Elsőként egy régi csokoládéreklám ugrik be a kocsiról. Ronda, de finom. Aztán rövid barátkozás után a rondaság sem annyira egyértelmű. Sőt, néhány piszkálódó megjegyzés után már inkább reflexből megvédem az autót. Különben sem annyira rémes, csak szokni kell.
Néhány éve még a SsangYongok ritkák voltak, mint a fehér holló. Mára azonban változott a helyzet, legutóbb épp a Toyota Land Cruiser bemutatóján láthattunk olyan statisztikát, amely a terepjáró eladásokat elemezte. Eszerint a SsangYong különböző modelljei sorban az ötödik, hatodik és hetedik helyen állnak a rangsorban és olyan patinás márkát is megelőznek, mint a Land Rover.
Tehát a vásárlókat nem lehetett elijeszteni a márka egyedi fizimiskájával sem, győzött az ár-értékarány. Ebben a tekintetben az Actyon Sports különösen erős, hiszen haszonjárműnek vizsgáztatva – persze némi adminisztrációs kényelmetlenséggel megspékelve – tetemes összeget spórolhatunk vele.
Miért Sports?
Sokat tanakodtunk azon, vajon kikre gondoltak a tervezők, amikor megálmodták ezt a platós modellt. Nekünk a plató egyet jelent a kőműves brigáddal, vagy a tujatelepítő szakemberrel. Ez az autó azonban vélhetően nem nekik készült, ha hihetünk a két négyzetméternyi platóajtó sarkában virító Sports feliratnak. Helyette inkább aktív életet élő vásárlókra, különböző sporteszközök szállításáról álmodozhattak a tervezők, amikor összehozták a kocsit. Hátra a biciklitől a kisebb quadig bármi felpakolható.
Erőmű
Motorja meglepő módon cseppet sem lármás. Emellett a kétliteres, Mercedes-alapú dízelmotor 140 lóereje meggyőzően mozgatja termetes testet. Erre alkalmas úton a 150-es tempót vidáman hozza, sőt menne ez többet is, ha hagynánk. Emellett a SsangYongnál a 4×4-eseknél gyors tempónál jelentkező permanens halálfélelem is elmaradt. Kár, hogy a kilométeróra bő egy tízessel többet mutat a valóságnál, de erre még időben rájöttünk. Az étvágyára sem panaszkodhatunk, a 11 literes átlagban szinte kizárólag városi és autópályás menet volt, egy kevés tereppel, nem a legtakarékosabb vezetési stílus mellett.
Lapozás után betekintünk a sárkány gyomrába
Odabent
Miután a sofőr felmászik a pilótaülésbe, előre tekint, kicsit csalódottá válhat. Elöl, ugyanis nem uralja a horizontot a hasonló kategóriájú autóknál megszokott pingpong-asztalnyi gépháztető. Az elmaradt látványért cserébe viszont remekül rálátni az útra, ami terepen különösen hasznos dolog. A felhasznált anyagokkal többnyire nincs probléma, néhol csak olcsó, rideg műanyagokkal találkozunk, de egy terep-tehertől még így is kicsit strébernek hat az összkép.
Egy bosszantó apróságért viszont kár, terepjáróhoz mérten rettentő kicsi az ablakmosótartálya, így nem árt, ha van nálunk pár palacknyi tartalék is, a nehezebb napokra.
Hajtás
Az Actyon Sports-ban a motor alapból a hátsó kerekeket hajtja. Ez különösen vidám egy üres platós járgánynál, különösen így télen, az ónos eső és a jeges utak idején. Szerencsére, ha meguntuk a gyakori keresztbe állást, akkor bevonhatjuk a munkába az eddig lógó elsőket is. Ha pedig már tényleg nagy a baj, akkor ott a felező, amit ugyanazzal a forgókapcsolóval aktiválhatunk, mint a négykerék-hajtást.
Kisebb nagyobb úthibákon imponáló magabiztossággal halad át, az óriásiaknál a merev kasztni megrázza magát, de ekkor is inkább az az érzésünk támad, hogy a kontinentális talapzat húzza a rövidebbet és nem az autó. Kényelmes darab, egyáltalán nem olyan, mint a laprugós társai.
Tesztautónkban négyfokozatú automatikus váltó dolgozott. A váltókar készségszintű használatát szokni kell egy darabig, a girbegurba váltókulisszában könnyű túlhúzni a az előre kinézett fokozaton. A téli utakon a kar melletti apró kapcsoló állítgatásával kérhetünk további segítséget a váltótól, de ugyanezzel a „power” üzemmódot is aktiválhatjuk.
Aki praktikus, terepen is jól használható gazdagon felszerelt platós járgányra vágyik, az jól jár vele. Az egyedi formát pedig hamar meg lehet szokni.
Már csak egy kattintás és jönnek az árak, adatok
Műszaki adatok – SsangYond Actyon Sports 2,0 Xdi aut. | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86,2 X 85,2 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 104(141)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 310/1800-2750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 17,2 |
Végsebesség (km/h) | 164 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,1 |
Vegyes (l/100 km) | 8,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 230 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4965/1900/1755 |
Tengelytáv (mm) | 3060 |
Csomagtér (mm) | 1275x1600x525 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 2116 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 235/75 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) nettó | 4 940 000 + Áfa |
Konkurensek (forint) | Ford Ranger XLT Limited 5 725 000 + Áfa Mazda BT 50 4×4 GT 5 375 000 + Áfa |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 340 000 + Áfa |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Kapcsolható összkerékhajtás, felező, ködlámpa, elektromosan állítható, fűthető, behajtható tükrök, füthető első szélvédő |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Praktikus és kényelmes kisteherautó, a haszonjárművek árelőnyével és adminisztrációs nehézségeivel |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |