Be kell hogy valljam, nekem az új Renault Mégane nem jön be. Túl trendinek tartom a formát, amit ma divat szeretni. Pedig az autó elejével nincs semmi bajom, sőt egyenesen imádom az orrát.
Oldalról az imádat szeretetté zsugorodik, ami az autó hátuljához érve átfordul nemtetszésbe. Engem a bőszen mosolygó Julia Roberts szájára emlékeztet a Mégane hátulja. Ráadásul a fura kialakítás nem is praktikus, mivel az ajtó alatt csak 330 liternyi hely van. Ez még egy hétvégi bevásárlás alkalmával is szűk lehet.
Itt van viszont a kombi, na jó, Grandtour. A névben jelzett nagyság egyáltalán nem túlzás. Először is a tengelytáv 6 centivel nagyobb, mint a három- és ötajtós Mégane-nál. Ez jótékony hatással van arra, hogy a 187 centis magasságomhoz tartozó lábmérettel is kényelmesen elférjek a hátsó üléseken. Ez még úgy is igaz, hogy a vezetőülést magamnak állítottam be. Az viszont tény, hogy harmadmagammal már széltében nem férnénk el, vagy legalábbis a vállaink komoly elhelyezése komoly problémát okozna.
Pakolás szempontból ideális autó a Mégane Grandtour, a rakodóhelyek száma és össztérfogata felbecsülhetetlen. Elöl a padlóban is van rekesz, melyek praktikusságával vitatkoznék. Saras időben, amikor a padlószőnyeg eredeti színe már felismerhetetlen, én nem szívesen matatnék elrejtett holmijaim után.
Rejtekhelynek viszont valóban jó a földszintes tároló. A két első ülés közé is raktak egy nagy bödönt, ahova egy fél bőrönd tartalma berámolható. Az ajtókban is többrészes a történet, a hagyományos térképzsebek mellett a könyöklők alatt, diszkréten zárható formában is találunk egy zsebecskét.
Hátul sem fukarkodtak a zsebekkel és rekeszekkel. A hagyományos helyekre rámolhatunk: az első ülések támlájába, az ajtók zsebeibe és a lehajtott könyöklő rekeszébe.
Nem rekordméretű, de a kategória legjobbjai közt van 520 literes csomagtartójával a Grandtour. A használhatóságot még jobban javítja, hogy a padlószőnyeg vége alatt három kisebb – nem mellékesen rejtett – rekeszre is lelhetünk.
Csomaghordási szokásait tekintve kivégeztük a Mégane Grandtourt. Egyszerű autóként nézve a kombi is olyan, mint a hétrészes Mégane-család eddig megismert többi tagja. A francia autók kényelméért rajongók nem csalódnak a Mégane-ban sem. Kényelmes első ülésekre ülhetünk, melyek puhasága a mosogatószivacséval vetekszik. A nagy utazások fáradalmait csak az növelheti, hogy a hosszabb lábúak kevésnek találhatják az ülőlapok alátámasztását. Jó ötlet, hogy az ülés állításhoz szükséges mindhárom kart elöl találjuk, így a beállítás jóval egyszerűbb.
Formailag, és főként a külső extravagáns design-hoz képest, picike csalódást okoz a Mégane középkonzolja. A méhsejt mintázatú, természetes anyagra sehogy sem emlékeztető tapéta épp elviselhető, de lázba nem hoz. Bamba egyszerűségével a gyors használhatóságra utazik a fűtés-szabályozás hármas kapcsolója. Itt tényleg az a lényeg, hogy szemünket az útról csak egy pillanatra kell levennünk, ha teszem azt be akarjuk kapcsolni a belső keringetést.
Viselkedés terén is a többi Mégane-t idézi a kombi. Lágyan ring az autó, bármilyen minőségű úton hajtunk is éppen. A tesztelt kombinak 17 colos könnyűfém felnijei és 225/45-ös gumijai voltak, amik elvileg erősebben továbbítják az úthibákat. Ennek ellenére az autóban alig vettük észre, hogy földútra tévedtünk.
Azt szokás mondani, hogy a kényelmes utazás hátulütője gyorsabb haladáskor jelentkezik. Ez nem feltétlenül igaz a Mégane-ra. Magabiztosan elmért sebességnél, vagyis marha gyorsan vett kanyarban sem tört ki eszeveszettül az autó orra, csak épphogy.
Kiváló fékekkel szerelik a Mégane-t, a mi örömünk mégsem felhőtlen. Az általunk vezetett közel 10 Mégane közül a nagy többség sípolt fékezéskor, és a fékerő adagolását kezdetben nehezen éreztük. Az átszokás után azonban már könnyen ment a dolog, szélvédő kifejelés nélkül is meg tudtunk állni.
Általában pontosan követi az autó a kijelölt vonalat, amit csak hirtelen kormánymozdulatokkal tudunk összezavarni. Ilyenkor viszont gyenge idegzetűeknek halálfélelem-szagú lehet a kombi hátsó rész hirtelen tánca. Nem nagyon tetszett az elektromos szervokormány sem, mivel a középhelyzetből úgy érezni, hogy csak nagy erővel lehet kitéríteni a kormányt.
Kombi Mégane tesztautónk elejében kétliteres benzinmotort találtunk. Ennek a legnagyobb baja, hogy sokat fogyaszt. A teszt alatt 11,5 liter benzint kellett beletankolni minden 100 kilométer után. Sokat jártunk városban, és még többet országúton, ami vegyes használatnak felel meg. Persze a valós fogyasztás lehet jóval kedvezőbb is, finom gázpedál nyomogatás mellett.
Mi nem kíméltük az autót, amit a kétliteres motor nagyon is kívánt. Teljesítmény és nyomaték szempontból semmi kivetnivalónk sem volt a motorban, bár az 1,5-ös vagy 1,9-es dCi dízelt jobb választásnak tartjuk a kombihoz.
A motor használhatóságát sokban javítja a hatfokozatú váltó, mellyel remekül kihasználható a 136 lóerő. A hatodik fokozat sem túl hosszú, 140 km/óránál a fordulatszámmérő 4000 környékén jár. Ez zaj és fogyasztás szempontjából sem ideális, de a gyorsítási kedvet segíti. A rövid hatodik már városban, 50 km/óra környékén is kapcsolható. Autópályán és országúton is lazán előzhetünk, a 200 km/óra körüli végsebesség tartósan is tartható.
Mostanában szebb és jobb kombi nincs a Mégane Grandtournál. Igazából a kényelmes autózást szeretők vagy az állandóan sok csomaggal közlekedők járnak a legjobban autóval.
A kétliteres benzinmotort nem szívesen ajánljuk, bár teljesítménye közel sportos a kombiban. A Mégane ára felszereltségéhez képest reális, a Grandtour 2.0 Dynamique Plus 4 750 000 forintba kerül.
Renaukt Mégane Grandtour 2.0 Dynamique Plus | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1998 | |
Furat x löket (mm) | 82,7×93,0 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 99(135)/5500 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 191/3750 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,7 | |
Végsebesség (km/h) | 198 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 10,9 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 6,4 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 8,0 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 191 | |
Gumiméret | 205/55 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4500/1777/1467 | |
Tengelytáv (mm) | 2686 | |
Csomagtér (liter) | 520/1600 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1260/620 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 | |
Listaár (forint) | 4.750.000 |