Röviden – Opel Meriva – 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
Szubkompakt családi egyterű, jópofán nyíló hátsó ajtókkal |
Mit tud? | Praktikus a térkihasználás, nagyon kényelmes a ki-beszállás hátra |
Mibe kerül? | 3,7 millió a 100 lovas fapados benzines, hatmillió alatt megáll egy gazdagon felszerelt, 135 lovas dízel |
Kinek jó? | Kétgyerekes családoknak, időseknek, taxisoknak |
Nem csak a néhai Chokito lehet ronda és finom! A Meriva sem egy Natalie Portman, mégis kiváló családi autó lehet, két gyerekig, vagy két nagyszülőig. A Róma környékén, lehangoló esőben tartott nemzetközi bemutatón említésre is alig méltó változtatásokat és egy továbbra is nagyszerű, páratlanul komfortos ajtómegoldású kis egyterűt láttunk. Ráadásul a Meriva immár csendes és erős magyar gyártású dízelmotorral támad a vásárlókra!
Forma
Magam sem tudnám jobban megfogalmazni a Meriva formai finomításainak jelentőségét, mint a gyári sajtóanyag. (Ne zárd be az ablakot az első sor után, a nyálas bekezdés után már saját reflexiónk jön!):
‘Az Opel tervezési filozófiája – szoborszerű szépség, németes pontossággal – remekül nyilvánul meg e kis, pompásan variálható egyterűben. Az új Meriva még jobban kiemeli kulcsfontosságú részleteit, és kifinomultabb hatást kelt. Hűtőmaszkja éppúgy krómtól csillog, mint az elejét meghatározó ködlámpa. Ragyogó, sas-tekintetű fényszórói most már modern fénydiódás (LED) nappali világítással is kaphatók. Oldalnézetből elegáns krómozás emeli ki a hullámos övvonalat, amelynek hatására hangsúlyosabb lett a hátsó ablak, és jobban kilátnak a kisgyerekek. Ez a részlet, a középen elhelyezett kilincsekkel együtt, az innovatív FlexDoors velejárója – a hátrafelé nyíló hátsó ajtó megkönnyíti a be- és kiszállást. A hátsó traktus dinamikájának és eleganciájának az energiatakarékos, fénydiódás lámpák hangsúlyos grafikája ad klasszist.Az új Meriva 17 és 18 colos kerekei prémium-hatásúak. A Meriva az egyetlen egyterű, amely vagány kiállást adó 18 colos kerékkel kapható, ezzel is elhúz a vetélytársaitól. Tizenkét-féle fényezése közül nagyon mutatós a gyöngyházas smaragdzöld és a friss citromsárga.’
Utastér
Modellfrissítés ide vagy oda, nyilván továbbra is a megszokottal ellenkező irányban nyíló hátsó ajtó határoz meg mindent, amit a Meriva belterével kapcsolatban gondolunk. A hátrafelé nyíló ajtókkal biztonságos ketrecbe zárhatók a gyerekek a bevásárlóközpont parkolójában, az idősek kényelmesen kászálódhatnak elő hátulról a B-oszlopon rögzített fogantyúba kapaszkodva. Ha csak négyen utaznak a Merivában, a két szélső hátsó ülés összetolható, csodás vállteret adva így a rajtuk ülőknek.
De ez eddig is így volt, mi az új?Egyrészt immár kevésbé harap a hátsó lábtérbe a sínen tologatható könyöklő-tároló (FlexRail). Másrészt egy IntelliLink nevű új infotainment rendszer (megint a sajtóanyagból idézek) ‘simán integrálja az okostelefont az autóba. Nagyméretű és nagy felbontású, hétcolos, színes monitora IntelliLink grafikával könnyíti meg a leolvasást és a kezelést. Nem hiányzik a Bluetooth kihangosítás, az audio streaming és az USB kapcsolat sem. A CD-lejátszó standard, míg a DAB+ – Digital Audio Broadcast – opcióként növeli a fogható rádióadók számát, a vételt és a hangminőséget. A rendszerhez tartozó Navi 650 és Navi 950 IntelliLink rendkívül pontosan és gyorsan dolgozza ki az útvonalat, illetve közelít vagy távolít, a kezelése pedig nem is lehetne egyszerűbb: meg kell nyomni egy gombot, és bemondani a címet, mint az Insigniában.’ Ja, és tolatókamera is van.
Ez meg itt a South Park feldolgozása egy másik IntellilLinkről (az Opelben azért lényegesen gördülékenyebben működik a General Motors informatikai rendszere, mint az oktatási rendszerre adaptált verzió Cartmanék iskolájában):
Technika
A Meriva lemezek alatti részeiben két fontos újítás tapasztalható. Egyfelől finomabbak lettek a kézi váltók, mert mind az öt-, mind hatfokozatú kézi sebváltó akadozós, sprőd volt eddig a vásárlói visszajelzések szerint. Már nem az, mondja az Opel, és ezt mondom én is; valóban finoman kapcsolható az új váltó.
