Kik a Superb-vásárlók?
Nehéz olyan logikusan gondolkodó flottakezelő szakit találni, aki a felsővezetőknek Superbet osztana ki, „nagyobb kényelem kevesebb pénzért” címszóval!
Eddig nem sok dolgom volt Skoda Superbbel. Akárhogy erőltetem magam, egy balul sikerült estét kivéve, amikor Superb taxi (azt hiszem) vitt haza, nem tudok mást felidézni. Talán az újból már nem csak taxik fognak rohangálni az utakon.
Ár/érték arányban már az előd is az egyik legjobb volt a piacon, az eladásokon azonban ez mégsem látszott meg. A bevezetőben említett taxison kívül (na és persze több száz társán kívül) nem látni sokat a régiből.
Az új Superb, júliusi bevezetése óta viszont szinte szárnyal. Jelentősen, majdnem kétszeresére emelkedtek az eladások, az év autója választáson a döntőig menetelt, és ami ezzel egyenértékű, nekem is nagyon tetszik.
A logikáját is kezdem kapizsgálni. Minden konkurens modellnél látványosan nagyobb, gyakorlatilag hatalmas. Erre viszont csak akkor döbbenünk rá, amikor a csomagtartóba sikeresen rejtünk el egy hűtőszekrényt, közvetlenül a háromajtós szekrény mellé, vagy amikor hátra ül 3 nehézsúlyú bokszoló és a válluk közé egy-egy fatörzset ékelünk be, nehogy eldőljenek.
A vezetőülésből mérve egyébként továbbra is Octavia. A presztízse viszont jócskán megnőtt.
Superb történelem… és annak világra gyakorolt hatása |
1929: Popeye karaktere ekkor debütál, Al Caponét kinyírják Chicagoban, átadják az első Oscar-díjakat Hollywoodban, a Wings lesz a legjobb (néma)film, Hoover lesz Amerika 31. elnöke, elkezdődik a Skoda Superb gyártása, október 29-én pedig a Wall Street-i események hatására összeomlik a világpiac.
Ugye mindenki számára világossá vált, hogy a mostani, tragikus világpiaci helyzet és az Superb megjelenésének újbóli egybeesése már több mint gyanús. Arról nem is beszélve, hogy 1929-ben öt évig gyártották és összesen 758 darab készült a Superbből. Az új modellből öt hónap alatt itthon 682 darabot adtak el, ami pont 76-al kevesebb. 7+6=13, boszorkányos. 1+9+2+9=21, ami Black Jack. Mekkora az esélye? A számok nem hazudnak. De tovább megyek: anno áprilisi tréfaként sokkolta a nagyérdeműt, amikor a Skoda egy „nagyautót” vezetett be a piacra. A Superb tanulmányautóként jelent meg a 2001-es Genfi szalonon, akkor még Skoda Montreux, illetve Superb 4000-álnéven. Fél évvel később Frankfurtban már a sorozatgyártású Superb szerepelt. Ugye nem kell ecsetelnem, hogy mi történt még 2001-ben… |
A lapozás erősen indokolt, mivel a 140 lovas PD TDI-ről még semmit nem tudunk!
Belül
Talán egy fél szóval már említettem, de a volánnál ülve nem érzem azt a hatalmas teret, mint hátul. A luxust viszont annál inkább. Szép belső, fémes betétekkel, szolid fények a kijelzőn, Minden hasznos cucc és egy bohócfejre, vagy smiley-ra :) emlékeztető összkép a kormányon.
Egy darabig szentül hittem, hogy a 170 lóerős változatot hajtom, amíg a biztonság kedvéért meg nem vizsgáltam a forgalmit. Az pedig 103 KW-t jelzett. A motortérben dolgozó, négyhengeres turbódízel hangja és járása kulturált, de nem annyira, mint a Passatban megcsodált vadiúj CR TDI.
140 lóerővel még akár az autózás élvezetesebb részébe is belekóstolhatunk, amiben nagy partner a 100-szor megénekelt, tökéletes DSG-váltó.
4, vagy 5?
Ki ne hallott volna már a legendás csomagtartóról, amit 2-féle nyitási mechanizmussal szereltek fel. Ötajtósként és négyajtósként is tud viselkedni, viszont(!) – és itt dől el a nagy kérdés – nincs benne hátsó ablaktörlő, ami számomra az ötajtós modellek egyértelmű definíciója.
A Twindoor névre keresztelt szerkezet egyébként nincs teljesen tökéletesre csiszolva, kicsit lassú is, de kétség kívül nagyon hasznos funkció és nem kell diploma a működés elsajátításához. Biztos, ami biztos azért szerepel egy ábrákkal illusztrált prezentáció a fedél alatt.
Ár
A DSG-vel szerelt és a kisebbik kétliteres dízellel hajtott vas, 9,1 litert fogyasztott a teszt alatt, főleg városi autózás mellett. Egy ilyen modell alapára, a közepes felszereltséget jelentő Ambition feliratnak köszönhetően 7,5 millió forint.
Viszont ahogy azt tesztautónk is bizonyítja, ülésfűtéssel, nagy hifivel, xenonnal és egy komolyabb riasztóval 9,1 millióig is könnyen fel lehet tornászni az árakat. Újabb gyanús egyezés.
Műszaki adatok – Superb Ambition 2.0 PD TDI DSG | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 X 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,2 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 177 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4838/1817/1462 |
Tengelytáv (mm) | 2761 |
Csomagtér (liter) | 565 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1512/620 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár | 7 575 800 Ft |
Tesztelt autó ára | 9 135 684 Ft (kb. 3200 km-el 8,2-ért odaadják) |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ár/érték aránya eddig sem volt rossz. Most még javult is. Nem ezzel a motorral venném, hanem egy remek TSi-vel. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|