Átlagos a hifi
400 literes a csomagtartója

400 literes a csomagtartója

400 literes a csomagtartója

 

 

Próbáltuk már a Fiat Bravót az 1,4-es alapváltozatban, 150 lóerős dízellel és egy ugyanilyen erős benzines turbómotorral is. Az első kicsit harmatos volt az utóbbi kettő pedig, mint két túlszteroidozott vadorzó. Valahogy egyik sem illett igazán a Bravóhoz. Könnyű belátni, az optimális megoldás valahol a kettő között van.

Feltehetőleg a Fiatnál is ezt a szerepet szánhatták a most próbált 1,6-os dízelnek, de kissé érthetetlen módon, azt csak a Bravo bemutatója után egy évvel mutatták be. Hiába hódítanak a konkurenseknél évek óta a hasonló méretű turbódízelek, itt eddig csak 1,9-es dízel volt.

A nagy nehezen megszült 1,6-ost viszont mostanra két verzióban is elérhető, van fix geometriájú turbóval 105, és van változóval 120 lóerős változatban. Ez utóbbi kiváltotta a korábbi ugyanilyen erős 1,9-est. Lássuk, mit tud a gyengébbik kivitel.

Köszörül de EURO5-ös

Tudja az EURO5-öt is

Tudja az EURO5-öt is

Tudja az EURO5-öt is

 

 

Őszinte leszek: nem sokat adok a színekre, de egy alapvetően tüzes olasz autót én semmiképpen sem vennék olyan szürkéskék színben, amilyenre a tesztautónkat mázolták a festőrobotok. A Bravónak istenien áll a mélyebb kék, dögös bordóban, de ez a szín nem dukál hozzá. Inkább induljunk.

Beülök, elfordítom a kulcsot és valami váratlan történik. Kora nyár van már, de a Bravo nem úgy indul, ahogy azt várnám. Köszörül a motor, és eltelik néhány másodperc, majd elengedem a kulcsot. Másodszorra, kicsit rutinosabban kivárom az izzítást, aminek meg is lesz az eredménye. Hát nem a tipikus pöcc-röff esete. Összeráncolt szemöldökkel tudomásul veszem, hogy ez a motor már az Euro5-ös normát is teljesíti, rákapcsolom a kormányszervo-rásegítést, egy ujjal elpörgetem a kormányt, és elindulok.

Közepes a helykínálat

Közepes a helykínálat

Közepes a helykínálat

 

 

Szerencsére nem kell sokáig várni a pozitív élményekre, elég a váltóra pillantani. Kiderül, hogy az már a gyengébbik kivitelben is hatsebességes, ráadásul jóval sportosabb, mint amire egy Fiatban, vagy akár egy Alfában számítanánk. Igaz elég hosszú utat jár be a kar két fokozat között.

Épp hogy gurulunk, és rögtön jön a második előnyös tulajdonság. A motor már a kezdetektől fogva jól húz, pedig ez csak a gyengébbik változat. A fordulatszámmérő meglepően könnyedén jár fel-alá, kezdem érezni, hogy egy olasz autóban ülök, ahol még számítanak az élmények.

Elvittük Bécsig a Bravót, megnéztük mit tud az autópályán


Irány Bécs

A pozitív élmények akkor jók, ha lehet őket fokozni, így négyesben neki is futunk az autópályának és becélozzuk a Prátert Bécsben, ahol utoljára gyermekkorunkban jártunk. Ha a 105 lóerő nem is észveszejtően sok, a 290 newtonméteres nyomaték igen is becsületes, és elegendő ahhoz, hogy még az M1-esen is dinamikusan, rugalmasan mozgassa a Bravót.
 

4,5 millió a legolcsóbb dízel

4,5 millió a legolcsóbb dízel

4,5 millió a legolcsóbb dízel

 

 

A hosszúnak tűnő váltófokozatok miatt a városban szinte nem is használt hatodikat végre fel tudjuk kapcsolni az autópályán, ahol nagyjából 2500-as fordulaton tanyázik a fordulatszámmérő a megengedett sebességhatár közelében.

A menetzajok csak elfogadható mértékben szűrődnek ilyen tempónál az utastérbe, a kicsit kemény, de nem túl feszes futómű pedig megbízhatóan tart a kanyarokban. A csomagoknak a 400 literes csomagtér bőven elegendő helyet nyújt egy egynapos kiránduláshoz, és a hátsó helykínálat sem vészes ennyi időre, pedig ketten 180 körül, ketten 190 centivel nyújtózkodunk az autóban.

A hátrányok

Kicsit nehezen indul

Kicsit nehezen indul

Kicsit nehezen indul

 

 

Mi itt a szerkesztőségben mindannyian jól emlékszünk a Stilo kényelmetlen üléseire, amit ránézésre sikerült végre leváltani a Bravóban. Sajnos ez csak részben igaz, mert mire Bécsbe értünk mindannyian azt éreztük, hogy itt még mindig nincs rendjén valami. Jó volt kiszállni az autóból, mert fiatal korunk ellenére enyhe hátfájással küszködtünk. 

Menet közben kínosan ügyeltünk a hirtelen gyorsítások mellőzésére, tartottuk a stabil 130-as, 140-es tempót, sőt Budapesten és Bécsben is sikerült elkerülnünk a dugót. Ezek után kicsit soknak találtuk a majdnem 8 literes fogyasztást, 4 személy és légkondi ide vagy oda.

A városban parkolásnál tűnt fel a sportos forma hátulütője, miszerint jó kilátás híján nehezen átlátható az autó. A keskeny hátsó szélvédő és a hátrafelé szűkülő oldalüvegek nem könnyítik meg a tolatást.

Ár, konklúzió

Az ülések kicsit fárasztóak

Az ülések kicsit fárasztóak

Az ülések kicsit fárasztóak

 

 

Szerencsére nem igazolódott be a félelmünk, miszerint a 105 lóerő nem elegendő a Bravo mozgatásához. A nyomatékos dízel már ekkora teljesítménnyel is elfogadható dinamikával mozgatja a Bravót, ha ez a számadatokból nem is teljesen egyértelmű.

Ezzel a motorral a legolcsóbb kivitel listaáron 4,5 millió forintba kerül, ami pont 500 ezer forinttal több, mint amit a 120 lóerős 1,4-es benzines turbómotorért kérnek. Ez talán még a dízelnél is kedvezőbb ajánlat, jól meg kell fontolni a döntést. Ha szeretjük a dízelmotort, akkor nem foguk rosszul járni a Multijettel.


Műszaki adatok – Fiat Bravo 1,6 Multijet
 
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 79,5 X 80,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 77(105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 290/1500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,3
Végsebesség (km/h) 184
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,1
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 129
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4336/1792/1498
Tengelytáv (mm) 2600
Csomagtér (liter) 400
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1320/n.a
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) Active: 4 500 000
Konkurensek (forint) Opel Astra 1,7 CDTI Enjoy 110: 5 070 000
Renault Mégane 1,5 dCi Privilege106 LE: 5 035 000
Toyota Auris 1,4 D-4D Aquatis: 4 730 000
Tesztelt autó ára (forint) Dynamic: 4 700 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Meglepően nyomatékos dízel, kedvező áron
Pontszám (max. 10)   7,5 pont
Mellette – Ellene
 
  • Nyomatékos dízelmotor
  • Kedvező ár
  • Tágas csomagtér
  • Hatsebességes váltó
 
  • Nehezen indul
  • Közepes helykínálat
  • Kényelmetlen ülések
  • Nehezen átlátható karosszéria