Másfelől ott a gépháztető alatt a Szentgotthárdon gyártott, vadiúj 1,6 literes dízelmotor. Csendes, erős, állítólag takarékos (erről majd a hazai tesztautó nyúzása után tudunk megalapozott véleményt mondani). A római bemutatón csak ezt a motort volt módom vezetni és nem is kívánkoztam át másik motor mögé. Az új dízel a régi 1,7 litereshez képest sokkal-sokkal kulturáltabb és finomabb, az Opel végre-valahára felzárkózott a másfél literes dízelek terén a mértékadó francia és német konkurenciához.Autópályán is visszafogottan pörög a hatos váltóval, de alapjárat-közelben is nyomatékos városi használatban. Eddig a PSA 1,6 literes HDI-jét és a Hyundai/Kia motorját kedveltem leginkább ebben a méretben, de az új Opel-motor is jó eséllyel indul, ha a hazai tesztautóban a valós fogyasztást is jónak mérjük majd.
Vezetési élmény
Az új motorral, finomabb váltóval a Meriva sokkal kívánatosabb élvezeti cikk elődjénél. Ha a pénz nem számít, mindenképp az 1.6 dízel – 6 fokozatú kézi váltó kombinációt javaslom minden más konfigurációval szemben. Még szívesebben javasolnám ugyanezt a motort egy jó automatával, de hát automata váltó egyelőre csak benzinmotorokhoz kapható a Merivába. Az 1,3 literes Fiat dízel kicsit kicsi a Meriva tömegéhez, a turbós benzinmotorok pedig szomjasak.
A futómű, kormányzás, fékek a biztonságos, élménymentes autózást szolgálják, és a Meriva karakterével ezzel nincs is semmi gond. Egy kulcsnélküli nyitás-indítást, egy követőradart nagyon hiányolok az extralistáról, és sávtartó, holttér-figyelő parasztvakítás sincs, de máskülönben a Meriva hozza a kor kívánalmait. Pláne, hogy immár tolatókamera is jár a legmagasabb felszereltségek mellé.Ár
A Meriva árlistája a 100 lóerős, 1,4 literes szívó alapmotorral kezdődik: 3,73 millió forint. Klíma nélkül, mert az még kétszázezer.
Egy közepesen felszerelt (Enjoy) 95 lovas dízel már közelebb ár a realitásokhoz, ami a vásárlói igényeket illeti. Egy ilyen kocsi listaáron 5,25 millió forint. Az új, szentgotthárdi dízellel – 135 lóerő – egyelőre 5,6 millió egy gazdagon extrázott, Cosmo Meriva. Később jön egy 110 lóerős verzió, ami 3,8 literes katalógus-fogyasztásával új rekorder lesz az egyterűek között – egy ilyen Cosmo ára 5,55 millió forint lesz.Hogy a konkurenciához képest drága vagy olcsó a Meriva, nehéz megítélni – ugyanis nehéz meghatározni, milyen modellek is tartozhatnak a konkurensek körébe. A Meriva amolyan szubkompakt egyterű; méreteiben valamivel az igazi alsó-közép MPV-k alatt van, de szolgáltatásai, motorpalettája, praktikus elrendezése miatt kiválthat egy rövid Scénicet vagy C4 Picassót is. 135 lóerős dízelt ebben a méretben nemigen kínál más, Ford B-Maxból, B-oszlop nélküli konstrukciójával a Meriva legkézenfekvőbb vetélytársából például dízelben 95 lóerő a maximum. Hahaha.
Nem csak a legszűkebb mezőny tagjai, a Ford B-Max vagy a Citroën C3 Picasso helyett lehet hát alternatíva a Meriva. Ha csak két gyerek (vagy két nagyszülő) rendszeres szállításához keresünk kocsit, kötelező a Merivát is kipróbálni az akár fél számmal nagyobb szóba jöhető kocsik mellett.A Citroën C4 Picasso és 115-140 lóerős dízel vetélytársai közepes felszereltséggel, kézi sebességváltóval | Listaár (Ft) |
|
Citroën C3 Picasso 1.6 HDI Exclusive (115 LE) | 5 935 000 | |
Kia Venga 1.6 CRDi HP TX (128 LE) | 5 229 000 | |
Opel Meriva 1.6 CDTI Cosmo (135 LE) | 5 590 000 | |
Renault Scénic 1.6 dCi Dynamique (130 LE) | 7 000 000 |
Kinek ajánljuk?
A Meriva a gyár szerint a baby-boomer vagy a baby-maker generációnak szól, kevésbé elegáns magyar fordításban ez a népességrobbanás 60-70 éves generációját vagy a gyerekcsinálók 25-35 éves mai nemzedékét jelenti.
És valóban. A fura, de nagyon praktikus hátsó ajtóval mi is a gyerekülést, babahordozót vagy a nagypapát rendszeresen ki-be pakolók kocsijának tartjuk a Merivát. És a hátfájósokénak. Az első üléseket német ortopéd szakorvosok mértékadó testülete minősítette nagyszerűnek, és bár elsőre kicsit fura a kemény, mindenütt nyomó szék, egy-két óra vezetés után valóban frissebben lehet kiszállni belőle, mint ahogy beültünk.
A Meriva sajátságos formájú, de jó kis családi autó, saját kategóriájában az élmezőnyhöz tartozik. Praktikumban még számos drágább, elvileg nagyobb kompakt kombit alsó-közép SUV-t vagy egyterűt is megelőz. Két gyerekhez, két nagyszülőhöz kocsit keresve még más kategóriában gondolkodóknak is javasolt egy merivás próbaút a végső döntés előtt.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|