Hát eljött ez a nap!
Nagy elégtétel sokunknak, hogy megéljük az ezerhatos, szívó benzines eltűnését. Egyetlen előnyét tudtuk felfedezni ennek a motornak: a hosszú élettartamot.
Ennek valamikor 2034-ben biztosan örül majd valaki, de egészen addig egy tohonya, pörgés ellen beoltott és örökké éhes motort kell elviselni.
Az őskövület mostantól csak használt autókban és az örök vadászmezőkön kísért, mert a Volkswagen-konszern lecserélte egy szintén kétszelepes, de turbós és közvetlen befecskendezéses 1,2 TSI-re. Alleluja!
Nyolcaska, a világhódító
Ami Csehszlovákiának a bársonyos forradalom, az volt a Skodának az újkori Octavia bemutatása – hökkentett meg a túlzással egyszer a gyári sajtóanyag. Tény, hogy a Skoda az 1996-ban debütált családi autóval lett ténylegesen vetélytársa a „nyugati” autógyáraknak.
A név az 1959-től gyártott őstől ered. Az Octavia a nyolcat jelentő latin octo szóból származik, mert a konstrukciós sorban az a modell volt a 8-ik. Az autó úgy járt, mint szegény Horatius: a nagy költőnek is csak az ötödik (Quintus) jutott keresztnévként a Horatius Flaccus mellé.
Ez a Skoda legfontosabb autója, súlya meghaladja az összeladások felét. Eddig több mint 2,2 millió készült a két generációból, a cseh üzemen kívül Kínában, Indiában, Ukrajnában, Oroszországban és Pozsonyban is gyártják.
Meddig marad életben?
A kérdések alapján sokan tartanak a kicsi, de nagy teljesítményű motor élettartamától, de a feltöltés miatt magasabb hőterhelésű turbós gépek közel nem ugyanolyan anyagokból készülnek, mint a gyengébb szívómotorok.
Pár év múlva meglátjuk, mindenesetre ebbe az irányba megy a fejlett világ. A feltöltéssel kombinált hengerűrtartalom-csökkentés (downsizing) melletti érveket itt megtalálják. A lényeg: a kisebb motor takarékosabb, de a turbó, a kompresszor (ld. Mercedes-Benz ) illetve a turbó és a kompresszor révén jóval nagyobb szívómotorok erejét nyújtja.
Semmi nesz
Indítózás után az 1,2 TSI-t észre sem venni. Nem azért, mert máris lefulladt, amire hajlamos, hanem olyan egyenletesen és nesztelenül surrog, akár egy soros hathengeres. Na jó, majdnem.
Érezni a motoron, hogy egy Golfban fickósabb, de az Octaviában sem keltett csalódást. Eleinte figyelni kell rá, hogy lámpától eljőve le ne álljon, bár egyszerűbb bővebb gázt adni. Az 1550-től 4100-ig állandó 175 Nm nem olyan rég kétliteres szívómotoroktól is jó nyomatéknak számított.
Erre támaszkodva, 3000 feletti fordulaton elég rövid időre kinézni a sorból egy előzéshez. A családi autó sosem erős, de kellően eleven. Kár, hogy a tesztautó motorja 1200 körül időnként rángatott, de más nem zavart benne.
Nehezen kikezdhető
Nagy öröm, hogy ez modern motor az Octaviához is kapható, amely nagy kufferjával hibátlan családi autó.
Nincs mibe beleakaszkodni: puhán jár a váltó, finom a kormányzás, a lágyan futó autó mintha bölcsőként ölelné körül utasait.
Vezetőként értékeltük a méretes külső tükröket, utasként a nagy lábteret hátul, a csendet és a kulturált anyagokat pedig mindenütt és mindenkor.
Kevéssel beéri
Két hete a 85 lóerős Fabia 1,2 TSI városban 8,2 litert fogyasztott, aminél a vele egyszerre használt Octavia 1,2 TSI már akkor jobbat ígért a fedélzeti számítógép szerint. A 105 lóerős és hatfokozatú váltós Octavia tényleg nem fogyasztott többet: némi országúti kitérővel 7,8 literre adódott a mért fogyasztása.
új motor tehát akkor is takarékos, ha nem spórolunk különösebben. Aki ráér, városon kívül hat liter alá is leviheti a fogyasztást, és közben a család végig egy hátul is kényelmes, orbitális csomagterű és a dízelek rázkódásától, környezetszennyezésétől mentes autóban ül.
Miből lesz az esti sör?
Egy keretest csak megér, hogy 20,5-ről 7,8 literre esett az Octavia fogyasztása a teszt egy hete során. Az első teletankoláskor 41 kilométerre elnyelt 8,4 litert ugyanaz az autó, amely a következő 300 kilométeren, három negyed részben Budapesten, 23,4 literrel beérte. A tesztautók már csak ilyenek, ezért teszi meg egy Citroën C4 Picasso 1,6 THP az első 130 kilométert 24 literből, ezért tankoltunk egy dízel Avensisbe 8 kilométerrel az átvétel után 8 litert és a példákat sorolhatnánk. Divat lett úgy leadni az autókat, hogy még éppen telit jelezzen az óra, majd pár kilométer után, már a következő brigádnál essen le a benzinmutató. Van azért kivétel: a hajszálpontos üzemanyagszint-jelzők miatt a BMW-ken nem lehet – mások rovására – megkeresni az esti sörre valót.
Adatlap
Skoda Octavia Clever 1,2 TSI
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,8 sec |
Végsebesség | 192 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,7 l / 100 km |
Magyarul nagyjából fineszest jelent a Clever szó, amely az Octavia legésszerűbb kivitelének fedőneve.
Ésszerű felszereltség
A felszereltségi csomag a következő extrákkal javítja az életminőséget: ESP, klímaberendezés, hat légzsák, MP3-as CD-s rádió, elöl ülésfűtés, hátsó parkolóradar, 16-os könnyűfém keréktárcsa, állítható gerinctámaszos első ülés, bőrborítású kormány, váltógomb és kézifékkar. Ergo minden benne van, ami egy jól használható családi autóhoz kell.
A cikkben szereplő Octaviát is árulja a Weltauto. Mivel a hirdetés szerint csak 8396 forintot engednek az újkori árból, érdemes az összeget telefonon aktualizálni, hátha a kilométerekkel együtt a kedvezmény is szaporodott.
4,4 millió forintról van szó
4,4 millió forintért az Octavia Clever 1,2 TSI nagyjából az optimumot képviseli ár/érték arányban. Több teret, finomabb kényelmet, fejlettebb biztonságot, jobb gyorsulást csak aránytalan felárért adnak, a hasonló teljesítményű kisautók pedig nem annyival olcsóbbak, hogy lenyeljük a feleakkora csomagteret, a rázósabb futóművet, a hangosabb motort.
Más kérdés, akar-e valaki tucatnyi postás, hiltis, inviteles Octavia közé leparkolni egy bevásárlóközpontban, egy tipikus flottautóval. Megvenni egy autót, amiről ordít, hogy céges, de mégis a saját pénzünk áll benne? Nálam ezért győzne az Octaviával szemben a kicsit drágább és gyengébben felszerelt, de érdekesebb Yeti.