprintidő: 8,2 másodperc.
Az sem zavar, hogy az Astra Turbo belül sehogy sem néz ki. A külső visszafogottsága belül is ugyanolyan. Nem bántó silányságról vagy egyszerűségről van szó, hanem pusztán arról, hogy ez az Astra semmivel sem tűnik különbnek hétköznapi igavonó társainál.
Ez például azért sem baj, mert az utastér ugyanolyan jól használható, mint egyébként. Bőven van hely elöl-hátul, csak az apró rakodórekeszek hiányát sajnáljuk nagyon-nagyon.
Egyszerű a receptje a különleges Astra Turbo zamat megismerésének: nem szabad 3500-as fordulat alá engedni a motort! És ekkor megfordul a világ. Jobb, mint a Sport gomb, pedig az sem kutya.
Érces motorhang és kipufogó visítás hiányában a kulturált száguldásnak örülhetünk. Érzésre a 8,2 kevesebbnek tűnik, mivel a gyorsítás lendülete nem törik meg. A finoman megakadó hatfokozatú váltó hagyja magát tovább taszítani.
Ha élvezzük az Astra Turbo aromáját, azon se csodálkozzunk, hogy a száguldás ára a mértéktelen fogyasztás. 14 liter meg sem kottyan neki városban. Viszont amikor megpróbáltuk visszafogni magunkat, akkor 11 liter a plafon, szintén városban. Ez már nem rossz!
Az Astra Turbóra ez a kettősség jellemző. A rugózás egészen finom mindaddig, amíg a Sport gomb parancsot nem ad az átváltozásra. És ekkor bekeményítenek az aktív lengéscsillapítók, közvetlenebb a gázreakció és jobban ellenáll az elektrohidraulikus szervokormány.
Ekkor kell kimenni a hegyekbe, így lehet kiélvezni a vadul támadó kanyarkombinációkat. A szelíd kiscsikó vad versenyparipává változik. Bevallom, sima városi araszolgatáskor is többször Sport üzemben haladtam. Valahogy magabiztosabbá tett.
Kanyar közben óvatosan kell bánni a gázzal. Az irgalmatlan erő egy nagyobb gázra alaposan megrángatja az autó elejét. Nem annyira durván, mint a régebbi Saabokon, de nyálkás úton halmozottan éreztük a táncikálást. Főleg, ha a Sport gombot hosszan nyomva az ESP óvó szárnyai alól is kimerészkedünk.
Egyébiránt szereti a gyors kanyarokat az Astra Turbo. Amikor a menetstabilizáló elektronikát kiiktatjuk, far-tolós mutatványokat tud az autó. Óvatosan megmutatja szép popóját a korlátnak, aztán még mielőtt össze-vissza megijednénk a fémek kellemetlen találkozásától, finom ellenkormányzásra folytatja az utat.
Ennek ellenére az Astra Turbót nem tartjuk Golf GTI kaliberű fenegyereknek. Nem mintha, ez baj lenne. Majd az Opel Astra OPC jön és feladja a leckét. Addig örüljünk egy kicsit az Astra Turbo kettős arcának és hétmillió alatti árának.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86,0×86,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 147(200)/5400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 262/4200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,2 |
Végsebesség (km/h) | 230 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 13,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,1 |
Vegyes (l/100 km) | 9,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 223 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4249/1753/1460 |
Tengelytáv (mm) | 2614 |
Csomagtér (liter) | 350-1300 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1385/475 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 52 |
Gumiméret | 215/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 919 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A3 Sportback 2.0T FSI DSG (200 LE): 9 835 000 |
Renault Megane Sport 2.0T (225 LE): 7 457 000 | |
Seat Leon Cupra R 1.8T (225 LE): 8 217 000 | |
Toyota Corolla T Sport (192 LE): 5 800 000 | |
VW Golf GTI (200 LE): 7 076 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 351 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Esőérzékelős ablaktörlő, könnyűfém pedálok, sport ülések, első és oldalsó légzsákok, légkondicionáló, menetstabilizáló elektronika, blokkolásgátló, elektromos ablakmozgatás |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Érdekes autó az Astra Turbo. Nem mutatja magát, mit tud, de ha közelebb férkőzünk hozzá, nagyon megszeretjük. 11 és 14 liter között változik a fogyasztás, ami a 200 lóerős teljesítmény fejében rendben van. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |