Fikarcnyi kétség sem férhet hozzá, hogy az új ötös BMW formája alapján nagyot lépett előre elődjéhez képest. Chris Bangle, a bajorok sokat kritizált formatervezője az új hetes BMW-vel csapott bele a húrokba, ám akkor még egy zavarodott elméjű szobrász tétova absztrakt művét sikerült létrehoznia. A homorú és domború felületek zavarba ejtő harmóniáját megtörte a leolvadt maszkot formázó front és a Daciák utólagos műanyag csomagtartó kiegészítőjére emlékeztető hátfal.
Viszont az autó nagyon jól sikerült, műszakilag veri az összes nagyágyút, helykínálata és kényelme pompás, futóműve úri siklást és az autó külleméhez méltatlan száguldást is lehetővé tesz. Így a hetes BMW formai megkérdőjelezhetősége ellenére is hamar sikeressé és jól eladhatóvá vált, bár egyes hírek szerint design-ja belátható időn belül simításoknak lesz kitéve.
Utólagos retus nélkül is jól mutat ellenben az ötös BMW, mely elődjéhez képest olyan monumentális előrelépést mutat design terén, mintha Quasimodo egyik napról a másikra szép szőke hercegnővé alakulna. Eddig talán túl konzervatív és visszafogottan hivalkodó volt az ötös BMW, ma viszont egy erőt sugallóan robusztus formájú autót takar ez a sorozatjelzés.
Talán épp a külső forma remek átalakulása miatt feltűnő, hogy belül fele ennyit sem változott a kép. Később lesz majd Head-up Display, ami a vezető elé, a szélvédőre vetíti a legfontosabb információkat, ám jelenleg hightech újításként be kell érnünk a hetes BMW lebutított i-Drive-jával. Ez az a rendszer, ami a bajorok szerint egyetlen sült pogácsa formájában képes helyettesíteni az összes kezelőszervet.
Mivel az ötös BMW kevesebb tudással rendelkezik, mint a hetes, az i-Drive menüje is egyszerűbb, így a kezelhetőség is könnyebb. A menürendszer áttekintése nem bonyolultabb egy modern tévé kezelésénél, és az egész ismerkedési művelet nem tart tovább öt percnél. Innentől kezdve viszont valóban sokkal könnyebben működtethetjük az autót, mint az ezerfelé elszórt gombokkal. A legfontosabb funkciók, így például a fűtés-hűtés kezelői vagy rádió hangerő szabályozója változatlanul a középkonzolon található, így ezek nyomkodása a legkönnyebb.
Szintén a hetes BMW-ből érkezik, vagy legalábbis amazéhoz nagyon hasonló a két első ülés. Ezek a fotelok rengeteg beállítási lehetőséggel rendelkeznek, az üléstámla felső harmada a többitől függetlenül görbíthető, így púposnak és donga hátúnak, 150 és 210 centi között tökéletes üléshelyzet vehető fel. A tesztelt autó ülései ezen felül fűthetők és szellőztethetők is, ami a nyári melegben vagy a téli hidegben garantálja a zavartalan utazást.
Ami viszont télen-nyáron zavaró az utastérben, hogy nehezen lehet pakolni az autóba. Ez nem a csomagtérre vonatkozik – ami remek adottságokkal bír, hiszen 520 literes és könnyen meg is tölthető -, hanem az utastér egyéb pontjaira. Egy mobil telefont vagy egy félliteres üdítőt lehetetlen úgy elpakolni, hogy szükség esetén könnyen hozzáférjünk. Sok gondtól mentesülünk, ha megrendeljük a beépített telefont, melyhez vezeték nélküli kézi beszélő is jár.
Jelenleg első virágzását éli az új ötös BMW, így motorpalettája is csak kibontakozóban van. A benzinmotorok közül egyelőre a 231 lóerős háromliteres a legnagyobb darab, mely régi ismerősünk. Ez a motor már az előző ötösben is munkálkodott, ám ez erényeiből jottányit sem von le. Ami új, hogy a hozzá kapcsolódó automatikus váltó nem öt-, hanem hatfokozatú és ZF gyártmányú. Ez a párosítás annyira jól sikerült, hogy a kézi sebességváltót csak az igazi manuális váltó fanatikusoknak ajánljuk.
Villámgyorsan pakol felfelé és lefelé is az automatika, habozásnak se híre, se hamva. Remekül idomul a vezető stílusához is, a komótos vagy sportosabb vezetési dinamikával hamar felveszi a ritmust, és ennek megfelelően húzatja a motort. Szolidan visszafogott a hathengeres benzinmotor moraja, csak a szép oktávok jutnak belőle az utastérbe. Magával a teljesítménnyel is elégedettek lehetünk, de az 1600 kilós üres súly miatt túlzott sportosságra kár lenne számítani.
Ennek ellenére a futómű terén várható lenne sportos vonás, ám a BMW az új ötösnél más vonalat választott. Ez az autó is pontosan követi a vezető által kijelölt ívet, kormányzása kellően direkt és kellően nehéz, ahhoz hogy élmény legyen még a parkolóház használata is, de a futóműnél már felfedezni a komfortosságra törekvést is. Ennek megfelelően gyorsabb kanyarokban vagy hirtelen irányváltáskor bizonytalanabb a kasztni, mint ahogy egy BMW-től elvárná az ember, de még mindig fényévekkel stabilabb, mint egy Mercedes E-osztályé.
Az előbb említett konkurens nagy dobással jött elő az új generáció tavaly februári bemutatásakor elektro-hidraulikus fékével. Az ötös BMW-ben ilyen turpisságot nem alkalmaztak, a fékrendszer hagyományos kialakítású, de fékereje és adagolhatósága ennek ellenére büszkén felveszi a versenyt a Mercedesével. Amikor még csak arra gondolunk, hogy a gázról áttesszük lábunkat a fékre, az autó már rég áll, és azt nézi, hogy a többiek hova szaladnak.
Az eladási számokat tekintve az új ötös BMW-nek is illene szépen szaladnia, mivel a Mercedes az E-osztály tavalyi bevezetésével súlyos csapásokat mért a bajorokra. Most a BMW-nél a labda, mivel az ötös BMW az újabb, ráadásul az autó még szépre és jóra is sikerült, így hódítása biztosnak tűnik. Ezt még az is segítheti, hogy hazánkban az autó nem drágult elődjéhez képest, a kipróbált 530i listaára 13 190 000 forint.
Műszaki adatok -BMW 530i | ||
Lökettérfogat (ccm) | 2979 | |
Furat x löket (mm) | 84,0×89,6 | |
Hengerek / szelepek száma | S6/24 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 170(231)/5900 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 300/3500 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,1 | |
Végsebesség (km/h) | 245 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 14,2 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 7,5 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 9,9 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 240 | |
Gumiméret | 225/55 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4841/1846/1468 | |
Tengelytáv (mm) | 2888 | |
Csomagtér (liter) | 520 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1570/560 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 | |
Listaár (forint) | 13.190.000 |