Csúnyák a négyajtósok!?
Általában ha egy négyajtós családi szedánra gondolunk, csúnya puttonyosok jutnak csak eszünkbe. Anélkül, hogy ez bármit levonna használati értékéből, egy Honda City vagy a még gyártásban lévő Fiat Albea nem nyújt esztétikai élvezetet. És bőven folytathatnánk még a felsorolást.
Erről a fajta élményről jellemzően akkor hajlandóak lemondani az emberek, ha cserébe egy praktikus és tágas autót kapnak kedvező áron. Főleg az árérzékeny kelet-európai és ázsiai piacon vevők az ilyesmire.
Nem véletlen, hogy az Albea után a Linea is Törökországban készül, a bursai üzemben, a Fiat-Tofas közös vállalatnál. Míg Nyugat-Európában a vásárlók mindössze 5 százaléka „fanyalodik” négyajtós szedánra, addig Törökországban ez a szám 75 százalékra rúg. Elképesztő mennyiségben látni Fiat Albeát, Renault Thaliát, és Hyundai Accentot, melynek jelentős része sárga, és „taksi”-ként (taxi) funkcionál.
Szedán szempontból további értékes felvevőhelynek számít még Brazília, India, Kína, és Oroszország is, ahol a későbbiekben mindben létesül majd összeszerelő üzem.
A Linea más
Vége a csúnya szedánok idejének. A Linea szép. Nemcsak a kisautókból faragott szörnyszülöttekhez képest, hanema Focus, Astra, Mazda3, Corolla lépcsőshátúi között is. A Linea az utóbbiak közt versenyez, mert az Albeánál bő fél méterrel hosszabb Fiat szedánt méretben és sajnos árban is feljebb pozícionálták.
A Linea nem egy kiskategóriás autó lépcsőshátú változata lesz, ez egy alsó középkategóriás versenyző. Nem olcsó
kisautóra kell tehát gondolni, inkább egy tágasabb és kicsivel drágább családi autóra. A magyarországi árakról egyelőre nem sokat tudni, de ne számítsunk Dacia-verő ajánlatra. Romániában 12 500 euró körül lesz az ára, ami 3,1 millió forint körüli összeg. Itthon szeretnék 3 milliós, vagy még ennél is olcsóbb alapáron kínálni a Lineát. Nemsokára kiderül.
Hogy ennyiért mennyire lesz népszerű nálunk, azt nem tudni, de világviszonylatban a Grande Punto után a második legkelendőbb modellnek jelölte ki a Lineát házon belül a FIAT. A hazai forgalmazás júliusban indul, a kategóriában valamivel 3,3 millió alatt szerintünk az Astra Classic II a legjobb vétel.
Motorok, méretek
A Grande Puntóból és az új Bravóból építkező Linea közel 4.6 méter hosszú, és leginkább hátsójával dicsekedhet. 500 literes csomagteret rejt a látványosan megrajzolt hátsó rész, ami nem a legtágasabb a kategóriában, de bőven elegendő egy átlagos családi kiránduláshoz.
A választható motorok számát illetően sem lesz élharcos a Linea, de ettől még nem feltétlenül szűk a paletta. Két
benzines, és egy dízel közül lehet majd választani. Az alapmotor egy 16 szelepes, 77 lóerős, 1,4 literes, benzines, amivel 165 km/órás sebességgel is lehet száguldani. 8,2 literes városi fogyasztása nem ad okot panaszra, már amennyiben ez teljesíthető.
A következő és egyben leggazdaságosabb motor, az 1,3-as Multijet dízel 90 lóerővel és 200 newtonméteres nyomatékcsúccsal. Ebben a felállásban fürgébb valamivel a Linea, és városban 6,5 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként.
A legerősebb motor a Bravóban bemutatkozó új T-Jet-családból került ki. Az 1,4 literes turbómotor 120 lóerőt produkál, amivel gazdaságosan és sportosan is lehet már autózni, kinek melyik stílus áll közelebb a szívéhez.
Fényűző bemutató, rövid próba
A Lineát fényűző keretek között, egy a Boszporusz-tengerszoros közepén horgonyzó hajón
mutatták be, egyenlő távolságra Ázsiától és Európától. Volt tánc, kaja és tűzijáték dögivel, az olaszok megadták a módját, hogy bemutassák új kedvencüket a népes újságíró csapatnak.
Ehhez képest a Magyarország teljes lakosságával vetekedő népességű Isztambulban és környékén alig 2 óránál többet tölthettünk el azzal, hogy véleményt alkothassunk a Lineáról, méretes dugókban araszolva. Próbánkhoz az 1,3 literes Multijet motort választottuk.
Belül kevésbé fényűző
A csicsás külsejű Linea belülről sem Daciát idéz, bár inkább az Albeák között lehetne király, mint mostani osztálytársai között. Az anyagok és a minőség elfogadható, de biztosan nem olyan ütős, mint azt a külső alapján feltételeznénk.
A felszereltségben nincs hiba: az esőszenzortól a parkolóradaron és tempomaton át, még hangfelismerős bluetoothos kihangosítót is rendelhetünk. Utóbbi egyezik a Bravóban is bemutatott Blue&Me-rendszerrel, amit a Fiat a Microsofttal közösen fejlesztett ki. Hirtelen nem is sikerült rákapcsolódnom…
Nem billeg
A 90 lóerős dízelmotor jó választásnak tűnik az autóhoz, kellően fürgén cipeli a terhet, jól pörög, és nincs vészes turbólyuk sem benne. Nem is ez volt a meglepő, inkább a futómű viselkedése. Az Albeánál billegősebb és félelmetesebb autót csak keveset gyártottak, szerencsére a Linea nem ilyen.
Autópályán, nagy sebességnél, és a városi cikázásnál is jól helytáll, nincs veszélyes oldaldőlés, nagy sebességnél sem túl érzékeny a kormány. Minden szempontból kulturált benyomást kelt az autó, bár még a török utak is jobbak a hazainál. Várjuk, hogy mit tud itthon nyújtani és főleg hogy mennyiért. Az Astrán kívül a többi gyártó rendszerint 4 millió közeléből indítja az árakat, így egy jó árral lehet esélye a Lineának.