Teszt: Subaru Legacy 2.0 - Nem enged a lényegből

A turbós boxtermotorokon és raliautókon kívül normál családi autója is van a Subarunak. Erre tökéletes példa a Legacy modell, amit négyajtós változatban, kétliteres motorral próbáltunk ki.

Persze vannak alapértékek, amiből nem engednek a Subarunál. Ezek közé tartozik a szimmetrikus összkerék-hajtás, a boxermotor és a keret nélküli oldalablak is.

Ettől Subaru a Subaru, és ezek a dolgok adják meg a Legacy igazi zamatát. A kétliteres szívó benzines motor 138 lóerős, maximális nyomatéka 187 newtonméter. Ezek az értékek cseppet sem számítanak különlegesnek, a boxer elrendezés viszont annál inkább.

A párban, egymással szemben dolgozó hengerek finomabb járást és alacsonyabb beépítést tesznek lehetővé, ezzel növelve komfortérzetünket, valamint az autó stabilitását is. Könnyedén veszi a fordulatot a motor és maradt a jellegzetes surrogó hang is, ami további öröm az autóban utazóknak.

Az igazi tempós haladáshoz viszont sűrűn kell a váltó után nyúlni, és a fordulatszámot is folyamatosan 4000 felett kell tartani, ha versenyben akarunk maradni.

Ebben semmi sem akadályozhat meg, az ötfokozatú kézi váltó sportosan és jól behatárolt úton halad a kulisszában, nem jön zavarba a visszakapcsolásoknál sem.

Aki vezetett már négykerék-hajtású autót., az tudja, hogy az indulás nehézkesebb, és nagyobb lelkesedéssel kell taposnunk a gázpedált, ha nem akarunk lefulladni vele.

Ezeket a Subaruban ülve nyugodtan el lehet felejteni, minden más hasonló hajtásnál finomabban és könnyebben jár. Ezt úgy érték el, hogy a hajtáslánc elemei egymással egy vonalban vannak, kanyarok és törések nélkül.

Az összhatás egy rendkívül kulturált járású motor és hajtáslánc, ami bolondbiztos útfogást tesz lehetővé. Az összkerék-hajtás állandó, így nincs rángatás, vagy terhelésváltási reakció. Száraz úton a rendkívüli kanyarstabilitás, rossz útviszonyok között pedig a biztos tapadás a Legacy aduja.

Még a gyorsabb kanyarokban is semleges marad a karosszéria, az őrült kanyarokban pedig csak enyhén válik alulkormányzottá, egy sínautó lehet képes hasonló mutatványra. Kellő lendületet összeszedve nem kell tehát lemondanunk a sportos élményekről sem, szaporán szelhetjük a kanyarokat.


Talán csak a hirtelen váltott irányú kanyarokkal lehet zavarba hozni a Legacyt, ami a normális mértékű oldaldőlésből adódik. Ebben az esetben lehet megindítani az autó hátulját, de ilyenkor is könnyen kezelhető marad.

Ilyen trükkök és technikai háttér mellett sem nő meg vészesen a fogyasztás, főleg városi és kevés országúti használat mellett 9,8 liter fogyott 100 kilométerenként a benzinből.

A technikai háttér tehát adott, a többi már csak a külsőségen és a praktikus részleteken múlik. Külsőleg jól mutat a Legacy, a frontrész kifejezetten a sportos, a tükörbe integrált irányjelzők pedig elegánsak. Hátulról egy kicsit a Chevrolet Evandára emlékeztet, de mivel az Evanda hátulja kifejezetten tetszetős, ezért ezzel sincsen baj.

433 literes csomagterével tökéletesen képes betölteni a családi autó funkciót is, az üléstámlák 40/60 arányban dönthetőek. Az ajtókat kinyitva tűnik fel, hogy az ablakok Subaru szokás szerint keret nélküliek, ami szintén jól áll az autónak.

Az ajtón a merevítés érdekében egy csapot találunk, ami egy hasonló formájú mélyedésbe illeszkedik zárt ajtónál, így a keret hiánya mellett is stabil és masszív marad a felépítés.

Belül a szokásos japános kép fogad bennünket, ahol nem a szépség, hanem inkább az ergonómia és a logikus felépítés játssza a főszerepet. A műanyagok elfogadható minőségűek, az összeszerelés megint csak példás.

Az élvezetes vezetéshez kényelmes üléspozíció is dukál, amit adott, akárcsak a megfelelő helykínálat és a praktikus részletek. Tágas rekeszek és pohártartók hada várja a népes és szomjas családot, a hátsó üléseknél is megfelelő méretű helykínálattal.

A vezetés a sofőrnek mindenképpen élményszámba megy, a hátul ülők viszont hullámos úton dobálós érzésre panaszkodtak.

Ez kizárólag hangolás kérdése, mivel a futóműkoncepció a legmodernebbek egyike. Zörgésről sem tudok beszámolni, a feszes tartás ellenére csendes marad az utastér.

A kormányzás közvetlennek mondható és a Legacy az összkerék-hajtás ellenére is normális méretű helyen képes megfordulni. Hatásos fékek nélkül sem igazi egy Subaru, így a biztos fékhatásra mindig mérget vehetünk, akármekkora sebességgel is hasítunk.

Felszereltségben példás az alapváltozatú Legacy is, automata légkondicionáló mellett 4 légzsák, CD-s rádió és könnyűfém felni is jár. A Subaru sajátosságai megdobják az autó árát is, mivel legalább 6,7 millió forintot kell letennünk a legolcsóbb változat esetén is.

Viszont ha körbenézünk a négykerék-hajtású modellek piacán, akkor gyorsan rájövünk, hogy kétliteres motorral szinte nulla a választék, a nagyobb motorral szerelt példányokért pedig milliókkal többet kell fizetni.


Műszaki adatok – Subaru Legacy 2.0
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1994
Furat x löket (mm) 92,0×75,0
Hengerek / szelepek száma B4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 101(138)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 187/4400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,2
Végsebesség (km/h) 197
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0
Vegyes (l/100 km) 7,6
CO2 kibocsátás (g/km) 182
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4665/1730/1425
Tengelytáv (mm) 2670
Csomagtér (liter) 433
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1330/570
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 64
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 751 000
Konkurensek (forint) Audi A4 2.0T quattro (200 LE): 10 473 000
Mazda6 2.3 GT AWD (163LE): 8 199 900
Mercedes-Benz C240 4Matic (170 LE): 11 715 000
Volvo S60 2.5T Kinetic AWD (210 LE): 10 710 000
Tesztelt autó ára (forint) 6 751 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Blokkolásgátló, első és oldalsó légzsákok, elektromos ablakemelő és tükörállítás, állítható ülésmagasság, automata légkondicionáló, CD-s rádió, könnyűfém felnik, metálfényezés, központi zár
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kétliteres benzinmotorjával versenytárs nélkül biztos választás az összkerék-hajtású Subaru Legacy. Kifinomult hajtásával és motorjával a családi idillt szereti, de nem áll tőle távol a sportos viselkedés sem
Pontszám (max. 10) 8,25 pont