Gyermekkorom egyik meghatározó autós élménye egy piros 205-ös GTI-hez fűződik, amiben egy 130 lóerős, 1,9-es benzinmotor lapult. Gyönyörű és hatalmas felnik voltak rajta, amiket őrületesen pörgetett a motor, alig győztem az ide-oda csapkolódó sportkormányba kapaszkodni. Akkor friss jogosítvánnyal veszélyes lett volna egy ilyennel róni hétköznaponként az utakat.
Így 10 évvel később, némi tapasztalat birtokában kijelenthetem a 207-es már közel sem az a vadállat, amibe a fiatalok jelentős része szerelmes lesz, és amiből néhány év múlva csak összetört és generálozott példányokat lehet majd fellelni. Még ha az 1,6-os turbó motoros változatról van is szó. Ez nem azért van, mert gyenge a 207-es, vagy azért mert nem szép, hanem mert manapság más értékek számítanak fontosnak.
Nem adja meg magát
Azért puhánynak csöppet sem puhány a turbós 207-es. Sőt! Igaz, hogy majdnem 400 kilóval nehezebb, mint anno a 205 GTI volt, de így a plusz 20 lóerővel igazán becsületes, hogy közel azonos idő alatt gyorsul. 150 lóerő birtokában 8,1 másodperc kell 100-ig, a 210 kilométeres csúcs pedig meghaladja az akkori oroszlánvezérét.
|
Fontos megjegyezni, hogy a 150 lovas turbó csak jelenleg áll a 207-esek csúcsán, mivel nyártól kapható lesz az RC kivitel. A legsportosabb 207-est ugyanez a motor kergeti majd a gyorshajtásba, ugyanígy 240 newtonméteres nyomatékkal, de 175 lóerőre izmosítva. Pont mint a MINI-ben.
Ha annyira jó is lesz, mint a Cooper S, akkor nagyon fogjuk élvezni, bár ahhoz még kell egy jó futómű is. Ez a mostani alapján kérdéses. A formaterv kevésbé számít, ilyen téren a 207-esen sem lehet fogást találni. Mostani tesztautónk is kellően sportosra sikerült, köszönhetően az alumínium hűtőrácsnak és a 17 colos alufelniknek. Nincsenek hosszú túllógásai, egyszerűen dögös. Sőt a MINI-vel ellentétben ebben hátul is elférni.
A belső kifejezetten igényes lett krómkeretes óráival, a karbon mintázatú borításokkal és a sportülésekkel. A fémpedálok és a fém sebváltógomb van annyira feltűnő, hogy elfeledtesse a középkonzolt borító műanyag-tenger egyszerűségét.
Kevés a megváltáshoz
|
150 lóerővel azért közel sem olyan élvezetes a 207-es, mint a MINI, vagy akár a Fiesta ST. Ennyivel manapság nem lehet megváltani a világot. Érezni, hogy hiányzik még néhány lóerő az igazi boldogsághoz.
Ez inkább olyan küzdősre sikeredett, ráadásul mintha a BMW motorja pörgősebb is lenne valamivel. Ezzel is talpon lehet maradni, okozhatunk vele meglepetést, de nem szaggatja szét az aszfaltot.
Kész szerencse, hogy nem érezni semmi megtorpanást, és már pofátlanul alacsonyan, 1400-as fordulaton leadja maximális nyomatékát, ami egészen 3500-ig kitart. Itt még nem érdemes a váltóhoz nyúlni, mert teljesítményhiánnyal küszködve szükség van a pörgős motor hangjára. A kipufogó megint csak kipufog, hangtalanul.
|
Turbólyuk gyakorlatilag nincs, érzésre lehetne szívó motor is. Ezzel csak a leállításnál kell tisztában lennünk, mivel a turbós motorokat nem árt járatni egy keveset, ha épp megkergettük a megállás előtt. A motorral nincs hiba, főként, hogy akár 10 literrel is beéri városban. Persze csak szolid tempó mellett.
Kemény
A kemény futómű úgy látszik hagyomány a sportos Peugeot modellekben. Úgy rázkódik, mintha egy igazi versenyautóban feszítenénk, tök kényelmetlen a hazai terepre. Nem csillapít semmit a felni/abroncs kombináció, aminek feladata láthatóan nem a kényelem, hanem a tapadás és a látvány biztosítása. Talán elég lenne egy collal kisebb méret is, bár én biztosan nem cserélném le.
|
Tényleg jól kanyarodik, és nem is reklamálnék, ha nem ültem volna már olyanban, ami emellett még viszonylag használható is marad. A 207-esben normál sebességnél az átlagosnál többször tűnik fel, mennyire gyatrák az utak, amire a padlógázon kívül nem ismerek hatékony megoldást.
Ha már lúd, legyen kövér alapon érdemes átrepkedni a lyukak felett, illetve a motorhangot egy kis plusz zörgéssel megspékelni. Nyugodtan rá lehet rántani a kormányt a kanyarra, a 207-es stabilan fekszik, és nem reklamál az utasokkal ellentétben.
A váltó pont úgy néz ki, mint a 206 RC-ben, és pont úgy ötsebességes, mint abban volt. Kár érte, egy hatsebességes váltóval sokkal élvezhetőbb lenne, de gyorsan húzni ezt is lehet. Minőségre jó közepest érdemel, sőt a márkához képest meglepően jó.
Direkt buta
Annak ellenére, hogy a motor szándékosan le van butítva – helyet hagyván az RC-nek – a csúcs 207-es igazán élvezetes kisautó. Mindössze annyi kérdés, miért nem lehetett egy kicsit puhább futóművel szerelni az autót? Ha az RC ennél is keményebb lesz, akkor az már pályautó lesz. Ha megjelenik, nem biztos, hogy könnyű lesz eladni. Most 4,6 millióért kínálják.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | n.a. |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1400-3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,1 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,6 |
Vegyes (l/100 km) | 7,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 166 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4037/1720/1473 |
Tengelytáv (mm) | 2540 |
Csomagtér (liter) | 267 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1281/419 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 205/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 608 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Fiesta ST: 4 425 000 |
Mitsubishi Colt CZT: 4 427 000 | |
MINI Cooper S: 6 442 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, vezető-és utasoldali légzsák, oldallégzsák, függönylégzsák, keréknyomás ellenőrző, ködlámpa, elektromos ablakok és tükrök, panoráma üvegtető, tolatóradar, CD-s rádió MP3 funkcióval, 17 colos felnik |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Gyors, tágas városi kisautó, túlzottan kemény futóművel. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |