Teszt: Toyota Yaris 1.4 D-4D

Már a parkolóban, első találkozásunk alkalmával érezni lehetett valamit az autó körül. Kellemes, gömbölyded formájú kisautó lekerekített élekkel és valahol mélyen mégis tetszik. Itt valami baj van.

Az autó belseje szép, nagyon átgondolt. Az utastér leglátványosabb eleme a mélyre rejtett, tükrözött műszerpanel, hatalmas, fluoreszkáló számokkal. Ebben azon kívül, hogy igen látványos, az a jó, hogy ha a sofőrnek vezetés közben, – mikor jobb esetben aránylag messzire előre néz – és hírtelen információéhsége támad, nem kell gyorsan váltania és fél méterre fókuszálni a korábbi nagyobb távolságról.

Ez hosszútávon kevésbé fárasztja a szemet. Viszont sajnos van egy rossz oldala is ennek a megoldásnak, ez pedig nem más, mint az irgalmatlan fényerő. Éjjel, szörnyű erővel ég bele az ember retinájába az éppen aktuális sebesség, sőt néha hátulról is előrehallatszott egy-egy panaszos hang, amely a fényerő-szabályzógomb azonnali megkeresésére szólított fel. Persze nem található ilyen készség, amit talán az alkalmazott technológiával lehet magyarázni.

A váltóval kapcsolatos érzéseimmel lehet, hogy paranoiásnak tűnök, de szerintem itt valaki/valami figyeli, hogyan vezet a sofőr és ezt bizonyítani is tudom. Legalábbis megpróbálom.

„E”-állásba tolva a váltó leginkább igen vékony pálcikájú nyalókára hasonlító karját, az autó önmagától vált. Ebben nem is lenne semmi különleges, hiszen láttunk már ilyet. Viszont hosszas kísérletezés után sem tudtam mindig eltalálni, mikor is jön el a fokozatváltás pillanata. Néha már bántóan sokáig pörgeti a kis dízelt, máskor meg hamar, takarékosan vált, hiába vezet az emberfia szinte ugyanúgy.

Néha sikerült gázelvétellel váltásra ösztökélni, máskor ugyanennél a fordulatszámnál nem volt hajlandó fokozatot váltani. Néhányszor pedig olyan érzésem támadt, hogyha dinamikusabban vezetik, akkor egy idő után megtanulja, mit is szeret a gazdi. Ne nézzenek így, engem tényleg kis pufók emberek üldöznek. Már említettem a vállalati pszichiáternek is.

Amúgy is érdekes a robotváltó, hiszen nagyjából olyan érzés, mintha a nagymamám váltana. Egyszer csak valaki elveszi a gázt, benyomja a láthatatlan kuplungpedált, komótosan vált, majd folytatódik a gyorsulás. Ez mind nagyon kényelmes, de ha dinamikusabban kellene elindulnunk, netán valaki beengedett maga elé és gyorsan kellene élni az alkalommal, akkor siralmas a helyzet.

Jobb ha a manuális beállítást választjuk, de a Felsőbb Hatalom ekkor is beleszól a munkánkba. Az ideálisnál alacsonyabb fordulatszámon nem hagyja, hogy feljebb váltsunk, viszont cserébe lassításnál a visszaváltogatás gondját veszi le a vállunkról.


Méretéhez képest igen kellemes helykínálattal várja rendes földlakó méretű utasait az autó, feltéve, ha nem kell a csomagtartót is használni. Jó ötletnek tűnik a két darabból álló, egymástól függetlenül tologatható hátsó pad, mert segítségével utasaink maguktól gyakorolnak önmérsékletet poggyászuk összeállításánál.

Vagy ők utaznak kényelmesen, vagy a nagy csomagok. A kettő együtt sajnos nem megy, bár a 60:40 arányban dönthető ülések segítségével számos variáció kipróbálható.

A Yaris igazi űrkapszulaként vigyáz a benne ülők testi épségére. Kétoldali első légzsákok mellett elöl-hátul függönylégzsákok és a vezető oldalán térdlégzsák is került bele, valamint az autó a biztonsági öv bekapcsolására is felhívja figyelmünket.

Amilyen kevés hely jut négy utas mellett a csomagoknak, olyan bőséggel látták el kisebb-nagyobb tárolórekeszekkel a Yaris belsejét. Van belőlük fedeles, fedél nélküli, kicsike, és valamivel nagyobb is. Középkonzolja is űrhajósra sikeredett, sötétedés után kellemes zöldes szín lengi át. Kicsiny dolog, de nekem tetszett, hogy a rádió hangerőszabályzója nem apró ugrásokkal, hanem fokozatmentesen tekergethető ide-oda.

Kényelmes megoldás a kulcs nélküli ajtózárás, de ez a „megnézem még egyszer valóban bezártam-e” típusú embereket könnyen az őrületbe kergetheti, ugyanis ha a kulcs náluk van, akkor minden próbánál kinyílik az ajtó. A gombnyomásra éledő motor praktikus dolog, egyetlen nyomástól szépen elintéz mindent, ellentétben például az Alfa 159-cel ahol az indító gombot addig kell nyomva tartani, míg be nem indul a motor.

A hétvégi tesztcsapat női alosztályának egybehangzó véleménye szerint tetszetős formája van a második generációs Yarisnak. „A külcsín nekem teljesen bejött, van egyénisége és szépek az élek az oldalán.” Bár a hölgyek konzervatívabb ízlésűnek tartják magukat, ennek ellenére az autó ufós belső térébe nem kötöttek bele. Szerintük „belcsínre amúgy inkább korrekt, mint fűdejó.”

Egyedül az utastérbe beszűrődő motorhangot kifogásolták, és a fürgeséget hiányolták. Ezirányú méltatlankodásuk alábbhagyott, mikor szembesültek avval a ténnyel, hogy az autóban dízelmotor dolgozik és négyen autóztunk vele.

Reménykedtünk abban, hogyha éjszaka kivisszük valami elektromágneses erővonalakkal gazdagon átszőtt magaslatra, akkor talán meglátogatják a reklámból ismerős humanoidok a kis kedvencüket. És esetleg felfedik a váltó körüli titkokat is. Fényeket ugyan láttunk, de az idegenekkel történő találkozás ezúttal elmaradt.

Hála a zord márciusnak, még egy egészen kicsike gabonakört sem sikerült találnunk a környéken, csupán egy gyroslelőhelyet. Ott viszont egész biztosan földönkívüliek dolgoznak.


Műszaki adatok – Toyota Yaris 1,4 D
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1364
Furat x löket (mm) n.a.
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66/90/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 190/1800-3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,8
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,0
Vegyes (l/100 km) 4,5
CO2 kibocsátás (g/km) 119
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3750/1695/1530
Tengelytáv (mm) 2460
Csomagtér (liter) 272-363/737
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1115/1525
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 42
Gumiméret 185/60 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 130 000
Konkurensek (forint) Fiat Grande Punto 1,3 Multijet 3 600 000
Renault Clio 1,5 dCi 3 290 000
Tesztelt autó ára (forint) 4 275 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Elektromos tükrök, szervokormány, állítható magasságú kormánykerék, mozgatható hátsó üléspad, pollenszűrő, ABS, elektronikus fékerőelosztó
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Tisztességesen összerakott, kellemes kisautó, amelyben kényelmesen elfér négy felnőtt. Feltéve, hogy nem viszünk magunkkal túl sok csomagot. Az furcsa robotváltót nem könnyű megszokni, de nem lehetetlen. Egy nagyobb baja van csupán az autónak, ez pedig a magas ára.
Pontszám (max. 10) 7.25 pont