Fiatalítás
Látványos fiatalításba fogtak a Mazdánál. A Mazda2 és a Mazda6 modellváltásnál tapasztalt sportosabb, dinamikusabb arculat köszön vissza az új Mazda3 külső vonalain is. A még jobb vezetési élményt és még jobb minőséget ígérő szedán és ötajtós modelleket Lisszabontól nem messze, az Óceán szomszédságában tettük próbára.
A megújítás a látszat ellenére igen alapos volt. A korábbi modellből mindössze 10% nettó alkatrész maradt meg. Három jól elhatárolható csokorba gyűjtötték ezeket: dizájn, vezetési élmény és biztonság.
A kifejezőbb és dinamikusabb dizájnról már esett szó, itt lényegében a már említett „családi arc” beültetése történt meg, igaz hosszabb és magasabb is lett mindkét karosszériaváltozat. A lényeg nem is ez, hanem a még tökéletesebbre csiszolt vezetési élmény.
Vezetési élmény
2003 márciusában Mazda MX Sportif néven érkezett a Genfi Autószalonra a Mazda3 előfutára és már akkor is a vezetési élmény volt a legfontosabb. Nagyon felhívták a figyelmünket erre a misztikusan hangzó, de nehezen megfogható tulajdonságra.
Úgy látszik ez az, amit mindenképpen tudnia kell az embereknek, hogy megértsék miért drágább ez a japán az összes többinél.
Egy átlag halandónak pont ugyan olyan csendes, dinamikus, jól vezethető autó maradt a Mazda3, mint volt. A vezetési élmény ilyen szempontból nem sokat változott, viszont az „élmény” tökéletesítése sok apró részletből áll össze.
Úgy, mint a vezetőre összpontosító belső tér, a három szintre osztott műszerfal (sűrűn használt és fontos elem feljebb, kevésbé fontos elemek lejjebb), magasabb minőségű belsőtér, és a többi.
Utunk során az 1,6-os (105 LE) és a kétliteres automataváltós (150 LE) benzinest próbáltuk. Előbbi egy mérhetetlenül higgadt, csendes utazást garantál, ügyelve a hét liter alatti fogyasztás megtartására, utóbbi pedig egy lendületesebb, sportosabb helyváltoztatást tesz lehetővé.
A Mazda3 korábban is a kategória elitjébe tartozott a minőség terén, viszont ezzel nem elégedtek meg. Szerintük a hármas és az egyes BMW-k a legjobbak a sportos és a kényelmes tulajdonságok ideális elosztásában, ezért ezt az irányt tűzték ki ők is.
Akcióban a megújult Mazda3 Sport és Sedan
i-stop – majd később
A hihetetlen, lenyűgöző technikai újdonságok ezúttal elmaradtak. Gyári navigáció, kulcs nélküli indítás, BOSE-hifi, sávváltást segítő rendszer, kanyarfényszóró és a más márkáknál már bevállt start/stop funkció jelentik a fejlődést. Utóbbit ugyan még nem próbálhattuk ki, de a i-stop néven futó rendszer működéséről már most megtudhattuk, milyen szuper lesz.
Gyorsabb reagálást és kevesebb fogyasztást garantálnak. Előbbit úgy tudják teljesíteni, hogy a dugattyúk félállásban, ugrásra készen várják a megállás után a kuplung újbóli lenyomását, így sokkal rövidebb idő alatt kezdhetnek újból pumpálni.
