Pont azokat a változtatásokat tette meg a Skoda, amik az új Fabia előnyére váltak, az időközben 8 évessé cseperedett előddel szemben. Kivették a „szörnyből” (szörny, angolul monster -> roomster) mindazt, ami használható és csináltak egy kisebb, olcsóbb autót, hátha olyan sikere lesz, mint az elődjének. Nincs is ezzel semmi baj, ami jó, azt miért ne használhatnák fel többször? Ez teljesen normális így. Más autógyár talán nem ezt csinálja? A jövőben talán így történhet majd egy autóvásárlás:
– Jó napot kívánok, egy Seatot kérek!
– Jó, napot! És milyet adhatok Önnek? Kicsit, közepeset, vagy nagyot?
Persze ezt el lehet sütni a Renault, az Opel vagy más gyártókkal is, egy kaptafára készülnek az autók mostanában. Így mondjuk nehezebb átvinni a nagy modellfrissítéseket, de legalább nem másoktól lopkodnak ötleteket, hanem házon belülről építkeznek. Tényleg! Az új Clio mintájára készített Thalia vajon mikor lesz kész? Lehet, hogy abból még jó is kisülhet.
A Fabia külseje összességében sokkal kisebb durranás, mint az új Swifté volt, de ennél az autónál eddig sem ez vezetett a sikerhez. Ebben több hely jut a hátsó sorban ülőknek, és egy halom praktikum került az első sorba. Na persze azért még nem egy business class, de közelít. Két darab másfél literes flaska rakható az ajtóban lévő tárolóba, ami eddig talán csak azért nem volt az autókban, mert senki nem gondolt ennek a hasznosságára. Gondolom mindenki elfogadta már, hogy a flakonok a lábunknál gurulnak ide-oda. A korábbi Fábiába bezzeg még extraként kellett rendelni azt a pohártartót, aminek 1 hét után letört a fedlapja és egy félliteres üveg kibukfencezett belőle 30-nál.
Az előbbi példából talán sejthető, hogy nálunk is van a családban egy Fabia. Igaz kombi és dízel, tehát a menetdinamikában semmi köze a 16 szelepes, 86 lóerős tesztautóhoz, de hát Fabia ez is, az is. Nagyjából maradtak ugyanazok a minőségű anyagok, a futóműve ennek is remek. Az egyikből átülve a másikba a legnagyobb különbséget a kuplungnál éreztem. Korábban soha nem tűnt fel, hogy mennyire nehéz a régi kuplungja. Az újban mintha beesett volna a pedál. Ami szintén óriási öröm, hogy az ülés alatt lévő kar már nem ütközik bele a jobb lábunkba minden alkalommal. Ugyanott van az ülésállító pöcök, csak szerencsére kisebb lett.
Ezek a színek vannak a palettán:
Ha autóvásárlásra adnánk a fejünket, hatalmas dilemma a dízel vs benzines kérdés. Persze vannak, akiknek azért nem kell gázolajjal hajtható modell, mert az ő fejükben még a 86-os, kerregős Kadettek jelennek meg a dízelautó hallatán.
Ahogy a bevezetőben megemlítettem az autó nálam teljesen vegyes használatban nagyjából 7,9-et evett. A gyári adatok természetesen kevesebbet ígérnek a vegyes használatra, de teljesen meglepődtem, hogy a városi fogyasztásnál bevallották a 8,6-ot. Ilyenkor elgondolkodik az ember, hogy a benzines motorok mit nyújtanak azért, hogy elnézzük nekik: hétről hétre többet vesznek ki a zsebünkből, mint a sokkal jobban teljesítő dízelek. Nézzünk egy táblázatot, amiben egy ugyanúgy felszerelt benzines és egy dízel mérkőzik meg. Csak a vételár és a tankolás vonatkozásában egy 30 km-es napi átlaggal. A konkurenciánál egy dízel járt, szerintük a 80 lovas modell vegyesben 4,9-et fogyaszt.A családi autónkból kiindulva mondjuk ez legyen inkább 6, de akkor már nagyon nyomom neki. Az árakat ugyanannál a kútnál néztem természetesen.
Benzines vagy dízel a nyerő?
|
A dízelmodellek megtérülése ebből az árkülönbségből kalkulálva: 130 hónap, vagyis 10 év. Teljesen nyilvánvaló innentől kezdve, hogy gazdaságilag picit jobban megéri a benzines, ha naponta mindössze 30 kilométert autózunk, de a dízel annyival jobb, higgyék már el! Sokkal jobban húz, nem kormol, nem füstöl, nem lesz sokkal több a szervizköltség. Maximum akkor szívjuk meg, ha a turbó adja meg magát, de ez a mai modern dízeleknél ritka. Ráadásul ha részletre vesszük, ami egyébként sokkal valószínűbb, akkor már szinte észre sem vesszük a különbséget. Talán éppen annyival több egy dízel havidíja, mint amennyivel kevesebbet költünk az üzemanyagra. A családi dízel Fabia egyébként még háromhengeres volt, de ennek a motorhangja sem annyira zavaró. Az 1,6-os 110 lóerős Focust pedig péppé veri. Hogy a Focus hogy jön ide, azt most hagyjuk.
Az új Fabiáról is értekezzünk még röviden, ugyanis emiatt kattintottak ebbe a cikkbe, nem pedig a sok egymásba ívelő dízel, nem dízel magyarázkodás miatt. Szóval a Hamar kolléga azon sopánkodott, hogy egy jó autó után, vagy egy rossz autó után könnyebb-e utódot építeni, meg neki ez egyátalán nem új, mert a Roomsterből nyúltak le egy csomó mindent. Ez kétségtelen, de szerintem a végeredmény az, hogy sikerült a jóból egy még jobbat csinálni és ugyan a benzines alapmodelleket (1,2/1,4/1,6) továbbra sem szeretem, de megértem a jelentőségüket. Ha egy autónak az a legnagyobb baja, hogy belül kaporszag van, akkor annyira nem lehet rossz.
Az általunk próbált tesztautó, ambient-felszereltségének köszönhetően 3 099 000 forint alapesetben, de mivel mi egy jól felszerelt változatot kaptunk, ezért a dízel 1,4-es indulóáráig jutottunk, vagyis 3 871 478 forintig. Ezért az összegért már van az autónkban rakodórekeszes könyöktámasz, aminek a fel/le csukhatósága még meglehetősen sántít, 15 colos könnyűfém kerekek, multifunkciós kijelző, mp3-as CD-lejátszó és többek közt kanyarkövető fényszóró.
<br><br>Letölthető háttérképek!<br>
A részletes adathalmazért lapozzon tovább!
Skoda Fabia 1,4 16V Ambiente | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1390 |
Furat x löket (mm) | 76,5 x 75,6 |
Hengerek száma | 4 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 63 (86) / 5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 132 / 3800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,3 |
Végsebesség (km/h) | 174 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 155 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3992 / 1642 / 1498 |
Tengelytáv (mm) | 2462 |
Csomagtér (liter) | 300 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1060 / 515 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 099 400 Ft |
Az extrafelszereltség fontosabb tételei: | |
„Dance” rádió MP3-as CD-lejátszóval, Audio-csatlakozóval „Maxi-DOT” multifunkciós kijelző 8 hangszóró Elektromos ablakemelők hátul Könnyűfém keréktárcsák 6J x 15 „Antares” Antracit-szürke metál … |
85 200 Ft
44 400 Ft |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ha egy autónak az a legnagyobb baja, hogy belül kaporszag van, akkor annyira nem lehet rossz. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |