Kezdek belesodródni az öreg csocsesz kategóriába: kilenc évvel ezelőtt már a Chevy Aveo elődjét is vezettem. A GM a csőd után akkor vette meg a Daewoo autógyártó részlegét, új autóját a Lanoshoz képest kellett elhelyezni a kínálatban alá, egy bizonytalan helyzetben.
Nem Daewoo, nem Kalos
Időközben a Lanos eltűnt, a 2002-es menetpróbán a Totalcart képviselő Rácz Tamást megnyertük a Vezessnek, a Daewoo-ból Chevrolet, a Kalosból Aveo lett, csak a bemutató helyszíne képviselte az állandóságot: az új generációt is Zürich környékén vezettük.
Adatok: Chevrolet Aveo | 1,2 16V | 1,4 16V | 1,6 16V |
Hengerűrtartalom | 1229 cm3 | 1398 cm3 | 1598 cm3 |
Teljesítmény LE / nyomaték Nm | 70/86 / 5600 115 / 4000 |
100 / 6000 130 / 4000 |
115 / 6000 155 / 4000 |
Gyorsulás 0-100 km/ó | 14,3 / 13,4s | 12,2s | 11,3s |
Végsebesség, km/ó | 162 / 171 | 177 | 189 |
Átlagfogyasztás / CO2-emisszió | 5,9 / 5,5 l 138 / 129 g/km |
5,9 l 139 g/km |
6,6 l 156 g/km |
Üres tömeg, kg | 1070-1178 | 1083-1193 | 1147-1218 |
Legalább akkorát változott maga az autó, mint a világ körülötte. A korábbi modellfrissítéssel szemben ez egy alapjaiban új konstrukció. Padlólemeze friss fejlesztés, nem a D Corsa és a Punto EVO közös alapjaira épül, az Aveo leváltásával a Daewoo-korszak utolsó autója is elbúcsúzott.
290 vagy 502 literes csomagtér
Anno a Kalos 388 centis volt, a belőle faragott első Aveo 392, az új pedig 403,9 centis. 36 centivel hosszabb nála a másik karosszériaváltozat, a lépcsőshátú, amelyre olcsó családi autóként van szükség. 502 literes csomagtere nagyobb, mint a Cruze-é, 102 literrel tágasabb az eddiginél. Az ötajtósban a kivett kalaptartót a támla mögé lehet becsúsztatni, a jobban felszerelt modellekben a padlószint is variálható egy könnyen mozgatható polccal, akár az Astrában.
Gyorshajtás Svájcban: nincs kecmec
Megyeri György többféle pozíciót töltött be a budaörsi központú regionális GM szervezetben illetve a GM Europe svájci központjában is, így több évet élt az alpesi országban. A helyi sebességkorlátozások valóban nagyon szigorúak, amiről egy sztorit is elmesélt. Aki legalább 15 km/órával túllépi a megengedett sebességet, számíthat egy látogatásra a hatóságoktól. A hivatalnokok az illető otthona, életvitele és keresete alapján megállapítják, hogy mekkora szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkezik és ennek az összegnek 10 százalékát kell befizetnie bírságként. Trükközni nem érdemes. Egy gyorshajtó például közel 140-nel tépett olasz szupersportautójával a 120-ra korlátozott autópályán, ezért a vagyonvizsgálat során kiszabták rá az említett bírságot. De ő ravasz volt és sóher, ezért egy afrikai országtól becserkészett egy konzuli címet, majd diplomáciai mentességére hivatkozva nem akart fizetni. Ám legközelebb a delikvenst 50 helyett 67-tel bemérték lakott területen, tehát szabadon elkölthető jövedelmét újra felbecsülték. Az ügyben eljáró bíró most kicsit tehetősebbnek saccolta az illetőt és az eredeti 80 ezer helyett 297 000 frank (64,5 millió Ft) büntetést szabott ki. Azt hiszem, sokunk igazságérzetének tett jót ezzel.
5,5 centivel lett szélesebb az Aveo, ami látszik a kiállásán is. Eltűntek a 13 collos kerekek, amivel szerencsétlen Kalost verte meg az sors, az új 15 és 16 collos felniket kap, de tartozékként 17-es alufelni is rendelhető.
Ott van az úton
Bár ugyanazzal az ezerkettes motorral vezettük őket és elvileg a futóművük is azonos, nagy különbség volt az ötajtós és a szedán között. A lépcsőshátú papásabbnak, billegősebbnek tűnt, valószínűleg a nagyobb hátsó túlnyúlás és az eltérő súlyeloszlás miatt nem volt annyira jó, mint az ötajtós.
Mert a ferdehátú futóműve remekül sikerült az első pár száz kilométer alapján. Kényelmesen rugózó, mégis belevaló autó lett az Aveo. Aki megy 200 métert az Aveóval, megérti, hogy a dél-koreai márkák végérvényesen felnőttek az élmezőnyhöz, mert már a le nem koppintható finomságokban, így a futóműhangolásban sem nyúlnak mellé.
Jó az 1,2-es, de alig drágább az 1,4
Lusta és riasztóan éhes benzines motorokhoz szoktunk eddig a koreai kisautóban, így nagy megkönnyebbülés volt vezetni az erősebbik, 70 helyett 86 lóerős ezerkettest. Kiegyensúlyozott és használható motor, kellemes vele az Aveo. 5,5 literes gyári átlaga szerint egész takarékos, de fogyasztása majd a hazai teszten kiderül.
Nem sokkal, de élénkebb nála a 100 lóerős 1,4-es benzines. Elfogadhatóan teszi a dolgát, mivel az árkülönbség csak 80 ezer forint a kettő között, így senkit nem beszélnénk le a nagyobb motorról.
Ősszel jön a dízel
A csúcsmodell egyelőre a 115 lóerős ezerhatos, de prototípus már létezik az Astra (és az amerikai Cruze) 1,4 literes turbós benzinesével, amely 140 lóerős. A benzines motorok közül az 1,2 és az 1,4 literes szelepvezérlése szívóoldalon változó, az ezerhatosé kipufogóoldalon is.
Ősszel az elődből hiányzó dízelmotort is pótolja a Chevy, a FIAT 1,25 literes négyhengeresével. A 75 vagy 95 lóerős dízel lesz az egyetlen Aveo, amely megkapja a hatfokozatú kézi váltót, Stop-start-rendszerrel kiegészítve.
Hatfokozatú az automata váltó
Minden motorhoz ötfokozatú kézi váltó jár alapesetben, de az 1,4 és 1,6 literes benzineshez hatfokozatú automata is rendelhető. Hat gang egy kisautóban eleve ritka (az elődé még négyfokozatú volt), de a közepes zajcsillapítás miatt autópályán nagyon jól jött a kímélőre áttételezett hatodik.
Amerikai autókban bevett, de európai szemmel furcsán oldották meg a kézi kapcsolást: a fokozatválasztókar oldalán található a nyomógomb, amivel felfelé és lefelé lehet váltani. Mivel az automatát kevesen használják kézi üzemben, nagyjából mindegy is, de ezt a villanykapcsoló szintű gombot akár a kormányra is elhelyezhették volna.
Ez kell: sok hely és USB-csatlakozó
Belül enyhén olcsó az autó, de nagy puccparádé nélkül is meggyőző. Elsősorban tágasságával, ritka a négyméteres kategóriában az a kisautó, amelyben kifejezetten magas emberek is beülhetnek egymás mögé.
Tetszett két kesztyűtartó és a felsőbe rejtett USB- és rádión lévőt megduplázó Aux-csatlakozó. Így elrejthetők a zenelejátszók, mégsem kell eldugott résben szerencsétlenkedni a csatlakoztatásukkal és még arra is gondoltak, hogy a kütyük kábelének legyen egy rés kibújni a kesztyűtartó zárt fedele alól.
Karcolódó műanyagok
Magasságállítás nélkül túl magas a vezetőülés, de a jobban felszerelt modellek állítható ülésmagasságával és a tengelyirányban is állítható kormánnyal kényelmesen el lehet helyezkedni.
Nálunk a kettő mínusz egy csillagos töréstest miatt veszített el az Aveo egy összehasonlító tesztet a Logan ellenében, ezért a biztonsági megoldásokra külön is rákérdeztem a bemutatón.
Öt NCAP-csillag a cél
Honggi Chae, az autó főmérnöke elmondta, hogy a kategóriában általános megerősítéseket vetették be, az ütközési erőket elvezető és a karosszéria-elemek között elosztó struktúrával. Az autó akkor sem rogyna össze, ha 4,2 Aveo súlyának megfelelő terhelés érné a tetejét.
Az eddigi maximum négy légzsák kiegészült a nyugaton is feláras függönylégzsákkal, a kipróbált autók közül az állíthatatlan ülésmagasságú, műanyag kormányos alapkivitelben is volt ESP. A gyár ötcsillagos Euro NCAP-töréstesztre számít, ami nem mindig jön össze élesben, de az autógyártók csak akkor mernek ötödik csillagról beszélni, ha a belső teszteken már bizonyított az autó.
Légkondival sem drága
Ötajtós Aveót 2 690 000 forinttól kapni, a szedán minden motorral 100 000 forinttal kerül többe, ezek légkondi nélkül értendő bevezető árak. Az ezerhatos benzinessel a csúcsmodellek 4 010 000 illetve 4 110 000 forintba kerülnek, a legjobb vételnek a 86 lóerős 1,2-es benzines tűnik, amelyet klímaberendezéssel kicsivel 3,1 millió Ft alatti áron kínálnak a Chevrolet-márkakereskedések.