A Seat Sport által készített Leon Cupra R teljesítménye létezése óta többször változott, a mostani verzió 2003 közepe óta van forgalomban. A korábbi változathoz képest plusz 15 lóerő és 10 newtonméter jellemzi az 1,8-as turbómotort, korábban volt V6-os szívómotoros Cupra változat is.
Jelenleg az Audi TT-ből ismerős 1,8 literes turbómotor tisztességes 225 lóerőt produkál, a szintén becsületesnek számító 280 newtonméteres nyomaték mellé. Sportos mivoltát nem rejti véka alá, mivel már messziről felismerhető a Cupra változat.
Nemcsak a hatalmas 18 colos felnik, de a Cupra feliratok és a szériánál agresszívabb lökhárítók is árulkodóak. Persze biztos lesznek olyanok, akik a látványtól nem ijednek meg, őket a menetteljesítmény győzheti meg.
A grafitszürke felni vékony küllői pazar betekintést engednek a háttérbe, ahol a hatalmas átmérőjű féktárcsákkal, valamint a Brembo felirattal ellátott, pirosra fényezett féknyergekkel találkozhatunk.
Érdemes megfigyelni, hogy egy közlekedési lámpánál szomszédos autóban utazók tekintete szinte kivétel nélkül a kerékre mered. Persze önmagában a rikító sárga fényezés sem feltűnésmentes.
Habár a Leon formája frissnek már nem mondható, azért még mindig sportosnak hat, és nagy többségben tetszik az utca emberének. Az első lökhárító alsó része közeli barátságban van az útfelülettel, mivel szinte súrolja azt. Az igazi barátságok persze néha fájdalommal is járnak – könnyen pofonokat kap az autó, ha nem az útviszonyoknak megfelelően hajt a sofőr.
Az alacsony orrspoiler miatt nem csak az utakon, de a parkolásnál is vigyázni kell, mivel egy átlagos magasságú padka már útban van. A fekvőrendőröket csak óvatosan szabad megközelíteni. Ha már feljutottunk a legmagasabb pontra, ne kapkodjuk el a lejövetelt, mert a hátsó lökhárító is képes megsimogatni a rendőrbácsi kobakját.
A hátsó rész nincs túlbonyolítva – széles nagy felületek, egy méretes embléma és kissé szomorkás lámpaburák nyújtanak sportos képet a hátunk mögött hagyott autósoknak.
Egy ilyen autónál vétek lenne nem belekukkantani a motortérbe. Miután felnyitjuk a motorháztetőt, kedvező kép fogad bennünket. A motor felső részén a „Powered by Seat Sport” felirat kelt bizalmat, de a motortér többi része is rendben van. A 225 lóerő előállítását egy KKK turbó és két intercooler segíti.
Az erő az első kerekekre jut egy hatsebességes kézi váltón keresztül. Hiába feszülnek azonban 225 milliméter széles abroncsok a felniken, ekkora ménest már nem lehet az első kerekeken keresztül csak úgy az utcára ereszteni.
Bekapcsolt menetstabilizáló mellett állandó jelleggel az elektronikus beavatkozás figyelhető meg a villogó kontroll-lámpa segítségével. Lehetőség van az ESP teljes kikapcsolására is, ami további izgalmakat rejt magában.
Ilyenkor őrült kaparásba kezdhetünk, akár fél utca hosszan gumicsíkot hagyhatunk az aszfalton, füstjelekkel megfűszerezve.
Ideális esetben már 6,9 másodperc is elegendő a 100 km/órás sebesség eléréséhez, de nagyobb sebesség esetén sem jön zavarba a Leon – a 242 km/órás végsebességet nem kínszenvedés elérni 6 fokozatban.
Szinte félelmetes, hogy a 160-at úgy futja meg az autó, mintha csak 100-zal mennénk. A következő lépcső a 210 környéke, amit szintén gyerekjáték megközelíteni, majd egy kissé visszafogottabb tempóban már el is értük a végsebességet. A rugalmasság elképesztően jó még nagyobb sebességnél is, a maximális nyomaték 2100-5000-es fordulat mellett áll rendelkezésünkre.
Az egyenesek mellett csak a kanyargós szerpentinek okozhatnak nagyobb örömet a tulajdonosnak, ahol szintén otthonosan mozog a Cupra, feltéve, hogy jó minőségű úton haladunk.
Meglepően stabilan kanyarodik az autó orra, a vártnál kevésbé alulkormányzott. Aktív ESP-vel is egész gyorsan haladhatunk, mivel egy erős kanyarban a beavatkozásnak köszönhetően szinte az autó hátulja is kanyarodik. Kikapcsolt menetstabilizálóval is megindítható a hátsó fertály, amit a sportos vezetők nagy örömmel fogadhatnak.
A kormányzás megfelelően direkt és szerencsére nem vitték túlzásba a szervorásegítést sem. A piros cérnával varrott bőrkormány szép, fogása kellemes, a középállást egy piros csík jelzi rajta.
Sűrűn kerül a kezünk ügyébe a sebváltó, aminek kötényét szintén a piros cérna tartja össze. A váltókar viszonylag rövid úton mozog, kellő határozottsággal, mellékapcsolni szinte lehetetlen.
Ennél tökéletesebb már csak akkor lehetne, ha egy kissé nagyobb ellenállást kellene kifejteni kapcsoláskor, működését tekintve egy komolyabb sportautóban is megállná a helyét.
A csillapítás és a rugózás is egyértelműen alátámasztja, hogy egy csúcsváltozatban ülünk, a kemény és feszes szavak jellemzik legmegfelelőbben a futóművet. Ebből sajnos az következik, hogy a gyatra hazai útviszonyok miatt hosszú távon több gondunk lehet a javítással, mint egy normál változatnál.
Miután adrenalinszintünk újra a normális érték felé közelít, van időnk szétnézni a Cupra belsejében is. A piros varrás nem csak a kormányon és a váltón, de a sportüléseken is könnyen kiszúrható.
Elsőre szépnek éppen nem mondhatóak a Recaro ülések, amelyek kellő oldaltartással bírnak még sodrós kanyarokban is. A hátsó sor szintén kagylósított üléseket kapott, amit a középen ülő személy bánhat csak igazán, mert neki csak rendkívül szűkös ülőfelület jut.
Fémből készült a taposólemez, akárcsak a pedálsor. Az óra számlapja fehér színű vörös osztásokkal. A fekete színű ajtó- és tetőkárpit szűkösebbé, sportosabbá teszi az utasteret, akárcsak az agresszívan piros műszerfal-világítás.
A hátsó sorba kevesebb élmény jut, de a középső hely kivételével azért innen is élvezhető a száguldás. A lábtér közepesnek mondható, és fejtérben sem bővelkedik igazán a Leon. Sportos vénája ellenére praktikus oldala is van az autónak, bár jól meg kell jegyezni, hogy mit hova helyezünk, mert könnyen repülnek a tárgyak a Cupra R belsejében.
A bevásárlásokat is nyugodtan elintézhetjük vele, bár a 340 literes csomagtér nem számít nagynak ebben a kategóriában. A fogyasztásról illik néhány szót ejteni, mivel egészen elfogadható határok között mozog.
Városban 16 liter körül fogy az üzemanyag, amibe néhány lámpától való gyorsulás is belefér. Országúton más a helyzet, 10 liter körüli üzemanyagból már tempósan autózhatunk 100 kilométert. Ezek az értékek a kapott ellenszolgáltatásért cserébe nem tűnnek soknak.
A vételárról nem mondható el ugyanez. A 8 217 000 forintos alapár valamivel drágább a konkurenseknél, de azok nagy részénél egyértelműen nagyobb élményt nyújt, és műszaki háttere is komolyabb. A Seat Leon Cupra R nyugodtan nevezhető élményautónak, reméljük, ezt nem ölik ki a következő generációból sem.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1781 |
Furat x löket (mm) | 81 X |
Hengerek / szelepek száma | 86,4 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 165(225)/5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 280/2100-5000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,9 |
Végsebesség (km/h) | 242 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,7 |
Vegyes (l/100 km) | 8,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 213 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4184/1742/1439 |
Tengelytáv (mm) | 2513 |
Csomagtér (liter) | 340 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1320/491 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/40 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 217 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Megane RS (225 LE): 7 598 750 |
Honda Civic Type R (200 LE): 7 032 750 | |
Alfa Romeo 147 GTA (250 LE): 10 500 000 | |
Opel Astra 2.0 T Sport (200 LE): 6 919 000 | |
Volkswagen Golf GTI (200 LE): 7 705 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, automatikus klímaberendezés, bőrborítású kormány és váltó, Recaro sportülés, 4 elektromos ablak, CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A 225 lóerős motor, a Brembo fékek és a Recaro ülések igazi sportautós csemegék. Utcán is jól használható élményautó a Leon Cupra R. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |