Mit tehet egy autógyár, ha a Fiathoz hasonlóan nehéz helyzetbe kerül? A rosszabbik megoldás, ha a fejlesztéseket visszafogja és az eredeti ciklusnál jóval tovább gyártja egyes típusait. Nagyobb sikerrel kecsegtet egy másik módszer, amire a GM-hez tartozó márkák közül a Daewoo és a Fiat is jó példa. A Fiat gyors egymásutánban dob piacra ígéretes modelleket, köztük a nálunk új lépcsőshátú Albeát, később az egyterű Ideát, majd a Panda utódát. A két utóbbira még várnunk kell, de egy legalább ilyen fontos újdonságot már vezettünk: a modellfrissítés utáni Puntót.

Ízlés dolga, de ránézésre a június végétől kapható új Punto nem tűnik modernebbnek az eddiginél. Szemből mi a korábbit dinamikusabbnak látjuk. Nem lettünk volna meglepve, ha fordított sorrendben mutatták volna be a két generációt.

Amit sportosságából szemből nézve elveszített az autó, azt komolyságban visszanyerte. A nagyobb lámpákkal a Punto felnőttebbnek tűnik elölnézetből, főleg az ötajtós vált tekintélyesebbé. A mostani formával közel három évig, 2005-ig fut majd a Punto. Hátul jóval kisebb a különbség a két Punto korosztály között, az autó továbbra is nagyon eltalált formájú. Ugyanezt mondhatjuk az oldalnézetre is. A háromajtós és az ötajtós között feltűnő különbség, hogy háromajtós kiegészítő lámpákat visel középtájon a csomagtérfedélen.

Kategóriájában a Punto belső tere eddig is a legtágasabbak közé tartozott. A modellfrissítéssel ezen semmi nem változott, négy átlag magas ember jó hangulatban utazhat vele hosszabb távolságokra is. Hátul az elfogadható fejtérhez bőségesen mért lábtér társul. 297 literes a csomagtartó, ami jónak számít.

Az utastéri műanyagok a kipróbált autóban átlagosak voltak, nem lógnak ki a kisautók átlagából, de nem is fogalmazzák újra a minőségérzetet. A két pohártartót és az előttük tátongó űrt kihasználva kettőnk összes fényképezőgépe, telefonja és pénztárcája elfért.

Érdekes újítás a Connect OBN (Off Board Navigation). A navigációs rendszer egy központi adatbázisból hívja le az útvonal megtervezéséhez szükséges adatokat. Egy másik hívással ugyanebből a központból 14 nyelven tájékoztatást kaphatunk arról, hogy hol van a legközelebbi vendéglő, gyógyszertár stb. A felhasználóbarátsága miatt több díjjal is kitüntetett rendszer fő előnye, hogy nem kell megvenni, majd pár év után újra aktualizálni a CD-s térképeket, mivel a központ friss és teljes digitalizált térképállománnyal rendelkezik a kis falvakról is. A Blaupunkttal kifejlesztette berendezés fejegységtől függően MP3-as file-okat is lejátszik, ami a Punto kategóriájában legalább olyan ritkaság egy gyári hifitől, mint a rendelhető kétzónás légkondicionáló. Az oldalankénti szabályozás 7 fokos hőmérséklet-különbséget enged meg a jobb és a bal oldal között.

A Torinó környéki menetpróbán mi az új, 1,3 literes turbódízelt vezettük. A Punto ezzel a Multijet motorral és két személlyel ól megy, menetteljesítményei kiállják az összehasonlítást az ezerötös Clio dCi-vel, vagy a nagyobb hengerűrtartalmú Peugeot 206 1.4 HDi-vel. Emelkedőn fölfelé is érezhetően gyorsul az autó, negyedikben viszonylag jól és ötödikben sem csak kínlódva növelhető vele a sebesség. A nyomaték magas, 180 Nm 1750-es fordulattól.

A sebességváltó útjai nem hosszúak, a kar is könnyen jár, a szerkezet egyetlen hibája, hogy a kipróbált autóban akadozva kapcsolhattuk a fokozatokat. Jó érzékkel szabták meg az áttételezést, 90-nél ötödikben pont 2000 a fordulatszám. Országúton nyugodt tempónál (90-100 km/h) a fedélzeti számítógép pedig négy liter körüli fogyasztást írt ki. Elismerésre méltó a 49 literes tank, amivel 800-900 kilométert is könnyen elfut a Punto Multijet 16v két tankolás között.

Igazi mestermű a 70 lóerős kis turbódízel, amelyen modellezni lehetne a dízeltechnika összes mai vívmányát. Hengerenként négyszelepes, a töltőlevegő hűtött, a terhelés és a hűtővíz-hőmérséklettől függően 1-4 adagban érkezik a befecskendezett gázolaj a nyomástároló csőből. 41 kilowattos (55,8 lóerő) literteljesítménye és literenként 144 Nm-es forgatónyomatéka a legmagasabb a 800 és 1500 köbcenti közötti, fix lapátgeometriájú turbódízelek között. A a 92 lovas Citroën C3 HDi turbója változó geometriájú.

Ezzel a motorral a Punto környezetszennyezése a legalacsonyabbak közé tartozik a ma kapható autók között. Átlagfogyasztása eleve csupán 4,5 liter/100 kilométer, a motor teljesíti az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási szabványt, ráadásul karbantartást igénylő részecskeszűrő nélkül. Szén-dioxid kibocsátása csak 119 gramm kilométerenként, olajcserét pedig 30 000 kilométerenként ír elő a gyár. Jóllehet hazánkban a Punto kategóriájában, minimális a dízelek részaránya, a várhatóan hárommillió forint alatti induló ár nem kárhoztatja marginális szerepre az ultramodern dízel Puntót.

A modellfrissítés módot adott volna arra, hogy a kormányt a Citroën C3-hoz és a Volkswagen-konszern kisautóihoz hasonlóan átalakítsák tengelyirányban állíthatóra. A kormányoszlopnak azonban továbbra is csak magassága szabályozható, ami ront az üléshelyzeten. Maradt a city gomb megnyomásával megnövelhető szervorásegítés. Az elektromotoros szervo 70 km/h fölött önmagától visszaáll a gyengébb rásegítésre, hogy pontosabb legyen a kormányzás és jobb az egyenesfutás.

150-nél nem mentünk gyorsabban a Multijet Puntóval, ennél a sebességnél átlagos a szélzaj, a motorzaj a háttérben maradt. A puha üléseket is kényelmesnek találtuk a nyúlfarknyi próbaúton. Kiforrott középkategóriás autókat idéz a nagyon jó rugózási kényelem. A Punto olyan hatékonyan tünteti el az úthibákat, mintha legalább másfél tonnás tömeg és ballonos gumiabroncs segítene be neki.

Torino jó ideje dízelfellegvár, így a Punto másik két dízelmotorja is igen fejlett. Az 1.9 JTD a korábbi, de még ma is korszerű Unijet technikával egy elő, és egy főbefecskendezéssel dolgozik. 85 lóerőt teljesít 3500-as fordulaton, legnagyobb forgatónyomatéka 196 Nm 1500-tól.

15 lóerővel erősebb a szintén hengerenként négyszelepes 1.9 Multijet. A ma kapható kisautók közül egyedül a a 130 lóerős Seat Ibiza nyomatéka nagyobb nála. A Fiat Punto legerősebb dízele 260 Nm-es nyomatékot ad le 1750-től, a konstrukció alapjait a bevált 1,9 literes motor adja. Ezzel a géppel országúton büszke GTI-ket is meg lehet szorongatni. Az ötfokozatú, Getrag gyártmányú váltóval 9,6 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége 185 km/óra.

Sportos menetteljesítményeket nyújtó motort a benzinesek között is találunk. Közülük a 130 lóerős, 1,8 literes motort a Fiat az elődből veszi át, a 95 lovas viszont új fejlesztés. A kétvezérműtengelyes, 16 szelepes motort úgy 90 lovas teljesítménnyel a Stilo is megkapja majd. 128 Nm a nyomatékmaximum, aminek jó része a magas, 11:1-hez arányú sűrítési viszonynak köszönhetően alacsony fordulaton is sok elérhető. Álló helyből százig gyorsítva elég 9,6-9,9 másodperc. Szintén a váltótól függően 5,1 és 8,8 liter között mozog a fogyasztás városban és országúton, gyári adatok szerint. A jobb gyorsulás és a magasabb fogyasztás egyaránt a Sporting kivitel sajátja.

Magyarországon kedvezőbb áruk miatt a 60, és 16 szelepes hengerfejjel, 80 lovas ezerkettes benzinesek a meghatározók. A jól ismert motorokon apró változtatások történtek, újdonság a 60 lóerős változat üvegszálas műanyagból készülő szívósora. A gyári sajtóanyag szerint takarékosabban dolgoznak az 1,2 literes motorok, de szabványos átlagfogyasztásuk rendre megegyezik az elődmodellével.

Igen széles a váltókínálat. Öt és hatfokozatú kézi mellett megmarad a fokozatmentes automata váltó Speedgear néven. A modellfrissítéssel megjelenik a Puntókban a Duologic, amely elnevezés egy automatizált kézi váltót takar. Utóbbi automata üzemben gazdaságos vagy normál programmal dolgozik, és extraként a 60 lovas alap benzineshez, illetve a 70 lóerős dízelhez rendelhető.

A Punto a jó kisautók közé tartozik, kedvező árával pedig a legjobb ajánlatok közé. A modellfrissítés utáni autó listaárai még nem nyilvánosak, de az importőr ígéretei szerint nagyon kedvezőek lesznek. Konkrétumokat a június 28-ában megjelölt magyarországi bevezetéssel tudhatunk meg. A tervek szerint az idén év végéig 3000 Puntót adnak el a Fiat márkakereskedők.