Csúnyák a négyajtósok!?

Átlagos a hátós helykínálat
Júliusban érkezik Magyarországra

Júliusban érkezik Magyarországra

Júliusban érkezik Magyarországra


Általában ha egy négyajtós családi szedánra gondolunk, csúnya puttonyosok jutnak csak eszünkbe. Anélkül, hogy ez bármit levonna használati értékéből, egy Honda City vagy a még gyártásban lévő Fiat Albea nem nyújt esztétikai élvezetet. És bőven folytathatnánk még a felsorolást.

Erről a fajta élményről jellemzően akkor hajlandóak lemondani az emberek, ha cserébe egy praktikus és tágas autót kapnak kedvező áron. Főleg az árérzékeny kelet-európai és ázsiai piacon vevők az ilyesmire.

Nem véletlen, hogy az Albea után a Linea is Törökországban készül, a bursai üzemben, a Fiat-Tofas közös vállalatnál. Míg Nyugat-Európában a vásárlók mindössze 5 százaléka „fanyalodik” négyajtós szedánra, addig Törökországban ez a szám 75 százalékra rúg. Elképesztő mennyiségben látni Fiat Albeát, Renault Thaliát, és Hyundai Accentot, melynek jelentős része sárga, és „taksi”-ként (taxi) funkcionál.

Törökországban a Fiat Albea a legnépszerűbb

Törökországban a Fiat Albea a legnépszerűbb

Törökországban a Fiat Albea a legnépszerűbb


Szedán szempontból további értékes felvevőhelynek számít még Brazília, India, Kína, és Oroszország is, ahol a későbbiekben mindben létesül majd összeszerelő üzem.  

A Linea más

Vége a csúnya szedánok idejének. A Linea szép. Nemcsak a kisautókból faragott szörnyszülöttekhez képest, hanema Focus, Astra, Mazda3, Corolla lépcsőshátúi között is. A Linea az utóbbiak közt versenyez, mert az Albeánál bő fél méterrel hosszabb Fiat szedánt méretben és sajnos árban is feljebb pozícionálták.

A Linea nem egy kiskategóriás autó lépcsőshátú változata lesz, ez egy alsó középkategóriás versenyző. Nem olcsó

Igényes, de nem osztályelső

Igényes, de nem osztályelső

Igényes, de nem osztályelső


kisautóra kell tehát gondolni, inkább egy tágasabb és kicsivel drágább családi autóra. A magyarországi árakról egyelőre nem sokat tudni, de ne számítsunk Dacia-verő ajánlatra. Romániában 12 500 euró körül lesz az ára, ami 3,1 millió forint körüli összeg. Itthon szeretnék 3 milliós, vagy még ennél is olcsóbb alapáron kínálni a Lineát. Nemsokára kiderül.

Hogy ennyiért mennyire lesz népszerű nálunk, azt nem tudni, de világviszonylatban a Grande Punto után a második legkelendőbb modellnek jelölte ki a Lineát házon belül a FIAT. A hazai forgalmazás júliusban indul, a kategóriában valamivel 3,3 millió alatt szerintünk az Astra Classic II a legjobb vétel.


Motorok, méretek
 
A Grande Puntóból és az új Bravóból építkező Linea közel 4.6 méter hosszú, és leginkább hátsójával dicsekedhet. 500 literes csomagteret rejt a látványosan megrajzolt hátsó rész, ami nem a legtágasabb a kategóriában, de bőven elegendő egy átlagos családi kiránduláshoz.

A választható motorok számát illetően sem lesz élharcos a Linea, de ettől még nem feltétlenül szűk a paletta.  Két

90 lóerős a dízelmotor

90 lóerős a dízelmotor

90 lóerős a dízelmotor


 benzines, és egy dízel közül lehet majd választani. Az alapmotor egy 16 szelepes, 77 lóerős, 1,4 literes, benzines, amivel 165 km/órás sebességgel is lehet száguldani. 8,2 literes városi fogyasztása nem ad okot panaszra, már amennyiben ez teljesíthető.

A következő és egyben leggazdaságosabb motor, az 1,3-as Multijet dízel 90 lóerővel és 200 newtonméteres nyomatékcsúccsal. Ebben a felállásban fürgébb valamivel a Linea, és városban 6,5 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként.

A legerősebb motor a Bravóban bemutatkozó új T-Jet-családból került ki. Az 1,4 literes turbómotor 120 lóerőt produkál, amivel gazdaságosan és sportosan is lehet már autózni, kinek melyik stílus áll közelebb a szívéhez.

Fényűző bemutató, rövid próba 

A Lineát fényűző keretek között, egy a Boszporusz-tengerszoros közepén horgonyzó hajón

Közel 3,1 millió lesz az ára Romániában

Közel 3,1 millió lesz az ára Romániában

Közel 3,1 millió lesz az ára Romániában


mutatták be, egyenlő távolságra Ázsiától és Európától. Volt tánc, kaja és tűzijáték dögivel, az olaszok megadták a módját, hogy bemutassák új kedvencüket a népes újságíró csapatnak.

Ehhez képest a Magyarország teljes lakosságával vetekedő népességű Isztambulban és környékén alig 2 óránál többet tölthettünk el azzal, hogy véleményt alkothassunk a Lineáról, méretes dugókban araszolva. Próbánkhoz az 1,3 literes Multijet motort választottuk.

Belül kevésbé fényűző

A csicsás külsejű Linea belülről sem Daciát idéz, bár inkább az Albeák között lehetne király, mint mostani osztálytársai között. Az anyagok és a minőség elfogadható, de biztosan nem olyan ütős, mint azt a külső alapján feltételeznénk.

A felszereltségben nincs hiba: az esőszenzortól a parkolóradaron és tempomaton át, még hangfelismerős bluetoothos kihangosítót is rendelhetünk. Utóbbi egyezik a Bravóban is bemutatott Blue&Me-rendszerrel, amit a Fiat a Microsofttal közösen fejlesztett ki. Hirtelen nem is sikerült rákapcsolódnom…

Nem versenyző típus, de halad

Nem versenyző típus, de halad

Nem versenyző típus, de halad


Nem billeg

A 90 lóerős dízelmotor jó választásnak tűnik az autóhoz, kellően fürgén cipeli a terhet, jól pörög, és nincs vészes turbólyuk sem benne. Nem is ez volt a meglepő, inkább a futómű viselkedése. Az Albeánál billegősebb és félelmetesebb autót csak keveset gyártottak, szerencsére a Linea nem ilyen.

Autópályán, nagy sebességnél, és a városi cikázásnál is jól helytáll, nincs veszélyes oldaldőlés, nagy sebességnél sem túl érzékeny a kormány. Minden szempontból kulturált benyomást kelt az autó, bár még a török utak is jobbak a hazainál. Várjuk, hogy mit tud itthon nyújtani és főleg hogy mennyiért. Az Astrán kívül a többi gyártó rendszerint 4 millió közeléből indítja az árakat, így egy jó árral lehet esélye a Lineának.