5,2 millió forintot kóstál a legolcsóbb dízelmotoros Mazda3, a csúcsmodellként megkapott tesztautó listaára 6 039 900 Ft volt
Ej de kínos, hogy csak a vezető ablaka fut végig egy gombnyomásra

Ej de kínos, hogy csak a vezető ablaka fut végig egy gombnyomásra

Ej de kínos, hogy csak a vezető ablaka fut végig egy gombnyomásra


Ezerhatos benzinessel tavaly nyáron járt nálunk a Mazda3, teszteltük az automatikus motorleállítással dolgozó nagy benzinest, füstölt a kerék az MPS-ben, aztán idén tavasszal az 1,6-ost a konkurensekkel is összevetettük. De a dízelváltozat mindeddig kimaradt.

Egyféle dízel van

Öngyulladós motorból a Mazda3-nál nincs választék, mert az elődbe beszerelt kétliteres turbódízel eltűnt a modellváltással, a 360 iletve 400 Nm nyomatékú, 2,2 literes dízelmotorok pedig nem szerepelnek a magyarországi árlistán. A 75-112 lóerő közötti verziókban megismert 1,6-os négyhengerest a Mazda 109 lóerővel és 240 Nm maximális nyomatékkal teszi bele a kompakt autóba.

Sok extrával nem vagy alig olcsóbbak csak a 110 lóerő körüli dízel konkurensek

Sok extrával nem vagy alig olcsóbbak csak a 110 lóerő körüli dízel konkurensek

Egy középkategóriás autóban is megállná a helyt az anyagminőség

Egy középkategóriás autóban is megállná a helyt az anyagminőség

Egy középkategóriás autóban is megállná a helyt az anyagminőség


Belül a dízel Mazda3 is olyan, mint a többi. A bal egyből nézve hibátlan autó: beülünk és minden passzol. Nem olyan rövid lábú, hosszú karú orangutánokra szabott az üléshelyzet, mint sok olasz autóban, az ülés is kényelmes. Az első utasnak nem jut állítható deréktámasz, de ezt a vezető nem érzékeli. A műszerfal szép anyagai is meggyőzőek.

Hátul kisautós

Hátul egészen más a helyzet. A fejtámla nem húzható ki eléggé, talán ezzel is jelezni akarták, hogy ide úgysem várnak magas utasokat. Nem a fejtérrel van gond, az első ülések vannak túl közel térdmagasságban.

A Mazda is a PSA-Ford közös dízeljét használja (az 1,4 és a kétliteres dízelre is kiterjedő együttműködésben az összes négyhengeres motor a franciák fejlesztése, a 2,7 literes V6-ost tervezte a Ford).

Univerzális dízelmotor

Az 1560 köbcentis dízel az univerzális zseni prototípusa, még egy S80-as Volvóval vagy Citroën C5-tel is elboldogul, a kompakt autókhoz pedig ideális.

Jobb motor, mint az Opel 1,7 literes dízele vagy a VW konszern friss fejlesztésű 1,6 TDI-je, még a koreaiak remek ezerhatosát is veri. A harmonikus motor egyenletesen nagy erőt ad le, az öngyulladós motorokhoz képest kulturáltan jár, és főleg keveset fogyaszt.

4,8 liter, spórolás nélkül

Egy alsó középkategóriás dízel mögé sosem kell tartálykocsit kötni, de a Mazda3 még ebben a mezőnyben is takarékosnak számít. Budapesten járva 5,9 litert tankoltunk százon, a fővárost elhagyva a fogyasztás 4,8 literre esett, és ehhez még spórolni sem kellett.

RVM: radar a lökhárítóban

Radarhullámokkal pásztázza az autó melletti sávot az RVM

Radarhullámokkal pásztázza az autó melletti sávot az RVM

Radarhullámokkal pásztázza az autó melletti sávot az RVM


Most először találkoztunk a Mazda holttérfigyelő rendszerével. Az RVM (Rear Vehicle Monitoring System) a sávváltásokat teszi biztonságosabbá, segít kiküszöbölni az emberi figyelmetlenségből fakadó ütközéseket sávváltáskor.

Két mikrohullámú, 24 gigahertzes frekvencián működő radar pásztázza az autó melletti területet. A radarfejek a hátsó lökhárító jobb és bal oldalában helyezkednek el. A berendezés hangjelzéssel és a tükörben lévő autósziluettek megvilágításával figyelmezteti a vezetőt, ha a tükör holtterében lévő autó miatt veszélyes volna sávot váltani. Nagyon hasonló ábrát láttunk a Ford S-Max tükrében, lehet, hogy azonos beszállítótól veszi a két cég a rendszert.

Csupán 5,4 literes tesztfogyasztást mértünk

Csupán 5,4 literes tesztfogyasztást mértünk

Csupán 5,4 literes tesztfogyasztást mértünk


Nem kell gyorsan menni hozzá, mégis minden méteren érezni, mennyi munka van a futóműben és a szinte tökéletesre reszelt kormányzásban. A Mazda3 nem zizeg idegesen, nem ettől agilis, mégis olyan jó vezetni, mint nagyon kevés kompakt autót.

Kell egy kanyar!

Érezhetően jobbat csak hátsókerék-hajtással sikerült alkotni, a BMW-nek az 1-essel illetve a csúf és sikertelen utolsó Compacttal. A futóművön kívül a pontos váltó és az egész autó működési minősége örömet okoz.
 

A gazdagon felszerelt dízel Mazda3 és a konkurencia
Listaár, Ft
Ford Focus 1,6 TDCI Titanium (110 LE) 5 855 000
Mazda3 Sport CD 1,6 TX Plus (109 LE) 6 039 900
Opel Astra 1,7 CDTI Cosmo (110 LE) 6 305 000
Peugeot 308 1,6 HDi Premium (109 LE) 5 799 000
VW Golf 1,6 TDI Highline (105 LE) 6 509 250

Országúton nagyon jó vele menni, autópályán nem, a közepes zajcsillapítás miatt.

A TX Plus kivitel hatmilliós árába már beleférhetne a hatodik fokozat, amely ugyanezzel a motorral jár például a Peugeot 308-hoz, de a Renault már egy dízel Clio vásárlóitól sem sajnálja.

Plusz egy fokozat a zajszintet is lejjebb szorítaná, mert a dízel is hangosabb autópályán, mint egy Astra, Cee’d vagy Golf VI. Ez a gond hamarosan megoldódik, 2010. novemberi gyártástól az autó hatfokozatú sebességváltót kap, ennek minden előnyével.

Hatmillió forintért

A konkurensek listaáraihoz mérten a Mazda3 nem drága, pedig Japánban gyártják, ami a szállítási költségen felül még némi vámot is jelent, és olyan gyártási minőséget, amiben joggal megbízhat a vásárló.