Teszt: Subaru Forester XT 2.5T

Havas, síkos az út, pont olyan, amitől esténként a meteorológus óv minket. Egy Subaruban a hó mindig jó hír. Közepes rössel indulok, ráváltom a kettest és a kanyarban ott maradok a gázon. A Forester engedelmesen keresztbe áll és előtör 1000 megawattos vigyorom. Beköszönnek a boldogsághormonok, és velem is maradnak, míg van hó és kanyar.

Bumm a fejbe!

Itt most nem a turbódízeles bivalyerőt kapjuk 2000-től pár pillanatig, és nincs az a kiábrándító zuhanás sem 4000 körül, amivel a dízelekben együtt kell élni. A feltöltött boxer csak 3500-tól megy át brutálisba. Innen 6500-ig olyat robban, hogy taszítóan elkényeztetett autós újságíróként sem tudtunk betelni vele.

Ha van egy kis víz az úton, a Foresterrel annyira gátlástalanul lerajtolhatunk a környéken mindenkit, hogy szinte kínos. Ha hó és jég is jut, akkor végképp senki sehol, kivéve pár turbós quattrót, mert az Audinál is érzik ezt a műfajt.

Kis gondban a csíkhuszár

Hamar Balázs kollégám – házon belül a legnagyobb Forester drukker – azt mondja, hogy a gép erősen csíkhuszár. Ezt még soha nem hallottam, de benne van az a különbség, ahogy a Forester megy és ahogy kanyarodik. Tényleg nem egy kategória. Előbbi sportautóknak is fáj, utóbbira, mondjuk úgy, hogy azért igyekszik. Az erős oldaldőlés nem meglepő, lévén a Forester egy szabadidőautós szerzet. A Forester nem gólyalábon billegő trampli dömper, csak a futóművéből és kormányzásából kimaradt mindaz a tűz, ami majd’ szétveti a motort. A szervokormánynak nincs is ellenállása, olyan, mintha csak virtuálisan kapcsolódnának hozzá a kerekek.

A turbós Subaruk mindegyike komoly gépezet és a Foresterben igazán öröm gépészkedni. A kézi váltós verzió kemény kuplungján érezni, hogy durva rajtokat kell tartósan elviselnie. Elsőre nagyon nehezen jár, de ez megszokható pár nap alatt. A váltó nem rossz, de jobb volna hatfokozatúban, meg japán autóban pontosabbat és olajozottabbat is láttunk már.


Nem fél a téltől

Állandó összkerék-hajtásával a Forester ahhoz képest nagyon tehetséges terepjáró, hogy alig magasabb a normál kombiknál. A hátsó differenciálzáras, igen kulturált hajtáslánccal a Forester többet tud, mint egy Honda CR-V vagy RAV4. Idén megint van tél, amit a Foresterrel nagyon könnyű átvészelni. Magas hóban is elmegy, de most nem erre gondolunk. A motor pillanatok alatt bemelegszik és pár perccel indulás után már ontja is a hőt, majdnem úgy, mint a Zsiguli. Kövér piros pont jár a Fuji Nehézipari Kft. kollektívájának a Turbo felszereltséggel szériában adott ülésfűtésért.

Egy kisebb hátizsák tartalmát könnyű elhelyezni a sok mélyedésben és hálós zsebben, ha felcsusszantunk a kényelmes első ülésekbe. A hátsó utasok sem csak annak örülhetnek, ha sikerül lenyomni valakit lámpától vagy autópályán, a Foresterben elegendő hely van hátul minden irányban. A keret nélküli ablakokat nemcsak rutinból említjük meg, tényleg szépek és különlegesek.

Kevés a hang

Hangélményben sokkal többet vártunk volna a Forestertől. Távolról felsejlik a boxerhang, de én többet akarok. Először az egyik, majd a másik ablakot eresztem le -13-ban, miért ne legyen kétoldali a tüdőgyulladás. Hat másodpercen belül ott vagyunk kettes leszabályozáson, de még mindig kevés. A túl diszkrét boxerhang jó oldala, hogy az utasok 200-nál is megértik a másik szavát, ahová a turbós Forester hamar felér.

Egyszer a benzines Foresterhez slattyogva sajnálkozva nézek egy alakra, akinél az X5-ben dízelmotor kerreg. Halkan, de csúnyán zakatol hidegen. Megértem őt, egy benzines szabadidőautóban az ember megunja a gyakori tankolást, drága és idegesítő is. Van viszont néhány autó, amelynél az ember arra gondol, hogy az életben majdnem minden sokba kerül, ami jó. Ez a boxermotor annyira jó és annyira vad, hogy megéri 14 litert tankolni bele százon, amit főleg országúton és autópályán járva mértünk.

Sokba kerül, mégse drága

9 millió forint nagyon sok pénz egy autóért. Ha megfordítjuk a dolgot, és bekopogunk bármely más autószalonba, hogy 9 millióért adjanak nekünk egy összkerekes szabadidőautót 230 lóerővel, akkor két eset lehetséges: hátrakísérnek a használttelepre, vagy drukkolnak nekünk, míg összeszedjük a hiányzó milliókat.


Műszaki adatok – Subaru Forester XT Turbo
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2457
Furat x löket (mm) 99,5 x 79,0
Hengerek / szelepek száma boxer 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 169 (230)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/3600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 6,0
Végsebesség (km/h) 216
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 14,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,4
Vegyes (l/100 km) 10,7
CO2 kibocsátás (g/km) 254
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4485/1735/1585
Tengelytáv (mm) 2525
Csomagtér (liter) 387/1592
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1485/515
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 215/55 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 8 952 000
Konkurensek (forint) BMW X3 3.0i, 12 795 000
Mitsubishi Outlander 2.0 Turbo, ár később
Volvo XC70 2.5T Summum, 13 340 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, első és oldallégzsákok, aktív fejtámla, xenon fényszórók, ködfényszórók, automatikus klímaberendezés, elektromos ablakemelők elöl-hátul, fűthető, motoros állítású tükrök, fűthető első ülések, sebességtartó automatika, szintszabályozós hátsó futómű, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, visszagurulás-gátló (Hill-Holder), differenciálzár a hátsó tengelyen, CD-s rádió CD-tárral és 7 hangszóróval, tetősín
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Sehol máshol nem kapni 9 millió alatt 230 lóerős autót összkerék-hajtással. A Forester ezért a pénzért akár közepes is lehetne, de nem az. Nálunk ő nyerő.
Pontszám (max. 10) 8,5 pont