Lehet, hogy véget ér a gazdag fantáziával megalkotott új kategóriák menetelése? A múlni nem akaró válság visszahozza az óvodai rajzokon autóként szereplő három dobozt, négy kerékkel? A jelek azt mutatják, van rá esély. Újra emelkedőben az olcsó családi szedánok csillaga!
Egymás után jönnek ki a lépcsőshátú autók, amelyek jutányos áron nagy teret és strapabíró technikát ígérnek. A Peugeot és a Škoda újdonságait a kategória egyik alapautójával, a Chevrolet Aveóval vetettük össze
Egymás után jönnek ki a lépcsőshátú autók, amelyek jutányos áron nagy teret és strapabíró technikát ígérnek. A Peugeot és a Škoda újdonságait a kategória egyik alapautójával, a Chevrolet Aveóval vetettük össze
Fotó megosztása:
Dízelmotorral a 301 a legharmonikusabb autó, a Rapid TDI-je zavaróan hangos, az Aveóé végképp. Az 1,2 literes alapmodellek szintjén viszont jobb felszereltségével a Chevy szinte egyenrangú a másik kettővel
Dízelmotorral a 301 a legharmonikusabb autó, a Rapid TDI-je zavaróan hangos, az Aveóé végképp. Az 1,2 literes alapmodellek szintjén viszont jobb felszereltségével a Chevy szinte egyenrangú a másik kettővel
Fotó megosztása:
Listaáron a Chevy kerül a legkevesebbe, a Rapid pedig drágább a 301-nél
Listaáron a Chevy kerül a legkevesebbe, a Rapid pedig drágább a 301-nél
Fotó megosztása:
Magas használati értékkel és csekély fenntartási költségekkel kell meggyőzniük az autóvásárlókat
Magas használati értékkel és csekély fenntartási költségekkel kell meggyőzniük az autóvásárlókat
Fotó megosztása:
Mindegyik fél köbméter feletti csomagteret kínál, de csak a Rapidé használható ki igazán jól
Mindegyik fél köbméter feletti csomagteret kínál, de csak a Rapidé használható ki igazán jól
Fotó megosztása:
Sokaknak a Rapid igényesebb, alaposabb konstrukciójánál fontosabb érv lehet a két konkurens gazdagabb felszereltsége illetve alacsonyabb ára
Sokaknak a Rapid igényesebb, alaposabb konstrukciójánál fontosabb érv lehet a két konkurens gazdagabb felszereltsége illetve alacsonyabb ára
Fotó megosztása:
Az Aveo láthatóan buliba készült, morcos tekintetét erős festés emeli ki. A fényszórókat körülölelő fekete műanyagház sokat doba megjelenésen
Az Aveo láthatóan buliba készült, morcos tekintetét erős festés emeli ki. A fényszórókat körülölelő fekete műanyagház sokat doba megjelenésen
Fotó megosztása:
Az Aveo nem szedánnak született, ezért az utólagosan felvarrt puttony borítja az eredeti arányokat
Az Aveo nem szedánnak született, ezért az utólagosan felvarrt puttony borítja az eredeti arányokat
Fotó megosztása:
Gyors kanyarokban rendesen megdől az Aveo, de kormányzása a legjobb erőkkel dolgozik a három közül
Gyors kanyarokban rendesen megdől az Aveo, de kormányzása a legjobb erőkkel dolgozik a három közül
Fotó megosztása:
Az Aveo magasabb és rövidebb mint ellenfelei, ezért a fiatalos pofa ellenére nincs esélye megnyerni a szépségversenyt
Az Aveo magasabb és rövidebb mint ellenfelei, ezért a fiatalos pofa ellenére nincs esélye megnyerni a szépségversenyt
Fotó megosztása:
A csomagtér ajtaja mögött 502 liternyi hely várja a pakolást
A csomagtér ajtaja mögött 502 liternyi hely várja a pakolást
Fotó megosztása:
A tengelytáv 2652 mm, de a nyomtáv megmaradt a kisautós tartományban, ezért két termetes utas vállban már szűknek érezheti a 301 kínálta teret
A tengelytáv 2652 mm, de a nyomtáv megmaradt a kisautós tartományban, ezért két termetes utas vállban már szűknek érezheti a 301 kínálta teret
Fotó megosztása:
Messze a Peugeot rugózása a legkényelmesebb a hármasból, mégsem ér le a tükre kanyarban
Messze a Peugeot rugózása a legkényelmesebb a hármasból, mégsem ér le a tükre kanyarban
Fotó megosztása:
A megfelelő szögből fotózva akár a nagyobb kategóriás szedánok között is elfér a 301
A megfelelő szögből fotózva akár a nagyobb kategóriás szedánok között is elfér a 301
Fotó megosztása:
Az emelt hasmagasság nem tesz jót a megjelenésnek, a használhatóságnak annál inkább, így a makadámutakon sem mond csütörtököt a 301
Az emelt hasmagasság nem tesz jót a megjelenésnek, a használhatóságnak annál inkább, így a makadámutakon sem mond csütörtököt a 301
Fotó megosztása:
Apró szépségtapaszok segítik az eladást, de a célközönség valószínűleg nem ezért dönt majd a Peugeot 301 mellett
Apró szépségtapaszok segítik az eladást, de a célközönség valószínűleg nem ezért dönt majd a Peugeot 301 mellett
Fotó megosztása:
A Peugeot 301 ikertestvére a Citroen C-elysée, ugyanazzal a technikai tartalommal, kissé átszabott külsővel
A Peugeot 301 ikertestvére a Citroen C-elysée, ugyanazzal a technikai tartalommal, kissé átszabott külsővel
Fotó megosztása:
Felnőtt, és a család tagja lett a Rapid, nincs különcködés!
Felnőtt, és a család tagja lett a Rapid, nincs különcködés!
Fotó megosztása:
Az előző Octavia jó tulajdonságait örökölte, és fejlesztette tovább a csehek új négyajtósa.
Az előző Octavia jó tulajdonságait örökölte, és fejlesztette tovább a csehek új négyajtósa.
Fotó megosztása:
Jobban örülnénk enyhébb kormányrásegítésnek a Rapidban
Jobban örülnénk enyhébb kormányrásegítésnek a Rapidban
Fotó megosztása:
Siker lesz a hazai piacon, vagy inkább a francia ellenlábasoknak terem majd babér?
Siker lesz a hazai piacon, vagy inkább a francia ellenlábasoknak terem majd babér?
Fotó megosztása:
Jobban belegondolva ennél többet nem kívánhatunk egy autótól. Modern hajtáslánc, 550 literes praktikus csomagtér, kellemes helykínálat mindkét üléssorban.
Jobban belegondolva ennél többet nem kívánhatunk egy autótól. Modern hajtáslánc, 550 literes praktikus csomagtér, kellemes helykínálat mindkét üléssorban.
Fotó megosztása:
Igényes és alapos munka a zajcsillapítástól a jól hangolt futóműig, de belső tere olcsó autónak mutatja a Rapidot, pedig magas az ára
Igényes és alapos munka a zajcsillapítástól a jól hangolt futóműig, de belső tere olcsó autónak mutatja a Rapidot, pedig magas az ára
Fotó megosztása:
Ebből a nézőpontból látszik, hogy akárcsak a 301, a Rapid is a keskeny nyomtávval készül
Ebből a nézőpontból látszik, hogy akárcsak a 301, a Rapid is a keskeny nyomtávval készül
Fotó megosztása:
Remekül megy az ezerhatos Aveo. A rövidre áttételezett váltó miatt már 100-nális túl hangos a motor
Remekül megy az ezerhatos Aveo. A rövidre áttételezett váltó miatt már 100-nális túl hangos a motor
Fotó megosztása:
1,6-os motorja benzinese éppúgy 115 lóerős, mint az Aveóé. A fotózáson a 92 lóerős dízel volt ott, egy kiváló motor
1,6-os motorja benzinese éppúgy 115 lóerős, mint az Aveóé. A fotózáson a 92 lóerős dízel volt ott, egy kiváló motor
Fotó megosztása:
Benzinesben, az alapmodellt leszámítva, a Skoda 86-122 lóerős turbómotorjai viszik a prímet. Az 1,6 TDI zavaróan hangos a TSI-khez képest
Benzinesben, az alapmodellt leszámítva, a Skoda 86-122 lóerős turbómotorjai viszik a prímet. Az 1,6 TDI zavaróan hangos a TSI-khez képest
Fotó megosztása:
A General Motors típusaiban megszokott volán mögött harsány kavalkáddal lázad az Aveo. Ha szeretnénk elszakadni az átlagtól, ez a belső a fogunkra való!
A General Motors típusaiban megszokott volán mögött harsány kavalkáddal lázad az Aveo. Ha szeretnénk elszakadni az átlagtól, ez a belső a fogunkra való!
Fotó megosztása:
Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek tűnnek fel, de így már elfelejthetjük a hárommilliós árcédulát
Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek tűnnek fel, de így már elfelejthetjük a hárommilliós árcédulát
Fotó megosztása:
Kizárólag kemény, rideg műanyag alkotja a Rapid belsejét, a sivár kialakítást a kiemelkedő összeszerelési minőség ellensúlyozza
Kizárólag kemény, rideg műanyag alkotja a Rapid belsejét, a sivár kialakítást a kiemelkedő összeszerelési minőség ellensúlyozza
Fotó megosztása:
A Chevrolet Aveo ülései némileg keskenyebbek a két riválisnál, kényelmet tekintve pedig valahol félúton helyezkedik el a Skoda németes keménysége, és a Peugeot süppedős hangulata között.
A Chevrolet Aveo ülései némileg keskenyebbek a két riválisnál, kényelmet tekintve pedig valahol félúton helyezkedik el a Skoda németes keménysége, és a Peugeot süppedős hangulata között.
Fotó megosztása:
A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek, de az üléspozíció már kényelmetlen lehet magasabb sofőrök számára, a két irányban állítható kormány behatárolja a lehetőségeket
A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek, de az üléspozíció már kényelmetlen lehet magasabb sofőrök számára, a két irányban állítható kormány behatárolja a lehetőségeket
Fotó megosztása:
Bekötött szemmel beülve bármelyik VW rokonnal összekeverhetjük a rapidot, a Peugeothoz képest keményebb tömésű, jó tartást adó üléseket kapunk, a kormány négy irányban állítható
Bekötött szemmel beülve bármelyik VW rokonnal összekeverhetjük a rapidot, a Peugeothoz képest keményebb tömésű, jó tartást adó üléseket kapunk, a kormány négy irányban állítható
Fotó megosztása:
Mintha egy krosszmotor műszerfalát látnánk! Az Aveo tervezői egyértelműen a fiatalabb korosztály ízlését célozták meg.
Mintha egy krosszmotor műszerfalát látnánk! Az Aveo tervezői egyértelműen a fiatalabb korosztály ízlését célozták meg.
Fotó megosztása:
A Peugeot műszerfala konzervatív, mellőzi a harsány elemeket, cserébe könnyen leolvasható
A Peugeot műszerfala konzervatív, mellőzi a harsány elemeket, cserébe könnyen leolvasható
Fotó megosztása:
Ennél puritánabb már nem is lehetne a Rapid műszeregysége. Ízlésfüggő, de a Peugeot ugyanezt elegánsabb, szemnek kellemesebb kivitelben adja el
Ennél puritánabb már nem is lehetne a Rapid műszeregysége. Ízlésfüggő, de a Peugeot ugyanezt elegánsabb, szemnek kellemesebb kivitelben adja el
Fotó megosztása:
Egyik középkonzol se nyerne formatervezési díjat, de mivel nincs sok funkció, ezért nem is lehet eltévedni.
Egyik középkonzol se nyerne formatervezési díjat, de mivel nincs sok funkció, ezért nem is lehet eltévedni.
Fotó megosztása:
Sok Peugeot tulajdonos számára ismerős lehet ez a kép, a 301 régóta gyártott elemeket kapott. A fedélzeti számítógép és a rádió kezelése követi a hagyományokat, aki nem ismeri a francia gondolatmenetet, annak szoknia kell a kezelést
Sok Peugeot tulajdonos számára ismerős lehet ez a kép, a 301 régóta gyártott elemeket kapott. A fedélzeti számítógép és a rádió kezelése követi a hagyományokat, aki nem ismeri a francia gondolatmenetet, annak szoknia kell a kezelést
Fotó megosztása:
Csak az alapvető funkciókat érhetjük el a Skoda váltója felett matatva, azt is a lehető legsivárabb körítésben, a kijelző színei, felbontása már szinte a youngtimer autókat idézi
Csak az alapvető funkciókat érhetjük el a Skoda váltója felett matatva, azt is a lehető legsivárabb körítésben, a kijelző színei, felbontása már szinte a youngtimer autókat idézi
Fotó megosztása:
A két ellenlábashoz képest színekben úszik az Aveo, bár ez néha olcsó benyomást kelt
A két ellenlábashoz képest színekben úszik az Aveo, bár ez néha olcsó benyomást kelt
Fotó megosztása:
A Peugeot 301 Allure felszereltséggel szemfényvesztő trükköt vet be ellenünk. A szellőzést gombnyomással irányítjuk, de a klíma nem digitális, a hőmérsékletet nem tudjuk pontos fokonként beállítani
A Peugeot 301 Allure felszereltséggel szemfényvesztő trükköt vet be ellenünk. A szellőzést gombnyomással irányítjuk, de a klíma nem digitális, a hőmérsékletet nem tudjuk pontos fokonként beállítani
Fotó megosztása:
Sehol egy falatnyi textil, az Aveo ajtaja színtiszta műanyag, ráadásul a ridegebb fajtából
Sehol egy falatnyi textil, az Aveo ajtaja színtiszta műanyag, ráadásul a ridegebb fajtából
Fotó megosztása:
A Peugeot 301 ajtaja fekete lakkozott díszt kapott, de ez is a gazdag felszereltségi szintnek köszönhető
A Peugeot 301 ajtaja fekete lakkozott díszt kapott, de ez is a gazdag felszereltségi szintnek köszönhető
Fotó megosztása:
Bárhol éljünk a világon, beszéljünk bármilyen nyelvet, higgyünk bármiben, a Rapid nem fog minket összezavarni. Ennél egyszerűbb, logikusabb nem lehet egy középkonzol. Ja és persze unalmasabb sem
Bárhol éljünk a világon, beszéljünk bármilyen nyelvet, higgyünk bármiben, a Rapid nem fog minket összezavarni. Ennél egyszerűbb, logikusabb nem lehet egy középkonzol. Ja és persze unalmasabb sem
Fotó megosztása:
Ha a kilincs is fekete műanyag lenne, vörös nyilakat kellene ragasztani az ajtóra, hogy megtaláljuk.
Ha a kilincs is fekete műanyag lenne, vörös nyilakat kellene ragasztani az ajtóra, hogy megtaláljuk.
Fotó megosztása:
A Peugeot 301 kezelőszervei közül a váltó lóg ki a sorból minőségben, a kapcsolási érzet gyatra, a fokozatokat szinte csak égtáj szerint tudjuk belőni
A Peugeot 301 kezelőszervei közül a váltó lóg ki a sorból minőségben, a kapcsolási érzet gyatra, a fokozatokat szinte csak égtáj szerint tudjuk belőni
Fotó megosztása:
A Skoda Rapidban szolgál a trió legprecízebb sebességváltója, eggyel magasabb kategóriában is megállná a helyét.
A Skoda Rapidban szolgál a trió legprecízebb sebességváltója, eggyel magasabb kategóriában is megállná a helyét.
Fotó megosztása:
Az Aveo hátsó sora árulkodik arról, hogy még mindig kisautóval van dolgunk. A helykínálat szűkös a két új típushoz képest, az üléspad keskenyebb, a lábtér pedig bő tíz centiméterrel kisebb a Peugeot 301-hez viszonyítva
Az Aveo hátsó sora árulkodik arról, hogy még mindig kisautóval van dolgunk. A helykínálat szűkös a két új típushoz képest, az üléspad keskenyebb, a lábtér pedig bő tíz centiméterrel kisebb a Peugeot 301-hez viszonyítva
Fotó megosztása:
Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot
Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot
Fotó megosztása:
Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot
Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot
Fotó megosztása:
A mélyen benyúló kerékdobok csökkentik a Chevrolet poggyászterének használhatóságát
A mélyen benyúló kerékdobok csökkentik a Chevrolet poggyászterének használhatóságát
Fotó megosztása:
Szövetborítás az Aveo csomagtérfedelén. Ez hiányzik a 301 esetén, és ezért kemény pléhhanggal fizetünk minden egyes lecsukáskor.
Szövetborítás az Aveo csomagtérfedelén. Ez hiányzik a 301 esetén, és ezért kemény pléhhanggal fizetünk minden egyes lecsukáskor.
Fotó megosztása:
Belógó zsanér az Aveo csomagtartójában
Belógó zsanér az Aveo csomagtartójában
Fotó megosztása:
Zegzugos a Peugeot 509 literes csomagtere
Zegzugos a Peugeot 509 literes csomagtere
Fotó megosztása:
A Peugeot 301 tervezői gondoltak a kárpitnyúzó tulajdonosokra is, nem kell utólag gumiszőnyeget beszerezni, a kivehető gyári, rekeszekre osztható tálca bírja a gyűrődést, és könnyen tisztítható
A Peugeot 301 tervezői gondoltak a kárpitnyúzó tulajdonosokra is, nem kell utólag gumiszőnyeget beszerezni, a kivehető gyári, rekeszekre osztható tálca bírja a gyűrődést, és könnyen tisztítható
Fotó megosztása:
A Peugeot tágas csomagterének használati értékét rontják a mélyen benyúló zsanérok. Törékeny rakományt nem érdemes alájuk pakolni
A Peugeot tágas csomagterének használati értékét rontják a mélyen benyúló zsanérok. Törékeny rakományt nem érdemes alájuk pakolni
Fotó megosztása:
A szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően könnyen pakolható a Rapid fara
A szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően könnyen pakolható a Rapid fara
Fotó megosztása:
Az Aveo csomagtartója alatt defektjavító készletet találtunk, semmi egyebet. A gyári robotok itt szemmel láthatóan spóroltak a festékkel
Az Aveo csomagtartója alatt defektjavító készletet találtunk, semmi egyebet. A gyári robotok itt szemmel láthatóan spóroltak a festékkel
Fotó megosztása:
A farostlemezt felemelve pótkereket kínál a 301, viszont a Rapiddal ellentétben itt nincs külön doboz apróságok számára.. Alapfelszerelés a teljes értékű pótkerék
A farostlemezt felemelve pótkereket kínál a 301, viszont a Rapiddal ellentétben itt nincs külön doboz apróságok számára.. Alapfelszerelés a teljes értékű pótkerék
Fotó megosztása:
