Utoljára 2 és fél éve mosolygott ránk egy tesztautó annyira kedvesen, mint a Twingo. Csodák ritkán történnek, akkor is egy Twingo volt ennyire aranyos. A Twingo kezd kortalanná válni.
Elvileg a Renault 1993 tavasza óta árulja, tehát a 4-8 éves modellciklusok alapján semmi keresnivalója nem volna a mai autók között. Eddig 2,4 milliónál is több Twingo készült.
Viszont formája és egyterűs koncepciója annyira eltalált, hogy akár évtizedekig futhatna, mint az R4 vagy a Citroën 2CV. Ennek ellenére két éven belül várható az új Twingo bemutatása.
A mostani teszt apropója, hogy nemrég újabb átdolgozás érte a Twingót, a Renault viszonylag gyakori kisebb faceliftekkel igyekszik frissen tartani a modellt. Módosult a felszereltség és a csomagtér a rombusz közepének megnyomásával nyitható, mint a Clión.
A hűtőmaszk játékosságát a bohócorra emlékeztető vészvillogó kapcsolóval és a kifliszerű fűtéstekerőkkel sikerült átmenteni az utastérbe. Bal oldalon elég nagy kesztyűtartót sikerült kialakítani, ami részben pótolja a hiányzó jobb oldalit. A kesztyűtartók eredendő helyén csak egy mélyedést látunk, ahol a kezelési útmutató utazik velünk.
Gyakran úgy tűnt, hogy a Twingóban könnyebb két pedált megnyomni egyszerre, mint egyet. Ezt 45-ös cipőben tapasztaltuk, ami szerencsére nem a hölgyekre jellemző méret, de azért nem is akkora, hogy ne lehetne elvárni normálisabb pedálkezelést.
Városi autóra nagyobb külső tükröket kívánnánk, de a Twingóé még használható. Az üléshelyzetet rontja a ferdén álló kormány, amely messze van a vezetőtől.
1995-ben a Twingóból már futott egy sikeres Kenzo széria. A tesztelt modellt más részletek mellett a lilába hajló kárpitok és az üléshuzaton látható pillangók teszik Kenzo-vá.
Lehet, hogy ez a lila inkább padlizsán színű, de szerintünk csak a nők, és a divattervezéssel foglalkozó férfiak tudnak különbséget tenni közöttük, mint a mályva, a pink, a ciklámen és a rózsaszín között.
Némileg az autóbuszok csiricsáré huzataira emlékeztetett minket az üléskárpit mintája és színe, nem azt az eleganciát és jó ízlést idézi, amit a franciákhoz társítani szokás. A Kenzo modellben többek között lila a fényezés, fűtés-szellőzés összes forgatógombja és a varázslatos napfénytető árnyékolója is.
A legnagyobb húzás a Twingóban a sínen mozgó hátsó ülés. Nem ebben a típusban jelent meg először ez a megoldás, de ez nem csökkenti a Twingo érdemeit, hogy például a Citroën C2-vel ellentétben szériában változtatható a csomagtér és az utastér közötti arány.
Hátratolt üléssel magas utasok is minden további nélkül elférnek hátul, mert van helyük előrecsúszni és így a fejtér is elegendő. A csomagtartó az ülések előrehajtása nélkül 168-261 literes, ami nem kevés ebben a kategóriában.
A Twingo ezerkettes motorjáról alig hittük el, hogy csak 75 lóerős. Némi túlzással GTI-ként viselkedik, kiválóan harap, vadul felpörög és húzatásra durván felhangosodik. Nagyon tetszett a vadóc motorban, hogy alapjárat közelében is van nyomatéka.
Visszakapcsolásnál gázfröccsel részben kisimítható az akadozó váltó mozgása. A rövid áttételezés az autó eredendő lételemében, városban tökéletesen eltalált. A motor azonnal összeszedi magát bármely fokozatban, például a negyedik 35-től már használható.
Aki sokszor kiruccan Budapesten kívülre, annak a 100-as tempó fölött magas fordulatszám miatt a rövid áttételezés túl sok zajjal jár. A Twingo zajai ma már furcsák, korábbi korok kisautóira emlékeztet a váltó jellegzetes hangja, ezt ma már a kisautókból is sikerült kikúrálni a gyáraknak.
Távolabb kerülve a belvárostól, az ülésekkel is bajunk lesz. A többszöri modellfrissítés ellenére sem valami kényelmesek, legalábbis nagyobb termetű utasoknak.
A Twingo futóműve kikezdhetetlenül biztonságos. Ha netán elnézünk egy kanyart, akkor sem kell rögtön a védőszentünkhöz fohászkodni, elég elvenni a gázt, az autó nem áll keresztbe és alaposan oldalra dőlve szépen befordul.
A szlalomversenyek mezőnyét persze lehetne felbolydítani a Twingóval, de nem is erre való, élményautózáshoz a kormányzás is túl pontatlan.
Szinte kizárólag városban autózva 7,76 litert fogyasztott az életrevaló benzines. Egy Suzuki Swiftből nézve ez nem tűnik jónak az ezerkettes motortól, de klímával, sok rövid úttal szerintünk nagyon kedvező a 8 liter alatti átlag.
A tesztautó ára, klímával, alufelnivel és CD-s rádióval kiegészítve, hamar felugrik 2,8 millió forintra, ennyiért akár Kia Picantót is vehetünk klímával, gazdag felszereltséggel, és a Picanto nagyon jó kisautó.
Hideg fejjel azt mondanánk, hogy ennyiért sokkal inkább megéri az ötajtós koreai, de szívünk berzenkedik ez ellen. A tesztre kapott Twingo Kenzo sokba kerül, de az ember szívéhez nő, ami talán fontosabb.
A cikk írója szerint nem jár rosszul, aki hagyja, hogy a Twingo kedvessége háttérbe szorítsa felettes énjét. Az üvegtető már eleve olyan csoda, amit tavaszi és őszi napsütésben 300 lóerő és légrugózás sem pótol.
Egy Twingónak ráadásul meg van az az előnye, hogy férfiak is nyugodtan mutatkozhatnak vele. A Nissan Micrával vagy egy Citroën C3-mal ellentétben nem érzi benne feszélyezve magát az ember.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1149 |
Furat x löket (mm) | 69×76,8 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 55 (75)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 105/4250 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 168 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 138 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3433/1630/1423 |
Tengelytáv (mm) | 2347 |
Csomagtér (liter) | 168-261/1096 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 850/405 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 40 |
Gumiméret | 155/65 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 2 470 000 |
Konkurensek (forint) | Kia Picanto 1.1 EX, 2 799 900 |
Fiat Panda 1.2 Emotion, 2 735 000 | |
Daewoo Matiz Premium 1.0, 2 454 000 | |
Citroën C2 SX 1.4i, 2 735 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 005 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Isofix gyermekülés-rögzítés hátul és az utasülésen, négy légzsák, ködfényszóró, szervokormány, központi zár távirányítóval, elektromos ablakemelő elöl, motoros tükörállítás, CD-s rádió két hangszóróval. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Keblemre Twingo, mondja az ember a belevaló motorra, az üvegtetőre, a tágas belső térre és a csúsztatható hátsó ülésre. Ennyi pénzért már jobb autókat is találni, de a Twingóval valahogy többet süt ránk a nap. |
Pontszám (max. 10) | 6,5 pont |