Portugália – Lisszabon |
Mondj öt híres portugált! Vasco da Gama, Ferdinand Magellán, Eusébio da Silva, Louis Figo és Cristiano Ronaldo. Nem is volt olyan nehéz, de azért az gáz, hogy az első kettő több mint ötszáz éve meghalt, a másik három pedig focista. Kik a portugálok? Nagyjából annyit tudunk róluk, hogy hatalmas felfedezők voltak, ami annak köszönhető, hogy belefáradtak a szárazföldi közlekedésbe, kényelmesebb utat kerestek Indiába. Jelenleg éppen utálják a spanyolokat, amiért nekik jobban megy, és uniós pénzekből próbálják frissíteni az infrastruktúrájukat. A hatodik bortermelő a világon. Mindentől függetlenül csodálatos környezetben élnek és az áraikkal messze vernek minden menő turistaparadicsomot Európa szerte. A repülő a város közepén száll le, amennyiben van rá lehetőségünk, odafelé a gép bal oldalára, a hazaútra pedig a gép jobb oldalára kérjük a jegyünket. Csodálatos látványt nyújt a 17 kilométeres Vasco da Gama híd és a Lisszabon előtt elterülő hatalmas öböl. |
DSG-killer váltó 2011-re
A sajtótájékoztatón, egy az automata váltóra vonatkozó kérdésre azt a választ kaptuk, hogy a Mazda várhatóan 2011-re készül el DSG-killer váltójával, amiről azonban még semmi hivatalos információ nincsen. Csak remélni tudjuk, hogy nem egy újabb fokozatmentes borzalmat szabadítanak ránk.
Mazda3: a legfontosabb Mazda
2003-as debütálása óta több mint kétmillió Mazda3-ast adtak el világszerte, amivel a márka legjobban fogyó modelljévé nőtte ki magát. Világviszonylatban a 2008-as év hozta a legtöbb eladást, igaz ezt vélhetően az orosz piac dobta meg, ahova csak az utóbbi pár évben nyomultak be ezzel a modellel.
Érdekes, hogy a 2008-ban eladott 98 ezer orosz példány 64%-a volt szedán, nyugati országokban ez pont ellenkezőleg működik. Mint mondjuk nálunk. 2003-óta nagyjából 4500 példány kelt el, ebből mindössze 20-30% volt négyajtós.
Hoppá! Talán ennek köszönhető, hogy a közepesen felszerelt 1.6-os benzinest 4,5 millió forintra tippelte a Mazda magyar sajtósa. „A TE felszereltségű modell lesz az, amit már érdemes lesz megvenni. Ez körülbelül 4,5 millió forint lesz.”
Itthon egyébként egy jó ideig nem lesznek kaphatóak a dízel modellek, azok ugyanis kevésbé keresettek a piacon. Szeretnének a jól fogyó 1,6-os benzinesekre összpontosítani.
Várható felszereltségi szintek itthon
CE
-
8 légzsák
- DSC
- Fedélzeti számítógép
- Manuális klíma
- El. ablak elöl és tükör
- CD-rádió + 4 hangszóró
- Színrefújt lökhárítók
- Központi zár
TE
- 16″ alufelni
- Tükör: színrefújt és el. behajtható
- El. Ablak hátul
- Bőrkormány + kormányról vezérelhető CD-rádió 6 hangszóróval
- Központi zár távirányítóval
- Mélységben állítható kormánykerék
TX
-
Ködfényszórók
- Eső- és fényérzékelő automatika
- 17? alufelni
- 2 zónás automata klímaberendezés
- Ülésfűtés
- Fűthető szélvédő
- Parkolóradar hátul
- Tempomat
TX Plus
- Bose audio rendszer 9 hangszóróval
- RVM sávváltást segítő hátsó térfigyelő rendszer
- Bluetooth
Motorok
Benzinesek | MZR 1.6 5-fok. kézi |
MZR 2.0 5-fok. automata |
Teljesítmény (LE) | 105 | 150 |
Max. nyomaték (Nm) | 145 | 187 |
Gyorsulás (0-100 km/h; másodperc) | 12,2 | 10,6 |
Végsebesség (km/h) | 188 | 210 |
Fogyasztás (város/országút/vegyes; l/100 km) |
8,3/5,2/6,3 | 10,6/5,8/7,6 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 149 | 175 |
Dízelek | MZ-CD 1.6 |
MZR-CD 2.2 | MZR-CD 2.2+ |
Teljesítmény (LE) | 109 | 150 | 185 |
Max. nyomaték (Nm) | 240 | 360 | 400 |
Gyorsulás (0-100 km/h; másodperc) | 11 | 9,2 | 8,2 |
Végsebesség (km/h) | 187 | 208 | 215 |
Fogyasztás (város/országút/vegyes; l/100 km) |
5,8/3,8/4,5 | 6,9/,4,5/5,4 | 7,2/4,7/5,6 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 119 | 144 | 149 |