A kárpit alatt pótkereket rejt a Rapid csomagtartója, valamint egy kiegészítő rekeszt az elrejtendő apróságok számára. A Rapidhoz még a mankókerék is feláras. Viszont a rejtett részek rendezettsége is jelzi, hogy a Škoda alapos munkát végez
A kárpit alatt pótkereket rejt a Rapid csomagtartója, valamint egy kiegészítő rekeszt az elrejtendő apróságok számára. A Rapidhoz még a mankókerék is feláras. Viszont a rejtett részek rendezettsége is jelzi, hogy a Škoda alapos munkát végez
Fotó megosztása:
Az Aveo szinte minden részletében különc, ami a belső megvalósítását illeti
Az Aveo szinte minden részletében különc, ami a belső megvalósítását illeti
Fotó megosztása:
Sebességtartó automatikát mindhárom típushoz rendelhetünk
Sebességtartó automatikát mindhárom típushoz rendelhetünk
Fotó megosztása:
A műszerfalba helyezett tárolórekesz elképzelése jó, de apró mérete miatt nemigen tudjuk kihasználni
A műszerfalba helyezett tárolórekesz elképzelése jó, de apró mérete miatt nemigen tudjuk kihasználni
Fotó megosztása:
A Peugeot 301 tervezői megengedhettek maguknak pár kidolgozottabb részletet, ilyen a hátsó lámpába forduló karosszériaív
A Peugeot 301 tervezői megengedhettek maguknak pár kidolgozottabb részletet, ilyen a hátsó lámpába forduló karosszériaív
Fotó megosztása:
A négy ablakemelő kapcsolója a váltó elé került a spórolás miatt, néha nehéz elérni, de szokható
A négy ablakemelő kapcsolója a váltó elé került a spórolás miatt, néha nehéz elérni, de szokható
Fotó megosztása:
A Rapid sokat emlegetett apró újítása az üzemanyagtöltő nyílásba rejtett jégkaparó, elhagyni lehetetlen és mindig kéznél van.
A Rapid sokat emlegetett apró újítása az üzemanyagtöltő nyílásba rejtett jégkaparó, elhagyni lehetetlen és mindig kéznél van.
Fotó megosztása:
A csendes Rapid titka a minőségibb hangszigetelés, a motorháztető külön hangelnyelő réteget kapott
A csendes Rapid titka a minőségibb hangszigetelés, a motorháztető külön hangelnyelő réteget kapott
Fotó megosztása:
Nem kétséges, hogy a Škoda többet tud konkurenseinél. Az ötödik ajtó és a kulturált benzines turbómotorok hozzák előnybe
Nem kétséges, hogy a Škoda többet tud konkurenseinél. Az ötödik ajtó és a kulturált benzines turbómotorok hozzák előnybe
Fotó megosztása:
Dízelmotorral a három közül a 301 a legjobb vétel a pompás 1,6 HDi miatt, de ár/érték arányban benzines motorral is jól áll. A Rapid jobb autó, de nem biztos, hogy annyira, amennyivel drágább. Az Aveo beválik családi autónak, ám a többiekhez képest túl nyers
Dízelmotorral a három közül a 301 a legjobb vétel a pompás 1,6 HDi miatt, de ár/érték arányban benzines motorral is jól áll. A Rapid jobb autó, de nem biztos, hogy annyira, amennyivel drágább. Az Aveo beválik családi autónak, ám a többiekhez képest túl nyers
Fotó megosztása:
Magas használati értékkel és csekély fenntartási költségekkel kell meggyőzniük az autóvásárlókat
Igaz, nálunk, az örökké felzárkózó, kelet és nyugat között egyensúlyozó országban sosem tűntek el teljesen. Itt mindig volt keletje az aktuális kínálat kisautóiból faragott puttonyos szerzeteknek. Nem kellett komoly fejlesztés a sikerhez, a Renault Thalia vagy a Škoda Fabia Sedan a csomagtér litereinek és alacsony árának köszönheti sikereit.
Szaporodnak a klasszikus családi autók
Immár világszintű igény mutatkozik a klasszikus értékeket hordozó típusokra. Ezt a piaci rést a PSA konszern és a Volkswagen igyekszik hirtelen jött lelkesedéssel betömni. A franciák a Peugeot 301/Citroën C-Élysée ikermodelleket állították hadrendbe, míg a német cégóriás a Skoda Rapidot és a SEAT Toledót küldte a frontra.
Mindegyik fél köbméter feletti csomagteret kínál, de csak a Rapidé használható ki igazán jól
Az
Autó és Stílussal közös cikkünk harmadik autója a Chevrolet Aveo, amelyet a prezentációkon fontos konkurensként emlegettek az érintett márkák. Kevés esélye van a győzelemre, de ár-érték arányban befoghatja a törekvő szedánokat.
A két friss típus csiszolt rokon kisautók, csiszolt alapjait kapta. A Rapid alatt a Fabia/Polo átdolgozott platformja dolgozik, a Peugeot 301 pedig a 208 nyújtott padlólemezét használja, így nem csak a hátsó túlnyúlás nőtt, hanem a tengelytáv is. Ez a markáns változás két területen jelent komoly előrelépést.
Az olcsó már nem jelent egyet a csúffal
Az első a megjelenés. Az arányokat eltorzító, ormótlanul kilógó hátsó fertály már csak rossz emlék. Mindkét modell igazi szedánnak mutatja magát, nem pedig púpos Quasimodónak.
A Peugeot egészséges egyensúlyban kapott elemeket márkatársaitól, az 508-tól és a 208-tól. Hiába szánták a harmadik világnak, a krómozott hűtőrács és az egyedi hátsó lámpa ad némi karaktert a kocsinak.
Ebből a nézőpontból látszik, hogy akárcsak a 301, a Rapid is a keskeny nyomtávval készül
Ebből a nézőpontból látszik, hogy akárcsak a 301, a Rapid is a keskeny nyomtávval készül
A Škoda Rapid ránézésre még „nagyautósabb”. A Volkswagen Jetta génjei keverednek az előző generációs Octaviával, a cseh márka különállása az új szürke logó megjelenésével párhuzamosan halványodni látszik. Hogy ez mennyire hátrány? Nézőpont kérdése, az olvasói vélemények alapján sokaknak tetszik az éles, tiszta, sallangmentes megjelenés, még akkor is, ha ez egyet jelent a VW egyenruhával.
A Chevrolet Aveo a trió bohóca, rebellis középiskolás a két öltönyös figura mellett. Kerek fényszórói agresszíven merednek előre, az egész autó fiatal lendületet sugároz. Viszont a tengelytáv csak 2525 mm, közel tíz centiméterrel kevesebb, mint a Peugeot 301-é. Ráadásul az Aveo magasabb is, így lehet akármilyen tehetséges a puttonyt felvarró tervező, ezt nem tudja eladni a szépre érzékeny szemnek.
Egyenlő helyet minden utasnak!
Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot
Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot
A külsőn kívül előrelépés a hátsó helykínálat is. A hosszabb tengelytávnak köszönhetően mind a Peugeot, mind a Škoda komoly teret kínál hátul.
185 centiméteres sofőrre beállított vezetőülés esetén térdünknek közel 30 cm hely jut. Ezzel szemben az Aveo méréseink szerint 20 centimétert produkált, amivel hosszabb úton már kényelmetlenül szűkös.
Légtérből bőven jut tehát a hátsó utasoknak, de mi a helyzet az egyéb extrákkal? A nálunk járt Peugeot a legmagasabb, Allure felszereltségi szinttel próbált jó pontokat szerezni.
A General Motors típusaiban megszokott volán mögött harsány kavalkáddal lázad az Aveo. Ha szeretnénk elszakadni az átlagtól, ez a belső a fogunkra való!
Ha szeretnénk elszakadni az átlagtól, ez a belső a fogunkra való!
A divathullámot követve fekete lakk műanyagburkolat díszíti a középkonzolt és az ajtókat. Kapunk egy alapszintű fedélzeti számítógépet, és digitális klímát idéző, forgókapcsolók helyett nyomógombbal működő szellőzőrendszert. Az összbenyomás még az olcsó megoldásokkal együtt is otthonos.
A Rapid ellenben nem leplezi fapados mivoltát. Kopogós fekete műanyag, amerre a szem ellát. Csírájában fojtottak el minden formai játékot, csak a színtiszta funkció kapott teret. Az összeszerelés viszont hozza a Volkswagen-konszern autóitól megszokott minőséget. Megjegyzendő, hogy a tesztautó felszereltségi szintje elmaradt a 301-től, így nem tudtunk teljesen objektív képet alkotni.
Kizárólag kemény, rideg műanyag alkotja a Rapid belsejét, a sivár kialakítást a kiemelkedő összeszerelési minőség ellensúlyozza
Kizárólag kemény, rideg műanyag alkotja a Rapid belsejét, a sivár kialakítást a kiemelkedő összeszerelési minőség ellensúlyozza
Az Aveo most sem hazudtolja meg önmagát. Minden szabályt, szokást felrúgó műszerfal néz vissza ránk, ami stílusában a sportmotorokra emlékeztet. Szinte csak a kormány, és a bajuszkapcsolók jelentik a General Motors-örökséget. A formabontó belső tárolórekeszek tömkelegét rejti, bár ezek közül némelyik szinte használhatatlan méretű. Vidám, harsány az Aveo, de a kivitelezés némileg elmarad a két konkurens mögött.
