Évtizedek óta: Golf vs. Astra

Izgalmas lesz, szinte egyformán jó autók
Izgalmas lesz, szinte egyformán jó autók

Izgalmas lesz, szinte egyformán jó autók

Izgalmas lesz, szinte egyformán jó autók


Amikor a Golf 1974-ben megjelent, az 1936 óta gyártott Kadettnek a Ford Escortnál is ádázabb ellenfele született. A Golffal a Volkswagen ráérzett az igényekre. Németországban bemutatása óta ez a legnagyobb darabszámban eladott autó, egyedül 1980-ban sikerült megtörnie uralmát a W 123-as Mercedesnek.

Egy évvel konkurense után az Opel is leváltotta az Astrát, ezért a friss Golfot most egy új Astrával hasonlíthattuk össze. A Golf a bevált előd továbbfejlesztése, az Astrához új padlólemezt fejlesztett a GM. A százezerszám fogyó modellek sikere, az eddigi darabszámok megtartása vagy növelése mindkét márkának létfontosságú. 

Európa a Golfé, Magyarország az Astráé:
össz-európai forgalomba helyezési adatok

2006 2007 2008 2009 Összesen:
VW Golf V / VI 416 507 435 055 458 283 571 838 1 881 683
Ford Focus II 440 735 406 557 364 638 309 134 1 521 064
Opel Astra H / J 436 515 402 044 320 856 275 638 1 435 053


Magyarországi forgalomba helyezési adatok

Márka Modell Generáció 2005 2006 2007 2008 2009
OPEL ASTRA  H 3388 5549 5936 5531 2612
OPEL ASTRA  J 0 0 0 0 38
OPEL ASTRA G CLASSIC  G 11332 7610 7082 5862 1796
VOLKSWAGEN GOLF 4 391 235 23 0 0
VOLKSWAGEN GOLF 5 3234 2778 3043 3165 948
VOLKSWAGEN GOLF 6 0 0 0 336 1660

Forrás: JATO Dynamics Ltd.

Vonzóbb az Astra, praktikusabb a Golf

Látványosabb az Astra műszerfala

Látványosabb az Astra műszerfala

Látványosabb az Astra műszerfala


A J Astra formaterve a tesztben segédkező kollégák mindegyike számára vonzóbb, még a téli szürkületbe olvadó szürkében is látványosabb a Golfnál. Elölről, hátulról, oldalról, mindenhonnan nézve jobban tetszett az Opel – de ez magánügy. Az eladási adatok alapján mindkét márkának megvan a maga közönsége.

A szebbik autó jócskán megfizetteti vonzó domborulatait. A Golf utastere mintha világosabb volna, és sokkal jobb belőle a kilátás. Az Astrával tolatóradar híján sokat szerencsétlenkedtünk parkoláskor a szűk ablak és a vaskos hátsó tetőoszlopok miatt.

Motorkoncepciók harca
Részterhelésnél zár az egyik szívócsatorna

Részterhelésnél zár az egyik szívócsatorna

Részterhelésnél zár az egyik szívócsatorna


Az F Astrán nevelkedetteknek meglepő lehet, hogy a mai Astra 16 szelepes szívómotorja mennyire igényes konstrukció. Szelepvezérlése szívó- és kipufogóoldalon is változik, igazodva a gázpedál állásához, javítva az erőnlétet és csökkentve a fogyasztást.

Astra: változó szívócső, szelepvezérlés, szívócsatorna

Ugyanezt a célt szolgálja a kétféle hosszúság között 4000-es fordulatnál váltó szívócső. 4000 alatt a gáz hosszabb úton áramlik a hengerekbe, növelve a motor erejét, fölötte rövidebb úton, nagyobb mennyiségben.

Az Opel Twinport megoldása sem tűnt el, tehát egy helyett két szívócsatornán át engedik be a szelepek az égéstérbe a levegőt. A részterhelésnél használatos csatorna nagy örvényléssel biztosítja levegő és a benzin alapos keveredését, ami tökéletesíti az égést. Ha nyomjuk neki, kinyit a másik csatorna és dől be a levegő, mehet hozzá a benzin.

Golf: két szelep, turbó, direkt befecskendezés

Maximum 0,9 barral tölt a turbó

Maximum 0,9 barral tölt a turbó

Maximum 0,9 barral tölt a turbó


A Golf ezerkettes motorja hengerenként kétszelepes, itt nem a szelepszám, hanem a feltöltés a lényeg. A turbó maximum 0,9 bar nyomással tölti a hengereket, a töltőlevegő köztes hűtésen megy keresztül, a fogyasztást közvetlen befecskendezés mérsékeli. A nagy nyomással befecskendezett benzin hűti az égésteret, ezért a gyár a feltöltés ellenére 10,0:1-re emelhette a kompresszióviszonyt, ami jót tesz a fogyasztásnak és az erőnlétnek.

Mindkét motorban örülhet a tulaj a lánchajtású vezérműtengelynek. Nem kell pár év múlva szép summáért vezérműszíjat meg feszítőgörgőket cseréltetni, és a lánc nem hajlamos elszakadni sem.

Elöl az Astra, hátul a Golf jobb

Alapmodellként is igényes a Golf műszerfala

Alapmodellként is igényes a Golf műszerfala

Alapmodellként is igényes a Golf belseje


Elöl az Astrában jobban éreztük magunkat. Az ülés mélyebbre engedhető, a FlexRide futóművel csomagban kapott, beállításától függően fehér vagy piros műszerfal-megvilágítás több izgalmat ígér a Golf belül is mértéktartó, ha tetszik, időtlen formáinál. Az Astra németes ugyan, de a váltó alól derengő vörössel mondénabb, nem olyan ingerszegény, mint ellenfele.

Minőségérzetben a Trendline, azaz közel alapfelszereltségű, szégyenszemre műanyag kormányos Golf talán minimális fölényben van az Enjoy felszereltségű Opellel szemben (amely szintén viszonylag puritán kivitel, a négy szint közül a második).

7,5 négyzetméternyi autó

Egyikben sem osztott az ülőlap, csak a támla dönthető két részben

Egyikben sem osztott az ülőlap, csak a támla dönthető két részben

Egyikben sem osztott az ülőlap, csak a támla dönthető két részben


Mindkettőt könnyű belakni, mert az Astra a minimális rakodóhelyet kínáló elődhöz képest sokat fejlődött. Az ajtókba itt is belefér a másfél literes ásványvíz. A Golf korábban is jó volt ebben, illetve ebben is. Pompás ülése, szépen forgó-kattanó kapcsolói meggyőzően hatnak. Nagyra értékeltük a kategóriában máig szokatlan luxust, a levegőkilépőt a hátsó utasoknak.

A tesztet az Autó és Stílusnál dolgozó kollégáinkkal közösen végeztük, ezért a százkilencven-valahány centis Csordás Gábort ültettük hátra, aki mindkét autóban simán elfért, de a Golfban kicsit messzebb volt a tető a hajától. A Golf jól kiaknázza azt a 7,5 négyzetmétert, amit kitakar: 22 centivel rövidebb az Astránál, mégis egyforma csomagteret kínálnak.

Törésteszt: simán öt csillag
Bár mindenkinek olyan szerencséje volna, hogy egy új Astrában vagy Golfban szenvedjen balesetet! Mindkét autó rendkívül jól szerepelt az Euro NCAP töréstesztjén, kiváló értékeléssel zárták a vizsgálatot. A különbség abban áll, mennyivel teljesítették túl az ötödik csillaghoz szükséges szintet. A 2009-es tesztsorozatban a Golf érte el a legmagasabb összesített pontszámot.
Euro NCAP törésteszteredmények Opel Astra J VW Golf VI
Felnőttutas-biztonság (pontszám / %) 34 / 95 35 / 97
Gyermekbiztonság (pontszám / %) 41 / 84 41 / 84
Gyalogosvédelem (pontszám / %) 16 / 46 22 / 61
Biztonsági segédeszközök (pontszám / %) 5 / 71 5 / 71
Összeredmény ***** *****

Mire elég egy ezerkettes motor?

Meglepően erős a kis turbómotor

Meglepően erős a kis turbómotor

Meglepően erős az ezerkettes turbómotor


A VW-konszern  régi 1,6-os szívómotorját Toledótól Golfig szívből utáltuk. Egyszerre volt tohonya és pofátlanul falánk. Nagy pillanat számunkra, hogy megérjük eltűnését. Utóda egy minden ízében remek darab – a kor divatjának megfelelően turbófeltöltővel. A kis hengerűrtartalomról egyedül a forgalmi tanúskodik, az 1550-nél érkező 175 Nm nyomatékkal a Golf csendesen és könnyedén hasít.

