A nőket kell megnyerni
Bárhogyan tagadják is sokan, az emberek jó részének nagyon is számít, mit fejez ki az autójuk. Különben az Opel Ascona-jellegű fakó, de üzembiztos családi hátasok mellett meg sem élnének a szabadidő-autók, a crossoverek és talán a kisautók is olcsó lélekvesztők maradtak volna.
A városi törpékkel jórészt a hölgyeket kell megnyerni, akiknél döntő a stílus, de a praktikum is. A nagyon menő Toyota iQ ellenfele ezért lett a kevésbé formás és különleges, de jól bevethető, viszonylag sikkes Peugeot 107, amely szolid ráncfelvarráson van túl.
iQ: a belvárosban legyőzhetetlen
Ma nincs olyan sorozatgyártású autó, amellyel az iQ-hoz hasonlóan fickándozhatnánk városi forgalomban. Egyrészt bepasszírozható reménytelenül szűk parkolóhelyekre, de főleg bámulatosan kis helyen megfordul.
A budapesti alsó rakpartokon nem feladat visszafordulni a felhajtóhoz, ha beáll a dugó. A jobb a jónak az ellensége, ahogy Voltaire mondta volt, és ennek igazsága ritkán nyilvánvalóbb, mint Budapesten lavírozva az iQ-val és az eleven 107-tel.
Egyforma motor, eltérő eredmény
Érzésre a két autó az egyformán egyliteres és háromhengeres motorhoz egyforma hosszú áttételű váltót kapott, amihez az iQ-nak rosszabbak adottságai. Autópályán talán a szélesebb és magasabb kasztni rosszabb légellenállása miatt lomhább, városban a közel egy mázsás súlytöbblet is fékezi az ezres iQ-t. Nem kirívóan gyenge, de véletlenül sem lehet olyan jót autózni vele, mint a 107-tel.
Helyenként primitív olcsósága ellenére a C1, a 107 és az Aygo élményszámba megy, mert a kényelmetlen futóművel és a pofátlanul szénné forgatható motorral igazi vadóc. Az iQ higgadtabb menetre ösztökél a korán beavatkozó és a húzós kanyarok ellen ostoba sípolással tiltakozó ESP-vel.
Zajszintben és rugózási kényelemben viszont a kisebb a jobb. Lényegesen nívósabb, igényes utastere miatt az iQ nem kelt játékautós benyomást, mint az olcsó műanyagokból összeeszkábált 107.
Belül: fölényben a Peugeot
A nagypályás iQ-ból hiányoltuk viszont a Peugeot ezerféle rakodóhelyét, ahová egy női retikül tartalmát is el lehet szórni. Na jó, majdnem. A Csehországban gyártott 107 nemcsak a mindennapokban döntő fontosságú hátsó ajtókkal nyújt többet az iQ-nál. Méretéhez képest az iQ zseniálisan tágas, de a 44,5 centivel hosszabb 107 a meglepően tágas hátsó láb- és fejtérrel alaposan kiosztja a japánt.
A következő oldalon eldöntjük, hogy a városi minik közül a puritán vagy a luxusjárgány ér-e többet
A kiütést a csomagtartóval éri el. Az iQ-ba az üléstámlák lehajtása előtt néhány dobozos kólát lehet csak betenni, annyira keskeny a hely. A 107-be viszont még egy összecsukható babakocsit is beszuszakoltunk a többi csomag mellé, mert muszáj volt, persze kalaptartó nélkül.
A langalétáknak a 107 sokkal jobb üléshelyzettel jár a kedvében, mert az iQ magas ülése a korlátozott fejtérrel számukra igen rossz párosítás.
107: Budapesten, 5,7 literből
A 107-tel autópályán és országúton 5,1 literrel jó tempóban haladtunk. Ha nincs így telerámolva és jobban ráérünk, a hosszabbik apróság 4,5 literrel eljut száz kilométerre. A 107 városi fogyasztása is szenzációs: 5,7 litert mértünk, igaz, takarékosan vezetve.
Hasonló körülmények között a nehezebb, biztonságosabb és komolyabb iQ pont egy literrel fogyasztott többet, ami bőven elfogadható.
Árak: csak látszólag nagy a különbség
Hasonló felszereltséggel a 2,6 milliótól kapható ötajtós 107 és a 3,6 milliós alap iQ között alig marad árkülönbség. A tesztelt 107 Trendy 1.0 2,8 milliós listaára egy légkondit hozzáadva épphogy hárommillió forint alatt marad.
A csak kétajtósaként gyártott iQ tehát 3,6 milliótól indul, de ezért a pénzért a Toyota könnyűfém felnivel, légkondicionálóval, oldal- és függönylégzsákkal, vezető oldali térdlégzsákkal, CD-s rádióval, fedélzeti számítógéppel és ESP-vel is kicsinosítja.
A Peugeot viszonylagos drágasága miatt a biztonságosabb és sokkal jobban felszerelt iQ ár/érték arányban majdnem egálra menti a meccset.
Egálszagú, de csak az egyik győzhet
Egy összehasonító tesztben mégsem veszíthet a takarékosabb, tágasabb, plusz két ajtót, elfogadhatóbb csomagtartót és sokkal több rakodóhelyet nyújtó autó. A 107 (és az Aygo vagy a C1) így legyőzi az azonos motorú iQ-t, de nem féltjük a legkisebb Toyotát. Biztonságosságával és főleg különlegességével bármilyen autót kiüt a nyeregből, ha a tehetős vevőjelölt beleszeret.
Aston Martint, Toyotából?
Ulrich Bez, az Aston Martin igazgatóságának elnöke eredeti megoldással rukkolt elő a környezetszennyezés csökkentésére. Nem görcsölnek hibrid sportkupékkal vagy elektromos hajtással, inkább egy saját mikroautót vetnek be. A silány smart fortwo nem felelt meg, de a Toyota 298,5 centis minije még nekik is kellően nívós alap. Bez szerint a Toyota iQ-ból faragott Aston Martin Cygnetnél nincs stílusosabb és előkelőbb városi közlekedési eszköz. Az ügyfeleik városban ezzel a takarékos kisautóval furikázhatnának, hosszabb utakra pedig elővehetnék a garázsból a V8-as vagy V12-es Aston Martint. A zseniális kisautót a luxuskupékban használt bőrkárpittal nemesítené a gyár. A Cygnet, amely magyarul hattyút jelent, kívülről is astonos lesz a jellegzetes hűtőnyílás átvételével. Még nincs információnk a kiválasztott motorról, de a luxusmárka aligha terhelné egy dízellel vagy egy háromhengeres benzinessel az úri közönséget. Az 1,3 literes, 100 lóerős benzines a többi iQ-ból hiányzó start-stop automatika miatt is megfelelőbb. A Cygnetet csak az Aston Martin-tulajoknak lesz módja megvásárolni, az iQ árának (minimum 3,6 millió Ft) duplájával érdemes számolni – mondta Bez az auto motor und sportnak adott interjúban. |