Versók ódon falak között
A képen egy Toyotát rejtettünk el

A képen egy Toyotát rejtettünk el

A képen az új Toyotát rejtettünk el


A Focus C-Max remekül fekszi az utat. A Mégane Scénic ötletes, vidám, életteli. A C4 Picasso látványos és nagyvonalú. A Mazda 5 tolóajtós és sportos. Akármelyiket választja a Kedves Vevő, érthető a döntése.

De akármelyiket választja a Kedves Vevő, egy dolgot mindig meg kell tudnia magyarázni magának és a környezetének. Miért nem vett inkább egy Toyotát? A megbízhatóság, tartósság, értékállóság ikonikus figuráját?

Toyota Verso 2009: mint a Corolla volt, csak új

Fontos modell lehet ez a Toyota válságkezelő tervében, hiszen Genfben a családi kis egyterű majdnem akkora hangsúlyt kapott a márka sajtórendezvényén, mint az új Prius. Voltak tehát bizonyos elvárásaim, amikor beleültem. A Verso ezeknek csupán részben felelt meg – viszont részben megfelelt nekik.

Kellően szögletes, markáns arcél

Kellően szögletes, markáns arcél

Kellően szögletes, markáns arcél


Ugyanazt az ásítós békességet nyújtja, mint minden mai Toyota. A középre rendezett műszeregység a legérdekesebb a kocsiban, kár, hogy nem néz az ember szemébe, hanem balra kikancsalít az ablakon.

Ettől eltekintve ez egy rendesen összerakott japán egyenautó, tökéletes megbízhatósággal működő elektromos extrákkal, praktikus érintőképernyős központi panellel, precíz váltóval, hatékony motorokkal.

A hátsó ülések teljesen besimíthatók a padlóba, és könnyedén, fáradság nélkül varázsolhatók elő onnan. Hét felnőtt számára kicsit szűkös a hely, de egy Budapest-Balaton túra nem lehetetlen vállalkozás.

Ritka, de kérdeztem egyet a mikrofonba a sajtótájékoztatón. Tervezik-e hosszabb tengelytávú változat gyártását, mint ahogy például a Renault, a Citroen teszi a Scénic-kel, C4 Picassóval? No, jött a lakonikus válasz. Ez tehát ekkora, nem is lesz nagyobb. Értettem, mehetünk vezetni.

Új Verso reklám – videó

a videó a hirdetés után indul

Kétliteres dízel: erősen semmilyen

Fura, de átlátható

Fura, de átlátható

Fura, de átlátható


A legkisebb dízel kicsit hangos, különösen nagy tempónál. Viszont nagyon nyomatékos, a hatfokozatú kézi váltóval mindig dinamikusan használható, és nem fogyaszt sokat (eszement, hajtós, BMW-üldözős 190-es sztrádamenettel súlyosbítva is kilenc liter alatt evett százon).

A józan ész szerint ez a 126 lovas dízelmotor az igazi választás az új Versóhoz. Viszont annyira lelketlen, annyira gépies, annyira józan, hogy az felháborító.

Toyota Verso motorok:

1,6 benzin
4 henger, 16 szelep, 132 LE/6400, 160 Nm/4400, átl. fogy. 6,7 l/100 km

1,8 benzin
4 henger, 16 szelep, 147 LE/6400, 180 Nm/4000, átl. fogy. 7 l/100 km

2,0 dízel
4 henger, 16 szelep, 126 LE/3600, 310 Nm/1800, átl. fogy. 5,5 l/100 km

2,2 dízel
4 henger, 16 szelep, 150 LE/3600, 340 Nm/2000, átl. fogy. 6,8 l/100 km

2,2 dízel
4 henger, 16 szelep, 177 LE/3600, 400 Nm/2000, átl. fogy. 6,0 l/100 km

1,6 benzin: jobb, mint szabadna

14 személy számára van hely  két kocsiban

14 személy számára van hely két kocsiban

14 személy számára van hely két kocsiban


Azt vártam, hogy a legkisebb benzines Verso valamiféle kényszer szülte minimálprogram lesz. Pedig nem. Az Euro V standard kikényszerítette lomhaság, nehézkes felpörgés, idegtépően lassú megnyugvás ugyan megvan nála, de terhelés alatt egész fickós, élénk a motor.

Persze kell dolgozni szorgalmasan a hatfokozatú váltóval, ha nem akarunk lemaradni a nagyobb, erősebb, nyomatékosabb élbolytól a forgalomban, de ez nem annyira munka, mint inkább mulatságos játék, szórakozás.

Harmonikus jelenség a legkisebb motorral szerelt Verso. Aki nem használja sokat autóját, nem fut évente több tízezer kilométert, nem csak anyagilag járhat jobban vele, mint a kétliteres, vagy még nagyobb dízelekkel, de tán még gyakrabban is húzódik majd mosolyra a szája egy-egy lendületes kigyorsítás után. Kis motor is lehet negy élmény.


Urban Cruiser: drága, de minek?

