Megszoktam már, hogy megnézik az emberek az új autókat, amiben ülök. De ennyire? Soha életemben ennyi értetlen pillantás nem talált még telibe, pedig az autó nem is új. SsangYong Actyon (ejtsd: szángjong aktion) a neve, de nem ez, hanem a formája vonzza a tekintet. Ugyanis olyannal áldották meg, mint egyetlen másikat sem. Leszámítva persze a többi SsangYongot.
Gömbölyű és szögletes felületek kavalkádja a forma, mintha nem tudták volna eldönteni, melyiket is akarnák igazán. Elöl a sárvédőívek és a lámpák finoman kanyarodó vonalait az előre kilógó motorháztető, és az útra meredő szögletes hűtőrács kuszálja össze, igazán egyedi stílust kölcsönözve ezzel. A hátulja kupésan le van csapva, majd egy nagy szögletes lemezben végződik hirtelen.
Én abszolút nem mondanám randának, sőt kifejezetten bejön az egyedi vonalvezetés, bár jól tudom: ezzel a véleményemmel erősen a kisebbséghez tartozom. Baromi feltűnő, az biztos. Ez kezdetben zavaró volt, de miután egyszer úgy bámultak be a kocsiba, hogy benne ültem, már csak nevetni tudtam rajta.
Menjünk síelni
Évek óta tervezgettem, hogy elmegyek végre síelni, de az idei télig vártam. Zavart, hogy egy szem hó sem esett itthon, így Mohamedhez hasonlóan elindultam a hegyhez, hogy lássak némi fehéret. Ehhez a túrához abszolút megfelelőnek tűnt az Aktyon, egy igazi dízel terepjáró, amivel egy méteres hófalon is simán átgázolok, ha kell.
Hát hóval nemigen találkoztam az úton, épphogy az osztrák sípályára jutott valami. Utazni viszont utaztunk, kereken négyen. Gyorsan rájöttünk, hogy erre a célra csak ránézésre ideális az Aktyon. A lecsapott hátsó rész miatt akkora a csomagtartója, mint egy kiskategóriás autónak, ráadásul egy óriási nagy pótkerék is foglalja a helyet. Ennek a hátsó ajtón lenne a helye. A kalaptartót azonnal likvidálni kellett, így négyünk csomagja, csurig és plafonig megpakolva, pont elfért a csomagtartóban.
A SsangYong-paletta Rodius:Az Actyon mellett a másik fura szerzet a palettán. Egy óriás hétszemélyes egyterű, iszonyatosan meghökkentő külsővel. Lehet bele összkerékhajtást kérni, az öthengeres, 163 lóerős dízelmotor és az ötsebességes automata váltó mellé. Rexton:A SsangYong legnagyobb és tulajdonképpen egyetlen szép terepjárója. Kérhető a Rodius 163 lóerős motorjával, illetve választható 186 lóerős kivitelben is. 7 személyes változatban is kapható, és akár 3,5 tonnát is elvontat maga után. Kyron:Az Actyonnál picit nagyobb, ötszemélyes terepjáró, emészthetőbb és tágasabb formában. Az Actyonba is szerelt 141 lóerős dízelmotor mozgatja manuális vagy automata váltóval. Utóbbi már 5 sebességes. Actyon Sports:Az Actyon platós változata. Ez is ötszemélyes, a motor és a váltó ugyanaz. |
Egy Ikarus üldöz
Elindulás után hiába kezdtem egy Ikarust keresni a visszapillantóban, a búgás gyanúsan az Aktyon hátsó része felől érkezett. Ehhez hozzá jön, hogy a méretes, ballonos gumik minden gyorsabb kanyarban felsírnak, így összességében nem mondatjuk, hogy csendes az utastér. A csomagok és súly viszont kiválóan csillapította a zajokat, így egyáltalán nem volt zavaró a túra.
Valószínűleg csak helyezkedés kérdése, de az első 10 perc után olyan erős fájdalmat éreztem a térdemben a kiálló középkonzol miatt, hogy azonnal ki akartam szállni. Aztán elmúlt és nem zavart többé. A hátsó sorban ülők nem panaszkodtak lábtérhiányra, viszont a rövid ülőlapot nem találták kényelmesnek. Vigasztalásként dönthető a hátsó háttámla, így sokkal kényelmesebben lehet pihenni. A lecsapott tető szerencsére nem vesz el a fejtérből.
Nem SUV, terepjáró
Ideje végre tisztába tenni szegényt. Az Aktyon nem egy RAV4-jellegű szabadidő-autó, hanem egy jóval keményebb és tökösebb terepjáró. Alvázas, kapcsolható négykerék-hajtással és felezővel, jókora hasmagassággal, csak a differenciálzárak és a merevtengely hiányoznak.
Ezt valószínűleg kevesen tudják azok közül, akik a fejüket csóválják, és hallhatóan hangosan tesznek megjegyzéseket. Mindezt Ausztriában, ahol gyakorlatilag csak magyarok síelnek. Valószínűleg egyedül a határőr ismerte fel helyesen az autót, amikor megkérdezte: „Ez milyen terepjáró?” Örültem, bár a válasszal láthatólag nem tudott sokat kezdeni.
Ezen információ birtokában viszont ideje más szemmel vizsgálgatni az Actyont. Ez egy terepjáró, aminek nem kell olyan kényelmesnek lennie, mint egy szabadidő-autónak. A csomagtartót leszámítva viszont praktikus, van egy rakás tárolórekesz, viszonylag tágas, és bárhol, bármin átgázol.
A hátulja ugyan úgy táncol rossz úton és az útbordákon, mintha merevtengelyes lenne, de legalább strapabíró benyomást kelt. Hátul emiatt kényelmetlenebb ülni, de elöl olyannyira nem érezni ebből semmit, hogy fékezni sincs kedvünk. A fekvőrendőröket lassítás nélkül tűri, és a padkák sem okoznak problémát. Ideális a hazai viszonyokhoz.
Mibe kerül mindez?
Volt aki olcsónak, volt aki drágának találta a 6,4 milliós alapárat. Ilyen tudás mellett ez abszolút jó ár lenne, igaz a felszereltség igencsak foghíjas. A nálunk járt Premium-felszereltségű változat automatával már 8,3 millióba került. Ez még így is olcsóbb, jóval olcsóbb egy hasonló felszereltségű RAV4-esnél, és nagyjából egy árban van egy Hyundai Tucsonnal. De mindkettőnél jobban bírja a terepet.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86,2 X 85,2 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 104(141)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 310/1800-2700 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 15,8 |
Végsebesség (km/h) | 162 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7 |
Vegyes (l/100 km) | 8,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 216 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4455/1880/1735 |
Tengelytáv (mm) | 2740 |
Csomagtér (liter) | 321-1614 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1998/542 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 215/65 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 390 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota RAV4 2,2 D4-D: 9 550 000 |
Hyundai Tucson 2.0 CRDI Sport: 7 770 000 | |
Land Rover Freelander Classic: 9 684 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 370 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, CD-s rádió, ESP, automata klíma, automata váltó, bőr belső, központi zár, elektromos ablakok, elektromos tükör, ülésfűtés, függöny légzsák, ködlámpa, könnyűfém felni, riasztó, tolatóradar, vezetőoldali légzsák |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Különleges, egyedi megjelenés. Az automata lassú, és sokat fogyaszt tőle. Kiváló terepjáró képesség. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |