A RAV4 kilépett a kamaszkorból és tágra nyitott, csodálkozó szemei szigorúan összehúzottak lettek. Igazi terepjáró külleme sokat sejtet, de igazi terepe mégis az aszfalt.
Míg vártam Attila kollégámat, hogy átadja a RAV4 kulcsait, meg magát az autót – mert ő vette át, míg mi Párizsban gyártottuk a karaktereket -, azon morfondíroztam, hogyan is néz most ki a Toyota kompakt terepjárója. Mindössze annyi jutott eszembe, hogy valami elmaszatolt lámpák vannak az orrán, oldalra nyílik a csomagtérajtaja, púpként hordozza hátán pótkerekét, és keveset látni belőle.
Majdnem igazam volt
Ehhez képest
Tízmilliós Toyota terepre?
1/66 A RAV4 kilépett a kamaszkorból és tágra nyitott, csodálkozó szemei szigorúan összehúzottak lettek. Igazi terepjáró külleme sokat sejtet, de igazi terepe mégis az aszfalt.
A RAV4 kilépett a kamaszkorból és tágra nyitott, csodálkozó szemei szigorúan összehúzottak lettek. Igazi terepjáró külleme sokat sejtet, de igazi terepe mégis az aszfalt.
Fotó megosztása:
2/66 Jól áll neki ez az arc, az előző túlságosan lágy volt
Jól áll neki ez az arc, az előző túlságosan lágy volt
Fotó megosztása:
3/66 Nagynak mutatja magát, pedig csak 433,5 cm hosszú
Nagynak mutatja magát, pedig csak 433,5 cm hosszú
Fotó megosztása:
5/66 A tengelytávja 2560 mm, míg az Astra J esetében ez az érték 2685 mm
A tengelytávja 2560 mm, míg az Astra J esetében ez az érték 2685 mm
Fotó megosztása:
6/66 Elhiszik neki, hogy tud terepet járni?
Elhiszik neki, hogy tud terepet járni?
Fotó megosztása:
7/66 Eltűnt a pótkerék a hátfalról
Eltűnt a pótkerék a hátfalról
Fotó megosztása:
9/66 Oldalról tagadhatatlanul terepjáró
Oldalról tagadhatatlanul terepjáró
Fotó megosztása:
10/66 Az első generációs RAV4 játékautónak tűnne mellette
Az első generációs RAV4 játékautónak tűnne mellette
Fotó megosztása:
11/66 Oldalról nem miden helyzetben látható a tükörbe integrált irányjelző
Oldalról nem miden helyzetben látható a tükörbe integrált irányjelző
Fotó megosztása:
13/66 Egészen csinos hátsója van
Egészen csinos hátsója van
Fotó megosztása:
14/66 50 cm a gázlómélysége, de lesz olyan, aki ezt kipróbálja?
50 cm a gázlómélysége, de lesz olyan, aki ezt kipróbálja?
Fotó megosztása:
15/66 A hasmagasság 180 mm
A hasmagasság 180 mm
Fotó megosztása:
17/66 A csomagtérajtón is nyithatjuk-zárhatjuk a központi zárat
A csomagtérajtón is nyithatjuk-zárhatjuk a központi zárat
Fotó megosztása:
18/66 Homokszínű bőrülések
Homokszínű bőrülések
Fotó megosztása:
19/66 Kicsit amerikaias a belső
Kicsit amerikaias a belső
Fotó megosztása:
21/66 Nem túl nagy a térképzseb, de egy palackot azért még elnyel
Nem túl nagy a térképzseb, de egy palackot azért még elnyel
Fotó megosztása:
22/66 Elektromos ülésállítás, de csak a vezető oldalán
Elektromos ülésállítás, de csak a vezető oldalán
Fotó megosztása:
23/66 A műszerfalnak nem árt, hogy kétszínű
A műszerfalnak nem árt, hogy kétszínű
Fotó megosztása:
25/66 Az alul lapított kormány nem kelt terepjáró érzetet
Az alul lapított kormány nem kelt terepjáró érzetet
Fotó megosztása:
26/66 Vakkapcsolók egy tízmilliós autóban
Vakkapcsolók egy tízmilliós autóban
Fotó megosztása:
27/66 Gombnyomásra indul a motor
Gombnyomásra indul a motor
Fotó megosztása:
29/66 Zene
Zene
Fotó megosztása:
30/66 Telefon
Telefon
Fotó megosztása:
31/66 Sebességtartó automatika
Sebességtartó automatika
Fotó megosztása:
33/66 Optitron műszerek, melyek állítólag csökkentik a szem terhelését
Optitron műszerek, melyek állítólag csökkentik a szem terhelését
Fotó megosztása:
34/66 Az érintőképernyős rendszer egyértelműen kezelhető. A klíma irányítása megszokást igényel.
Az érintőképernyős rendszer egyértelműen kezelhető. A klíma irányítása megszokást igényel.
Fotó megosztása:
35/66 A kapcsoló hatására 50-50 arányú nyomatékelosztás jön létre az első és hátsó tengely között. 40 km/h felett automatikusan kikapcsol.
A kapcsoló hatására 50-50 arányú nyomatékelosztás jön létre az első és hátsó tengely között. 40 km/h felett automatikusan kikapcsol.
Fotó megosztása:
37/66 Távolra került a vezetőtől a vészvillogó gombja
Távolra került a vezetőtől a vészvillogó gombja
Fotó megosztása:
38/66 Dupla kesztyűtartó
Dupla kesztyűtartó
Fotó megosztása:
39/66 A felső gombnyomásra nyílik és csukódik, de nem elektronikusan
A felső gombnyomásra nyílik és csukódik, de nem elektronikusan
Fotó megosztása:
41/66 Hopp, ismét egy vakkapcsoló. A kitörésgátló és az ülésfűtés kapcsolói is kerülhettek volna jobb helyre
Hopp, ismét egy vakkapcsoló. A kitörésgátló és az ülésfűtés kapcsolói is kerülhettek volna jobb helyre
Fotó megosztása:
42/66 Nyúlánk a váltókar és kissé igénytelen az audio bemenet gumitakarója
Nyúlánk a váltókar és kissé igénytelen az audio bemenet gumitakarója
Fotó megosztása:
43/66 Kényelmesen könyökölve is kapcsolhatóak a sebességváltó fokozatai
Kényelmesen könyökölve is kapcsolhatóak a sebességváltó fokozatai
Fotó megosztása:
45/66 A könyöklő első pinceszintjére apróságokat pakolhatunk
A könyöklő első pinceszintjére apróságokat pakolhatunk
Fotó megosztása:
46/66 A mínusz második szintre jöhetnek a nagyobb darabok
A mínusz második szintre jöhetnek a nagyobb darabok
Fotó megosztása:
47/66 Két és fél ember fér el széltében
Két és fél ember fér el széltében
Fotó megosztása:
49/66 Palacktartó a hátul ülőknek is
Palacktartó a hátul ülőknek is
Fotó megosztása:
50/66 Egy 193 centiméteres sofőr mögött így (nem) fér el egy 182 centiméter magas utas
Egy 193 centiméteres sofőr mögött így (nem) fér el egy 182 centiméter magas utas
Fotó megosztása:
51/66 Kissé megkopott az ülés alja, pedig még 20 000 km sem volt a tesztautóban
Kissé megkopott az ülés alja, pedig még 20 000 km sem volt a tesztautóban
Fotó megosztása:
53/66 Ne igazán praktikus az oldalra nyíló csomagtérajtó
Ne igazán praktikus az oldalra nyíló csomagtérajtó
Fotó megosztása:
54/66 Alapállapotban 410 liter a csomagét mérete
Alapállapotban 410 liter a csomagét mérete
Fotó megosztása:
55/66 Így pedig egy bálterem
Így pedig egy bálterem
Fotó megosztása:
57/66 Mozgatható a hátsó üléssor. Ezzel a szép megoldással akadályozható meg,hogy előretolt állapotában be lehessen belátni a raktérbe.
Mozgatható a hátsó üléssor. Ezzel a szép megoldással akadályozható meg,hogy előretolt állapotában be lehessen belátni a raktérbe.
