Szélesebb, laposabb, hosszabb

Nemcsak a sárga buszt hagyja ott: jó erőben van a 136 lóerős dízel
750 000 forint az összkerékhajtás felára, amely a kétliteres motorokhoz rendelhető

750 000 forint az összkerékhajtás felára, amely a kétliteres motorokhoz rendelhető

750 000 forint az összkerékhajtás felára, amely a kétliteres motorokhoz rendelhető


Mindig öröm, ha egy fontos autógyártó Magyarországot szemeli ki a nemzetközi sajtóbemutató helyszínéül, mint most a Kia. A Sportage Ferihegyen, a repülőgép-emlékpark mögött várta az újságírókat, hogy vezetés után a gulyásleves-nokedlis marhapörkölt-túrógombóc combóval a magyar konyha kiüsse a külföldi menetpróbákon megszokott egzotikus halakat, pazar marhasülteket és rafinált desszerteket.

A Kia nem bízta a bemutató sikerét csak a magyaros menüre, a kilenc centivel hosszabb, másféllel szélesebb és hattal alacsonyabb Sportage szemmel láthatóan sokat fejlődött.

Szentendrén is jártunk az új SUV-ban. Sok más szép fotó a galériában

Szentendrén is jártunk az új SUV-ban. Sok más szép fotó a galériában

Kulturált belül a Sportage, szépek a műanyagfelületek is

Kulturált belül a Sportage, szépek a műanyagfelületek is

Kulturált belül a Sportage, szépek a műanyagfelületek is


Kívülről a Kue tanulmány vonalait örökölte, a kasztni igazán menő, de ez úgyis ízlés dolga. A belső tér igényessége viszont nem tetszik, nem tetszik kérdés, ez egyértelműen kellemes meglepetés.

Nem sajnálták a pénzt

Szépek a felületek, nem spóroltak a puha műanyagokkal, a belső tér masszív és jól összerakott. Nem mindig jó a bőrüléses, első-hátsó napfénytetős tesztautókból kiindulni, de a minőségérzet kifejezetten előkelő, az új SUV nagyvilági belül.

Sportage: múltja is van

1996-tól 2002-ig futott az első Sportage

1996-tól 2002-ig futott az első Sportage

1996-tól 2002-ig futott az első Sportage


Az elmúlt időszakban a Soul vagy a Venga bemutatásával a Kia többnyire számára új kategóriákba lépett be, a Sportage azonban koreai léptékkel egész patinás múlttal bír. 1996-tól 2002-ig futott az első Sportage, amelyet Európának a kisszériás gyártásra specializálódott Karmann készített Németországban.

2004 és 2009 között a második generáció már színvonalas autó volt. Mivel az európai konkurencia (pl. Kuga, Tiguan, Koleos, Yeti) későn ébredt, ezért szépen aratott a piacon. A 240 ezer feletti összeladások a második szériának köszönhetőek. A harmadik modell erre építhet, a tervek szerint 2016-ig tartó pályafutása során.

 

Rossz ötlet: nagyon kicsi és mélyen van a hátsó index

Rossz ötlet: nagyon kicsi és mélyen van a hátsó index

Rossz ötlet: nagyon kicsi és mélyen van a hátsó index


Belül hiányoztak az ülésvariálási lehetőségek, amivel a RAV4, a Qashqai+2 vagy a Yeti annyira megkönnyíti a hétköznapokat. Nincs tologatható hátsó ülés és csak a támlát lehet lehajtani, az ülőlapot nem, így a bővített csomagtér nem sík. A másik problémánk az ázsiai autógyártás értelmetlen spórolása az utas oldalon állíthatatlan ülésmagassággal.

Rossz a kilátás

A sikkes kasztni átka a borzalmasan vastag első tetőoszlop, amely ferdén előre nagyon zavarja a kilátást, veszélyesen sokat takar el a forgalomból.

Ezzel a három kifogással véget is érnek az autó bajai, mert a Sportage nagyon egyben van. Persze mi mást várnánk, ha a vele műszakilag azonos Hyundai ix35 is igazán jól sikerült? A rokonság okán a Kia szabadidő-autójában is van hátsó ülésfűtés. Éljen, éljen!

Bőven elég 136 lóerő

Nincs üléstologatás vagy okos variálási lehetőség

Nincs üléstologatás vagy okos variálási lehetőség

Nincs üléstologatás vagy más okos variálási lehetőség


Kétliteres dízelmotorral és elsőkerék-hajtással próbáltuk ki a Kiát, amely életerős és agilis autónak bizonyult. A változó lapátgeometriás feltöltő 319 Nm-t présel ki a 136 lóerős motorból, amivel a Sportage vérbő autó.

Belül a sok rakodóhely, a tömzsi vagy colos emberszabásúaknak egyformán jó ülés és főleg a vezethetőség miatt éreztük jól magunkat.

A Kia aszfaltterepjárója alig dől, rossz úton nem nagyon ráz és a Pilisben kanyarogva is jól teszi a dolgát. Érzésre közelebb van egy Cee’dhez, mint a szabadidő-autókhoz.


Zsolnán készül, ahol a Cee'd, a Hyundai ix35-tel egy soron

Zsolnán készül, ahol a Cee’d, a Hyundai ix35-tel egy soron

Zsolnán készül, ahol a Cee’d, a Hyundai ix35-tel egy soron


Örültünk a kulturált zajszigetelésnek, ami távol tartotta a dízelmotor rázkódását és csúnya hangját, mert egy Yeti vagy 3008 benzines turbójánál egy dízelmotor alacsonyabb rendű organizmus, a modern befecskendezés dacára.

Felbolydult a kategória

Az autó tehát kifejezetten jó, annyira, hogy még a szerencsétlen bevezetési menetrendet is elbírja. A kategória alapautója a RAV4 most volt ráncfelvarráson, a darabszámok alapján vezető Qashqaiból pár hete járt nálunk a modellfrissítés utáni tesztautó, nem beszélve az SUV-t elérhetővé tevő Dacia Dusterről.

4×4 Ausztriából

Balra van a többtárcsás kuplung. Összenyomott lamellákkal bekapcsolja a hajtásba  a hátsó kerekeket

Balra van a többtárcsás kuplung. Összenyomott lamellákkal bekapcsolja a hajtásba a hátsó kerekeket

Balra van a többtárcsás kuplung. Összenyomott lamellákkal bekapcsolja a hajtásba a hátsó kerekeket


Egy kanadai-osztrák beszállító, a Mini Countrymant is gyártó Magna fejlesztette ki az autó összkerékhajtását.

A jelenlegi, elektronikusan vezérelt Haldex-kuplungokhoz hasonlóan a Sportage Dynamax rendszerének sem kell kerékkipörgés a hátsó hajtás aktiválásához, mint régen a viszkokuplungoknak.

A számítógéppel vezérelt rendszer a gázadás nagysága és sok egyéb tényező függvényében dönt a hajtás megosztásáról a két tengely között.

Ezzel az ESP beavatkozását kitolhatja vagy megelőzheti a stabilitás javításával. A többtárcsás tengelykapcsoló lamelláit egy elektrohidraulikus készség nyomja össze több fokozatban, ezzel kapcsolva be a hajtásba a hátsó kerekeket.

Nem kell kerékkipörgés a hátsó hajtás aktiválásához, számítógép mondja meg a tutit

Nem kell kerékkipörgés a hátsó hajtás aktiválásához, számítógép mondja meg a tutit

Nem kell kerékkipörgés a hátsó hajtás aktiválásához, számítógép mondja meg a tutit


Alapesetben a nyomaték 100 százaléka megy előre, ezen változtat az elektronika, ha szükséges. A vezető mély sárba vagy hóba, meredek emelkedőre keveredve választhatja a fix 50:50 százalékos erőelosztást az első és a hátsó kerekek között, de ez a terepezős üzemmód 40 km/órás sebességnél magától kikapcsol, az autó automatikusan dönt az erőleosztásról.

A 4×4-es rendszer – 750 ezer forintért – a kétliteres benzines és dízelmotorhoz rendelhető, az 1,6-os 140 lóerős benzineshez és a 115 lóerős 1,7 CRDi dízelhez várhatóan később sem. Az opcionális összkerékhajtás és a maximum 8 km/órás tempót tartó, automatikusan fékező lejtmenet-vezérlés ellenére a Sportage nem terepjárónak született.

 

4 990 000 Ft lesz az 1,6 GDI alapára, amely ősszel jön

4 990 000 Ft lesz az 1,6 GDI alapára, amely ősszel jön

4 999 000 Ft lesz az 1,6 GDI alapára, amely ősszel jön


Áprilisban jött a közvetlen konkurens, a Hyundai ix35, a tavaly októberben bevezetett Skoda Yeti is nagyon friss, de a Peugeot 3008-cal ott van még egy nívós konkurens az elsőkerekes modellnek.

Extrák nélkül: öt és 8,2 millió Ft között

Itthon 4 999 000 és 8 179 000 forint között mozognak a listaárak. Utóbbi egy EX Premium felszereltségű, kétliteres dízelt takar.

Háromféle felszereltség

Napfénytetővel is tágas az utastér hátul

Napfénytetővel is tágas az utastér hátul

Napfénytetővel is tágas az utastér hátul


Előbbi az LX kivitelű benzines alapmodell ára. A Mitsubishi módra GDI-nek nevezett, közvetlen befecskendezéses modell gyártása csak ősszel kezdődik, így októbertől lesz kézzelfogható.

Egy hónap múlva jönnek az autók

A vagány SUV-ból egy hónap múlva Magyarországon lesznek az első darabok, legalábbis a kétliteres motorokkal, így aki még nem vette meg a vágyott szabadidő-autót, most végképp nehéz választás elé kerül.

Árak és modellek
1,6 GDI
2.0 CVVT
1,7 CRDI
2,0 CRDI
LX 4 999 000 5 449 000 5 749 000 6 379 000
EX 6 049 000 6 499 000 6 799 000 7 429 000
EX Premium 6 799 000 7 249 000 7 549 000 8 179 000