Olyan jó erőben van, hogy bízva a váltásra figyelmeztető nyilakban 2000 körül feljebb lehet váltani, aztán suhanni hatodikban. Sok andalgás után kellemes meglepetés, padlógázra milyen élénken gyorsul az ezerkettes Golf. Mintha valami búgatópor volna a tankban. Csak egy esetben érezni kevésnek: emelkedőn mindjárt kitűnik, hogy spóroltak a köbcentikkel.

Lapozzanak, kár lenne kihagyni a túloldalon a fogyasztást és a végeredményt


Az Astra csak papíron erősebb

Kár, hogy minden elinduláskor úgy kellett figyelni a VW motorjára, mint anno a tanpályán: egyes, pici gáz és lassan jön fel a kuplung. Ne lepődjenek meg, ha egy ezüst TSI feliratos Golf megtorpan a zöldnél. (Erről azonosítható a kisebbik turbós, az 1,4-es TSI-jelzésében piros karakter is van).

Kevés életkedv szorult az 1,6-os motorba

Kevés életkedv szorult az 1,6-os motorba

Kevés életkedv szorult az 1,6-os motorba


Az Astrával könnyebb parkolni vagy elrajtolni a lámpától, de ezt leszámítva hajtáslánca hátrányban van. Szentgotthárdon gyártott, 115 lóerős, de a Golfénál kisebb nyomatékú és lustán felpörgő motorjában nem volt sok örömünk.

Eggyel több fokozat a Golfban

A maga nemében nem rosszabb az átlagnál, gyengének nem gyenge. Egyenletes nyomatékleadása miatt a jobb egyből nem is tűnik erőtlennek, de vezetni – kellemetlen. Abban, amit az úton mutat, nem érezni, milyen fejlett konstrukció. Az Opelnek is érdemes lenne gyorsan kihoznia feltöltött benzineseket az 1,4-es 140 lóerős motor alá.

Az Astra 115, a Golf 105 lóerős, de utóbbi turbós

Az Astra 115, a Golf 105 lóerős, de utóbbi turbós

Az Astra motorja 115, a Golfé 105 lóerős


Az ötfokozatú váltónál jobb volna egy hathangos, mint a Golfban, a 110 lóerős Mégane-ban vagy hat éve a FIAT Stilo 1,4-ben, de az áttételek jók. Korábban 130-hoz tartozott négyezres fordulatszám, az új Astra ekkor 150-nel száguld, csendben, kényelmesen.

A váltó kelletlen, a nagyobb motorú Astrák hatfokozatú váltója érezhetően finomabban jár, akadozás nélkül. Fogyasztásban is jobb a Golf, több országúti mint városi úttal 6,8 literrel elment az Astra 7,9 literes  fogyasztásával szemben.

Futóműben az Astra a nyerő

Erősebb és takarékosabb az 1,2 TSI az Opel szívómotorjánál

Erősebb és takarékosabb az 1,2 TSI az Opel szívómotorjánál

Takarékosabb a kis turbós a szívómotornál


Mindkét autóhoz rendelhető elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, ami a teszt-Golfból hiányzott. Helyesebben nem volt ugyan benne a tesztautóban, de nem hiányzott, mert az elöl-hátul független sallangmentes felfüggesztés hangolása is nagyon illik a Golfhoz.

Higgadt és kényelmes autóvá teszi, mégsem lesz belőle nyugdíjasmobil. Erős motorjával, könnyen járó váltójával, pontos kormányzásával a Golfot igen jó vezetni.

Nem szükséges, de megéri a FlexRide

FlexRide nélkül is mesés az Astra futóműve

FlexRide nélkül is mesés az Astra futóműve

FlexRide nélkül is mesés az Astra futóműve


Majdnem annyira, mint az Astrát. Az Opelnek nemcsak a formájában van több élet, jobban tűzbe hoz ugyanazokban a kanyarokban, főleg az Enjoy indulócsomagban több más extrával 350 ezer forintért adott FlexRide-felfüggesztéssel. A tempóhoz és az úthibákhoz magától igazodó, tökéletesen harmonikus alapállás helyett kényelmesebb Tour és Sport üzemmód is választható.

Utóbbiban az elérhető kanyarsebesség közelebb van a sportkocsikéhoz, mint a konkurencia átlagához. Az Opel az alapfutóművel is a legjobbak egyike a kategóriában, a FlexRide csak tovább javítja a meglévő agilitást és kényelmet.

Árak: hátrányban az Opel
Listaáron és akcióban is a Golf kerül kevesebbe

Listaáron és akcióban is a Golf kerül kevesebbe

Listaáron és akcióban is drágább az Astra 1,6


Mint sok új modell bevezetésekor, ezúttal is hetyke listaárat szabott az Opel, így az 1,6 literes Astrához mérhető Golf kevesebbe kerül riválisánál. Az ötajtós Golf 1,2 TSI Trendline 4 890 000-ről 4 332 750 forintra leengedett listaáron kapható, az Astra 1,6 Enjoy listaára 5 120 000 Ft. A különbséget az Astra gazdagabb felszereltsége sem ellensúlyozza. (A részletes extralista itt illetve itt található a vezess remek újautó-adatbázisában. Az összes fontos műszaki adatot is meglelik ugyanitt.)

Ma nagyjából ezek a kategória legjobb autói, ezért elfogadható, hogy a legdrágábbak közé tartoznak. Listaáron számolva a Hyundai i30-ból és a Mégane-ból ennyiért dízelt is kapni, a SEAT Leon pedig az 1,4 TSI-vel kapható már 4,5 milliótól.

Az 1,2 TSI megveri az 1,6-os szívómotort

Végeredmény: hajtáslánca révén győz a Golf 1,2 TSI

Végeredmény: hajtáslánca révén győz a Golf 1,2 TSI

Végeredmény: hajtásláncával győz a Golf 1,2 TSI


Mivel testületileg rühelljük azokat az összehasonlító teszteket, ahol kinek a pap, kinek a papné alapon nincs győztes, ebben a felállásban, a kis TSI-vel a Golf a nyerő. Bár a Volkswagen-szervizekben fájdalmas árakon ragadnak csavarhúzót a mesterek, de a takarékosabb, elevenebb és kevesebbe kerülő autóé a babér.

Kitűnő új motorjával a Golf tehát lepipálta az Astrát, de feljebb lépve inkább az Opelnek áll a zászló. Akinek van pénze az 1,7 CDTI-re, valamelyik turbós benzines motorra, esetleg a kétliteres dízelmotorok közül választhat, szerintünk az Astrával lesz boldogabb. Legalábbis, ha magunkból indulunk ki.

Műszaki adatok
Opel Astra 1,6 Enjoy
Volkswagen Golf
1,2 TSI Trendline
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598 1197
Furat x löket (mm) 79,0 / 81,5 71,0 / 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16 S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 85 (115)/6000 77(105)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 155/4000 175/1550-4100
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,7 10,6
Végsebesség (km/h) 188 190
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,3 7,1
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1 4,9
Vegyes (l/100 km) 6,3 5,7
CO2 kibocsátás (g/km) 147 134
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4419/1814/1510 4199/1786/1480
Tengelytáv (mm) 2685 2575
Csomagtér (liter) 370-1235 350-1305
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1373/493 1233/632
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 5 190 0000 4 332 750
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ESP, légzsák a vezető-és utasoldalon, oldallégzsákok elöl, függönylégzsák, elöl aktív fejtámlák, elektromos ablakemelők elöl, központi zár távirányítással, elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök, manuális légkondicionáló berendezés, kormánykerékről vezérelhető CD-s, MP3-as rádió 7 hangszóróval, tempomat, fényszórók automatikus bekapcsolódással, esőérzékelős ablaktörlő, automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör ABS, ESP, légzsák a vezető-és utasoldalon, oldallégzsákok elöl, függönylégzsák, elektromos ablakemelők elöl-hátul, központi zár távirányítással, fedélzeti számítógép, elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök, félautomatikus légkondicionáló berendezés, CD-s rádió 4 hangszóróval
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Két ennyire hasonló kvalitású autónál a tesztben szereplő motor dönt, ezért kap ki az Astra. Ráérős szívómotorja ellenére jól vezethető, formás, kellően tágas autó, kitűnő futóművel, de magasabb áron. Minden téren színvonalas autó a Golf, az ezerkettes turbómotor is nagyon jót tesz neki. Tágas, halk, gyors és keveset fogyaszt, egyedül agilitása és kisugárzása marad el az Astráé mögött.
8,25 pont 8,75 pont