Röviden – Toyota Verso 1.6 D-4D – 2014 |
Mi ez? |
Unalmas, de praktikus kompakt egyterű, hét üléssel, immár karakteréhez remekül passzoló dízelmotorral |
Mit tud? |
Szép csendesen hozni-vinni a családot, esetleg taxizni |
Mibe kerül? |
Áprilisban lesz hivatalos ár, valamivel a kétliteres dízelé alatt |
Kinek jó? |
Akit nem érdekel a vezetés, de szereti a praktikumot |
Csak a két legfontosabb dolgot nem tudom megmondani az új (legalábbis a Toyota számára új) 1,6 literes dízelmotorral szerelt Versóról: az árát és a fogyasztását. Előbbit majd áprilisban hirdeti ki a hazai importőrt, utóbbira talán már márciusban, az első magyar tesztautó megkaparintása után lesz tapasztalati értékünk, a katalógus szerint 4,5 liter a másfél tonnás saját tömeg mellett nyilván komolytalan a gyakorlatban. Addig nekem is, nektek is be kell érni néhány első benyomással a Franciaországban tartott nemzetközi bemutatóról.
A BMW-től vett 1,6 literes dízelt a Versóba a Toyota. A nemzetközi sajtóbemutatón megtapasztalhattuk, hogy jól tette
A BMW-től vett 1,6 literes dízelt a Versóba a Toyota. A nemzetközi sajtóbemutatón megtapasztalhattuk, hogy jól tette
Fotó megosztása:
BMW-motorral morcos arcuk mögött várják az újságírókat a 2014-es Versók
BMW-motorral morcos arcuk mögött várják az újságírókat a 2014-es Versók
Fotó megosztása:
Nizza környékén, a bosszantóan gyönyörű azúrparti tájakon próbálhattuk ki a kocsikat
Nizza környékén, a bosszantóan gyönyörű azúrparti tájakon próbálhattuk ki a kocsikat
Fotó megosztása:
A 2014-es modell külsőre semmit nem változott, pár új fényezés, egy új felni választható hozzá
A 2014-es modell külsőre semmit nem változott, pár új fényezés, egy új felni választható hozzá
Fotó megosztása:
A hétüléses kompakt MPV igen sikeres a kategóriájában, mondták a toyotások, és tényleg: ha az ember figyeli a forgalmat, döbbenetesen sok Versót láthat
A hétüléses kompakt MPV igen sikeres a kategóriájában, mondták a toyotások, és tényleg: ha az ember figyeli a forgalmat, döbbenetesen sok Versót láthat
Fotó megosztása:
Lendületes a forma, jó gonosz az arc
Lendületes a forma, jó gonosz az arc
Fotó megosztása:
A morcos pofa békés családi bálnát takar
A morcos pofa békés családi bálnát takar
Fotó megosztása:
Vezetési élmény nem nyújt az autó, de családdal utazni remekül lehet benne
Vezetési élmény nem nyújt az autó, de családdal utazni remekül lehet benne
Fotó megosztása:
Nagyon kellett az 1,6-os dízel, a gázolajos konkurencia már rég lelépte Toyotát Európában
Nagyon kellett az 1,6-os dízel, a gázolajos konkurencia már rég lelépte Toyotát Európában
Fotó megosztása:
BMW-nyomok a motortérben
BMW-nyomok a motortérben
Fotó megosztása:
A BMW is technológia-orientált gyártó, mint mi, ezért vettünkk tőle motort - mondja a Toyota
A BMW is technológia-orientált gyártó, mint mi, ezért vettünkk tőle motort - mondja a Toyota
Fotó megosztása:
BMW-nyomok a motortérben
BMW-nyomok a motortérben
Fotó megosztása:
BMW-nyomok a motortérben
BMW-nyomok a motortérben
Fotó megosztása:
Bizony, a Miniben is ez a motor dörmög
Bizony, a Miniben is ez a motor dörmög
Fotó megosztása:
BMW-nyomok a motortérben
BMW-nyomok a motortérben
Fotó megosztása:
470 alkatrészt terveztek át a Versón a 2014-es modellévre
470 alkatrészt terveztek át a Versón a 2014-es modellévre
Fotó megosztása:
2002 óta 700 ezer Verso fogyott a világban
2002 óta 700 ezer Verso fogyott a világban
Fotó megosztása:
Hátulról nagyon bamba szegény, hiába a szép, új LED-es fények
Hátulról nagyon bamba szegény, hiába a szép, új LED-es fények
Fotó megosztása:
Törökországban készül az összes európai piacra szánt Verso
Törökországban készül az összes európai piacra szánt Verso
Fotó megosztása:
Jópofa a menetjelző a 2014-es modellen
Jópofa a menetjelző a 2014-es modellen
Fotó megosztása:
Szép LED-ek a fenekén
Szép LED-ek a fenekén
Fotó megosztása:
20 kilónál könnyebb az 1,6-os dízel a kétliteresnél
20 kilónál könnyebb az 1,6-os dízel a kétliteresnél
Fotó megosztása:
12,7 másodperc a 0-100, 185 a vége
12,7 másodperc a 0-100, 185 a vége
Fotó megosztása:
Igényes és igénytelen elemek keverednek a beltérben, az összhatás messze áll a prémium-mnőségtől
Igényes és igénytelen elemek keverednek a beltérben, az összhatás messze áll a prémium-mnőségtől
Fotó megosztása:
A telefonnak helyet adó zseb jó ötlet, de az USB-aljzat a lehető leghülyébb helyre került, a bedugást direkt akadályozó rugós fedél alá. Ha árokba csúszott Versót látok, mostantól tudom, mi vonta el a sofőr figyelmét
A telefonnak helyet adó zseb jó ötlet, de az USB-aljzat a lehető leghülyébb helyre került, a bedugást direkt akadályozó rugós fedél alá. Ha árokba csúszott Versót látok, mostantól tudom, mi vonta el a sofőr figyelmét
Fotó megosztása:
Ez a kilincs Red Dot citromdíjat kellene, hogy kapjon
Ez a kilincs Red Dot citromdíjat kellene, hogy kapjon
Fotó megosztása:
Az ülések nem kényelmesek elöl, mintha lejtenének lefelé
Az ülések nem kényelmesek elöl, mintha lejtenének lefelé
Fotó megosztása:
Hátul nagyon jó a Versóban utazni
Hátul nagyon jó a Versóban utazni
Fotó megosztása:
Hátul nagyon jó a Versóban utazni
Hátul nagyon jó a Versóban utazni
Fotó megosztása:
Szellős- átlátható a műszerfal, van rajta pár logikai hiba, de összességében kellemes
Szellős- átlátható a műszerfal, van rajta pár logikai hiba, de összességében kellemes
Fotó megosztása:
A vezetői ergonómiát szinte egyhangúlag szidták az újságírók a bemutatón. Alkatfüggő a dolog, megrendelés előtt egy próbaút kötelező!
A vezetői ergonómiát szinte egyhangúlag szidták az újságírók a bemutatón. Alkatfüggő a dolog, megrendelés előtt egy próbaút kötelező!
Fotó megosztása:
Az új multimédiás egység képe szép, a rendszer logikája átlátható
Az új multimédiás egység képe szép, a rendszer logikája átlátható
Fotó megosztása:
Furcsa részlet, mintha amputálták volna a szellőzőrostélyt valami elharapódzó kór miatt
Furcsa részlet, mintha amputálták volna a szellőzőrostélyt valami elharapódzó kór miatt
Fotó megosztása:
A váltó a Toyotáé, a kar megvezetése pontos, a fokozatok kiosztása illik a nyomatékos, de szívesen pörgő motorhoz
A váltó a Toyotáé, a kar megvezetése pontos, a fokozatok kiosztása illik a nyomatékos, de szívesen pörgő motorhoz
Fotó megosztása:
Szép a kézifékkar, de úgy lötyög, mintha francia lenne
Szép a kézifékkar, de úgy lötyög, mintha francia lenne
Fotó megosztása:
Klasszikus, karos Toyota-tempomat
Klasszikus, karos Toyota-tempomat
Fotó megosztása:
Nem a legmodernebb a kis képernyő grafikája
Nem a legmodernebb a kis képernyő grafikája
Fotó megosztása:
A műszerek új számlapot kaptak, térhatásút, mondja a Toyota
A műszerek új számlapot kaptak, térhatásút, mondja a Toyota
Fotó megosztása:
A pótülések a padlóba simulnak, használatuk pofonegyszerű
A pótülések a padlóba simulnak, használatuk pofonegyszerű
Fotó megosztása:
Gyerekeknek való a hátsó sor, beszállni sincs sok hely, a párnázás is kevés egy megtermett felnőttnek
Gyerekeknek való a hátsó sor, beszállni sincs sok hely, a párnázás is kevés egy megtermett felnőttnek
Fotó megosztása:
Íme, az új dízel apropóján egy éven belül kétszer bemutatott faceliftes Toyota Verso!
Íme, az új dízel apropóján egy éven belül kétszer bemutatott faceliftes Toyota Verso!
Fotó megosztása:
Sikeres manapság a Toyota
Sikeres manapság a Toyota
Fotó megosztása:
Kompakt egyterűből a dízelt szeretik mifelénk a vevők
Kompakt egyterűből a dízelt szeretik mifelénk a vevők
Fotó megosztása:
Az 1,6-os dízel úgy kellett a Toyotának, mint egy falat kenyér
Az 1,6-os dízel úgy kellett a Toyotának, mint egy falat kenyér
Fotó megosztása:
A motor és az autó házasságának pillérei
A motor és az autó házasságának pillérei
Fotó megosztása:
Gondosan megtervezték a hűtőlevegő áramlását
Gondosan megtervezték a hűtőlevegő áramlását
Fotó megosztása:
Az 1,6-os dízel csendesebb a kétliteresnél a Versóban
Az 1,6-os dízel csendesebb a kétliteresnél a Versóban
Fotó megosztása:
Új fedélzeti elektronika, érintőképernyős, átlátható, szép. Tolatókamera is van, meg Mirror Link adatátviteli szabvány
Új fedélzeti elektronika, érintőképernyős, átlátható, szép. Tolatókamera is van, meg Mirror Link adatátviteli szabvány
Fotó megosztása:
Egyre népszerűbb a kategória
Egyre népszerűbb a kategória
Fotó megosztása:
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Fotó megosztása:
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Fotó megosztása:
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Fotó megosztása:
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Magyar piaci infók a sajtóbemutatóról
Fotó megosztása:
Lendületes a forma, jó gonosz az arc
Mennyire új az új Verso?
A Toyota 2009-ben mutatta be az addig még Corolla Versóként futott kompakt egyterű utódját. Tavaly erőteljes modellfrissítésen esett át az autó, januárban számoltunk be a nemzetközi menetpróbáról. A kétliteres dízelmotorral már alapos hazai teszten is megjárathattuk a kocsit, a tapasztalatokat itt találjátok. A mostani bemutató semmi másról nem szól, mint egy új dízelmotorról.
Az autóipari etikett komoly feladat elé állította a Toyota marketingeseit ezzel a motorral, ugyanis a BMW-től vásárolt technikáról van szó. A minden autógyártó számára kínos feladatot jól kezelte a cég, teljesen hihető érveket hoztak fel arra, miért pont a bajoroktól vették meg a motort. Egyvalamiről viszont nem voltak hajlandók beszélni, de sebaj, hiszen a válasz a kérdésre teljesen egyértelmű. A Toyota emberei mereven elzárkóztak afelől, hogy elárulják, melyik modellekbe kerül még be az új dízel; mindenesetre mi azt javasoljuk, akinek az Aurisba vagy a Corollába az 1,4 literes dízel túl kicsi, a kétliteres meg túl nagy lenne, még várjon pár hónapot a megrendeléssel.
A vezetői ergonómiát szinte egyhangúlag szidták az újságírók a bemutatón. Alkatfüggő a dolog, megrendelés előtt egy próbaút kötelező!
Miért kellett az új dízelmotor?
A sajttájon bemutatott grafikonok alapján egyértelmű, hogy a Toyotának égetően szüksége volt már egy ekkora motorra a Versóba. A kategória nagyon népszerű és aránya folyamatosan nő az európai eladásokban, a legtöbb kocsit pedig pont ezzel az 1,5-1,6-1,7 literes dízellel keresik a vevők. A Scénic, Touran, C4 Picasso, Mazda 5, Focus C-Max, Zafira katalógusa mellett hülyén nézett ki a Versóé a böszme nagy dízelekkel a fogyasztásra oly érzékeny európai piacokon.
Furcsa, hogy így el tud bambulni egy ekkora vállalat, miközben tavaly januárra már a relatíve picike japán gyártó, a Honda is összehozta a saját 1,6-os dízelét, és már több modelljében is sikerrel szerepelteti. Pedig nem is csak a Versóba kell ez a blokk. A Corolla, Auris, sőt, az új trendek szerint a Rav-4 is jobban menne ezen a piacon, ha volna hozzá egy ilyen, mainstreamnek megfelelő méretű motor. Hát most már van, nem is akármilyen.
BMW-nyomok a motortérben
Miért pont a BMW?
Számos cég felmerülhetett volna partnerként, de jobbára csak technológiai szempontból. A Hyundai/Kia épp le akarja igázni az egész világot, különleges odafigyeléssel terjeszkedik Európában, nemigen fogadta volna lelkesen a technológiai transzfer ötletét. A Honda, egy sokkal kisebb japán autógyártó új motorját megvenni mégiscsak égő lett volna. A GM és a VW az a két másik gigakonszern, amivel nem nagyon lehet együttműködni a harmadik óriásnak, a Renault, aminek szintén kiváló az új dízele, már régóta elkötelezte magát a Nissannak.
A PSA ugyan korábban épp a BMW-nek adott el motort (a MINI-be), de az 1,6-os HDI régi fejlesztés, nem mellesleg a BMW épp nemrég váltotta le a MINI-ben a blokkot saját friss motorjával. Maradt még a Fiat, a Mercedes és a BMW, és bizony, ha nekem kellene választani, én is a BMW-től kértem volna dízelt. A BMW-nek a Toyota úgysem igazán versenytársa, akár kompaktról, akár egyterűről legyen szó, a Toyota imidzsét pedig cseppet sem rombolja, ha egy prémiummárkától vesz motort.
A BMW is technológia-orientált gyártó, mint mi, ezért vettünkk tőle motort – mondja a Toyota
Na most a fentiek az én spekulációm eredményei, a hivatalos kommunikáció szerint azért a BMW lett a kiválasztott, mert az is „technology driven”, technológiai szempontoktól áthatottan működő vállalat, mint a Toyota. Tehát az átvett fejlesztés alapos mérnöki munka eredménye, nem elsősorban költségek és marketingszempontok által elfogadott szükségszerűségek kompromisszumával létrejött termék. A toyotások azt is elmondták, hogy nem csak a specifikációk alapján döntöttek, hónapokig bújták a BMW-s és MINI-s fórumokat, elemezték a felhasználói tapasztalatokat, amíg úgy döntöttek, megfelel a német motor a japán autókba.
Milyen az autó?
A BMW motorja 16 szelepes, hosszú löketű, kompressziója magasabb a Toyota saját motorjaiénál. Pörgős, csendes, magas fordulatszám-tartományban sem lankad. Fogyasztása papíron 8 %-kal kisebb a kétliteres dízelénél, a tömegelőny 20 kg a 2.0 D-4D-hez képest. Stop-start rendszer is került az autóba, a Toyota saját váltója (ugyanaz a hatfokozatú kézi, ami a kétliteres dízelhez jár) csatlakozik a BMW-blokkhoz. A kettős tömegű lendkereket áttervezték, a motorfelfüggesztést is az 1.6 D-4D rezgéseihez igazították, hogy a vibráció és a zaj minél kisebb legyen.
Műszaki adatok |
Motoradatok |
Lökettérfogat (ccm) |
1598 |
Furat x löket (mm) |
78 X 83,6 |
Hengerek / szelepek száma |
4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) |
82(112)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) |
270/1750-2250 |
Menetteljesítmények |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) |
12,7 |
Végsebesség (km/h) |
185 |
Fogyasztás |
Város (l/100 km) |
5,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) |
3,9 |
Vegyes (l/100 km) |
4,5 |
Üzemanyagtartály (l) |
55 |
Méretek |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4460/1791/1620 |
Tengelytáv (mm) |
2780 |
Csomagtér (liter, 7 sz.) |
155-440-982 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) |
1520/720 |
A Versóban 112 lóerősre beállított blokkal a családi egyterű nagyon harmonikus jószág. A lusta, békés, minden sportosságot nélkülöző, lágy batár a rugalmas motorral stresszmentesen vezethető. Valóban csendes a kocsi, a motor hangja még a legmagasabb fordulatszám-tartományokban sem tolakodó, városban prüntyögve pedig gyakorlatilag teljesen hallhatatlan a technika. Még a felfüggesztést, a rugóbeállításokat is az új motorhoz igazította a gyártó, a motor valóban teljes összhangban áll a buci egyterű-testtel.
Az 1,6-os dízel úgy kellett a Toyotának, mint egy falat kenyér
Kinek ajánljuk?
A BMW-szívű Verso, ha fogyasztása a gyakorlatban is az elvárhatónak megfelelően alakul és ára is annyi lesz majd, amennyi most becsülhető, remek taxialap és kiváló családi autó lehet olyan famíliáknak, ahol alkalmanként gyerekszállításra szükség lehet a hátsó pótülésekre – és sem Apa, sem Anya számára nem fontos a vezetési élmény. Aki automata váltós Versót szeretne, felejtse el az 1,6-os dízelt, ehhez nincs és a tervek szerint nem is lesz se robotváltó, se automata.
2002 óta 700 ezer Verso fogyott a világban
Nem javasoljuk, hogy a fent leírtak alapján látatlanba fizessék be az előleget a Versóra! Mielőtt bárki megrendeli az autót, azt javasoljuk, mindenképp tessék elvinni egy próbaútra, mert kissé furcsa a vezetői ergonómia. Laposan áll és nem húzható ki eléggé a kormány, érdekes a pedálrend, megemelve előre lejt az ülőlap és középen vannak a műszerek. Aki alkata vagy berögzült élvárásai miatt nem tud megbarátkozni ezekkel a sajátosságokkal, lehet, hogy sokáig gyűlölheti majd híresen megbízható gyártótól származó új autóját, miközben a család többi tagja vagy az utasok amúgy boldogan üldögélnek majd a sofőrön kívül mindenki más számára remekül berendezett kabinban.
Mellette – Ellene |
- Jó motor
- Praktikus utastér
- Kompakt külméretek, könnyű manőverezhetőség
- A tartósság ígérete
|
- Sajátságos vezetői ergonómia
- Vezetési élmény hiánya
|
Hány pontot ér a tízből a BMW-motoros japán családi egyterű?
Hány pontot ér a tízből a BMW-motoros japán családi egyterű?