A franciák úgy érzik, jó üzlet lehet, ha fognak egy teherautót – esetünkben az Expertet – és készítenek belőle egy sokszemélyes, tágas kisbuszt, amit aztán a Peugeot 807-esnél jóval kedvezőbb áron árulnak.
A formát elsőre ugyan szokni kell, de hamar meg lehet vele barátkozni. Kicsit talán sok lett elöl a műanyag, de dinamikus, pofás autóval állunk szemben. A tesztautóban a hátsó sorok elfoglalásához mind a hat utasnak egyetlen oldalajtón kell megosztozni. Még szerencse, hogy felárért 125 ezer forintért a baloldalra is rendelhető egy ajtó. Szerintünk ennyit mindenféleképpen megér a nagyobb biztonság és a kényelem. A tolóajtó után már csak az oldalsó ülést kell előredönteni és máris kényelmesen megközelíthető a leghátsó sor is.
Teepe (tipi) |
Magyarul indiánsátrat jelent,olyat, amilyet a westernfilmekben is láthattunk, és ami a Playmobil indiánunkhoz is járt.
A tipit főként az északi síkságokon lakó indián mérnökök fejlesztettek ki, ingatlanként történő hasznosításra. Illetve ingóként is üzemelt, mert gyakran összepakolták az egész hóbelevancot, és máshová költöztek, ahol kevesebb iparűzési adó és több bölény volt. A favázas sátrat kiviteltől függően 8-20 darab bölénybőr borította, a tetején pedig füstnyílás tátongott. Egyszerűen oldották meg a légkondicionálás kérdését is, nyáron kinyitották az ajtót, télen becsukták. Hát nem varázslatos? Természetesen gondoltak a viharokra is, így az uralkodó széliránynak háttal volt a bejárat, és a sátrat is úgy állították fel, hogy annak a légellenállása is a lehető legkisebb legyen. Belsejében kényelmesen elfértek a boldog indiánlét kellékei: a skalpok, tomahawkok, íjak, pajzsok és természetesen a tüzesvíznek is szorítottak helyet. |
Nyugodt erő
A kétliteres dízellel szó sem lehet féktelen száguldozásról, a termetes dobozt visszafogottan mozgatja a motor. A kényelmes tempóért cserébe nálunk meglepően kevéssel is beérte, mindössze 7,01 liter gázolajat égetett el 100 kilométeren, ami valljuk be, igen jó eredmény ekkora vasdarabtól. Pláne annak fényében örülhetünk ennek az adatnak, hogy akár kilenc utassal is teletömhetjük a Tepeet, így a hosszabb utak üzemanyagköltsége is több részre osztható. A tesztautó 120 lovas 2,0 literes dízele mellett még ugyanez rendelhető 136 lóerős teljesítménnyel, illetve 1,6-os 90 LE-s dízellel is. Benzinesből csak a szintén kétliteres, 140 lóerős teljesítménnyel bíró változat választható.
Stratégia játék
Igaz, papíron kilencszemélyes a Tepee, de ennek az adatnak nem kell feltétlenül bedőlni. Elöl, középen legfeljebb egy gyermekméretű utas élhet túl trombózis nélkül hosszabb utat, igazi felnőtt méretű embert nem ültetnénk oda, hiszen senki nem venné jó néven, ha sebességváltás közben a lábai között kotorászna a sofőr. Igaz, hogy a hatfokozatú sebességváltókart a műszerfalra száműzték, de azért még így is vesz el helyet a lábtérből.
Bánatunkra az üléseket nem lehet egyesével variálni – ezt a lehetőséget megtartották a drágább 807-es kiváltságának – így a rövid tengelytávú változat szűkös csomagterét semmiféle furmánnyal nem tudjuk megnövelni. Még olyan áron sem, hogy egyvalakit itthonhagyunk az ülésével együtt, mert az egyetlen tolóajtót talán nem szerencsés húszkilós hátizsákokkal eltorlaszolni. Hosszú útra, ezzel a tengelytávval, rengeteg csomaggal szívünk szerint csak hat emberrel a fedélzeten indulnánk el, így biztosan nem kéne még a megérkezés előtt lázadástól tartani. Persze városban, rövid távú autókázásra kilenc emberrel is remekül használható.
Következő lapon majdnem beragadunk a parkolóházba, és örvendezünk a könnyű vezethetőségnek is.
Utasterével egyéb bajunk már szinte nem is lehet. A belső hangulatért, formáért a Pininfarina a felelős. Hely bőven akad még a harmadik sorban is, oldalt tárolórekeszek, és még 12 V-os csatlakozó is jut az utasoknak. Elöl is rengeteg a megtömnivaló kisebb-nagyobb rekesz, sőt még az első sorban ülők feje fölé is jutott belőle egy adag. A háromszemélyes első üléssor miatt a kézifék karja a vezető bal oldalára került, ezt egy darabig szokni kell. Elegáns lett a fehérszámlapos műszerekkel megbolondított műszerfal is, és a puha kárpitok is feledtetik hogy a járgány ősei valódi teherhordók voltak.
Rutinpálya
Hosszához, méretéhez képest meglepően könnyű vele manőverezni, parkolóhelyekre vadászni. A nagy, elefántfülnyi tükreibe a teljes külső univerzum belefér, alig marad holttér, annak ellenére, hogy az Expert teherautó-változatánál meglévő kiegészítő tükröket itt megspórolták. Helyette azonban a hátul randalírozó kiskorúak szemmel tartására használatos tükröt szereltek fel a belső visszapillantó mellé. A járgány magasságával már akadtak gondok. Igaz, hogy a szerkesztőség mélygarázsába még éppen befértünk, de az egyik alacsonyabb átjárónál fel kellett adnunk, hiszen nem akartuk lekaszálni a közel két méter magas autó tetejét. Felárért azonban erre is van gyógyír, a légrugók segítségével nagyjából 5 centit lehet lefaragni a colos termetből.
Elöl óriási, közel 1,7 négyzetméteres üvegfelületen keresztül bambulhatjuk a többi közlekedőt, kicsit magasabbról, kicsit jobban átlátva a forgalmat, mint egy emelettel lejjebb a személyautókból. A hátsó sorokban helyet foglalók sem panaszkodhatnak, végig sötétített üveg borítja az autó oldalát. Szellőztetni viszont csak oldalanként egy-egy picike lőrésen lehet, ami nyáron, telezsúfolt utas és raktérnél már nem lehet egy leányálom. Pláne, hogy a hátsó sorok semmiféle egyéb szellőztetési lehetőséget nem kaptak
Szívünk szerint nyolc üléssel a duplatolóajtós, hosszított tengelytávú kivitelt választanánk, természetesen elöl két darab különálló üléssel. Azzal viszont már bátran belecsapnánk valami nagyobb kalandba is, pláne ha még aludni is lehetne benne, az ágynak lenyitott üléseken.
Műszaki adatok – Peugeot Expert Tepee Sphere 2,0 HDI 120 Le | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85×88. |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(120) |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 16,4 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,3 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 194 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4800/1895/1942 |
Tengelytáv (mm) | 3000 |
Csomagtér (liter) | 1491 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1884/750 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 150 000 |
Konkurensek (forint) | Fiat Scudo 6 971 000 Citroen Jumpy Business 7 940 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 640 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Klíma, elektromos ablakok, tükrök, hifi, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelmes, nagy, könnyen vezethető autó, bár kilenc utasnak már szűkös. Motorja szépen viszi a termetes testet, és beéri kevés üzemanyaggal is. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |