Egyszer a mot című lapban olvastam egy anyagot, amely semmi másról nem szólt, mint hogy egy Aston Martinnal elautóztak Stuttgartba, a Porsche központjába, hogy megmutassák a 911-nek a csodát és a gyár környékén grasszálva hergeljék kicsit a svábokat.
SX4 a V8 Vantage helyett
Szerencsére ezt hazai környezetben is meg tudjuk lépni, csak a Porschét kell Opelre cserélni és az Aston Martin helyett beérni egy Suzukival. Bagatell. De ha már nincs esély a V8 Vantage-ra, akkor legyen legalább egy ultra Suzuki, a kínálat legtetejéről. Az SX4 dízelmotorral és összkerékhajtással 5,6 millióba kerül, aminél többet csak terepjáróra, konkrétan a Grand Vitarára költhetünk el a Suzukinál.
A nyugaton is sikeres autó egy Osamu Honda nevű főmérnök vezetésével készült, aki végig kiskocsiról beszél a nemzetközi SX4-oldalról küldött üzenetében. Reálisan nézve az SX4 tényleg inkább kisautó, mint egy Astra konkurense, amely használtan és újonnan is a legnépszerűbb családi autó itthon. Volt ideje gyökeret ereszteni, 1992. márciusában készült el az első Opel Astra Szentgotthárdon.
Egy kis hazai
Még el sem indultunk a GM magyarországi üzemébe, máris megcirógat a hazai valóság. Bár ez olyan, mint az idő elsuhanó vasfoga vagy a zsinórban jövő feketeleves, de mindegy. Szóval éjszaka a tesztautóról valaki kölcsönvette a kartervédőnek látszó díszítést és még nem hozta vissza. Biztos épp nem voltunk ott és nem tudta megkérdezni, hogy nekünk is kell-e a lökhárító-élvédőként kapható tartozék. Az SX4 pőre lökhárítókkal is jól néz ki, a szabadidő-autóba oltott személyautót a Suzuki hamarabb feltalálta a Nissannál, csak jóval kisebb méretben.
Irány az Őrség!
Szentgotthárd Budapesttől úgy 260 kilométerre van, a legegyszerűbb útvonal Székesfehérvártól végigmenni a 8-ason. A 8-as főútról a városba befelé az Opel-gyár, a tavasszal megnyíló termálfürdő és a 350 tavasszal ezelőtt épített templom következik látványosságként. A kolostor és a templom a 3. legnagyobb barokk istenháza hazánkban – a település honlapja szerint. A GM gyáráról magunktól is tudjuk, hogy olcsó a menzája és motorokon kívül automata váltókat, továbbá hengerfejeket gyártanak itt, de autót 1999 óta már nem. Az osztrák-magyar határ (Rábafüzes) közelsége abból is látszik, hogy az államszocializmus vasfüggönye helyén ma egy kerékpárút fut. Az Őrség csodálatos apró falvai, erdői, tavai kocsival vagy biciklivel is hamar elérhetőek az ország legnyugatibb városából.
Dobozba zárt hangok
Berámolunk, de a csomagtartó mindenképp túl kicsi ahhoz, hogy az SX4 családi autóként beváljon. Kettőnknek azért elég. 50 kilométer után felmerült bennem, hogy talán jobb lett volna egy Opellel a Suzuki gyárig menni, az sokkal közelebb van és ennyire gyatra hangminőségben még a kedvenc Pearl Jam-számaim is élvezhetetlenek. A gyötrelmes dobozhanggal 130-nál is nehéz túlharsogni a darabos dízelmotort, de az autópálya csak Fehérvárig tart.
Országúton a legjobb az SX4. A nagyobbik dízelmotor nem ismer lehetetlent, átléphetünk vele kamionokat, fel sem veszi az emelkedőket, amilyen hangos, olyan nyers erő is van benne. A váltóval sokat kell küzdeni, elég pontos, de a tesztautóban baromi erővel kellett mozgatni a kart. Hatodikban hiába alacsony a fordulatszám, a motorhanggal teli van az utastér, amibe belesüvít a szélzaj is. Ha esik az eső, akkor az erős gumihang jelzi, hogy az SX4 fapados.
A túloldalon utánaeredünk a cordon bleu torzulásainak
Nagyon megy, nagyot fordul
A műszerfala kemény ugyan, de szerintem mutatós, jó a piros megvilágítás is, formás a kormány és ott van rajta a rádióvezérlés. Egy fejlesztést kérnénk Honda úrtól a facelift során, hogy irtsák ki a minden gombnyomásra előtörő csipogást, ahányszor halkít-hangosít az ember a rádión. És még valami: világítsák meg a gombokat.
Az ülések erős oldaltartását elsőre nem értettem, egy ilyen magas és összkerékhajtású autóban miért akarjak kanyarban nyomulni? Aztán kiderült, hogy kell, mert az SX4 útfekvése bombajó. A rugózása ritka kényelmetlen, de az is tény, hogy a rázkódásért kárpótlást nyújt kanyargós úton. A Suzuki nagyon komolyan vette, hogy a felmérések szerint az európai autósok sportosan vezetnek.
Kicsik és a Rába-Steiger
Azt nem sikerült eldönteni, hogy a vastag tetőoszlop országúton rosszabb-e, amikor kanyarban kitakarja a Rába-Steigert, vagy városban, ahol a gyalogosokat és a többi autót rejti el hatékonyan. Ez az SX4 egyetlen borzasztó tulajdonsága, de a ki nem látás tényleg rettenetes.
Autózás közben megéhezik az ember, ezért a Vendvidéken utánaeredtünk a hazai gasztronómia egyik nagy talányának: a cordon bleu sokféle torzulásának. A vendéglátóipari egységekben nem a kiklopfolt karaj elkészítése, megtöltése sajttal és sonkával, netán a panírozás okoz gondot, hanem a név leírása. Kondorfán merészen önálló útra léptek és Gordon Blue virított az étlapról, Őriszentpéteren a félfrancia-félangol Gordon Bleu dívott. Eredetileg mintha a cordon bleu név a hajósok áhított kék szalagjából jönne, ezért az étel nevét is franciásan illene használni.
Babos csülök, vasi dödölle
Mondjuk aki errefelé nem a tökös-mákos rétest, a helyi pecsenyéket meg a vasi dödöllét (gánica néven is futó, pompás krumpliétel tejföllel) szúrja ki az étlapról, az se normális. Az egyik fogadóban még az Aranyeső is szólt, majd az akácfa, sej-haj hullatta a levelét a hangszórókból, szóval igazán autentikus környezetben fogyott el az igen combos babos csülök. Ennek csak a szaftjától kiborult volna a vegák összes csakrája, pedig a bonyhádi serpenyőben ott volt még a bőre és zsírja is.
Az SX4-be méretes pocakkal is beférünk, tömődhetünk bátran. Tengelyirányú állítás híján a kormány mindig messze van, hátul pedig bőven jut lábtér és a szimpla frizurámat sem kellett a tetőkárpithoz súrolnom. A tologatható hátsó ülés jól jönne, mert ritkán ülnek hátra 190 centis utasok, a nagyobb csomagtartóval viszont tudnánk mit kezdeni. Ha legalább felárért kapni lehetne, az SX4 családi autóként is megjárná. Most viszont a tesztautó egy nagymenő és igazán vagány kisautó, ráadásul négykerék-hajtású, de 5,5 millióért?
A verdikt és az összes fontos adat a következő oldalon jön
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/3500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 280/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,2 |
Végsebesség (km/h) | 180 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4140/1755/1620 |
Tengelytáv (mm) | 2500 |
Csomagtér (liter) | 270-1045 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1265-1320/470-525 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 205/60R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 600 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, első ködlámpa, ABS, elektronikus fékerő-elosztó, manuális légkondicionáló, ülésfűtés, kormányról vezérelhető CD-s rádió MP3-lejászással és 8 hangszóróval, motoros ablakemelők elöl-hátul, távirányításos központi zár, kulcsnélküli indítás |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Erős dízel kompakt autóként a négykerék-hajtás miatt nem volna olyan drága az SX4, de egy kényelmetlen kiskocsit ennyiért? Erős is, gyors is, az útfekvése hibátlan, nem szűk, van benne minden, de akkor is inkább az olcsóbb elsőkerekes verziók. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |