Harc a vevőkért
[bekkep]Megy a harc! Egyre másra jönnek ki az akciós modellek, az importőrök egymás alá ígérnek azonos kategóriájú autóikkal, a kereskedések pedig újabb engedményekkel próbálnak vevőt csalogatni.
Valami ilyesmi ajánlat a mostani Sportline felszereltségű Fabia is, bár ez nem a legolcsóbb kategóriában indul. Viszont a hasonló teljesítményű és felszereltségű autók között abszolút meggondolandó ajánlatnak tűnik.
A Fabia már többször belopta magát a szívünkbe, és abszolút többségben a kisautók között dobogós helyet szavaztunk neki a szerkesztőségben. Most újra bizonyíthatott, és a 100 lóerős 1,4 literes motor az eddigieknél is magasabbra tette a lécet.
[bekkep]A Sportline változat két 100 lóerős motorral kapható, az egyik a most próbált 1,4-es benzines, a másik az 1,9-es PD TDI turbódízel . Látatlanban kikiáltjuk győztesnek a dízelt, de látván a közel 1 millió forintos árkülönbözetet, már érdemes újragondolnunk a dolgot.
Végsebességre és gyorsulásra azonos adatokat prezentál a két motor, mindkettő 11,5 másodperc alatt teljesíti a 100-as sprintet, és mindkettőből 185 km/órás sebességnél fogy ki s szufla.
A sportos a divat
[bekkep]A benzines motor tipikus 16 szelepes jellemzőkkel bír, azaz pörgetésre jön meg az ereje. Maximális teljesítményét 6000-nél, 126 newtonméteres nyomatékát 4400-as fordulatnál mérték le valamikor.
A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy kis fordulaton relatíve gyenge, ugyanakkor hengerűrtartalmából adódóan már elég erős ahhoz, hogy ilyenkor is kellő dinamikával ruházza fel a Fabiát. Ha viszont tempósabban akarunk haladni, akkor össze kell törnünk a tojást a gázpedál alatt, és szigorúan csak 6000-es fordulat felett kapcsolni a következő fokozatot.
Pontosan ezt az érzést szerették volna megragadni a látványban is, ami nagyjából sikerült is. Alapáron kapjuk a 15 colos könnyűfém felniket, amin a 185/60-as abroncsok jól feszítenek. Az alapváltozathoz képest jelentősen feldobják a külsőt a színrefújt tükrök és kilincsek, a ködlámpa és a sötétített hátsó ablakok pedig kifejezetten sportos benyomást keltenek.
[bekkep]Egyébként ezen cicomák nélkül sincs baj a Fabiával, ami elismerés egy 1999-ben bemutatott modell esetén. 2003-ban ugyan volt némi igazítás, de az csak a látványt érintette, a ruha alatt változatlan maradt.
Nem maradt érintetlenül viszont a Sportline belseje. Jár nekünk az egyedi váltókar, a 3 küllős bőrkormány, és az RS modellhez hasonló „Boardcomputer-es” műszerfal, de a legfeltűnőbb jelenség a bordó színű biztonsági öv, bár ennek sok hasznát nem veszzük.
Kalapot baseballsapkára
[bekkep]Ez nem az RS, nem is az ültetőrugós Dynamic modell, mégis bírja a tempót a futómű. Ideális a beállítás a kényelmes és a kemény között, bár azért inkább a feszeshez közelít, ha pontosabban jellemeznem kellene.
Az oldaldőlésen lehetne még csökkenteni valamelyest, de így sem a kecmergős, imbolygós tempót kedveli a Fabia, könnyedén igazodik a száguldozós baseballsapkás stílushoz. Pörgetve kellő, de nem zavaró szinten jut be a motorzaj az utastérbe, a többi menetzajból szerencsére nem hallunk sokat.
Autópályára tévedve sem fogy el a motor ereje, 160 környékén még erőlködés nélkül haladhatnánk célunk felé, amennyiben erre a közlekedési szabályok lehetőséget adnának.
[bekkep]A száguldozás nem hálálja meg magát a fogyasztás terén, ilyenkor nehéz teljesíteni az 5,4 literes gyári adatot az országúti fogyasztásra, ami nem tűnik reálisnak már első blikkre sem.
Szimpatikus viszont, hogy a városi használatban már a gyári érték szerint is 9 liter benzin fogy 100 kilométerenként, ami közel teljesíthető is. Muszáj szót ejteni arról, hogy a motor a feliratok tanúsága szerint a 98-as oktánszámú üzemanyagot jobban szereti, mint a 95-öst, ami egyszerűen indokolatlan egy ilyen teljesítményű motor esetén.
Minden adott a vezetéshez
Magasságom miatt szinte mindennél többre értékelem a kényelmes üléspozíciót egy kisautóban. A Fabia ilyen téren boldoggá tesz, mivel a kormány négy irányban állítható, az ülés pedig kellőképpen hátratolható, ráadásul itt sportülések járnak – ezek jól tartanak és kényelmesek is.
[bekkep]Nem kell fizetnünk az MP3-as rádióért , elöl az elektromos ablakokért sem, de ami ennél is fontosabb, hogy a légkondicionáló is benne foglaltatik az árban, kisautó szintjén nem kell ennél több.
Hátul is elfogadható a helykínálat, a csomagtartó könnyen pakolható, de a 260 liter megtöltése azért nem okozhat gondot egy nagyobb bevásárlás alkalmával.
Házon belül ezt venném
Ugyan házon belül az Ibiza és a Polo is versenyképes darabokat kínál ugyanezzel a motorral, a három közül én mégis a Skodára szavaznék. A Polót árával, az Ibizát kifinomultabb belsejével és kellemesebb összhangjával übereli a Fabia.
De nem csak hazai vizeken állja a sarat a Skoda kisautója, bármelyik konkurens gyártó mellé büszkén állhatunk be a lámpánál. Ez már nem a „kalapos típus”!
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1390 |
Furat x löket (mm) | 76,5 X 75,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(100)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 126/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 185 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 161 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3970/1646/1436 |
Tengelytáv (mm) | 2462 |
Csomagtér (liter) | 260-1016 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1140-1230/515-425 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 185/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 149 000 |
Konkurensek (forint) | Seat Ibiza 1.4 Sport: 3 218 000 |
Volkswagen Polo Comfortline 1.4: 3 286 000 | |
Renault Clio Authentique Plus 1,4: 3 430 000 | |
Peugeot 206 1.4 Premium: 3 090 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ASR, sportülések, klíma, 2 légzsák,MP3-as rádió,ködfényszóró, 15 colos alufelni |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Megbízható autót kapunk fiatalos köntösben ha a kedvező árú Sportline Fabiát választjuk. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |