Több egy illúziónál
De mindegyik csak elöl hajt. Az illúziónál többet kevesen adnak, igaz, kevesen is várnak többet a terepesített személyautóktól. A Kangoo-ból volt összkerekes, az újból is lesz talán. Az Octavia Scout meg a SEAT Altea Freetrack is hajtja mind a négy kerekét, és masszívan tartja magát a terepesített személyautó-kategória elsője, a Volvo XC70. A svédek ugyanis évekkel megelőzték az Audi allroad quattrót.
Most itt a harmadik generáció, amely egészen új, és mégis a régi. Természetesen csak a V70-ből születhetett, mert a Volvo annyira kombimárka, hogy reálisan nézve az S80 a V70 limuzinváltozata.
Harci díszben
A harci díszletezéssel az XC70 szerintem mutatós, vagány, férfias, de nem ömlengek tovább. A sötét műanyag felületek járulékos előnye, hogy parkoláskor nehezebb kárt tenni az autóban. Akit hagytak már ott sunyin lesikált lökhárítóval, meghúzott ajtóval, az ezt tudja értékelni.
Belül látni, hogy nem Svédország a túlhajszolt barokk őshazája. Nemes visszafogottság mindenhol, az elvártnál nem drágább anyagokkal, de magas színvonalon megvalósítva.
Sajnos a hátsó lábtérnek alávág egy magas sofőr, ebben a méretkategóriában ennek nem kéne így lennie, a vezető pedig megérdemelne egy alacsonyabbra engedhető ülést. Üléskényelemben nehéz felülmúlni a nagyobb Volvókat, de ez kinek újdonság? Ahogy a jól kifundált csomagtér és a feláras gyári hifirendszer kvalitásai sem most először hagytak bennünk mély nyomot.
Eltökélt öthengeres
Közönség előtt nagy mutatvány rányomni a csomagtérzáró gombra, amivel az amúgy fölösleges villanyos zárószerkezet lehajtja a fedelet az elfoglalt menedzser helyett. Aki valószínűleg családapa is, ha már olyan autót választ, amely biztonságával évtizedek óta a világ élvonalában van, két csemetének a hátsó ülésből kihajtható gyermeküléseket kínál és belső terében minden anyag antiallergén.
11,6 millióért az XC70 nem drága, lapozás után kiderül, miért nem
A V70-ből hiányzik egy hathengeres dízel bársonyos ereje, de az XC70-hez illik a markáns öthengeres. Nagyon ne siessünk, mert hektikus gázadásokkal összezavarjuk a hatfokozatú automatát. Ilyenkor darabosan vált vissza és zavaróan felbőg a motor, pedig kár ennyire húzatni, van benne elég erő.
Szóval csak nyugodtan. Az XC nyomatékból megoldja a nehézségeket, bár 400 Nm hátán elég ritkán beszélhetünk bármilyen nehézségről. Higgadt stílusban a hatfokozatú automatát alig venni észre, rutinosan kapcsolgat. Ritkán merült fel igény bennünk a kézi váltásra, de ez is megy neki.
Kisegít a tekintély
A Four-C futóművezérlés műszakilag értékes megoldás, de az elektronikus vezérlésű lengéscsillapítást hiába kapcsoljuk Comfort-állásba, a rugózási kényelem csak nem lesz jó. Az XC70 darabosan veszi az úthibákat, ezért érdemes inkább az oldaldőlésből visszavenni a Sport- vagy a még keményebb Advanced-beállítással.
Egy ekkora Volvo tekintélye mindenhová elkísér és sokszor kisegít, de a svéd kombival a nagyzolástól mentesen vonulhatunk. Idegen tőle az agresszió, mégis megkapja a tiszteletet a máskor törtetőktől is.
12,1 liter/100 km
A 11,6 milliós alapár nem magas ezen a szinten, bár ez sokakat irritálhat. Tudni róla, hogy a tehetősek autója, akiket nem vág földhöz néhány bonbon beikszelése az extralistán, a tesztautó például 16 millióba került újonnan. 1,8 tonnával, automata váltóval és erős motorral a 12,1 literes tesztfogyasztás reális, amit Budapesten és autópályán járkálva mértünk.
Két hajtott kerék tudománya pillanatok alatt szertefoszlik, elég hozzá egy felfagyás vagy az időnként nálunk is előforduló hó. Elfogadom, hogy a célcsoport az esetek 95 százalékában vígan boldogul 4×4 nélkül, de tizenvalahány millióért miért vennének olyan autót, amely pont a nehéz helyzetekben mond csődöt? Az XC70-ben Haldex-kuplung porciózza a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között, magától és pillanatok alatt átváltoztatva a fronthajtásos kombit összkerekessé.
Érdes élet
Ha a tulaj olyan meredélyre tévedt, ahol felfelé elég volt a gázt nyomni, de lefelé megretten, az autó a segítségére siet. A váltó előtti kapcsolót megnyomva a lejtmeneti vezérlés nem engedi felgyorsulni a kocsit, miközben a fékhez hozzá sem kell érni. A HDC-t (Hill Descent Control) arra is felkészítették, hogy segítsen a tóba ereszkedni az utánfutóval a vontatott hajó vízre bocsátásakor.
Emelt hasmagasságával, erősített futóművével az XC70 bírja a földutakat, bár a fotókhoz a Camel Trophy-hangulatot egyetlen saras pocsolyával teremtettük meg, nem pedig terepezéssel. De a rusztikus kombi így is többet ad az illúziónál: valódi szabadsággal boldogítja tulajdonosát, ha cserébe nem esik túlzásba a terep kiválasztásakor.