A Verso végletesen kiszámított praktikumával szemben a Yaris műszaki alapjaira épülő jármű sokkal inkább divatcikk, a Citroen C3 Picasso, a Kia Soul által képviselt kis városi kvázi-SUV kategória képviselője. Az Urban Cruiser drága lesz, viszont csinos és trendi. Kevesebb egyéniség szorult bele, mint az Európában gyakorlatilag ismeretlen Scion sorozatba, de így is jelenség, fordulnak utána a fejek, amerre jár.

Benzin, elöl hajtós

Magas övvonal, szűk ablakrések

Magas övvonal, szűk ablakrések

Magas övvonal, szűk ablakrések


A reggeli sajtótájékoztató után, a kulcsosztás előtt elcsevegtük az időt a magyar péeres kollégával. Így megtudtuk ugyan, hogy április végén lesz tesztautó, és összesen úgy 25 ezer példány gyártását tervezi idén a Toyota, viszont lemaradtunk a dízel 4×4-ről, melyek kulcsait hamar elkapkodták a többiek.

Maradt az 1,33 literes, a Yarisból már ismert stop-start technológiás, azaz a lámpánál a motort leállítgatós elektronikás benzines, fronthajtású Urban Cruiser. Masszív, nem is nagyon szűkös beltér, kellemetlenül rövid ülőlappal, fura, túldizájnolt, idegesítő műszeregységgel, a látótér java részét kitakaró, hatalmas belső tükörrel. Idő kellett, míg megszoktam szegényt.

Toyota Urban Cruiser, 1,33 benzin 2WD
Motoradatok
Lökettérfogat, cm3 1329
Hengerek/szelepek 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 74[101]/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 132/3800
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 175
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,9
Vegyes (l/100 km) 5,5
CO2 kibocsátás (g/km) 129

Pár tíz kilométer után megszoktam, megszeretni viszont nem tudtam. Mivel odabentről nem látszik, milyen masszív, robusztus kis városi tank, nehéz megérteni, miért cserélné fel bárki mondjuk egy Yaris kedves, otthonos belterét az Urban Cruiser darabosabb belvilágára. De biztos lesz ilyen, hisz sokaknak fontosabb, mit látnak róla, mint hogy mit érez ő maga.

Mindig vicces, amikor egy Japán ember angolul (próbál) beszélni. Íme:

a videó a hirdetés után indul

Szögletes báj

Szögletes báj

Szögletes báj


Ha már Urban Cruiser, hát legyen tényleg az, aminek látszik. Legyen igazi összkerékhajtása, karistolásvédelme, emelt hasmagassága. Viszont ilyen csak dízelben van.

Dízel összkerekes, hallomásból

Nem vezettük, nem volt rá idő, mód és hely, de a kollégák elmondták, milyen. Az 1,4 literes, 90 lovas D-4D Urban Cruiser jóval agilisabb, dinamikusabb jelenség a kis benzinesnél, de persze ő sem egy Veyron.

A fronthajtástól a tengelyek közti 50-50%-os nyomatékmegosztásig automatikusan döntő összkerékhajtási rendszer nem teszi a kiskocsit a WRX Impreza konkurensévé, de havas emelkedőkön, sáros földutakon hamar megszolgálja a százkilométerenkénti pár decis többletfogyasztást.

Urban Cruiser, 1,4 D-4D AWD
Motoradatok
Lökettérfogat, cm3 1364
Hengerek/szelepek 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66[90]/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 205/1800-2800
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,7
Végsebesség (km/h) 175
Fogyasztás
Város (l/100 km) 5,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,4
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 130

Vaskos, masszív, jópofa kocsi

Vaskos, masszív, jópofa kocsi

Vaskos, masszív, jópofa kocsi


Hivatalos ára egyelőre nincs egyik Urban Cruisernek sem. A verebek úgy csiripelik, hogy nem csak a Yarisnál, de a Corollánál is magasabb alapáron rajtol majd az autó.

Ha ez tényleg így lesz április végén, a forgalmazás hivatalos indultával, nem nehéz megérteni, hogy miért számol a gyártó oly kevés eladott darabbal idénre. És nem kockáztatnánk sokat, ha arra fogadnánk, hogy ezek között nem valami sok lesz az összkerekes dízel.

Nem akarok toyotás lenni, de akarok Toyotát!

A Toyota valamit nagyon jól csinál, ha képes lett a világ legnagyobb autógyártójává válni. Nyilván autókat csinál nagyon jól, naná, ebben a versenyszámban ez alapján hirdetnek eredményt a vásárlók. Nagyon jól csinálni autókat persze nem ugyanaz, mint nagyon jó autókat csinálni.

Yaris méretű autó, de komolyabbnak hat

Yaris méretű autó, de komolyabbnak hat

Yaris méretű autó, de komolyabbnak hat


Sem a Corolla Verso, sem az Urban Cruiser nem az a kocsi, amire az autókat nem csupán használati tárgyként kezelő ember vágyni tudna. Viszont mindkettő képes arra, hogy megszerettesse magát gazdájával.

A Toyota szereti elmondani magáról, hogy milyen erős vásárlói márkahűsége. Az Urban Cruiser és a Verso vezetése nem volt elég ahhoz, hogy megértsük, hogyan alakul ki ez a hűség. Viszont tökéletesen megértettük, miként maradhat meg, akár örökre.