Telhetetlenek vagyunk
Két igen hasonló autó járt nálunk, egyikbe sem könnyű belekötni, de az igazi az lett volna, ha mindkét gép jó tulajdonságait egy manó egy autóba építi. Számunkra az álom Passat kombi karosszériával kezdődik, ami alatt a konszern összkerékhajtású futóműve dolgozik. Persze elől az erősebb, 170 lovas 2,0 literes dízelt látnánk szívesen, de mivel váltani se szeretünk, meg a DSG okosabb is nálunk, inkább a villámgyors, duplakuplungos váltó kapcsolgasson helyettünk. Sajnos az életben két autóban, többé-kevésbé igazságosan elosztva kaptuk meg ezeket az extrákat, de sebaj.
Forma
Elölről szinte semmi különbség nincs a két tesztautó között, divatos metszésű szemek és borzalmas mennyiségű krómszerű anyag adja meg a passatos hangulatot. Hátulról már karakteresebb mindkét járgány, ott a modell dizájnjához szorosan hozzátartozó LED-es kerek lámpatestek kiáltják bátran világgá, hogy ez itt bizony egy Passat. A limuzin csomagterének sem kell szégyenkeznie közel fél köbméteres térfogatával, de a nála csak kilenc centivel hosszabb, Variant névre hallgató kombi kivitelbe kitartástól függően 600, de akár 1731 liternyi cókmókot is behajtogathat, aki szeret vagy kénytelen sok csomaggal utazgatni.
4×4
Úgy lenne végképp igazságos, ha a 4×4 a kombiban élne, a limuzin meg lenne elsőkerék-hajtású, de nem, az élet másképp hozta.A fránya időjárás sajnos azt a számításunkat is keresztülhúzta, hogy síelésre menet teszteljük a 4×4-et, itt Budapesten meg a kétkerék-hajtást: helyette pont fordítva lett. Amiből az következik, hogy a szuperalapos 4×4-tanmese helyett kétsoros összefoglalóval szolgálhatunk az összkerékhajtású Passat áldásos tevékenységéről.
Gonoszul meglep az autó, ha csak úgy cefetül gyorsan szeretnénk befordítani egy csúnya balkanyarba. Kezdetben mintha nem akarna fordulni, orral a kanyar külső íve felé otrombán ráijeszt a korlátra: hamm, bekaplak. Aztán egy óvatlan pillanatban aktivizálódik a hátsókerék-hajtás és a Passat limuzin nyugodalmas békében elfordul a tervezett ívben. És miért jó, hogy nem állandóan hajtja mind a négy kereket, hanem csak akkor, ha szükség van rá? Tulajdonképpen azért, mert megcsinálja esőben, hóban, változó útfelületen is. És a másik szeretemkategóriás tulajdonsága, hogy a Passat 4Motion csak 8,97 liter gázolajat fogyasztott.
Kék LED
Sem a műszerfallal, sem a környékével nem lenne semmi gond, ha nem kékszínű számok sokkolnák a vezető szemét menet közben. Számomra egyszerűen érthetetlen a Volkswagen görcsös ragaszkodása ehhez az ocsmány színhez, hiszen bőséges irodalma van annak, hogy milyen hullámhosszú fény a legkontrasztosabb, melyik zavarja a szemet éjszaka a legkevésbé és melyik az, amelyiket a legrosszabb nézni. Ez utóbbi a kék, és a VW mégis ezt tolja a vásárlók arcába, ami nem szép tőlük. Tetszett viszont az ajtón végighúzódó íves törés, ami a műszerfalra is átkúszott, hogy utána az utas oldali ajtón fogyjon el a lendülete.
Első ülései hosszabb úton is jól vizsgáztak és kifejezetten jó pontot kapott, hogy a fűthető fotelek előre-hátra mozgatását nem lassan dolgozó, berregő villanymotorra bízták, hanem ezt a funkciót meghagyták tisztán manuálisra. Másodpercekig tartó gombnyomogatás helyett alig egytized másodperc elég a megfelelő üléstáv beállításához. A hátsó sorból már nem hallani ennyire elégedett hangokat, bár ott sem a helyhiányra panaszkodtak. Sokkal inkább az üléshelyzettel nem békültek ki a hátsó traktusban utazók, de hogy konkrétan mi is volt a baj, arra nem tudtak választ adni. Csak a gyors és egyöntetű menekülés jelentett valamit, amikor valahol megállni kényszerült a menet.
A túra végén azonban mégis boldogok voltak, mert a DSG-váltós limuzin tesztautó 6,8 literes gázolajfogyasztása a bent ülők létszámával elosztva nevetségesen kis útiköltséget jelentett.
Néha jó szolgálatot tett a váltókar balján található „Auto Hold” feliratú gomb is, amely benyomva arra hivatott, hogy ha nem akarjuk városban meg-megállva folyton a féket taposni, akkor ennek nyomasztó terhét valami más levegye a vállunkról. Szintén előnyös emelkedőn, lejtőn megállva is. A megoldásban még apróbb hiányosságok találhatók, így a szerkezetnek az igazán leheletfinom, észrevétlen működés nem tartozik az erősségei közé. A másik technikai agymenés a gombnyomásra aktiválódó kézifék is, ami az autó szabadon engedését is a pedálok előírásszerű nyomogatásához köti. Biztos jó dolog ez, de köszönöm szépen, adják vissza az egyszerű manuális kivitelt. Még talán az automatikusan felkapcsolódó fényszórót és az esőérzékelős ablaktörlőt valahogy meg lehet nekem magyarázni, de ez már sok.
Kinek, miért?
Míg a limuzint inkább cégautónak tudnánk elképzelni, addig a kombi hatalmas csomagterének belakásával bátran megpróbálkozhat egy népesebb család is, a labdakészlet mellé még a biligyűjtemény és a hintaló is simán befér. Az elején úgy gondoltuk, hogy a Passat – legyen kombi, 4×4 vagy sima kétkerék-hajtású – nem nekünk való. Öblös cégautó ő, amivel meglett korban szabad csak járni.Tévedtünk, vagy megöregedtünk. Utóbbira utaló jel, hogy a szerkesztőség minden harmadik tagjára lassan jut egy gyerek, előbbit pedig rendszeresen visszaigazolják a fórumbejegyzések, mi szerint idézem: ti hülyék vagytok. Egy a lényeg: egy Passatba bármilyen korban bele lehet szeretni. Kedvencünknek megmaradt a kombi, a 4Motiont pedig csak akkor ajánljuk, ha valaki szerelmes a négykerék-hajtásba.
Műszaki adatok – Passat 2,0 TDI DSG (170LE) | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 125(170)/4200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 350/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,8 |
Végsebesség (km/h) | 217 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 177 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4774/1820/1517 |
Tengelytáv (mm) | 2709 |
Csomagtér (liter) | 603/1731 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1534/636 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 215/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 571 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Avensis (2,2 D-4D 180) Premium Active 6 820 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 649 172 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Klíma, parkolóradar, multifunkciós bőrkormány |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Jól húzó, de kissé zajos dízelmotorja kevéssel is beéri, nekünk a DSG váltó mellé a kombi karosszéria és a négykerékhajtás is kellene. Hiába, ilyenek vagyunk. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |