Ha tágas, kényelmes hátsó lábtérrel rendelkező autóra kell gondolnom, legmélyebb álmomból felzavarva is a Skoda

Kicsit buta a hátsó lámpa
Kicsit buta a hátsó lámpa

Kicsit buta a hátsó lámpa

Kicsit buta a hátsó lámpa


Superb jut eszembe 2001 vége óta. A Passat alapokra építkező Skoda saját tapasztalatom szerint a legtágasabb autó a piacon a Maybach után, csak annál valamivel kedvezőbb áron adják. Durván 10 Superb jött ki a feltámasztott luxuslimuzin árából, ráadásul nem is az alapmodellből.

2008-ig kellett várni az új nagy Skodára, és úgy látszik, megérte. Már a külföldi bemutatón közel került Földes kollégához a Superb, a mostani, hazai teszt alkalmával pedig újabb rajongótábort hagyott maga mögött távozásakor.

Átalakult

Formailag erősen átalakult a Superb mostanra, talán túlságosan is. Szerintünk ennél kisebb módosításokkal is beérte volna a közönség, a kétrészes hátsó lámpatestek kifejezetten idegenül mutatnak az autón – nekünk legalábbis egyáltalán nem tetszenek. Ez az új Superb legkritikusabb része, máshol egy hét után nehezen tudnánk belekötni a részletekbe.

Az biztos, hogy érezhetően javult a vezetési élmény az új Superbben, amit az utóbbi években többször kritizáltunk. A

Óriási a lábtér

Óriási a lábtér

Óriási a lábtér


hatalmas tengelytáv és karosszéria érezhetően negatívan befolyásolta a menet közbeni élményeket, a rugózás sokszor olyan benyomást keltett bennünk, mintha egy nagy tengerjárón szelnénk a habokat az óceánon.

Ezt most egy rövidített tengelytávval, és valamivel feszesebb rugózással sikerült kijavítani, de nem kell aggódni, így is inkább kényelmes az autó, mint sportos. Ennek ellenére kezesebb lett, még kevésbé érezni a hatalmas termetet, és a kormányzás is kellően közvetlen. A Superb minőségre csak egy hajszálnyival van lemaradva a hasonló méretű prémium márkás limuzinoktól, de tágasabb azoknál, és sokkal olcsóbb is.

A tengelytáv megnyirbálása ellenére sem csökkent a hátsó lábtér, sőt két centivel sikerült megtoldani az eddig is vagon méretű táncteret. Ilyen helykínálat még a hosszított luxusautókban is ritka, két kosaras méretű emberke vígan elvan egymás mögött. Több mint megdöbbentő.

Mi az a Twindoor?

Így ötajtós

Így ötajtós

Így ötajtós


Jelentősen tágult a csomagtér, mostanra egy 565 literes fekete lyuk szippantja be a gyerekbiciklit, a karton üdítőket, talán még egy betonkeverő is beférne. Ezt most könnyen ki is próbálhatjuk, mivel a hagyományos limuzinoktól eltérően az üveggel együtt is nyitható a Superb csomagtere. Az un. Twindoor koncepció lehetőséget nyújt a választásra.

A hagyományos limuzinokhoz hasonlóan egy érintéssel nyitható a csomagtérajtó, de ebben az esetben a szélvédő még nem nyílik. Ha elsőként a középről kicsit jobbra lévő kilincset érintjük, majd megvárjuk míg búgással reagál a szerkezet, a hagyományos kilincs már a hátsó üveggel együtt emeli magasba a csomagtartó ajtaját. Kicsit macerás, kicsit lassú, de lehetőséget nyújt olyan tárgyak szállítására is, amelyekre a négyajtós koncepció lehetőséget sem ad.

A következő oldalon további pozitív tulajdonságokra is fény derül


Örültem, hogy megmaradtak a szatyorakasztó kampók is ott hátul, mert egy bevásárlás után teljesen megfeledkeztem a hátul utazó élelmiszerekről, és kis híján ketchupot gyártottam a szép paradicsomból.

Meglepően takarékos

Így négyajtós

Így négyajtós

Így négyajtós


Teljesen biztosak vagyunk benne, hogy az 1,4-es 125 lóerős turbómotor is kényelmesen cipeli a ráaggatott terheket, de az általunk próbált 1,8-as TSI motor ennél még többet is tud. A legutóbb a Passat CC-ben próbált motor érezhetően dinamikusan mozgatja a Superbet, és talán picit jobban is pörög, mint a Volkswagenben.

Elégedettek voltunk a menetteljesítménnyel, a hozzá kapcsolt hatsebességes kézi váltóval és a fogyasztással egyaránt. A nagyobb részt városban használt próba alatt 10,4 literes fogyasztást számoltam, ami saját vezetési szokásaimat figyelembe véve kifejezetten üdítően hatott rám a benzinkúton a kasszánál.

A Superbbel bárhová szívesen indulnánk a nagyvilágba, az ülések kényelmesek, a hatalmas terek pedig igazi családi utazólimuzint faragnak az autóból.  A belső talán igényesebb a korábbinál is, a műanyagok tapintásra is kinézetre

Intelligens a lámpa

Intelligens a lámpa

Intelligens a lámpa


egyaránt elfogadhatóak. A menetzajokat a megnövelt vastagságú oldalablakok tartják kívül jó hatásfokkal, bár nem esküdnénk meg arra, hogy halkabb a Superb belülről, mint egy Octavia.

Magától parkol és világít
   
Nem a Twindoor az egyetlen újdonság a Superben. A Volkswagen konszern egyéb autóiban már többször is próbáltuk a parkolóasszisztenst, amit már a Skoda is kínál. Ezzel a párhuzamos parkolás borzalmaitól kímélhetjük meg magukat, bár a mögöttünk várakozók így sem lesznek sokkal boldogabbak. A kivitelezés meglehetősen lassú és körülményes, az eredmény viszont háromból egyszer jó, egyszer elfogadható, egyszer meg satnya.

Újdonság a 30 gigabájtos merevlemez a navigációs rendszerhez, de ennél is nagyobb villantás
a bi-xenon fényszórókhoz rendelhető AFS rendszer (Adaptive Frontlight System – adaptív fényszórók rendszere), ami a fénykévéket a sebességtől függően variálja. Nagy sebességnél messzebbre világít szűkebb sávban, alacsonyabb sebességnél viszont többet láttat az út széléből, sőt esős időre is egy tartogat egy külön beállítást.

180 lóerő elég bele

180 lóerő elég bele

180 lóerő elég bele


Megéri a benzines

6,35 milliótól indul az 1,8 TSI Superb alapára, a nálunk járt Elegance kivitelért 7,7 millió forintot kell előkaparni a malacperselyből. Ennyi pénzért ilyen minőségű autót is nehezen találni, ilyen tágasat pedig lehetetlen.

Az 1,8-as benzinest pedig annak ellenére is tudjuk ajánlani, hogy mi inkább dízelpártiak vagyunk. Ennél csak a régi 105 lóerős dízel olcsóbb valamivel, a 140 lóerős majd 300 ezerrel drágább, és közel sem ennyire dinamikus. Ilyen fogyasztás mellett ezt simán bevállalnánk. Az 1,4 TSI-t pedig  továbbra is kipróbálnánk.


Műszaki adatok -Skoda Superb 1.8 TSI Elegance
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1798
Furat x löket (mm) 82,5 X 84,2
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 118(160)/4500-6200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 250/1500-4500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,6
Végsebesség (km/h) 220
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0
Vegyes (l/100 km) 7,6
CO2 kibocsátás (g/km) 180
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4838/1817/1462
Tengelytáv (mm) 2761
Csomagtér (liter) 565
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1454/620
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 225/55 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 18. TSI Elegance: 7 761 800
Konkurensek (forint) VW Passat 1.8 TSI Highline: 7 803 800
Ford Mondeo 2.3 Aut Titanium: 8 121 000
Mazda6 2.5 GTA: 7 719 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Tágas, erős, takarékos, de lehetne kicsit szebb. Jó vétel!
Pontszám (max. 10)   8,25 pont

Mellette – Ellene
  • Kiemelkedően tágas
  • Jó ár/érték arány
  • Innovatív csomagtartó
  • Dinamikus, takarékos motor
  • Igényes belső
  • Előnytelen hátsó lámpa