Kemény célcsoport
Mindhárom autó célcsoportja racionális emberekből, többnyire családapákból áll, akiket nem lehet kávéillatú bankkártyával hasba akasztani. Talán fontosabb is nekik, hogy mi vár rájuk a csomagtérfedelet, mint a bal első ajtót kinyitva.
Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek tűnnek fel, de így már elfelejthetjük a hárommilliós árcédulát
Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek tűnnek fel, de így már elfelejthetjük a hárommilliós árcédulát
Jó hír, hogy egyik autót sem rossz vezetni. A Škoda és az Aveo ülései kifejezetten jók, a 301-ben sem maga az ülés, hanem az üléshelyzet szerencsétlen. A kurta lábú, hosszú karú főemlősök a majomházban laknak, az embereknek ugyanez az üléshelyzet a régebbi olasz autókban sem feküdt.
Hangos és erős az 1,6-os Aveo
A Chevy ezerhatos motorja kitesz magáért, amilyen zajos, annyira erős is, ha kihúzatjuk. A harcias gyorsulásérzethez passzolt a gázelvételre kisebb farlegyezésekre rábírható futómű, de a hármas legegészségesebb kormányerői ellenére az Aveóval vettük vissza leghamarabb a tempót. Hirtelen irányváltáskor ez imbolyog a legjobban, más kérdés, hogy tulajdonosok talán sosem fognak szlalomozni vele, mert nem erre vették a kocsit.
Rapid, a rendíthetetlen
A szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően könnyen pakolható a Rapid fara
A szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően könnyen pakolható a Rapid fara
A mi gusztusunknak túl erős a Rapid kormányrásegítése, de az az alaposság, ami árad az autóból, vezetés közben is megfogja az embert. Az erősebbik 1,2 TSI közvetlen befecskendezéses turbómotorjának elég hengerenként két szelep. Kicsivel az alapjárat felett, 1550-nél leadja 175 Nm nyomatékát, amivel fürgén gyorsul alacsony fordulatszámokról és a hegyi kaptatón is elemében van.
Utazni is a Škodában a legkellemesebb, amíg jó az út. A morgós Aveóból átülve a csend miatt két kategóriával nagyobb autóban éreztük magunkat. Hajtásláncából rezgés egyáltalán nem, motorzaj is alig jut el az utasokhoz. Legfeljebb a halk TSI miatt tűnhet erősnek a szélzaj, pedig ennek csillapítása is jobb a többiekénél. A Rapid komoly, felnőtt autónak hat.
Franciásan kényelmes a 301
A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek, de az üléspozíció már kényelmetlen lehet magasabb sofőrök számára, a két irányban állítható kormány behatárolja a lehetőségeket
A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek, de az üléspozíció már kényelmetlen lehet magasabb sofőrök számára, a két irányban állítható kormány behatárolja a lehetőségeket
A 301 kézi váltója a dicstelen francia hagyományt viszi tovább, úgy érkezik meg a fokozatokba, mintha egy fazék lencsében csülökdarabokba akadnánk a kanállal. A Chevy sebességváltója is ötfokozatú, nem igazán pontos, de sokkal jobb. A Škoda ebben sem botlik, a 105 lóerős TSI-hez hatgangos, egzakt és kis erővel kapcsolható váltó jár.
Rossz úton a Peugeot suhanása egy élmény. Futóműve sokkal kényelmesebb a másik kettőénél, finom rugózása elhiteti velünk, hogy mindenütt normálisak az utak. Mindemellé a 301 véletlenül sem akar sportos lenni, de egész jól viseli, ha sietünk vele.
Messze a Peugeot rugózása a legkényelmesebb a hármasból, mégsem ér le a tükre kanyarban
Messze a Peugeot rugózása a legkényelmesebb a hármasból, mégsem ér le a tükre kanyarban
Kormányzása eltalált, ülése tart valamennyit kanyarban, és a többiekkel összevethető 1,6-os motorja is megüti az átlagost. Azt tudja erőben, amit az Aveo, de takarékosabb és halkabb nála, ám nem éri el a Škoda motorját. A fotózáshoz HDi-ként megkapott 301 ereje és dízelhez mérten csendes működése nagyon meggyőző. Felára is reális, a turbódízel 400 ezer forinttal többe kerül az 1,6 VTi-nél.
Költségek, felszereltség
Ma egy családi autótól elvárható, hogy legyen benne menetstabilizáló elektronika, első és oldallégzsák, manuális klímaberendezés, elöl elektromos ablakemelő, távirányítós központi zár és egy alap CD-s rádió.
