[bekkep]Megjelenésekor igazán nagy durranás volt a Peugeot kiskategóriás kupé-kabriója, bár a keménytető még ma sem terjedt el igazán. Menet közben megjelent az Opel Tigra Twintop, de az kizárólag kétszemélyes, a Nissan Micra C+C gyártása pedig épphogy csak megkezdődött. A többiek maradtak a vászontetőnél, ami igazából jócskán megkurtítja az autó használati idejét.
A keménytetős kabrió tényleg hatalmas találmány. Ki ne szeretne nyáron vagy tavasszal nyitott tetővel autózni? Valószínűleg kevesen vannak, akik nem, és többen, akik szeretnének, de nem engedhetik meg magunknak. A megoldás tehát egy télen-nyáron használható autó, mint például a CC, amivel elviekben egy hétköznapi autót egyesítettek egy kabrióval.
[bekkep]Ez így van a gyakorlatban is, azzal a kitétellel, hogy a CC bizony semmilyen állapotban nem jó családi autónak. Az odabiggyesztett hátsó ülésen szinte leheletlen elférni, mégis elmondhatja a Peugeot, hogy egy négyszemélyes kabriója van és végszükség esetére tényleg megfelel.
Ha akarjuk kabrió, ha akarjuk kupé, ráadásul nagy és jól használható csomagtérrel. Zárt tetővel tekintélyes, 410 literes csomagtér vár kihasználásra, tető nélkül ez 175-re csökken. Ilyenkor előre be kell pakolnunk, mert a tető ráhajlik a csomagokra, és csak azután lehet újra hozzáférni, miután ismét bezártuk a tetőt.
A tető gombnyomásra nyílik azt követően, hogy kioldottuk a két reteszt az ablakíven két oldalt, körülbelül 20 másodperc alatt. Először az első és a hátsó ablakokat húzzuk le a gombbal, majd a tető eltűnik vagy éppen kibukkan az ellenkező oldalra billenő csomagtérfedél alól. Kár, hogy a kisablakokat nem tudjuk külön lehúzni, csak miután az elsőket is leeresztettük.
[bekkep]Az autó koncepciója egyébként láthatóan bejön itthon is az embereknek, az egy hét alatt meglepődve tapasztaltam, hogy mennyien ülnek hasonló autóban, mint én. A különbség mindössze annyi volt, hogy az enyém a dízelmotor miatt kicsit hangosabban és csúnyábban ketyegett.
Kezdetben csak kétliteres benzinessel lehetett megvásárolni a CC-t, most már 1,6 literes benzinessel és legújabban az 1.6-os turbódízellel is lehet kapni.
Itt ugyanarról a már széles körben használt motorról van szó, amit többek között a Fordokban, Mazdákban és a PSA konszern modelljeiben is megtalálunk. Itt is az erősebbik változatot alkalmazzák, változó geometriájú turbótöltővel, 109 lóerős teljesítménnyel és rövid időre akár 260 newtonméteres nyomatékkal.
[bekkep]A dízelmotor egy keménytetős kabriótól már egyáltalán nem áll távol, máshol is láttunk már ilyet. Gondoljunk bele, az év nagy részében zárt tetővel közlekedünk, ilyenkor pedig egyáltalán nem zavaró a dízelhang. Engem gyakorlatilag nyitott állapotban sem zavart, mivel a menetszél egyszerűen elnyomta a motorzajt, így azt szinte kizárólag csak álló helyzetben hallottam.
Lehet, hogy ehhez volt némi köze testmagasságomnak is, ugyanis 190 centiméteres magasságban már kissé szélfogó üzemben működik az ember fejbúbja. Ezen nem, de a nyakra visszacirkuláló levegőn sokat szokott fogni a szélfogó háló, sajnos mi ilyet nem kaptunk.
A kabriók másik tipikus hibája, az érezhetően lecsökkent merevség szintén képviselteti magát a CC-ben. Szomorú, hogy ezt valószínűleg csak itthon tartjuk vészes hibának, mivel egy normális úthálózattal rendelkező országban ez kevésbé érezhető, és nem jelent akkora problémát. Itthon viszont látni, ahogy csavarodik az a szegény szélvédőkeret és ez nem igazán szimpatikus.
[bekkep]Zárt tetővel már jobb a helyzet, de ilyenkor a zörgésekből tűnik fel, hogy a futómű sportosabb hangolású, mint egy normál 206-osban, amely hatást a fém váltógomb és a fém pedálok csak tovább erősítik.
Kanyarokban érezni a biztosabb úttartást, a CC-től nem áll távol a sportosabb stílus sem. Az átlagos kabriókkal ellenétben nyitott tetővel itt nem szűrődnek be izgalmas hangok, se a dízelmotor, se a kipufugóhang miatt nem érdemes lenyitni a tetőt.
Ennek ellenére a dízelmotornak sok más előnyös tulajdonsága van. Legfőképpen a fogyasztása, és nem elhanyagolható, hogy alig megy rosszabbul a benzines csúcsmodellnél, sőt, rugalmasságban valószínűleg sok helyen rá is ver.
[bekkep]10,5 másodperc szükséges a 100 km/órás sebesség eléréséhez, a végsebesség pedig 186 km/óra, valószínűleg zárt tetővel mérve. Alulról kicsit nehezen indul meg az autó némi remegés kíséretében, de miután átugrottuk a turbólyukat, nem lesz panasz a lendületre.
A fogyasztás nagy vonzereje a dízel CC-nek. Városban 6,5 liter körüli gázolaj is elég neki, így még felszabadultabban érezhetjük a kabriózás okozta örömöket. A tetőt a csomagtartóba parancsolva bőven öt liter alatt is pörgethetjük a kilométerszámlálót, ha egy szép helyen inkább a romantikus sétakocsikázást választjuk a száguldás helyett.
Bemutatása óta eltelt öt év, ez néhol látszik is, de a 206 CC az érzést ugyanúgy átadja, mint az új kabriók bármelyike. Az 1,6-os dízelmotort szeretjük fürgesége és szerény fogyasztása miatt, egyetlen negatív tulajdonsága, hogy meglehetősen magasra emeli az autó árát. A CC esetében pontosan annyit kell érte fizetnünk, mint a 138 lóerős, kétliteres benzinesért, azaz 10 ezer forint híján 5 milliót.
Az alapfelszereltség bőséges, az extralistán mindössze a bőrkárpit jelent komoly összeget, valamint a JBL hifirendszer, ami könnyedén megbirkózik a motor- és szélzajjal is. Akinek elég egy kisméretű kabrió, de télen is aktívan szeretné használni, annak komoly versenytársak hiányában még mindig jó választás lehet a 206 CC. És takarékosabb, mint valaha.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75 x 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80 (109) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 / 1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,5 |
Végsebesség (km/h) | 186 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 129 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3835 / 1673 / 1373 |
Tengelytáv (mm) | 2442 |
Csomagtér (liter) | 175 / 410 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1210 / 380 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 205/ 45 / 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 990 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Tigra TwinTop: |
Citroen C3 Pluriel 1,6: 4 195 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 555 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, négy légzsák, elektromos ablakok és tükrök, elektromos tető, sebességfüggő szervokormány, központizár, automata klíma, állítható magasságú kormány és vezetőülés, fedélzeti számítógép, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem új autó a CC, viszont még mindig képes közvetíteni azt az érzést, amit várunk tőle. A dízel fürge és takarékos. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |