A Focus C-Max remekül fekszi az utat. A Mégane Scénic ötletes, vidám, életteli. A C4 Picasso látványos és nagyvonalú. A Mazda 5 tolóajtós és sportos. Akármelyiket választja a Kedves Vevő, érthető a döntése.
De akármelyiket választja a Kedves Vevő, egy dolgot mindig meg kell tudnia magyarázni magának és a környezetének. Miért nem vett inkább egy Toyotát? A megbízhatóság, tartósság, értékállóság ikonikus figuráját?
Toyota Verso 2009: mint a Corolla volt, csak új
Fontos modell lehet ez a Toyota válságkezelő tervében, hiszen Genfben a családi kis egyterű majdnem akkora hangsúlyt kapott a márka sajtórendezvényén, mint az új Prius. Voltak tehát bizonyos elvárásaim, amikor beleültem. A Verso ezeknek csupán részben felelt meg – viszont részben megfelelt nekik.
Ugyanazt az ásítós békességet nyújtja, mint minden mai Toyota. A középre rendezett műszeregység a legérdekesebb a kocsiban, kár, hogy nem néz az ember szemébe, hanem balra kikancsalít az ablakon.
Ettől eltekintve ez egy rendesen összerakott japán egyenautó, tökéletes megbízhatósággal működő elektromos extrákkal, praktikus érintőképernyős központi panellel, precíz váltóval, hatékony motorokkal.
A hátsó ülések teljesen besimíthatók a padlóba, és könnyedén, fáradság nélkül varázsolhatók elő onnan. Hét felnőtt számára kicsit szűkös a hely, de egy Budapest-Balaton túra nem lehetetlen vállalkozás.
Ritka, de kérdeztem egyet a mikrofonba a sajtótájékoztatón. Tervezik-e hosszabb tengelytávú változat gyártását, mint ahogy például a Renault, a Citroen teszi a Scénic-kel, C4 Picassóval? No, jött a lakonikus válasz. Ez tehát ekkora, nem is lesz nagyobb. Értettem, mehetünk vezetni.
Új Verso reklám – videó
Kétliteres dízel: erősen semmilyen
A legkisebb dízel kicsit hangos, különösen nagy tempónál. Viszont nagyon nyomatékos, a hatfokozatú kézi váltóval mindig dinamikusan használható, és nem fogyaszt sokat (eszement, hajtós, BMW-üldözős 190-es sztrádamenettel súlyosbítva is kilenc liter alatt evett százon).
A józan ész szerint ez a 126 lovas dízelmotor az igazi választás az új Versóhoz. Viszont annyira lelketlen, annyira gépies, annyira józan, hogy az felháborító.
Toyota Verso motorok:
1,6 benzin |
4 henger, 16 szelep, 132 LE/6400, 160 Nm/4400, átl. fogy. 6,7 l/100 km |
1,8 benzin | |
|
2,0 dízel | |
|
2,2 dízel | |
|
2,2 dízel |
4 henger, 16 szelep, 177 LE/3600, 400 Nm/2000, átl. fogy. 6,0 l/100 km |
1,6 benzin: jobb, mint szabadna
Azt vártam, hogy a legkisebb benzines Verso valamiféle kényszer szülte minimálprogram lesz. Pedig nem. Az Euro V standard kikényszerítette lomhaság, nehézkes felpörgés, idegtépően lassú megnyugvás ugyan megvan nála, de terhelés alatt egész fickós, élénk a motor.
Persze kell dolgozni szorgalmasan a hatfokozatú váltóval, ha nem akarunk lemaradni a nagyobb, erősebb, nyomatékosabb élbolytól a forgalomban, de ez nem annyira munka, mint inkább mulatságos játék, szórakozás.
Harmonikus jelenség a legkisebb motorral szerelt Verso. Aki nem használja sokat autóját, nem fut évente több tízezer kilométert, nem csak anyagilag járhat jobban vele, mint a kétliteres, vagy még nagyobb dízelekkel, de tán még gyakrabban is húzódik majd mosolyra a szája egy-egy lendületes kigyorsítás után. Kis motor is lehet negy élmény.
Urban Cruiser: drága, de minek?
