Havas, síkos az út, pont olyan, amitől esténként a meteorológus óv minket. Egy Subaruban a hó mindig jó hír. Közepes rössel indulok, ráváltom a kettest és a kanyarban ott maradok a gázon. A Forester engedelmesen keresztbe áll és előtör 1000 megawattos vigyorom. Beköszönnek a boldogsághormonok, és velem is maradnak, míg van hó és kanyar.
Bumm a fejbe!
Itt most nem a turbódízeles bivalyerőt kapjuk 2000-től pár pillanatig, és nincs az a kiábrándító zuhanás sem 4000 körül, amivel a dízelekben együtt kell élni. A feltöltött boxer csak 3500-tól megy át brutálisba. Innen 6500-ig olyat robban, hogy taszítóan elkényeztetett autós újságíróként sem tudtunk betelni vele.
Ha van egy kis víz az úton, a Foresterrel annyira gátlástalanul lerajtolhatunk a környéken mindenkit, hogy szinte kínos. Ha hó és jég is jut, akkor végképp senki sehol, kivéve pár turbós quattrót, mert az Audinál is érzik ezt a műfajt.
Kis gondban a csíkhuszár
Hamar Balázs kollégám – házon belül a legnagyobb Forester drukker – azt mondja, hogy a gép erősen csíkhuszár. Ezt még soha nem hallottam, de benne van az a különbség, ahogy a Forester megy és ahogy kanyarodik. Tényleg nem egy kategória. Előbbi sportautóknak is fáj, utóbbira, mondjuk úgy, hogy azért igyekszik. Az erős oldaldőlés nem meglepő, lévén a Forester egy szabadidőautós szerzet. A Forester nem gólyalábon billegő trampli dömper, csak a futóművéből és kormányzásából kimaradt mindaz a tűz, ami majd’ szétveti a motort. A szervokormánynak nincs is ellenállása, olyan, mintha csak virtuálisan kapcsolódnának hozzá a kerekek.
A turbós Subaruk mindegyike komoly gépezet és a Foresterben igazán öröm gépészkedni. A kézi váltós verzió kemény kuplungján érezni, hogy durva rajtokat kell tartósan elviselnie. Elsőre nagyon nehezen jár, de ez megszokható pár nap alatt. A váltó nem rossz, de jobb volna hatfokozatúban, meg japán autóban pontosabbat és olajozottabbat is láttunk már.
Nem fél a téltől
Állandó összkerék-hajtásával a Forester ahhoz képest nagyon tehetséges terepjáró, hogy alig magasabb a normál kombiknál. A hátsó differenciálzáras, igen kulturált hajtáslánccal a Forester többet tud, mint egy Honda CR-V vagy RAV4. Idén megint van tél, amit a Foresterrel nagyon könnyű átvészelni. Magas hóban is elmegy, de most nem erre gondolunk. A motor pillanatok alatt bemelegszik és pár perccel indulás után már ontja is a hőt, majdnem úgy, mint a Zsiguli. Kövér piros pont jár a Fuji Nehézipari Kft. kollektívájának a Turbo felszereltséggel szériában adott ülésfűtésért.
Egy kisebb hátizsák tartalmát könnyű elhelyezni a sok mélyedésben és hálós zsebben, ha felcsusszantunk a kényelmes első ülésekbe. A hátsó utasok sem csak annak örülhetnek, ha sikerül lenyomni valakit lámpától vagy autópályán, a Foresterben elegendő hely van hátul minden irányban. A keret nélküli ablakokat nemcsak rutinból említjük meg, tényleg szépek és különlegesek.
Kevés a hang
Hangélményben sokkal többet vártunk volna a Forestertől. Távolról felsejlik a boxerhang, de én többet akarok. Először az egyik, majd a másik ablakot eresztem le -13-ban, miért ne legyen kétoldali a tüdőgyulladás. Hat másodpercen belül ott vagyunk kettes leszabályozáson, de még mindig kevés. A túl diszkrét boxerhang jó oldala, hogy az utasok 200-nál is megértik a másik szavát, ahová a turbós Forester hamar felér.
Egyszer a benzines Foresterhez slattyogva sajnálkozva nézek egy alakra, akinél az X5-ben dízelmotor kerreg. Halkan, de csúnyán zakatol hidegen. Megértem őt, egy benzines szabadidőautóban az ember megunja a gyakori tankolást, drága és idegesítő is. Van viszont néhány autó, amelynél az ember arra gondol, hogy az életben majdnem minden sokba kerül, ami jó. Ez a boxermotor annyira jó és annyira vad, hogy megéri 14 litert tankolni bele százon, amit főleg országúton és autópályán járva mértünk.
Sokba kerül, mégse drága
9 millió forint nagyon sok pénz egy autóért. Ha megfordítjuk a dolgot, és bekopogunk bármely más autószalonba, hogy 9 millióért adjanak nekünk egy összkerekes szabadidőautót 230 lóerővel, akkor két eset lehetséges: hátrakísérnek a használttelepre, vagy drukkolnak nekünk, míg összeszedjük a hiányzó milliókat.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2457 |
Furat x löket (mm) | 99,5 x 79,0 |
Hengerek / szelepek száma | boxer 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 169 (230)/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/3600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,0 |
Végsebesség (km/h) | 216 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 14,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,4 |
Vegyes (l/100 km) | 10,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 254 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4485/1735/1585 |
Tengelytáv (mm) | 2525 |
Csomagtér (liter) | 387/1592 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1485/515 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 215/55 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 952 000 |
Konkurensek (forint) | BMW X3 3.0i, 12 795 000 |
Mitsubishi Outlander 2.0 Turbo, ár később | |
Volvo XC70 2.5T Summum, 13 340 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első és oldallégzsákok, aktív fejtámla, xenon fényszórók, ködfényszórók, automatikus klímaberendezés, elektromos ablakemelők elöl-hátul, fűthető, motoros állítású tükrök, fűthető első ülések, sebességtartó automatika, szintszabályozós hátsó futómű, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, visszagurulás-gátló (Hill-Holder), differenciálzár a hátsó tengelyen, CD-s rádió CD-tárral és 7 hangszóróval, tetősín |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Sehol máshol nem kapni 9 millió alatt 230 lóerős autót összkerék-hajtással. A Forester ezért a pénzért akár közepes is lehetne, de nem az. Nálunk ő nyerő. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |