Pár év múlva a hibrid milliárdos üzlet lesz, de ezen a pályán az európaiak a libalegelős labdakergetés szintjén állnak. Hiába hajtanak, a Bundesligából csak 2008-ra várható kihívás széria hibriddel. Az európai dízelektől a selejtezőben elköszönünk a koromrészecskék és a több nitrogén-oxid miatt, így a 2006-os vb-n egy selejtezőkör után máris a döntőbe jutott a két japán proficsapat.
Egykapuzó Prius
Sípszó után a Prius a kapu elé szegezi a Hondát a térkínálattal. Főleg a levegősebb hátsó sorral és a remekül kitalált tárolóhelyekkel egykapuzik. A Honda sokáig kihúzza kapott gól nélkül, de a lehajtható hátsó üléstámlával a Prius bevisz egy találatot.
A Civic IMA később felszabadít a jobban tartó ülésekkel, ráadásul az üléshelyzete drámaian jobb a Toyotánál, amivel elnyeri a sípmester és az összes taccsbíró rokonszenvét. Az ellenfélnek befújnak egy lesállást, majd Hondáék kapnak egy 11-est, mert a Prius-ban lévő karika és a Civic isteni kormánya között is hatalmas a különbség. Sovány gól, de becsorog, 1:1.
Fordít a Honda
Ha felpörög az iram, a Honda csapata sokkal szebben rúgja a bőrt. A Prius összeállítása elvileg erősebb, gyorsulásban tényleg jobb is, de a Prius bántóan műszálasan irányítható. Ezen nem segített a korábbi frissítés a keretben.
Hozzá képest a Civic a régi brazilos könnyedséggel cselezi át magát az akadályokon, és a Prius-szal szemben az oldalszél csak annyira zavarja, mint három sárga az angol bírót. A szűk területen kialakuló kavarodásokban a Prius is hatékony, de nyílt pályán sokkal több öröm telik ellenlábasában. 1:2.
Elméleti felkészítés A Civic Hybridben a 15 kW (20 LE) teljesítményű villanymotor a Jazz 95 lóerőre felhúzott benzinmotorja és a fokozatnélküli automata váltó között van, innen segít gyorsítani az autót. A hátsó üléstámla azért nem lehajtható, mert mögötte találhatók az akkuk, amit a villanymotor lassításkor és gázelvételkor generátorként tölt visszatáplált árammal. A motor megálláskor, ha nem is mindig, de gyakran leáll és a fékről lelépve újraindul, tehát mire mennénk, már ismét jár. A rendszer neve IMA (Integrated Motor Assist), magyarul integrált motor rásegítés. A Prius-ban a két villanymotor-generátor egység (50 kW/68 LE) és a 78 lóerős benzines négyhengeres egy bolygóműves nyomatékváltóval kapcsolódik össze. A hátramenetet a villanymotor biztosítja és a Prius képes csak villanymotorral is haladni. Elinduláskor mindig az elektromos motor mozdítja meg az autót, és időnként menet közben is benzinmotor nélkül tartja a sebességet, éteri csendben suhanva. |
Sörnyitás, fénykarddal
Ha nem az egész autót, hanem csak a hibridhajtást nézzük, a Prius technikája és rutinja lenyűgözi az embert. Ha minden más ilyen technológiai színvonalon állna, akkor fénykarddal nyitnánk a sört a meccshez. A csúcstechnológiát olyan természetességgel adja elő, mintha ezt mást is megcsinálhatta volna, csak a Toyotának jutott eszébe először. Ez persze nem így van, mert akkor a Lexus-on kívül másnak is volna ilyen színvonalú hibrid mezőnye. 2:2-vel mennek az öltözőbe.
A 2. félidőben: fogyasztási verseny, kiállítás és Rimet-kupa
Fogyasztás: előny a címvédőnél
A két döntőssel egy napig jártunk egymás nyomában, először városban, aztán országúton és autópályán űztük őket. A Honda 6,4 litert fogyasztott, ami ahhoz képest remek, hogy mennyit álltunk a reggeli csúcsban. 5,7 literrel mégis a Prius diadalmaskodott, hozva a fejlettebb technika előnyét. Ez a 10 százalékos különbség nem érik góllá, csak döntő mezőnyfölény.
Kicsivel jobb embert faragott belőlünk a két hibrid, mert adódik bennük a takarékos vezetés. A Prius-ban az volt a virtus, hogy ki meddig tudja felgyorsítani benzinmotor nélkül és átmentünk sztahanovista áramterelőbe, hogy minél több jutalom kisautót lássunk az érintőképernyőn. A Hondában a fogyasztásmérőt sasoltuk és próbáltunk úgy vezetni, hogy a villanymotornak ne kelljen besegítenie.
Felfutás, küszködve
Gyenge benzinmotorral autópályán „zsinórban jön a feketeleves”, mert a hibridhajtásnak nincs mindig komoly haszna. Ha hirtelen meg kell húzni bal szélen, a Civic motorja ogreként bőg padlógázzal, ami csak aláhúzza erőtlenségét. A majdnem 6000-es fordulatszám állandó, a vezérlés a fokozatmentes váltó áttétel-módosításával csikarja ki az amúgy használható gyorsulást. A Prius is csúnyán zúg ilyenkor, de mivel sokkal erősebb villany és kissé gyengébb benzines motorja nyomatékban jóval többet tud, nem küszködik olyan látványosan, mint a Honda és végig diszkrétebb.
Kiállítás a Hondától
A második félidőben a Toyota majdnem nyer is, de nem halksága és kisebb fogyasztása, hanem sokkal jobb fékrendszere miatt. A Civic fékje, talán a Priusnál gyengébben megoldott villanymotoros visszatáplálás miatt, de rosszul adagolható. A pedál néha olyan, mintha fémtuskókat szorítanánk össze, néha mintha labdára lépnénk. 3:2-re elhúz a Prius, a Hondától meg kiállítva a fékért felelős védő.
Kötény és öngól
Mindkét ellenfél a legjobb összeállításban lépett pályára, bár a Civicből csak egyféle kivitel kapható. A Prius példásan összeszokott gárdája alapáron is majd egymillióval drágább, most ráadásul egy 6,1 milliós Civic és egy 8,6 milliós Prius mérkőzött meg egymással. A Priust ezzel megbőrözik mint a csapot, hiába van benne bőrülés, navigációs rendszer, tolatókamera és ígéretes, de nem túl tehetséges automatikus parkolórendszer.
Drágaságával a Prius a hosszabbításban rúg öngólt, jóllehet sokkal profibb, rutinosabb és kicsit takarékosabb hibrid. Az agilis Honda szebben tör előre, jobban fekszik neki a támadó játék, és hibridként egyszerűbb hátországgal majdnem oda jutott, mint a címvédő Toyota. A Civic végül tizenegyesekkel győzni tud, az árkülönbségbe pedig belefér pár edzőtábor, ahol a fékezést gyakorolhatják.
Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399 |
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1339 | 1497 |
Furat x löket (mm) | 73×80 | 75,0×84,7 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 70 (95)/6000 + 15 (20)2000 | 57(78)/5000+50 (68)/1200-1540 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 119/3300+103/0-1160 | 115/4000+400/0-1200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,1 | 10,9 |
Végsebesség (km/h) | 185 | 170 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 5,2 | 5,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,3 | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 4,6 | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 109 | 104 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4545/1750/1430 | 4450/1725/1490 |
Tengelytáv (mm) | 2700 | 2700 |
Csomagtér (liter) | 350 | 408/1210 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1368/352 | 1300/425 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 | 45 |
Gumiméret | 195/65 R15 H | 195/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár | 5 990 000 | 7 000 000 |
Konkurensek | Honda Civic 1.8 limuzin, 4 649 000 | Honda Civic Hybrid, 5 990 000 |
Toyota Prius, 7 000 000 | Toyota Avensis D-4D 125 Liftback, 5 947 000 | |
Tesztelt autó ára | 6 078 000 | 8 574 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Hat légzsák, VSA menetstabilizáló elektronika, EBD fékerőelosztó, 15 colos könnyűfém keréktárcsa, aut. sebességváltó, motoros állítású, fűtött külső tükör, ködfényszóró, 4 hangszórós CD-s rádió távirányítással a kormányról, 6 lemezes CD-tár, aktív fejtámlák elöl, aut. klímaberendezés, bőr kormánykerék, motoros ablakemelő elöl-hátul, ülésfűtés elöl, központi zár, sebességtartó automatika | Hat légzsák, VSC+ menetstabilizáló elektronika, motoros állítású, fűtött külső tükör, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető CD-s rádió 6 hangszóróval, automata légkondicionáló, motoros ablakemelő elöl-hátul, osztottan ledönthető hátsó üléstámla |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Egyik autó sem a nyomorult spórolásról szól, hanem a csúcstechnika magasabb (Toyota) és alacsonyabb (Honda) fokán elérhető benzin-megtakarításról. Ha nem korszakalkotó helyváltoztató eszközt, hanem autószerűbb járművet akarunk, akkor a stabilabb és sportosabb Honda vonzóbb. Az átlagautósnál a hibrid versenyképtelen, nekik egy dízel Avensis, vagy a Civic 1.8 limuzin továbbra is jobb vétel. | A Toyota lényegesen jobb hibrid, és kényelmes, intelligens, jövőbe mutató autó. Azonos áron a fejlettebb hajtású Prius nyert volna sokkal jobb fékjével. |
8,5 pont | 8,25 pont |