Fotó megosztása:
58/66 Az Executive felszereltséghez defektjavító készlet jár
Az Executive felszereltséghez defektjavító készlet jár
Fotó megosztása:
59/66 150 lóerős, takarékos, csak kicsit hangos
150 lóerős, takarékos, csak kicsit hangos
Fotó megosztása:
61/66
Fotó megosztása:
62/66 Kell rá egy kis króm is, hogy még komolyabbnak tűnjön
Kell rá egy kis króm is, hogy még komolyabbnak tűnjön
Fotó megosztása:
63/66 Az abroncsok mérete 225/65R17. A magas oldalfal nem előnyös a gyorsabban vett kanyarokban
Az abroncsok mérete 225/65R17. A magas oldalfal nem előnyös a gyorsabban vett kanyarokban
Fotó megosztása:
65/66 Könnyű terepre alkalmas
Könnyű terepre alkalmas
Fotó megosztása:
66/66 Igazi terepe viszont az aszfalt
Igazi terepe viszont az aszfalt
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Jól áll neki ez az arc, az előző túlságosan lágy volt
Jól áll neki ez az arc, az előző túlságosan lágy volt
megérkezett egy olyan autó, ami határozottan karakteres arccal rendelkezik; az idei modellfrissítés során kapta. Ezzel a módosítással sikerült elérni a tervezőknek, hogy komolyan lehessen venni az autót és hihető legyen, nincs előtte akadály.
A karosszéria oldala és hátulja gyakorlatilag változatlan maradt, ám a Sol és Executive felszereltség esetében nincs pótkerék a hátsó ajtón, így ezek könnyedén megkülönböztethetőek a korábbi évjáratoktól. Amikből a kormány mögött ülve szinte minden sarkon láttam egyet. Mégiscsak kedvelt típus ez, csak eddig láthatatlan maradt.
Így azonban már teljesen terepjáró kinézete van, nem lehet mellette csak úgy elmenni. Talán kevesebben próbálnak majd sávot váltani a RAV4-be, vagy közvetlenül elé, mert annyira férfias ábrázata lett.
Masszívnak tűnik, de valójában az?
Az Euro NCAP adatbázisában csak egy 2006-os modell töréstesztje szerepel. A RAV4 nevéhez méltóan négy csillagot kapott meg az ötből mind a felnőtt, mind a gyerek utasok biztonságára. A gyalogosok védelme három csillagot ért.
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scrollt vagy a kép alján látható ikonokat.
Itt van Amerika
A modellfrissítés nem
Homokszínű bőrülések
Homokszínű bőrülések
érintette a belső teret és ez jól is van így. Formailag. Ám a homokszínű bőrkárpit, és az azzal harmonizáló műszerfal nekem az amerikai SUV-ket juttatja eszembe. Értem én, hogy növeli a térérzetet, de nem az én világom. Jó hatással vannak viszont az ember közérzetére a nagy ablakok és az elektromos napfénytető, melyek sok fényt engednek az utastérbe. Mivel nem egy bunkerben ülünk nincs meg a hamis sérthetetlenség-érzet sem.
A magas első ülésen trónolva a műszerfalra nem rá-, hanem lenézünk. Ezen kívül semmi szokatlan nincs az autóban. Aki ült már Toyotában, mindent elsőre megtalál, aki még nem, gyakorlatilag ő is. Egyedül a klíma kezelését kell tanulni.
Hátul már nem
Két és fél ember fér el széltében
Két és fél ember fér el széltében
ilyen rózsás a helyzet. Mert hiába a tologatható és dönthető háttámlájú ülések, a pohártartós könyöklő, a magasabbak mégsem helyezkedhetnek el igazán kényelmesen. Nem csoda, a RAV4 tengelytávja elmarad a mai alsó-középkategória átlagától.
Csomagtere viszont nagyobb annál, ami a meredek hátfalnak köszönhetően jól is pakolható. Az oldalra nyíló csomagtérajtó miatt viszont mindig hosszú parkolóhelyet kell keresni, ráadásul esőben garantált az elázás, mert még csak alá sem bújhatunk.
