Nyomatékos, alul is erős, a katalógus szerint nagyon keveset eszik, és kifejezetten csendes – dióhéjban ennyiben tudom összefoglalni a Honda új kis dízelmotorjával szerzett élményeket. A nemzetközi sajtóbemutatón egy piros Civicben próbálhattuk ki az 1.6 i-DTEC jelzésű motort. Semmilyen forradalmi tapasztalatban nem volt részünk, de nem is rosszabb a motor a kategória élvonalánál.
Újra étlapon a Civic Európában
Nagyon hiányzott ez a motor a Civicből. Van 1,6-os dízele a Hyundainak-Kiának, Volkswagennek, Renault-Nissannak, Mazdának, pár napja az Opelnek is – ezt magyar földön gyártják -, Peugeot-Citroennek, Fordnak, de még a Fiatnak is. Gyakorlatilag mindenki, aki számít egy kicsit a piacon Európa legnépszerűbb szegmensében, kínálja stratégiai modelljét 1,6-os dízellel. Csak a Toyota különcködik a maga 1,4 literes dízelével az Aurisban.
A Honda az előző előtti Civichez még árlistáján tartotta az Isuzu lengyel gyárából származó, rém korszerűtlen 1,7 literes dízelmotort. Az űrhajó-Civic 2006-tól már csak a 2,2 literes, nem túl erős, de modern, csendes, ám az európai ízléshez képest túl nagy, saját fejlesztésű dízel volt elérhető azok számára, akik szerettek volna ritkán tankolni.
Az új motorral a Civic ismét létező alternatívává vált számos kompakt autót kereső vásárló számára. Pláne, hogy ez az új motor jó.

|
Modellváltozat |
CIVIC |
CIVIC |
VW GOLF |
AUDI A3 |
FOCUS |
|
2.2 i-DTEC |
1.6 i-DTEC |
1.6 Cdi BMT |
1.6 CDI I/S |
1.6 TDCi |
|
|
Modellév |
2012 |
2013 |
2011 |
2011 |
2011 |
|
Üzemanyagtartály mérete (l)) |
50 |
50 |
55 |
55 |
53 |
|
Csomagtartó mérete (l)) |
400 + 70 |
400 + 70 |
350 |
370 |
363 |
|
Menetkész tömeg (kg) |
1400 |
1346 |
1393 (5 ajtós) |
1390 |
1344 |
|
I/S rendszer |
o |
o |
o |
o |
o |
|
Váltó típusa |
6 fok. man. |
6 fok. man. |
5 fok. man. |
5 fok. man. |
6 fok. man. |
|
Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km) |
4,2 |
3,6 |
3,8 |
4,2 |
4,2 |
|
Széndioxid-kibocsátás (g/km) |
110 |
94 |
107 |
102 |
109 |
|
Teljesítmény (LE) |
150 |
120 |
105 |
105 |
115 |
|
Forgatónyomaték (Nm) |
350 |
300 |
250 |
250 |
285 |
EarthDream – Forma 1-es emlékek?
A Honda utolsó F1-es évében szponzori matricák nélkül, csupán a földgolyó képeivel és nagy earthdreams (földálmok) felirattal indította versenyautóit. Úgy tűnik, a szlogen nagyon mély gyökeret vert a márkában, mert az új motorcsalád (ennek első, európai piacra szánt tagja az 1.6 i-DTEC) az EarthDream nevet kapta. Mondjuk nem biztos, hogy szegény, megkínzott Föld anyácskánk épp dízelmotorokról álmodik, de sebaj; ha a Mazdának lehet SkyActive-ja, a Hondának is lehet EarthDreamje.
Az új, 1,6 literes i-DTEC motor fejlesztésekor kifejezetten az európai vásárlók igényeit vették figyelembe a mérnökök. A gyártás a Honda angliai üzemegységében, Swindonban zajlik majd, a tervek szerint a két műszakban működő gyártósor termelése a napi ötszáz darabot is elérheti, tehát egy motor elkészítéséhez mindössze 138 másodpercre lesz szükség. Az üzemben az új, 1,6-os dízelt a már eddig is használt 2,2-es motorok mellett szerelik össze.
Az 1,6 i-DTEC hajtóművet a jövő év folyamán a szintén Angliában készülő új CR-V is megkapja.
Könnyítés, könnyítés, könnyítés
Alumínium blokk, alumínium hengerfej, közös hűtőkör – ezzel a konstrukcióval a Honda szerint a kategória legkönnyebb 1,6-os dízele a Hondáé. Szárazon, váltó nélkül 134 kiló a motor, 47 kilogrammal könnyebb, mint a 2.2 i-DTEC.

Európai munkások rakják össze Európában, európaiaknak a Civicet. Japán és Amerika más Civicet használ és nem kapnak a kis dízelből sem
A másfél bar túlnyomást produkáló turbó a Garrett-től érkezik, a szolenoid-injektoros üzemanyag-ellátó rendszer, naná, Bosch.
A kis motortömeg és a csekély belső ellenállás az 1,6-os dízel Civic vezetési élményére is pozitív hatást gyakorol. Kifejezetten könnyű léptű, fordulékony, lendületes autó lett belőle, mindennemű orrtolási hajlam nélkül. 130-nál 2200 körül forog a motor, ilyenkor szinte csak a menetszelet és a gumik énekét hallani; nem fárasztó az utazás a kis dízel Hondában.
A többi mai 1,6-os dízel között a menetpróba alapján egyértelműen az élmezőnybe helyezném a Honda motorját. Hasonlóan pörgős, csendes, kellemes, mint két favoritom, a Renault és a Kia/Hyundai hasonló teljesítményű motorjai. A hatfokozatú, finoman működő kézi váltó kiosztása jól igazodik a motorhoz.
Automata viszont egyelőre nincs hozzá és belátható időn belül (évek) nem is lesz. A japán mérnökök a sajtótájékoztatón ezt firtató kérdésemre azt válaszolták, hogy már dolgoznak azon a dupla kuplungos robotváltón, amivel a kényelmesebb vevőjelöltek számára is létező választás lehet a Civic.
Az árakról egyelőre nincs információ, még zajlik az alku az importőr és az európai Honda-központ között. Ha lesz ára, megírjuk – az infó biztosan sokakat érdekel, akik flottaautóként mostanáig nem gondolhattak az eddig csupán nagy dízellel kapható Civicre.








