|
A használtautó-vásárlás majdnem olyan vakmerő vállalkozás, mint szerelembe esni egy maláj bennszülött lánnyal. A kezdeti izgalmat hamar lehűtheti egy nehezen múló gombás fertőzés, vagy ha a kiszemelt hölgyről a nászéjszakán derül ki, hogy szőrös a mellkasa. Használtautó-vásárlásnál is érhetnek hasonló meglepetések a hirtelen jött autóválasztással. Nem urbánus legenda, kolléganőnk megtörtént esete, hogy szervokormányosnak és 16 szelepesnek hitt Twingójáról a vásárlás után derült csak ki, hogy azért nehéz vele parkolni, mert csak a szentlélek segíti őt a kormányerő leküzdésében, motorja pedig csak 8 szelepen át cseréli a gázokat, nem 16-on.
|
Hasonló autóvásárlási rémtörténet nyilván sokakban él, mivel az újautó-piac gyengülése és a kormány szorongató csomagja sokak autóvásárlási elképzeléseit tereli az új autók felől a használtak irányába. A használtautó-kereskedők szavahihetősége pedig még a politikusokénál is rosszabb, ezért sosem árt gyanakodni, a használt autó vásárlása mindig rejt magában némi kockázatot.
Ezt a kockázatot szeretné egyre több cég minimalizálni különleges garanciális feltételekkel és minőségi szolgáltatásokkal – hogy mennyi ilyen cég van, ld. keretes írásunkat. Az autóimportőrök használtautó-kereskedései újautó-minőségű szolgáltatási csomagot és megbízható háttérrel rendelkező autókat kínálnak, értelemszerűen valamennyi felárért.
Weltauto – Minősítés alapján kétféle garanciális osztályba sorolják a Weltauto autóit, illetve kínálnak olyan autókat is, amiknél nincs extra garancia. A Porsche Hungaria kereskedői nem diszkriminálják a márkaidegen autókat.
G2 – Elvileg bármelyik használt autó megkaphatja a G2-es minősítést a General Motors kereskedéseiben is, de többségben vannak a saját márkák: Opelek, Chevrolet-k és Saabok. Lion Autoselect – Találós kérdésnek gyenge lenne. Persze hogy a Peugeot-kereskedések használt autóit fedi le a név. Hasonló szisztéma szerint mérik a használt autókat, mint a vetélytársak. Jahreswagen – A Pappas Auto Magyarország kereskedéseiben találhatóak a Jahreswagen autói, ezek zömében Mercedes-Benz, Chrysler és smart modellek, de mivel nincs márkamegkötés, találunk BMW-t és Audit is mutatóban. Quality1 – A Volvo speciális minősítési rendszerét takarja a név. |
Az újautó-szag
|
Hogy a használtautó-vásárlás és használat ízét saját bőrünkön tapasztaljuk, a BMW Premium Selection programból egy véletlenszerűen kiválasztott 1-es BMW-vel hosszabb távon teszteljük a szolgáltatás minőségét és mélységét. A BMW Premium Selection használtautó-program lényege, hogy megpróbálja kivédeni azokat a kényes pontokat, amiktől a használtautó-vásárlásból könnyen lehet anyagi csőd vagy személyes tragédia.
A Premium Selection autói több forrásból érkeznek, csak BMW-k lehetnek, még a MINI sem fér bele az alomba. A torta legnagyobb szeletét a német BMW AG céges autói teszik ki, de kinti autókölcsönzők darabjai és itthon visszavásárolt fiatal használt autók is bekerülhetnek a rendszerbe. Egyvalami azonban közös mindegyikükben: 72 pontos auditált vizsgálaton kell átmenniük ahhoz, hogy új vevőhöz juthassanak. Ez a megbízhatóság záloga. A vevő biztos lehet benne, hogy a hibátlannak kikiáltott használt autó igazolható forrásból érkezik és megfelel a kereskedő által elmondott műszaki állapotnak. Természetesen garancia is jár a bíztató szavak mellé, ami közel azonos feltételekkel garantálja biztonságunkat, mintha új autót vettünk volna.
Na de ez még semmi. A következő oldalon az is kiderül, hogyan lehet milliókkal olcsóbban venni BMW-t, teljesen legálisan
Milliókkal olcsóbban
Érezzük mi is, ezek az autók nem fedik le a teljes hazai piacot, a használt Suzukik még mindig többen vannak. A megkímélt BMW-ket azok választják, akik a komoly értékvesztést nem szeretnék bebukni. Az egy évnél fiatalabb, 10 ezer km körüli futásteljesítményű használt autók 20-30 százalékkal olcsóbbak az újaknál, ami ebben a kategóriában több millió forintot jelent. Ezek persze különösen jól felszerelt autók, így sokszor előfordul, hogy olyan extra is benne van a csomagban, amire igazából nem is lenne szükség. Tartós tesztünk alanya, az említett 120d például minden jóval felszerelve 9,3 milliót érne újonnan. 20 ezer kilométert megtéve 6,7 millióért került volna a kereskedésbe négyhónaposan, ha nem hozzánk érkezik.
Érdekesség, hogy nem a 3-as vagy az 1-es sorozatból fogy a legtöbb, az élen az 5-ös BMW áll, utána jön a 3-as, de még a 7-es sorozat is megelőzi a legkisebb 1-es BMW-ket. Antal Péter, a Wallis Pest ügyvezetője könnyen talál magyarázatot a rangsorra: a legkisebb árrés az 1-esnél realizálható, ezért azokat a modelleket keresik, ahol jobban jár a vevő. Ha jól szétnézünk, 5,5 milliós induló ártól találunk már magunknak való 1-es BMW-t, de olyan is előfordult, hogy jól felszerelt 760-ast keresett valaki 30 millióért.
Karosszékből válogatni
Az autó kiválasztása majdnem olyan könnyen megy, mintha új autót keresnénk. A teljes BMW-rendszerből lehet válogatni, nemcsak azokból az autókból, amik itthon állnak a kereskedéseknél. Láthatjuk, melyik gyári autó mikor éri el a tervezett eladást, mikor kerülhet hozzánk.
Nem lehet úgy rendelni, hogy piros legyen az üléskárpit, sárga a fényezés, de legyen rajta vonóhorog is, viszont fekete 530d-ből jó eséllyel több is rendelkezésünkre állhat, így kiválaszthatjuk az ízlésünknek leginkább megfelelőt. Olyan ez, mint a gyerekcsinálás: hiába akarunk szőke, kékszemű, nyugodt gyerkőcöt, ha a genetikai adottságok miatt fekete ördögfiókát ad az anyatermészet.
A teszt
Nálunk egyszerűen tetszést tudnak aratni a tesztautók: vagy legyenek erősek, vagy legyenek takarékosak, akkor nyert ügyük van. A 120d 163 lóerős, tehát az erőpróba-tetszésen hamar átment. Rekordszinten keveset fogyasztó BMW dízelmotorokról mindenféle legendák léteznek, a mi tesztmérésünk valós: klíma nélkül 6,4-et, klímával 6,9 litert fogyasztott 100 km-en. Ezt az eredményt az elmúlt több mint 6000 kilométer és a közben eltankolt 374 liter gázolaj alapján könnyen igazolhatjuk.
Hibáról, problémáról nem tudunk nyilatkozni, de árgus szemeinket folyton rajta tartjuk a tesztautón. Eddig mindössze azzal akadt némi gondunk, hogy egy szög csúnyán kilyukasztotta a bal hátsó kereket. Azért kell ezt megemlíteni, mert a BMW-ket defekttűrő gumival és pótkerék nélkül szállítják, ezért egy defekt problémásabb, mint hagyományos kerékkel. Gond végül ezzel sem volt, a felpumpált lyukas kerék 50 km-t kibírt a szervizig, nem lett semmi baja. De résen leszünk, a tartós tesztből 20 ezer km és 4 hónap még hátra van.