Férfierő
A tesztautó orrában
150 lóerős, takarékos, csak kicsit hangos
150 lóerős, takarékos, csak kicsit hangos
egy 2,2 literes, 150 lóerős dízelmotor kotyogott. A gyári adatok szerint ezzel a RAV4 az első olyan négykerék-meghajtású autó, amelynek szén-dioxid kibocsátása 160g/km alatti. Gyári adatoknak nem hiszünk, mert ez az érték a fogyasztástól függ, ami a japánok szerint átlagosan hat liter.
Túlságosan optimista becslés ez, mert a tesztátlag még a városi fogyasztásként megadott 7,5 litert is meghaladta, igaz, csak négy decivel. Annak ismeretében, hogy a fokozatmentes automata váltóval a kétliteres benzines motor is ugyanennyit evett, nem kiemelkedő.
Nekem az autó
Az első generációs RAV4 játékautónak tűnne mellette
Az első generációs RAV4 játékautónak tűnne mellette
karakteréhez jobban illene az automata váltó – ilyet is lehet kapni a dízelmotorhoz. Bár az meg bélpoklos. Nehéz eset. Mert a tesztautó kézi váltója nem lopta be magát a szívembe. Hidegen elég nehezen lehetett az első három fokozatba rakni, de melegben is akadozott kicsi. Különösen egyesbe volt nehéz visszatenni, pláne, ha ezt lassú gurulás közben próbáltam meg.
Mintha visszautaztam volna az időben, mert a Kispolszki viselkedett így, no, de annak nem volt szinkronizálva az egyese. Kár ezért, mert hármastól felfelé már tökéletesen működött, ráadásul karomat a könyöklőn pihentetve, csuklóból kapcsolhattam. Azért nem bántam, hogy a motor nyomatékos, így a váltót magasabb sebességnél keveset kellett használni.
Aszfaltra
Adatlap
Toyota Rav4 2.2 D-4D Excutive Navi
Motor
2231 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény
150 LE
Nyomaték
340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
10,2 sec
Végsebesség
190 km/h
Fogyasztás (vegyes)
6 l / 100 km
Bármennyire is erősíteni kívánja a Toyota a RAV4 külső terepjáró jegyeit, az mégiscsak aszfaltra termett. Felfüggesztése, és négykerék-hajtása is erre kárhoztatja. Az autónak az első kerekei hajtottak, csak azok megcsúszása esetén lép be a hátsó kerekek hajtása. Ha mégis terepre merészkedik a tulajdonos, 50-50 nyomatékelosztású összkerék-hajtást kapcsolhat a műszerfalról, ám egy 40km/h fölött automatikusan kikapcsol. Így aszfalton sem nyírhatjuk ki azt.
Aszfalton, ha nem is mutat személyautós jegyeket, azért lényegesen kényelmesebb, mint egy igazi terepes. Bár a terepjárós érzésből azért itt is kapunk, mert biztosan amiatt olyan rövid az egyes sebességi fokozat, hogy szinte még le sem léptünk a kemény kuplungról, máris kapcsolhatjuk a kettest.
Az autó egyébiránt meglepően stabil, viszont a magasban trónolva a kanyarok veszélyesebbnek tűnnek, mint amilyenek. A magas oldalfalú gumik pedig hamar radírozni kezdenek, ha gyorsabban érkezünk egy fordulóba. Ennek ellenére az autó kicsit pattogósnak tűnt a rosszabb minőségű utakon. Ez betudható a rövid tengelytávnak. Összességében azonban aszfalton közlekedni nem rossz a RAV4-ben.
Azért terepen is használható
Kinek?
Aki egy jó kiállású, magasabb építésű autóra vágyik, amellyel néha terepre merészkedik, annak jó választás lehet a RAV4. Már csak az árát kell kicsengetnie, ami azért eléggé leszűkíti a vevőkört. Több, mint tízmillió forintot kell érte fizetni, ami a teljes felszereltség tudatában eléggé borsosnak tűnik.
A versenytársak mellett pedig mindenképpen: a Nissan Qashqai legmagasabb felszereltségű változata 8,5, míg a Volkswagen Tiguan 9,5 millióért vihető haza. Na, de nem azok a kategóriateremtők.