Röviden – Kia Soul

Mi ez?

Egyterű-szabadidőautó koktél, elvileg fiataloknak
Mit tud? Nagyon jól néz ki, majdnem úgy felszerelhető, mint egy luxusautó, miközben családi autóként is remekül használható
Mibe kerül? Még nincs hivatalos ár, de várhatóan 5,5 milliótól kezdődik majd. Júniustól jelenik meg a márkakereskedésekben
Kinek jó?  Mindenkinek, aki vagány, fiatalos megjelenésű kisautót szeretne, ami praktikus is

Fura kis autó volt az első Kia Soul. Akár bankot is robbanthatott volna, de nem tette. 2009-es bemutatása óta világszerte 700 000 darabot adtak el belőle, ami nem gyenge szám, de azért nem is olyan kirívóan magas. Ahhoz elegendő, hogy belevágjanak a második generáció létrehozásába, ám ugyanakkor jelzésértékű, hogy az első sorozat pályafutása alig öt évig tartott.

Az első Kia Soul ugyanis felemásra sikerült. A pozitívumok közé tartozott Peter Schreyer formaterve (ő álmodta meg az első Audi TT-t), ami sokaknak bejött. Jó volt az időzítés is, hiszen a Kia Soul akkor érkezett, amikor még nem rukkolt ki túl sok márka kis szabadidő-autóval (azóta viszont megérkezett a Chevrolet Trax, a Fiat 500L, Ford Ecosport, a Nissan Juke, az Opel Mokka, a Peugeot 2008, és a Renault Captur is). Jók voltak még a motorok és a váltók is, és az utastér designja is jól sikerült.

Tartós forma

Nem lehetett ugyanezt elmondani az utastérben felhasznált anyagokról, a hangszigetelésről, és mindennek a tetejébe iszonyatosan kemény rugózást raktak a Kia Soul alá. Amit még úgy sem lett volna könnyű elfogadni, ha cserébe úgy lehetett volna szlalomozni és kanyarodni a Kia Soullal, mint egy Ferrarival, de sajnos ez sem volt igaz. Semmivel nem volt nagyobb élvezet vezetni, mint azokat a kisautókat vagy kompaktokat, amelyek nem rázták ki a lelket gazdájukból.

Ám most itt a második Kia Soul, és úgy néz ki, mintha csak egy kozmetikai kúrán esett volna át. Maradt az alapvetően szögletes forma, az övvonal, az ablakok alakja és a csomagtér ajtajának alakja. Persze változtak a lámpák elöl és hátul, a hűtőrács, és néhány öltöztető elem, de hát pont ezeket szokták a fazonigazítások során is kicserélni!

Időről időre felbukkannak olyan új modellek, amelyek szép karriert futhatnának be, ha valamely neves gyártó dobná piacra őket. Ezek közé tartozik az új Soul is, amely csak azért indul hendikeppel, mert a Kia név még nem cseng olyan szépen, mint európai riválisaiéi.
Hátul is van zongoralakkos alsó betét. A csomagtérajtó 6 centivel szélesebb. Az új Soul 2 centivel hosszabb, másféllel szélesebb és eggyel alacsonyabb, mint elődje volt. A tengelytáv két centivel hosszabb

Hátul is van zongoralakkos alsó betét. A csomagtérajtó 6 centivel szélesebb. Az új Soul 2 centivel hosszabb, másféllel szélesebb és eggyel alacsonyabb, mint elődje volt. A tengelytáv két centivel hosszabb

Holott az új Kia Soul valóban új, méghozzá az erőátvitelt leszámítva az utolsó csavarig. Csak valami olyasmi történt vele, mint legutóbb a Suzuki Swifttel. Olyan jónak ítélték az eredeti formatervet, hogy nem akartak rajta alapvetően változtatni. Ezért kicsit nehéz elhinni, ami tény: valóban friss fejlesztés a Kia Soul második generációja. Ezt támasztja alá, hogy teljesen új a padlólemeze. Nem a korábbi, kisautókhoz használt egységre épül ugyanis, hanem a Cee’d módosított padlójára.

A padlólemez cseréjére bizonyíték a két centivel hosszabb tengelytáv, ami a belső helykínálaton is meglátszik (tágasabb az új Kia Soul a réginél). Ugyanennyivel nőtt a teljes hossz és másféllel a szélesség. A magasságból egy centit elvettek (most 160 centi), de ez belül nem látszik meg: a napfénytető nélküli kivitelekben így is nagyobb egy méternél az üléspárna-tető távolság (fejtér).

Luxusautó kicsiben

Nőtt egy picit a csomagtartó is, most 354 literes, és ugyanúgy egy polccal osztható ketté vízszintesen, mint a régié. Ennél jelentősebb az az átalakulás, ami az utastérben történt. Mintha meghallották volna Dél-Koreában a kritikát (persze, hogy meghallották, olyan hangos volt), és teljesen átalakítottak mindent. Sőt, mintha a ló túlsó oldalára is átlendültek volna. Mert nemcsak annyit tettek, hogy egy pár helyre puha műanyagot tettek, ahol eddig kemény volt, hanem egy kis kvázi-luxusautót faragtak a Kia Soulból.

Puha műanyag borítja nemcsak a műszerfalat, de az ajtó tetejét is, szinte mindenen zongoralakk fénylik, a hatalmas kesztyűtartó teteje elegáns gombbal nyílik, és a felszereltség, háta az egyenesen pazar! Csak egy példa: kapható bőrkárpitozású ülőgarnitúra, és hogy az utas akár fagyban, akár kánikulában jól érezze magát, három-három fokozatban állítható ülésfűtést, illetve ülésszellőzést rendelhet hozzá! Hátsó ülésfűtés is rendelhető (csak ülőlap), ami szintén olyan extra, amit nemhogy kisautókban, de még középkategóriás autókban sem lehet mindben megrendelni.

Nagyon fiatalos a belső tér designja. Ugyanakkor a minőség is a kategóriaátlag fölé emelkedik. Puha műanyag borítja a műszerfal tetejét és utasokkal szembeni részét, valamint az ajtók felső élét is

Nagyon fiatalos a belső tér designja. Ugyanakkor a minőség is a kategóriaátlag fölé emelkedik. Puha műanyag borítja a műszerfal tetejét és utasokkal szembeni részét, valamint az ajtók felső élét is

Naná, hogy LCD-kijelző közli az információkat a két nagy kerek műszer között, de a középkonzolra is rendelhető finom felbontású, 8 col átlójú képernyő, amin a navigáció, az autó beállításai és a zenelejátszó mellett a tolatókamera képe is megjelenhet. (Utóbbinál a segédvonalak nem mutatják az autó várható mozgását, hanem rögzítettek.) Természetes, hogy automata is lehet a klíma, motorral csukja be magát a tükör, rendelhető kulcs nélküli autónyitás-motorindítás, és a panoráma-napfénytetőt sem kell hiányolnia a forró égitest rajongóinak.

Ezután már csak az lehet a kérdés, hogyan megy. A motorizáció nem sokat változott: két 1,6 literes motorral kezdik árulni a Soult. Egy 132 lóerős, közvetlen befecskendezéses benzinessel, és egy 128 lóerős dízellel. A gyorsulási idők kicsit romlottak, mert hiába nőtt 66 százalékra a nagy- és ultranagy szilárdságú acélok felhasználása, a nagyobb, jobban felszerelt Soul egy kicsit nehezebb lett. A kézi váltós benzines 10,4 helyett 11,0, a dízel 10,7 helyett 11,2 másodperc alatt gyorsul százra.

Az új Kia Soul konkurensei Alapár
Fiat 500L 1.6 M-jet (105 lóerő)  5 900 000 Ft
Nissan Juke 1.5 dCi. (110 lóerő) 5 250 000 Ft
Opel Mokka 1.7 CDTI. (130 lóerő) 6 130 000 Ft
Peugeot 2008 1.6 e-HDi (115 lóerő) 5 370 000 Ft

Rugózik!

A pár tized azonban nem érezhető igazán, a dízel szépen húz kis fordulatról, és csak akkor kell jobban kihúzatni, ha nagyon kell sietnünk. Ilyenkor azért a hangja is megjön, de korántsem annyira, mint az előzőben. A hangszigetelés javulását az is mutatja, hogy a szélzaj is csak 120 km/h felett válik hallhatóvá az utastérben. Nyugodt vezetési stílusnál mérsékeltebb tehát a hanghatás és a fogyasztás is. A gyár 100 kilométerenként 4,8-5,0 literes átlagot ígér. Mindezt start-stop rendszer nélkül, mert az még nem rendelhető a Soulhoz. (A benzines változatot nem próbáltuk.)

Automataváltó is rendelhető, a kényelemért azonban dinamikával (0-100 km/h között plusz 1 másodperc: 12,2 s) és egy literrel nagyobb fogyasztással kell áldoznunk. Az előbbi tapasztalat, az utóbbit a gyár állítja.

Végre rugózik a Soul, nem ráz úgy, mint egy ekhós szekér. És mindezt úgy, hogy az úttartása nem romlott

Végre rugózik a Soul, nem ráz úgy, mint egy ekhós szekér. És mindezt úgy, hogy az úttartása nem romlott

Ez mind szép, de mi van a rugózással? Jelenthetjük, hogy az új Soul úgy mozog az úton, ahogy egy normális autótól illik. Továbbra sem versenyautó, a változtatható (elektromos) szervórásegítésű kormány továbbra sem zúdít információözönt a vezetőre, de szépen, kiszámíthatóan lehet kanyarodni vele, és ami a lényeg: a rugózás sokkal kényelmesebb.

Holott a jó megjelenés érdekében 235/45 R 18-as abroncsokkal felgumizott 18-as könnyűfém felniket szereltek a bemutatóautókra. És még így sem nyújtott megrázó élményt, ami többek között annak tudható be, hogy az új padlólemeznek köszönhetően gumiba ágyazhatták az első (MacPherson) futóművet tartó segédalvázat, és másképp építhették be a hátsó, csatolt lengőkaros felfüggesztést (függőlegesbe állították a hosszabb lengéscsillapítókat).

Sokra vihetné

Jót tett a Soulnak, hogy nem vártak tovább az új generációval, és az is, hogy nem a régit próbálták újracsiszolni, hanem gyakorlatilag nulláról kezdték a fejlesztést. Eredményül egy olyan kívül-belül fiatalos megjelenésű, igényesen kivitelezett, jól felszerelt és praktikus kis szabadidőautó-egyterű koktélt alkottak, amelynek sikere útjában csak két dolog állhat. Az egyik az egyelőre nem ismert ára (a márkakereskedőknél júniustól válik megtekinthetővé), a másik a márkaneve. Holott képességei alapján több japán vagy európai autógyár is büszke lehetne rá. Talán még a BMW is?

Mellette – Ellene
  • Fiatalos design kívül-belül
  • Jó minőség
  • Rengeteg választható extra
  • Tágas utastér
  • Sokféle vezetést segítő rendszer
  • Szűk motorválaszték
  • Szintetikus kormányzás
  • Nincs összkerékhajtás
  • Sérülékeny külső díszítőelemek

Tetszik neked a Kia vadiúj szabadidő-autója? Értékeld 1-től 10-ig!
átlag
8.87
szavazat
109
Tetszik neked a Kia vadiúj szabadidő-autója? Értékeld 1-től 10-ig!