Évtizedek óta: Golf vs. Astra
Amikor a Golf 1974-ben megjelent, az 1936 óta gyártott Kadettnek a Ford Escortnál is ádázabb ellenfele született. A Golffal a Volkswagen ráérzett az igényekre. Németországban bemutatása óta ez a legnagyobb darabszámban eladott autó, egyedül 1980-ban sikerült megtörnie uralmát a W 123-as Mercedesnek.
Egy évvel konkurense után az Opel is leváltotta az Astrát, ezért a friss Golfot most egy új Astrával hasonlíthattuk össze. A Golf a bevált előd továbbfejlesztése, az Astrához új padlólemezt fejlesztett a GM. A százezerszám fogyó modellek sikere, az eddigi darabszámok megtartása vagy növelése mindkét márkának létfontosságú.
Európa a Golfé, Magyarország az Astráé:
össz-európai forgalomba helyezési adatok
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Összesen: | |
VW Golf V / VI | 416 507 | 435 055 | 458 283 | 571 838 | 1 881 683 |
Ford Focus II | 440 735 | 406 557 | 364 638 | 309 134 | 1 521 064 |
Opel Astra H / J | 436 515 | 402 044 | 320 856 | 275 638 | 1 435 053 |
Magyarországi forgalomba helyezési adatok
Márka | Modell | Generáció | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
OPEL | ASTRA | H | 3388 | 5549 | 5936 | 5531 | 2612 |
OPEL | ASTRA | J | 0 | 0 | 0 | 0 | 38 |
OPEL | ASTRA G CLASSIC | G | 11332 | 7610 | 7082 | 5862 | 1796 |
VOLKSWAGEN | GOLF | 4 | 391 | 235 | 23 | 0 | 0 |
VOLKSWAGEN | GOLF | 5 | 3234 | 2778 | 3043 | 3165 | 948 |
VOLKSWAGEN | GOLF | 6 | 0 | 0 | 0 | 336 | 1660 |
Forrás: JATO Dynamics Ltd.
Vonzóbb az Astra, praktikusabb a Golf
A J Astra formaterve a tesztben segédkező kollégák mindegyike számára vonzóbb, még a téli szürkületbe olvadó szürkében is látványosabb a Golfnál. Elölről, hátulról, oldalról, mindenhonnan nézve jobban tetszett az Opel – de ez magánügy. Az eladási adatok alapján mindkét márkának megvan a maga közönsége.
A szebbik autó jócskán megfizetteti vonzó domborulatait. A Golf utastere mintha világosabb volna, és sokkal jobb belőle a kilátás. Az Astrával tolatóradar híján sokat szerencsétlenkedtünk parkoláskor a szűk ablak és a vaskos hátsó tetőoszlopok miatt.
Motorkoncepciók harca |
Az F Astrán nevelkedetteknek meglepő lehet, hogy a mai Astra 16 szelepes szívómotorja mennyire igényes konstrukció. Szelepvezérlése szívó- és kipufogóoldalon is változik, igazodva a gázpedál állásához, javítva az erőnlétet és csökkentve a fogyasztást. Astra: változó szívócső, szelepvezérlés, szívócsatorna Ugyanezt a célt szolgálja a kétféle hosszúság között 4000-es fordulatnál váltó szívócső. 4000 alatt a gáz hosszabb úton áramlik a hengerekbe, növelve a motor erejét, fölötte rövidebb úton, nagyobb mennyiségben. Az Opel Twinport megoldása sem tűnt el, tehát egy helyett két szívócsatornán át engedik be a szelepek az égéstérbe a levegőt. A részterhelésnél használatos csatorna nagy örvényléssel biztosítja levegő és a benzin alapos keveredését, ami tökéletesíti az égést. Ha nyomjuk neki, kinyit a másik csatorna és dől be a levegő, mehet hozzá a benzin. Golf: két szelep, turbó, direkt befecskendezés A Golf ezerkettes motorja hengerenként kétszelepes, itt nem a szelepszám, hanem a feltöltés a lényeg. A turbó maximum 0,9 bar nyomással tölti a hengereket, a töltőlevegő köztes hűtésen megy keresztül, a fogyasztást közvetlen befecskendezés mérsékeli. A nagy nyomással befecskendezett benzin hűti az égésteret, ezért a gyár a feltöltés ellenére 10,0:1-re emelhette a kompresszióviszonyt, ami jót tesz a fogyasztásnak és az erőnlétnek. Mindkét motorban örülhet a tulaj a lánchajtású vezérműtengelynek. Nem kell pár év múlva szép summáért vezérműszíjat meg feszítőgörgőket cseréltetni, és a lánc nem hajlamos elszakadni sem. |
Elöl az Astra, hátul a Golf jobb
Elöl az Astrában jobban éreztük magunkat. Az ülés mélyebbre engedhető, a FlexRide futóművel csomagban kapott, beállításától függően fehér vagy piros műszerfal-megvilágítás több izgalmat ígér a Golf belül is mértéktartó, ha tetszik, időtlen formáinál. Az Astra németes ugyan, de a váltó alól derengő vörössel mondénabb, nem olyan ingerszegény, mint ellenfele.
Minőségérzetben a Trendline, azaz közel alapfelszereltségű, szégyenszemre műanyag kormányos Golf talán minimális fölényben van az Enjoy felszereltségű Opellel szemben (amely szintén viszonylag puritán kivitel, a négy szint közül a második).
7,5 négyzetméternyi autó
Mindkettőt könnyű belakni, mert az Astra a minimális rakodóhelyet kínáló elődhöz képest sokat fejlődött. Az ajtókba itt is belefér a másfél literes ásványvíz. A Golf korábban is jó volt ebben, illetve ebben is. Pompás ülése, szépen forgó-kattanó kapcsolói meggyőzően hatnak. Nagyra értékeltük a kategóriában máig szokatlan luxust, a levegőkilépőt a hátsó utasoknak.
A tesztet az Autó és Stílusnál dolgozó kollégáinkkal közösen végeztük, ezért a százkilencven-valahány centis Csordás Gábort ültettük hátra, aki mindkét autóban simán elfért, de a Golfban kicsit messzebb volt a tető a hajától. A Golf jól kiaknázza azt a 7,5 négyzetmétert, amit kitakar: 22 centivel rövidebb az Astránál, mégis egyforma csomagteret kínálnak.
Törésteszt: simán öt csillag |
Bár mindenkinek olyan szerencséje volna, hogy egy új Astrában vagy Golfban szenvedjen balesetet! Mindkét autó rendkívül jól szerepelt az Euro NCAP töréstesztjén, kiváló értékeléssel zárták a vizsgálatot. A különbség abban áll, mennyivel teljesítették túl az ötödik csillaghoz szükséges szintet. A 2009-es tesztsorozatban a Golf érte el a legmagasabb összesített pontszámot. |
Euro NCAP törésteszteredmények | Opel Astra J | VW Golf VI |
Felnőttutas-biztonság (pontszám / %) | 34 / 95 | 35 / 97 |
Gyermekbiztonság (pontszám / %) | 41 / 84 | 41 / 84 |
Gyalogosvédelem (pontszám / %) | 16 / 46 | 22 / 61 |
Biztonsági segédeszközök (pontszám / %) | 5 / 71 | 5 / 71 |
Összeredmény | ***** | ***** |
Mire elég egy ezerkettes motor?
A VW-konszern régi 1,6-os szívómotorját Toledótól Golfig szívből utáltuk. Egyszerre volt tohonya és pofátlanul falánk. Nagy pillanat számunkra, hogy megérjük eltűnését. Utóda egy minden ízében remek darab – a kor divatjának megfelelően turbófeltöltővel. A kis hengerűrtartalomról egyedül a forgalmi tanúskodik, az 1550-nél érkező 175 Nm nyomatékkal a Golf csendesen és könnyedén hasít.
Olyan jó erőben van, hogy bízva a váltásra figyelmeztető nyilakban 2000 körül feljebb lehet váltani, aztán suhanni hatodikban. Sok andalgás után kellemes meglepetés, padlógázra milyen élénken gyorsul az ezerkettes Golf. Mintha valami búgatópor volna a tankban. Csak egy esetben érezni kevésnek: emelkedőn mindjárt kitűnik, hogy spóroltak a köbcentikkel.
Lapozzanak, kár lenne kihagyni a túloldalon a fogyasztást és a végeredményt
Az Astra csak papíron erősebb
Kár, hogy minden elinduláskor úgy kellett figyelni a VW motorjára, mint anno a tanpályán: egyes, pici gáz és lassan jön fel a kuplung. Ne lepődjenek meg, ha egy ezüst TSI feliratos Golf megtorpan a zöldnél. (Erről azonosítható a kisebbik turbós, az 1,4-es TSI-jelzésében piros karakter is van).
Az Astrával könnyebb parkolni vagy elrajtolni a lámpától, de ezt leszámítva hajtáslánca hátrányban van. Szentgotthárdon gyártott, 115 lóerős, de a Golfénál kisebb nyomatékú és lustán felpörgő motorjában nem volt sok örömünk.
Eggyel több fokozat a Golfban
A maga nemében nem rosszabb az átlagnál, gyengének nem gyenge. Egyenletes nyomatékleadása miatt a jobb egyből nem is tűnik erőtlennek, de vezetni – kellemetlen. Abban, amit az úton mutat, nem érezni, milyen fejlett konstrukció. Az Opelnek is érdemes lenne gyorsan kihoznia feltöltött benzineseket az 1,4-es 140 lóerős motor alá.
Az ötfokozatú váltónál jobb volna egy hathangos, mint a Golfban, a 110 lóerős Mégane-ban vagy hat éve a FIAT Stilo 1,4-ben, de az áttételek jók. Korábban 130-hoz tartozott négyezres fordulatszám, az új Astra ekkor 150-nel száguld, csendben, kényelmesen.
A váltó kelletlen, a nagyobb motorú Astrák hatfokozatú váltója érezhetően finomabban jár, akadozás nélkül. Fogyasztásban is jobb a Golf, több országúti mint városi úttal 6,8 literrel elment az Astra 7,9 literes fogyasztásával szemben.
Futóműben az Astra a nyerő
Mindkét autóhoz rendelhető elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, ami a teszt-Golfból hiányzott. Helyesebben nem volt ugyan benne a tesztautóban, de nem hiányzott, mert az elöl-hátul független sallangmentes felfüggesztés hangolása is nagyon illik a Golfhoz.
Higgadt és kényelmes autóvá teszi, mégsem lesz belőle nyugdíjasmobil. Erős motorjával, könnyen járó váltójával, pontos kormányzásával a Golfot igen jó vezetni.
Nem szükséges, de megéri a FlexRide
Majdnem annyira, mint az Astrát. Az Opelnek nemcsak a formájában van több élet, jobban tűzbe hoz ugyanazokban a kanyarokban, főleg az Enjoy indulócsomagban több más extrával 350 ezer forintért adott FlexRide-felfüggesztéssel. A tempóhoz és az úthibákhoz magától igazodó, tökéletesen harmonikus alapállás helyett kényelmesebb Tour és Sport üzemmód is választható.
Utóbbiban az elérhető kanyarsebesség közelebb van a sportkocsikéhoz, mint a konkurencia átlagához. Az Opel az alapfutóművel is a legjobbak egyike a kategóriában, a FlexRide csak tovább javítja a meglévő agilitást és kényelmet.
Árak: hátrányban az Opel |
Mint sok új modell bevezetésekor, ezúttal is hetyke listaárat szabott az Opel, így az 1,6 literes Astrához mérhető Golf kevesebbe kerül riválisánál. Az ötajtós Golf 1,2 TSI Trendline 4 890 000-ről 4 332 750 forintra leengedett listaáron kapható, az Astra 1,6 Enjoy listaára 5 120 000 Ft. A különbséget az Astra gazdagabb felszereltsége sem ellensúlyozza. (A részletes extralista itt illetve itt található a vezess remek újautó-adatbázisában. Az összes fontos műszaki adatot is meglelik ugyanitt.) Ma nagyjából ezek a kategória legjobb autói, ezért elfogadható, hogy a legdrágábbak közé tartoznak. Listaáron számolva a Hyundai i30-ból és a Mégane-ból ennyiért dízelt is kapni, a SEAT Leon pedig az 1,4 TSI-vel kapható már 4,5 milliótól. |
Az 1,2 TSI megveri az 1,6-os szívómotort
Mivel testületileg rühelljük azokat az összehasonlító teszteket, ahol kinek a pap, kinek a papné alapon nincs győztes, ebben a felállásban, a kis TSI-vel a Golf a nyerő. Bár a Volkswagen-szervizekben fájdalmas árakon ragadnak csavarhúzót a mesterek, de a takarékosabb, elevenebb és kevesebbe kerülő autóé a babér.
Kitűnő új motorjával a Golf tehát lepipálta az Astrát, de feljebb lépve inkább az Opelnek áll a zászló. Akinek van pénze az 1,7 CDTI-re, valamelyik turbós benzines motorra, esetleg a kétliteres dízelmotorok közül választhat, szerintünk az Astrával lesz boldogabb. Legalábbis, ha magunkból indulunk ki.
1,2 TSI Trendline |
||
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1598 | 1197 |
Furat x löket (mm) | 79,0 / 81,5 | 71,0 / 75,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85 (115)/6000 | 77(105)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 155/4000 | 175/1550-4100 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 | 10,6 |
Végsebesség (km/h) | 188 | 190 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 8,3 | 7,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,1 | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 147 | 134 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4419/1814/1510 | 4199/1786/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2685 | 2575 |
Csomagtér (liter) | 370-1235 | 350-1305 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1373/493 | 1233/632 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár | 5 190 0000 | 4 332 750 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, légzsák a vezető-és utasoldalon, oldallégzsákok elöl, függönylégzsák, elöl aktív fejtámlák, elektromos ablakemelők elöl, központi zár távirányítással, elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök, manuális légkondicionáló berendezés, kormánykerékről vezérelhető CD-s, MP3-as rádió 7 hangszóróval, tempomat, fényszórók automatikus bekapcsolódással, esőérzékelős ablaktörlő, automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör | ABS, ESP, légzsák a vezető-és utasoldalon, oldallégzsákok elöl, függönylégzsák, elektromos ablakemelők elöl-hátul, központi zár távirányítással, fedélzeti számítógép, elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök, félautomatikus légkondicionáló berendezés, CD-s rádió 4 hangszóróval |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Két ennyire hasonló kvalitású autónál a tesztben szereplő motor dönt, ezért kap ki az Astra. Ráérős szívómotorja ellenére jól vezethető, formás, kellően tágas autó, kitűnő futóművel, de magasabb áron. | Minden téren színvonalas autó a Golf, az ezerkettes turbómotor is nagyon jót tesz neki. Tágas, halk, gyors és keveset fogyaszt, egyedül agilitása és kisugárzása marad el az Astráé mögött. |
8,25 pont | 8,75 pont |