Aveo: 3,0-3,9 millió Ft
Igényes és alapos munka a zajcsillapítástól a jól hangolt futóműig, de belső tere olcsó autónak mutatja a Rapidot, pedig magas az ára
Igényes és alapos munka a zajcsillapítástól a jól hangolt futóműig, de belső tere olcsó autónak mutatja a Rapidot, pedig magas az ára
Ezt a felszereltséget a légkondi kivételével a legolcsóbb Aveo LS is megadja. Egy szinttel feljebb, az LS Plusban megkapjuk a légkondicionálót is. Gazdag felszereltsége és kedvező ára sokat javít az Aveo ár/érték arányán.
301: 3,1-től 4,3 millió Ft
A Peugeot 3,1 milliós, Access nevű alapverziójában is benne vannak a szükséges biztonsági extrák, az elektromos tételeken felül fedélzeti számítógép is jár. A légkondicionáló 220 000 forintért rendelhető, de jobb vétel az Active, amelyben alapáras a klímaberendezés a CD-s rádióval, továbbá a ködfényszóró és a motoros állítású, fűthető tükör.
Rapid: 3,2-5,4 millió Ft
A Rapidból az Easy a 3,2 milliós csalimodell, de ez csak a 75 lóerős motorral és klímaberendezés nélkül kapható. A szükséges tételekért jóval feljebb kell lépni, az Ambition felszereltségű ötajtóshoz.
Listaárak az elvárt felszereltséggel, Ft* |
Chevrolet Aveo |
Peugeot 301 |
Škoda Rapid |
1,2-es motorral (70-75 LE) |
3 165 000 |
3 390 000 |
nem rendelhető |
1,6 l/1,2 TSI (105-115 LE) |
3 695 000** |
3 740 000 |
4 441 420 |
Az alapverzió ára |
3 015 000 |
3 090 000 |
3 199 360 |
*ESP, négy légzsák, menetstabilizáló elektronika, manuális klímaberendezés, elektromos első ablakemelő, távirányítós központi zár, CD-s rádió
**Ez a motor csak a gazdagabb, LTZ felszereltségtől érhető el
Akciók és garancia
4 év/ 200 000 kilométerrel a Škoda garanciális időszaka a leghosszabb. A Chevrolet 3 év/100 000 kilométeres jótállást biztosít, a Peugeot-ra csak két év jár, kilométer-korlátozás nélkül.
Mindhárom kocsira vannak akciók, ezerkettes, lépcsőshátú Aveót például 2,7 millió forintért hirdetnek klímaberendezéssel. A Rapidokra most 400 ezer forintos használtautó-beszámítási kedvezmény érvényes, kivéve a háromhengeres alapverziót. A Peugeot 2,6 milliós alapárral kecsegteti a szintén háromhengeres, belépő 301 vásárlóit.
Értékelés: dízellel francia, benzinessel cseh limuzint
Érezni, hogy az Aveo gigantikus csomagterű kisautónak készült, míg a másik kettő fél kategóriával feljebb indul. A Peugeot és a Škoda térkínálata egyenértékű, mindkettő óriási belül, de ötödik ajtajával a Rapid praktikusabb.
A Škodák általában meggyőzik a vásárlókat, hogy itt többet kapnak annál, ami ugyanennyi pénzért máshol jár. Átgondoltságban, értéktartásban és műszaki színvonalban ez a Rapidra is áll, de listaára keresztülhúzza a számítást.
Dízelmotorral a 301 a legharmonikusabb autó, a Rapid TDI-je zavaróan hangos, az Aveóé végképp. Az 1,2 literes alapmodellek szintjén viszont jobb felszereltségével a Chevy szinte egyenrangú a másik kettővel
Nem kétséges, hogy a Škoda többet tud konkurenseinél. Az ötödik ajtó és a kulturált benzines turbómotorok hozzák előnybe
Nem kétséges, hogy a Škoda többet tud konkurenseinél. Az ötödik ajtó és a kulturált benzines turbómotorok hozzák előnybe
Bár a Rapid a legjobb autó a három közül, közel sem biztos, hogy a legjobb vétel. Dízelmotorral a C-Élysée vagy a 301 lenne a befutó, a benzinesek között viszont összekuporgatnánk valahogy a TSI felárát.
Aki beéri a 85 lóerős, ötfokozatú váltós modellel, Ambition szinten 4,2 millió forintért egy utolsó csavarjáig korrekt autót vehet a Škodánál.
Ám több mint elgondolkodtató, hogy olcsóbban Renault Fluence-t, hasonló áron pedig VII-es Golfot is kapni, csak három ajtóval, de ugyanezzel a motorral és gazdagabb felszereltséggel.