Nem egy parányi lélekvesztő
Azt hiszem, őrületbe kergetem a férfi olvasókat, de amikor megláttam a tesztelés tárgyát, az első gondolatom ez volt: „Cuuukkkiii!” (igen így, hosszan ejtve, emelkedő hangsúllyal). Hiába kaptam róla több képet, csak mellette állva derül ki, hogy mennyi is valójában az a 2985 milliméter, amellyel a Toyota iQ a világ első három méternél rövidebb négyüléses kompakt autója.
Nagyon kicsi, de a Smartok világában mégsem sokkolóan az. Minél többet nézegettem, annál jobban beleloptam magát a szívembe. Főleg azért, mert ez a bájos kisautó nem hasonlít sem ülő bulldogra, sem kidülledt szemű bogárra, amely más kisautókról esetleg eszembe jut. Szerethető, a szépérzéket simogató, dinamikus vonalvezetésű, kedves jószág, amire öröm ránézni. Egyelőre csak rockosan vagány éjfekete és elbűvölően elegáns gyöngyház-fehér modelleket dobnak a piacra, de nem kell sokáig várni a többi színre sem.
Beszállva az autóba meglepően sok a hely: az autó hosszából ugyan elvettek, a szélessége viszont a Toyota Yariséval majdnem centire megegyezik. Pont a szélessége miatt éreztem úgy, hogy nem egy parányi lélekvesztőben indulok utamra, és az autópályán vezetve, a mellettem haladó kamionok között is biztonságban tudtam magam.
Számos újítás – aszimmetrikusra tervezett műszerfal, vékony ülések, a műszerfalból kiemelt kesztyűtartó – teszik lehetővé, hogy minden utas kényelmesen elférjen. Nőként azért bánom, hogy a külön tárolórekeszek számára – mobiltelefonnak, zsebkendőnek, aprópénznek, szemüvegtoknak – nem jutott hely. Ugyanígy az sem tetszett, hogy a belső tér kopogós műanyag borítást kapott, amelyet a melegbarna szín és a faerezetet utánzó felület sem tett olyan barátságossá, amilyenné akár a legolcsóbb textilkárpit is tehetné.
Videón a miniautó (extrém) parkolás közben
4 ülés = 4 ember?
A négy ülés tagadhatatlanul annyi, amennyinek hirdetik. Az viszont már kérdéses, hogy ki az a négy ember, akit magunkkal vihetünk, és milyen távra. Tény, hogy a Toyota iQ-t nem családi utazásokra tervezték.
Mivel a csomagtartó mindössze laptoptáskányi szélességű, a hátsó ülések azonban lehajthatók, nagybevásárlásnál is megvan a kifogás, miért nem visszük magunkkal a csemetéket is (vagy ők, vagy a csomagok alapon).
A gyártó nem is elsősorban családi bevásárló túrára találta ki a kocsit. A Toyota iQ kifejezetten a belvárosokban való közlekedés igényeire kifejlesztett autó, amelyben négy felnőtt – akár férfi is – vígan kibír húsz percet az egyik szórakozóhelytől a másikig.
És ha már itt tartunk, essen szó a vezethetőségről. A tesztvezetés Milánóban volt, így a lüktető olasz belvárosi csúcsforgalom sűrűjében, a szokatlanul keskeny sávos autópályán és az aprócska olasz falvak kacskaringós, egyautónyi szélességű utcán is kipróbálhattam az iQ-t. Minden esetben pozitív élmény volt mind a vezetés, mind az autóhoz való hozzáállás mások részéről.
4,3 liter benzint fogyaszt átlagosan és márciustól lesz kapható. Érdemes továbbolvasni az iQ-ról!
Végre le tudtam parkolni!
Mintha a hodállyal közlekedők csak a másik hodályra fújnának, az iQ-t szinte mindenki dudálás nélkül beengedte maga elé a dugóban. Egy kis autó a nagy előtt állva már ugyan nem oszt, nem szoroz. A stabil úttartás, az autó alig hallható hangja miatt szinte fel sem tűnt, hogy 80 km/h és 120 km/h között van sebességkülönbség, az autó jól húzott öröm volt a gázba taposni.
Ennél már csak az jelentett nagyobb boldogságot, amikor rájöttem, hogy a rövidebb orrhossz, a könnyű irányíthatóság és az alig 3,9 méteres fordulókör-átmérő miatt még kifejezetten visszamaradott parkolási technikámmal is be tudok állni két autó közé anélkül, hogy tócsányi foltok képződnének a blúzomon.
A hátsó ablak ugyan nem túl nagy, de a méretes oldalsó visszapillantó tükrökből teljesen belátni a teret. Sajnos, ha a jobb első ülés nagyon előre van húzva, akkor oldalra nehéz kilátni a mellettünk ülőtől.
Milyen lehet a biztonság egy ilyen csöppségben? A Toyota mérnökei mindent elkövettek azért, hogy a törésteszten az iQ elérje a független európai autóértékelési programban kapható legmagasabb, ötcsillagos minősítést. Ha a jó fékek, a fejlett menetstabilizáló rendszer nem lenne elég, a passzív biztonságról kilenc légzsák gondoskodik.
Ezek közt a Toyota iQ-ban van olyan, amelyik a hátsó ülések fejtámlája mögött található, és ütközéskor a hátsó szélvédő felől védi a velünk utazókat. A rettentő biztonság közepette azért bosszantó dolog, hogy nem esik kézre a biztonsági öv, kígyónőként, a vállízületeket szinte kifordítva kellett hátranyúlnom érte.
CO2?
A Toyota iQ nem csak méretében és biztonságában rí ki a kisautók sorából. Ugyan nem csak a városi embereknek, de talán mégis elsősorban nekik kell elgondolkodniuk azon, hogy mit tehetnek a környezetükért. A környezettudatosság olyan alapvető követelmény, amelyet egyetlen autógyár sem hagyhat figyelmen kívül.
A magas szintű újrahasznosítási arány fontos szempont volt az iQ fejlesztésénél. És persze keveset eszik, keveset pufog: a csekély fogyasztás mellett meggyőző adat, hogy kilométerenként 99 gramm is lehet a szén-dioxid kibocsátás, amellyel a kocsika kategóriája legjobbja.
Ha ez a gyakorlatban is tartható lesz, akkor a Toyota tényleg nem csak az érzelmekre, de az értelemre is ügyesen hat. Összességében egy szerethető, vagány, dinamikus kisautót ismerkedtem meg benne Egyedülálló, modern gondolkodású, városi nőként örömmel teszem le mellette a voksomat.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 996 |
Furat x löket (mm) | 71,0 X 83,9 |
Hengerek / szelepek száma | S3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50(68)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 91/4800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,7 |
Végsebesség (km/h) | 150 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,9 |
Vegyes (l/100 km) | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 99 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2985/1680/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2000 |
Csomagtér (liter) | 32-168-242 (1-2 lehajtott hátsó üléssel) |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 845-880/320-355 |
Gumiméret | 175/65 R15 |
Alaktényező | 0,299 |