A Verso végletesen kiszámított praktikumával szemben a Yaris műszaki alapjaira épülő jármű sokkal inkább divatcikk, a Citroen C3 Picasso, a Kia Soul által képviselt kis városi kvázi-SUV kategória képviselője. Az Urban Cruiser drága lesz, viszont csinos és trendi. Kevesebb egyéniség szorult bele, mint az Európában gyakorlatilag ismeretlen Scion sorozatba, de így is jelenség, fordulnak utána a fejek, amerre jár.
Benzin, elöl hajtós
A reggeli sajtótájékoztató után, a kulcsosztás előtt elcsevegtük az időt a magyar péeres kollégával. Így megtudtuk ugyan, hogy április végén lesz tesztautó, és összesen úgy 25 ezer példány gyártását tervezi idén a Toyota, viszont lemaradtunk a dízel 4×4-ről, melyek kulcsait hamar elkapkodták a többiek.
Maradt az 1,33 literes, a Yarisból már ismert stop-start technológiás, azaz a lámpánál a motort leállítgatós elektronikás benzines, fronthajtású Urban Cruiser. Masszív, nem is nagyon szűkös beltér, kellemetlenül rövid ülőlappal, fura, túldizájnolt, idegesítő műszeregységgel, a látótér java részét kitakaró, hatalmas belső tükörrel. Idő kellett, míg megszoktam szegényt.
Toyota Urban Cruiser, 1,33 benzin 2WD | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat, cm3 | 1329 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74[101]/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 132/3800 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,5 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 6,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 5,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 129 |
Pár tíz kilométer után megszoktam, megszeretni viszont nem tudtam. Mivel odabentről nem látszik, milyen masszív, robusztus kis városi tank, nehéz megérteni, miért cserélné fel bárki mondjuk egy Yaris kedves, otthonos belterét az Urban Cruiser darabosabb belvilágára. De biztos lesz ilyen, hisz sokaknak fontosabb, mit látnak róla, mint hogy mit érez ő maga.
Mindig vicces, amikor egy Japán ember angolul (próbál) beszélni. Íme:
Ha már Urban Cruiser, hát legyen tényleg az, aminek látszik. Legyen igazi összkerékhajtása, karistolásvédelme, emelt hasmagassága. Viszont ilyen csak dízelben van.
Dízel összkerekes, hallomásból
Nem vezettük, nem volt rá idő, mód és hely, de a kollégák elmondták, milyen. Az 1,4 literes, 90 lovas D-4D Urban Cruiser jóval agilisabb, dinamikusabb jelenség a kis benzinesnél, de persze ő sem egy Veyron.
A fronthajtástól a tengelyek közti 50-50%-os nyomatékmegosztásig automatikusan döntő összkerékhajtási rendszer nem teszi a kiskocsit a WRX Impreza konkurensévé, de havas emelkedőkön, sáros földutakon hamar megszolgálja a százkilométerenkénti pár decis többletfogyasztást.
Urban Cruiser, 1,4 D-4D AWD | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat, cm3 | 1364 |
Hengerek/szelepek | 4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66[90]/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 205/1800-2800 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 5,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,4 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 130 |
Hivatalos ára egyelőre nincs egyik Urban Cruisernek sem. A verebek úgy csiripelik, hogy nem csak a Yarisnál, de a Corollánál is magasabb alapáron rajtol majd az autó.
Ha ez tényleg így lesz április végén, a forgalmazás hivatalos indultával, nem nehéz megérteni, hogy miért számol a gyártó oly kevés eladott darabbal idénre. És nem kockáztatnánk sokat, ha arra fogadnánk, hogy ezek között nem valami sok lesz az összkerekes dízel.
Nem akarok toyotás lenni, de akarok Toyotát!
A Toyota valamit nagyon jól csinál, ha képes lett a világ legnagyobb autógyártójává válni. Nyilván autókat csinál nagyon jól, naná, ebben a versenyszámban ez alapján hirdetnek eredményt a vásárlók. Nagyon jól csinálni autókat persze nem ugyanaz, mint nagyon jó autókat csinálni.
Sem a Corolla Verso, sem az Urban Cruiser nem az a kocsi, amire az autókat nem csupán használati tárgyként kezelő ember vágyni tudna. Viszont mindkettő képes arra, hogy megszerettesse magát gazdájával.
A Toyota szereti elmondani magáról, hogy milyen erős vásárlói márkahűsége. Az Urban Cruiser és a Verso vezetése nem volt elég ahhoz, hogy megértsük, hogyan alakul ki ez a hűség. Viszont tökéletesen megértettük, miként maradhat meg, akár örökre.